[H] hengst voor Royal Hit x Donnerhall x Bolero merrie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ecco

[H] hengst voor Royal Hit x Donnerhall x Bolero merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:28

Ik wil misschien dit jaar en anders volgend jaar mijn merrie laten dekken. Ze heeft een heel mooi Duits papier
Royal Hit x Donnerhall x Bolero

Ze is nu 6 jaar oud, heeft als 4 jarige proeven voor jonge paarden gewonnen in Duitsland. Is daarna drachtig geweest maar veulen is er toen dood afgekomen. Vorig jaar hebben ze wel geprobeerd haar drachtig te krijgen maar dit is niet gelukt..

Het is een merrie met een goed en fijn bewerkbaar karakter, ze heeft maat(1.72m) Is langgelijnd.
Ik zou in het veulen het hoofd wat willen veredelen, ze heeft zelf een wat lang hoofd. Verder misschien iets compacter en achterbeen zou sterker mogen. merrie heeft wel mooi lang voorbeen...

Wie adviseren jullie? Vorig jaar hebben ze Lord Loxely geprobeerd..wat vinden jullie daarvan?

hier enkele foto`s van haar

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 16-07-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:23

Houston? Sterk achterbeen, fokt behoorlijk compact

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:49

JannekeW schreef:
Houston? Sterk achterbeen, fokt behoorlijk compact

is het niet fijner om het dan bij duitse hengst te behouden?

en je eigen hengst dan?

is dat geen combi? :)

ecco

Re: [H] hengst voor Royal Hit x Donnerhall x Bolero merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 19:07

ja ben ik over aan het twijfelen..die fokt groot en omdat dit al een grote merrie is, houdt dat me beetje tegen!de veredeling zou wel helemaal goedkomen en het bewegen..

Ik denk idd zelf ook aan een duits gefokte hengst, omdat ze een mooi duits papier heeft..Maar aan de andere kant, om dat te combineren met nederlands bloed, heeft ook wel wat...ik ben niet beperkt dat bepaalde hengsten niet kunnen ivm inteelt! Dus wat denken jullie, zou bv Jazz passen of een nakomeling daarvan??Vind zelf vivaldi een geweldige hengst..

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:09

Houston fokt niet zo groot, volgens de index verkleint ie zelfs een beetje :)

Van de Jazz (klein)zonen vind ik denk ik Zizi Top het best passen,
sterk bewegen en ook niet zo heel langgelijnd, stoere hengst!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:12

Bordeax misschien?
Een sjeike niet te grote hengst.
OF florencio?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:13

toot schreef:
Bordeax misschien?
Een sjeike niet te grote hengst.
OF florencio?

als je met florencio dekt, blijf je immers wel bij het duitse bloed :)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:14

Dat is waar maar dat was ook een optie,, toch?

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:27

florencio is wel een gave hengst ja, zie ik ook goede nakomelingen van..bordeaux is een jonge hengst met weinig info nog..dat doe ik liever niet met een merrie waar ik ook niet van weet wat ze geeft...Zizi Top is idd wel een mooie compacte hengst!Hoe doen alleen die nakomelingen het tot nu toe?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:35

Dat is te begrijpen, moeilijk is die hengstenkeuze altijd.
Veel sucses !

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:36

en terugdekken met lord loxley dan?

wil je dat niet opnieuw proberen?
edit:
en hengsten al decor delatio of decor dreamcatcher dan?

dat zijn ook duitse hengsten :)

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:42

ja de vorige eigenaar had lord loxely geprobeerd..weet niet zo goed wat ik van die hengst moet vinden..vin dhem achter niet sterk wat ik zo gezien heb op filmpjes..Wel een plaatje van een hengst

Dreamcatcher heb ik ook aan zitten denken, ben wel rubinstein fan:) maar hoe doen die nakomelingen het? Hoor je niet zoveel van volgens mij

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:48

en rohdiamant dan?

is ook rubinstein bloed.

je zegt zelf dat je het fijn bloed vindt ( rubinstein)

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:04

Of OOSeven, ook Rubinstein :D maar past verder niet echt bij je eisen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:07

heb je toevallig op allbreedpedigree of paardenfokken de volledige stamboom staan ?

