[H] Hengst gezocht voor Tuigpaard merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conDios

[H] Hengst gezocht voor Tuigpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 18:25

Beste bokkers,

Ik wil graag op langere termijn mijn merrie laten dekken! Nu ben ik een leek op fokkerij gebied, een echte leek! Ik leer wel veel uit een aantal topics hier maar toch niet voor ons geschikt..
Dus vandaar dit:) Ik ben benieuwd of ik hier handige en nuttige tips kan krijgen waarop ik verder kan doorborduren!

Het gaat om mijn tuigpaard merrie, afstamming Droomwals × Ahoy.
Ze is krap 1.60 hoog, waarschijnlijk nog iets lager.
Haar sterke kanten:
Sterk achterbeen
Ruime stap, sterke draf
Gezond, mankeert haar nooit wat
Lief in omgang
Mensgericht

Haar mindere kanten:
Ze wordt snel kijkerig onder het zadel
Kan staken en drammen onder het zadel
Korte galop

Het veulen is niet voor verkoop maar wil ik tegen die tijd zelf houden.
Mijn merrie gebruik ik nu ook puur voor recreatie.

Ik vind het belangrijk dat het veulen van haar zeer koel in het hoofd is, rustig en braaf in omgang en vooral ook onder het zadel. Dat kijkerige en hete van mijn merrie wil ik niet doorgefokt hebben zegmaar.
Merrie is dus ongeveer 1.60 en ik ben zelf niet zo heel groot, en ik hoef als 'opvolger' van haar ook niet een veel groter exemplaar! ;)

Wie kan mij helpen?
Ik sta open voor alles, alle rassen en kleuren en weet ik veel wat! Het uiterlijk is niet van belang, het karakter wel!

Oja, foto's hihi:
Foto's zijn uit periode van ziekte/herstel dus ze is hier en daar mager.. Anders is ze lekker bespierd en hier en daar wat te dik
1. Standfoto
Afbeelding

2. stap foto
Afbeelding

3. Draf foto
http://img.photobucket.com/albums/v701/ ... 010338.jpg

Ik hoop dat ik genoeg verteld heb! en ik ben benieuwd wat jullie mij adviseren!
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-07-10 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:59

Leuke merrie <3

Droomwals x Ahoy, jawel, klassiek tuigpaard.
Hier kan je een leuk Gelders paard voor eigen gebruik uitfokken :j

Voor je merrie is een werkwillige hengst als Vitens of Alexandro misschien wat, die hebben beide een fijne galop, of Sirius.
Dit najaar komen er ook nog 2 jonge Gelderse hengsten in het verrichtingsonderzoek, een Upperville en een Ginus.

http://www.kwpn.nl/site/department_arti ... 0c299e1a48

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Wie wil mij helpen? Hengst gezocht voor Tuigpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:07

misschien een quarter
die zijn heel koel in het hoofd

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 23:32

@Janne:
Dankjewel!
Een echt tuigertje ja, haar opvolger moet ook meer rijtypisch zijn ;)
Een Gelders paard zou natuurlijk heel leuk zijn! Al staat karakter op nr 1 :)
Ik zie bij Vitens op die site Parcival en Koss staan. Ik heb gehoord dat Parcival een dwars karakter zou doorgeven? Correct me if i'm wrong hoor ik heb er geen verstand van! En Koss staat er ook bij daar heb ik wel goede dingen van gehoord :)
Handige site trouwens, bedankt!
@105159: Zou dat niet een vreemde kruising worden....? :o

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:50

Ik heb meerdere Parcival's in mijn bezit en gefokt. Ze zijn niet dwars, maar juist heel werkwillig. En vooral ook heet. Voor de sport ideaal maar als je een iets rustiger paard wil fokken dan is Vitens een betere keus, die is veel koeler in de kop.

Leuke dag voor jou om heen te gaan is 31 juli, de dag van het Gelderse paard in Hengelo. Dan zie je heel veel Gelderse paarden en veulens van verschillende hengsten voorbij komen en kan je komend voorjaar een keuze maken n.a.v. het soort type dat je aanspreekt en wat bij je merrie past.

conDios

Re: [H] Hengst gezocht voor Tuigpaard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 15:54

@Ketaki
Nee mijn merrie heeft geen papieren.

@ Iedereen: Vergeten bij de openingspost te melden, maar mijn merrie heeft dus geen papieren. Heeft dit nog negatieve gevolgen voor mijn keuze?

