[H][KWPN] 8-jarige OOSeven x Gabor merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

[H][KWPN] 8-jarige OOSeven x Gabor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:50

Ik ben benieuwd naar wat voor KWPN gekeurde hengst jullie zouden kiezen voor mijn OOSeven merrie. Aangezien we haar komend seizoen waarschijnlijk gaan laten dekken (als alles gaat lukken).

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=88728

Welke punten ik graag verbeterd zie in een veulen van haar:
- Ruimere bewegingen en meer dragend.
- Compacter en een stuk meer massa.
- Iets minder lengte in lijf en hals.
- Meer lossigheid/swung in de beweging, dus meer dansen en van de grond af lopen.

De hengst moet dus een zeer goed exterieur hebben, richting vierkant.
Veel massa hebben en mag behoorlijk compact zijn.
Zeer goede bewegingen die dragend zijn en veel ruimte er in.
Daarnaast vind ik karakter ook erg belangrijk en moet de hengst dus over een werkwillig en goed karakter beschikken, mag best heet zijn of echt sport paard karakter zijn. Als het maar eerlijk en werkwillig is.
Verder vind ik het ook belangrijk dat de hengst over een goed fundament beschikt, dus recht op de voeten staat en dit ook zo vererfd! Merrie zelf staat super op haar benen, nagenoeg "perfect".

Dus niet alleen de hengst moet het hebben, maar vooral vererven. :D

Bij paarden fokken (als ik dat lijstje in vul), kom ik op de volgende hengsten uit op volgorde:
* Rousseau
* Houston
* United
* Oscar
* Jazz
* Olivi
* Vivaldi
* Valdez
* Johnson
* Goodtimes

Hengsten die ik zelf in gedachten heb zijn Johnson en Rousseau.

Overigens nog één en de belangrijkste eis, hengst moet in ZWEDEN beschikbaar zijn!!
Ook wil ik nog geen jonge hengsten er op, omdat ik niet weet hoe de merrie fokt.

Afbeelding
Afbeelding

Ben heel erg benieuwd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:57

wat meteen in me op komt is united, deze kan alles verbeteren wat jij wilt!
rousseau geeft teveel lengte voor wat jij wilt denk ik, johnson zou ook nog kunnen maar united vererfd sterker wat korter lijf door dan johnson, en daarnaast vererfd united ook heel erg zijn swung door!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:44

essiesilly schreef:
wat meteen in me op komt is united, deze kan alles verbeteren wat jij wilt!
rousseau geeft teveel lengte voor wat jij wilt denk ik, johnson zou ook nog kunnen maar united vererfd sterker wat korter lijf door dan johnson, en daarnaast vererfd united ook heel erg zijn swung door!

United heeft iemand inderdaad al eerder aangeraden op mijn merrie. Ik ga even wat meer over he terug zoeken van nakomelingen!
Hij staat bij van Uytert ter dekking en in Zweden staan veel hengsten van hem beschikbaar, dus lijkt me dat deze ook moet kunnen.

Bedankt!

Bomba

Re: [H][KWPN] 8-jarige OOSeven x Gabor merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:50

Rousseau gaat niet meer massa en lengte geven.
Wat betreft United ga ik met Essiesilly mee.

Houston vind ik misschien nog wel de beste optie, hij zal zeker meer body toevoegen en hij fokt meer richting vierkant dan rechthoek. Ook wat betreft je eisen voor beweging zul je bij hem aan het juiste adres zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:09

Bomba schreef:
Rousseau gaat niet meer massa en lengte geven.
Wat betreft United ga ik met Essiesilly mee.

Houston vind ik misschien nog wel de beste optie, hij zal zeker meer body toevoegen en hij fokt meer richting vierkant dan rechthoek. Ook wat betreft je eisen voor beweging zul je bij hem aan het juiste adres zijn.

Wat vererfd Houston voor karakter? Ik hoor er namelijk hele wisselende dingen over en de merrie is zelf al niet het gemakkelijkste paard.
Het is wel een hele gave hengst om te zien!

Rousseau gaat dan dus afvallen, want minder lengte en meer massa zijn eigenlijk de grootste punten samen met de beweging.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:13

Hij geeft over het algemeen (naar mijn mening) toch wel fijne paarden. Ik hoor ook wel eens dat hij niet de makkelijkste paarden geeft, maar het zijn gewoon paarden die moeten werken en zich dan geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:50

mijn united komt uit een houston merrie, heeft een super karakter (wel sensibel) maar hoor idd wel vaak dat houstons niet de makkelijkste zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:09

Houston zou zeer goed kunnen passen bij deze merrie denk ik,en hij is keur dus je weet wat je fokt.Karakters zijn eigenzinnig maar wel eerlijk over het algemeen.Kijk anders voor meer info in het Houston topic bij familliebanden.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:58

Negro geeft ze ook wel compact en met massa :)

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:48

Oscar zal misschien goed bij de merrie passen.
De bewegingen van Oscar zijn krachtig en dragend.