[H] Hengstenkeuze voor Farrington merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unravelation

[H] Hengstenkeuze voor Farrington merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:41

Mijn merrie heb ik eerder laten dekken, helaas zonder drachtigheid. Deze maand gaan we naar Utrecht voor een EMG onderzoek. Mijn angst is dat het dan ook gedaan is met een sportcarriere en zit na te denken om toch weer te proberen haar drachtig te krijgen. Misschien dit jaar nog een keer, anders volgend jaar.
Hiervoor gedekt met Rubin Royal en met Scandic (erg verschillende hengsten, I know), helaas geen drachtigheid. Waarschijnlijk vanwege een vieze baarmoeder, die is na de laatste poging 2 jaar geleden opnieuw gespoeld zodat ze schoon zou zijn voor een nieuwe poging. De merrie heeft voordat ik haar kocht al wel eens een veulen gehad.
De merrie heeft Z2 gelopen, wegens blessures helaas al 2 jaar niet meer gestart.

Ik ben op zoek naar een hengst met een goede sperma kwaliteit, aangezien de merrie niet makkelijk drachtig wordt. Een hengst die de beweging verbeterd met een sterk achterbeen, ruimte en souplesse. Het liefst zet ik er een hengst op zonder ferro/flemmingh/jazz bloed, aangezien mijn merrie daar vrij van is en ik denk dat het voor een toekomstig veulen ook interessant is als het vrij is van dat bekende bloed. Geen makkelijke zoektocht dus :D

Dit is de stamboom van de merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=109523

De rijfoto's zijn zo'n 3 jaar oud, op M2 niveau
Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.119.239/138450001-1385000 ... _ata3.jpeg
Deze foto is al 4 jaar oud, heb geen goede recente standfoto

Filmpje Z1 proef:
http://www.youtube.com/watch?v=DrnqBBuDQAA

Hengsten die wel het 'bekende' bloed hebben en goed passen zijn natuurlijk ook welkom. Zie door de bomen het bos af en toe niet meer...
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-08-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:55

Voor de vrije bloedlijnen zou ik Uphill (Oscar) nemen als ik jou was!

Apache (UB40) heeft ook een hele goede veulencollectie laten zien en ik denk dat ik voor hem zou kiezen als ik niet op de vrije bloedlijnen zou hoeven te gaan, hij geeft ook goed ontwikkelde veulens die goed bewegen met een goede houding , mooi front . Ik denk overigens dat je beter kunt kiezen voor een hengst die past als voor de vrije bloedlijnen. Dat is wel mooi maar als er dan geen leuk veulen geboren wordt heb je in mijn ogen nog niks als alleen een leuk papier...Mijn voorkeur gaat uit naar een goed veulen en liefst een hele aparte natuurlijk maar die worden er maar een paar procent per jaar geboren.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:36

:o Ben ik natuurlijk wel wat bevooroordeeld voor deze 2 hengsten (zie onderschrift :D )

Unravelation

Re: [H] Hengstenkeuze voor Farrington merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:12

Uphill is me eerder ook geadviseerd, denk daar zeker nog een keer over na! Apache vind ik ook een hele interessante hengst, had hem ook al opgezocht in de database van de kwpn. Ga nog wat meer info opzoeken over deze 2 hengsten :)
Natuurlijk is het het belangrijkst dat de hengst goed past, ga er echt niet zomaar een hengst opzetten die totaal niet past vanwege zijn bloedlijn. Had al aan San Remo gedacht kwa bloedvoering, maar denk niet dat ie voor de rest past bij m'n merrie, dus die wordt het ook niet ;)
Bedankt voor de ideeen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:17

Heb zelf een farringtonmerrie die ik dit jaar drachtig heb van Metall. Voor volgend jaar ben ik al aan het rondkijken en zelf zat ik ook al met Uphill in gedachten!
Daarnaast spreekt Armani me ook erg aan voor mijn merrie.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:07

Armani spreekt me kwa beweging niet heel erg aan, wel interessant gefokt natuurlijk.
Ik vind het altijd lastig om een hengst te vinden die je merrie op alle punten verbeterd..Het liefst heb ik ook een iets oudere hengst zodat je wat weet van de nafok, aan de andere kant is een goede jonge hengst ook interessant om te proberen. Contango vind ik bijvoorbeeld ook een hele goede hengst, maar die is helaas alleen dv beschikbaar en dan ook nog maar selectief...