[H] Fokken met mijn De Niro merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prillie

[H] Fokken met mijn De Niro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:06

Hallo!

ik vraag me af of het mogelijk is om met mijn 11 jarige merrie die hiervoor nog nooit een veulen gehad heeft, het nog mogelijk is om te fokken?
zoja vraag ik me ook af welke hengst er het beste bij haar zou passen?

zijzelf is niet zo groot: ongeveer 1m60, donkerbruin, een hele goede duwende achterhand.
ze is tijdens het rijden soms wat heethoofderig, verder is het een hele brave merrie met een goed karakter, totaal niet schrikkerig.
haar vader is de niro, en langs moeders zijde zou ik haar papieren een heel goed moeten bekijken (deze liggen momenteel namelijk op de manege waar ze staat, is verplicht in belgie :p ) dus haar exacte afstamming zal ik 1 van deze dagen wel eens geven. ze is ingeschreven als oldenburgse merrie.

foto's zullen later volgen want ben hier nieuw en nog een beetje op zoek naar hoe alles werkt ;)

suuzje11

Re: fokken met mijn de niro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:07

boven de 10 jaar brengt het met een paard fokken ( als die nog nooit een veulen heeft gehad zoals nu) Heel veel risico mee

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:36

Waar baseer jij dat op suuzje?

als de merrie gewoon fit is zie ik niet in waarom je haar niet kunt laten dekken. Mijn vorige merrie heeft eerst Z springen gelopen en heeft haar eerste veulen gehad toen ze 12 was. Niks aan de hand en is een mooi gezond veulen uitgekomen. Merrie heeft daar ook niets van geleden.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:38

Carmen85 schreef:

als de merrie gewoon fit is zie ik niet in waarom je haar niet kunt laten dekken. Mijn vorige merrie heeft eerst Z springen gelopen en heeft haar eerste veulen gehad toen ze 12 was. Niks aan de hand en is een mooi gezond veulen uitgekomen. Merrie heeft daar ook niets van geleden.

Ik zeg ook niet dat het altijd iets gebeurd maar boven de 10
levert het gewoon meer kans op

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:42

tsja, kan je het ook onderbouwen?
onder de 10 zijn er ook risico's hoor ;)
11 is een prima leeftijd voor een 1e veulen helemaal niks mis mee!
als de merrie helemaal gezond is is het risico echt niet groter als een 'jonger' paard

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:45

suuzje11 schreef:
Carmen85 schreef:

Ik zeg ook niet dat het altijd iets gebeurd maar boven de 10
levert het gewoon meer kans op

Kun je een bron of relevante eigen ervaringen geven?

Ikzelf fok al heel wat jaren en heb deze ervaring helemaal niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:37

Wrs omdat die ervaring er ook niet is. Tien jaar is een prima leeftijd. paarden zijn op hun top tussen de 12-15.

Wat wil ts doen met de fokkerij? Eénmalig of voor de verkoop?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:43

suuzje11 schreef:
boven de 10 jaar brengt het met een paard fokken ( als die nog nooit een veulen heeft gehad zoals nu) Heel veel risico mee

Misschien is het handig om eerst je huiswerk eens te doen voor dat je iemand anders tips geeft ;)

TS leeftijd van de merrie in jouw geval is geen enkel probleem hoor!
Ik denk alleen dat het verder nog helemaal geen zin heeft om verder te speculeren over een eventuele hengsten keuze als er verder nog niets bekent is over het papier e.d. en de merrie zelf (goede standfoto en eventueel bewegingsfoto,s) ;)

petraaken

Re: [H] Fokken met mijn De Niro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:37

Moderatoropmerking:
Graag zo snel mogelijk een goede standfoto en een bewegingsfoto of filmpje. Ook even melden wat de hengst zeker moet verbeteren aan de merrie;