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:10

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:40

ik zou zeker een hengst zoeken die kan veredelen, achterbeen gaat lord loxley niet geven, evenals dreamcatcher
als ik jou was zou ik zo exclusief mogelijk blijven.. je geeft aan dat je het rubinstein bloed fijn vind... zou ik niet doen, royal dance (vader van royal hit) is nl van rohdiamant welke op zijn beurt van rubinstein is.. ook heb je het donnerhall bloed (wat ik zeker waardeer) in je directe moederlijn.
hierdoor zou ik dus zorgvuldig na gaan denken deze hengsten niet meer te gebruiken aangezien er al zo veel van rondlopen in duitsland.

een duitse hengst welke populair is en goed fokt is belissimo, heeft al stuk of 30! gekeurde zonen en in de 50 staatspremie merries. je hebt in de 3 e generatie het bloed wat je toe kan voegen maar belissimo veredeld zeker. (hij fokt trouwens over het algemeen niet heel groot) zelf is zijn achterbeen niet jevanhet maar hij fokt zeker een sterker achterbeen door, veulens bewegen allemaal opwaarts

een hengst als ampere zou kunnen passen, is ook old., westf, rheinland en hannover gekeurd
geeft opwaarts bewegende veulens maar die wel doorgaans koehakkig zijn.. wel beschikken ze over heel veel uitstraling. wel al veel goede bewegers van gezien!
in duitsland zie je ook zeker veulens van ampere lopen dus je hoeft niet bang te zijn dat je hem niet kwijt zou kunnen daar

zeker een veredelaar en goede bewegers zijn veulens van furst romancier, je fokt dan wel terug op donnerhall.... ( furst heinrich vader van furst romancier is een florestan1 x donnerhall )

florencio ben ik wel gek van maar vind ze doorgaans niet sjiek en strooit hier en daar.. dus die moet echt bij je merrie passen en dat vind ik bij deze merrie niet helemaal passen :)

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:53

Essiesilly: dank je voor je uitgebreide antwoord!!hier kan ik wat mee, heb van ampere hele goede veulens gezien al ja..ook in duitsland is het een populaire hengst idd..Vind ik een hele goede optie! Belissimo was de vorige eigenaresse van deze merrie ook heel gek van, fokte zij ook veel mee en daar had zij ook erg goede veulens van...
Royl heeft mooi bloed maar als ik met duits bloed fok, moet ik zorgen voor bloedspreiding denk ik ja..ze heeft dus rubinstein, donnerhall in zich en doordat de moeder van royal hit ook de moeder van sandro hit is, valt die ook af..

pff..lastig, en als ik dit jaar wil dekken, moet ik wel opschieten!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:20

graag gedaan hoor :D
als ik jou was zou ik wachten tot volgend jaar en dan beginnen begin april.. maar dat is je eigen keuze natuurlijk (vooral omdat je zegt dat ze vorrig jaar niet drachtig werd)

mocht je nog wat willen weten hoor ik het wel :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:39

Ik zou hier wel Houston opzetten,voldoet aan al je wensen en is keur dus je weet wat je fokt.Overigens vind ik de foto van de merrie onder het zadel echt heel erg aansprekend!

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:24

ja het is echt een hele aansprekende merrie! de foto is als 4 jarige, het is heel jammer vind ik zelf dat er daarna rijtechnisch niets meer mee gedaan is..Maar foktechnisch is ze ook heel interessant!
Maar heb besloten om te wachten tot volgend jaar, dan heb ik een heel seizoen ook..Heb ik nog heel de winter om over een hengst na te denken ook!!
Bedankt allemaal voor het meedenken!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:38

goed besluit :) lekker optijd beginnen dan heb je nog alle tijd :)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:01

Ik noem maar wat hoor, Fidertanz, Desperados (maar dan zit je weer met Donnerhall uiteraard...),of Christ? broer van mij heeft van deze laatste twee een veulen, en ben vooral gecharmeerd door het veulen van Christ, erg leuk karakter, wel hoog op de benen, maar erg mooi type om te zien :j en ver weg van al het bloed dat je er niet meer in wil ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:09

ecco schreef:
florencio is wel een gave hengst ja, zie ik ook goede nakomelingen van..bordeaux is een jonge hengst met weinig info nog..dat doe ik liever niet met een merrie waar ik ook niet van weet wat ze geeft...Zizi Top is idd wel een mooie compacte hengst!Hoe doen alleen die nakomelingen het tot nu toe?

Ik vind de zizi top veulens niet echt aansprekend maar de jaarlingen vind ik wel weer meevallen.

Bordeaux zou ik niet bang voor zijn, uit die stam kun je wel goed voorspellen hoe hij fokt.

Andretti misschien?

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:53

Paddox is ook een hele mooie hengst.
Maar Uphill heeft echt een super karakter.