@Janne:
Aah oke, dan weet ik dat. Parcival dus niet. Ik zal Vitens eens googelen wat de ervaringen zijn :)

Bedankt voor de tip van 31 juli! Ik zal er over nadenken :)

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 15:56

Oja:
Ketaki, ik sta trouwens wel open hoor voor andere rassen. Maar ik weet niet in hoeverre dit verstandig is daarom ook dit topic ik weet niet wat de mogelijkheden allemaal zijn....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:03

conDios schreef:
@Ketaki
Nee mijn merrie heeft geen papieren.

@ Iedereen: Vergeten bij de openingspost te melden, maar mijn merrie heeft dus geen papieren. Heeft dit nog negatieve gevolgen voor mijn keuze?

als ze dan geen papieren heeft, hoe weet je dan wie de vader en vader van de moeder zijn?

conDios schreef:
Oja:
Ketaki, ik sta trouwens wel open hoor voor andere rassen. Maar ik weet niet in hoeverre dit verstandig is daarom ook dit topic ik weet niet wat de mogelijkheden allemaal zijn....

je kunt wel open staan voor andere rassen, maar is het dan niet verstandig meer richting een "sport"paard te fokken.

zoiets als oldenburger en hannoveraan enzz? :)

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 14:45

Dat weet ik ook niet 100% zeker maar ik heb haar gekocht van mensen die zelf in dat wereldje zitten, en ook meerdere paarden van droomwals gekocht/doorverkocht etc hebben.

Ik heb mij er nooit zo druk om gemaakt omdat het me niet zo heel veel uitmaakte ;)

Ik hoef niet persé richting ''sport''paard te fokken omdat ik ook niet de sport in ga...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:18

conDios schreef:
Oja:

Dood en dood zonde.. Maar dat is mijn mening

Het Gelderse Type is een zeldzaamhuisdier.( zie stichting zeldzame huisdierassen) Voor de goede orde: een Gelders Paard is geen ras maar een van de KWPN fokrichtingen en dus een type.
Als je Gelders fokt dan fok je EN een leuk paard voorjezelf(of de verkoop) EN je levert een bijdrage tot het behoud van dit type paard.

Gelderse paarden zijn koel in de kop en warm in het werk.

Als je iets rijtypischer wil dan ga ik met Janne mee. Vitens of Alexandro. De laatste heeft dan wel Koss als vader maar is zelf een zeer relaxte hengst.

Er zijn geen papieren bij maar je weet wel dat het en Droomwals x Ahoy is... als de merrie biij het KWPN bekend is zou ik nieuwe papieren aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:42

Droomwals is op wacht gezet geloof ik. Dan zit er waarschijnlijk wel papier bij alleen een reg. A papier. Als je dan met een ggk hengst dekt wordt het veulen weer gewoon vol papier. Weet je waar ze gefokt is of heb je toevallig een papier in je paspoort zitten? Met de DNA gegevens van de moeder en je merrie zelf zou je weer een reg. A papier aan kunnen vragen, Droomwals zit in de database maar het zou handiger zijn en veel geld schelen als je het papier erbij hebt.

Met een Gelders paard heb je een leuk gebruikspaard voor jezelf, maar ze kunnen ook best hoog in de sport lopen hoor! Vitens liep zelf Z dressuur met 2 hoefjes in zijn neus.
En bijkomend voordeel is dat het dekgeld niet zo duur is

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:15

Oke bedankt voor jullie tips!
Ik zal eens contact opnemen met de vorige eigenaren, misschien weten die hier meer over, en anders kunnen die mij misschien weer in contact brengen met de vrouw van de fokker (die meneer is overleden), het kan zijn dat zij dat meer weet. daar is mijn merrie geboren.

En met een A Papier kan ik fokken met mijn merrie? (Ik weet niet precies wat dat is hoor)
Mag ik anders haar niet door een ggk dekhengst laten dekken?

Het Gelders paard spreekt mij ook zeer aan. Ik moet ook zeggen dat ik echt gek ben op mijn Gelderse merrie, maar het veulen gaat haar wel 'opvolgen' dus ik wil het wel minder heet en sensibel hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:08

Je mag altijd dekken, of ze nou papier heeft of niet, maar je veulen krijgt alleen een vol papier als de merrie een reg. A of zelfs vol papier blijkt te hebben (als ze van een jaargang is vóór de hengst op wacht gezet is dan zou ze een gewoon papier kunnen hebben). Als ze geen papier heeft is dat op zich niet erg, alleen jammer want het veulen wordt dan Reg. B en dan kan je niet naar de keuring, mocht je dat ooit leuk vinden.

Droomwals x Ahoy, dat zou in principe via het stamboek gegaan kunnen zijn. Als je weet hoe de moeder heet of een kopie van haar papier hebt ben je al een heel eind.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:34

[***] schreef:
Je mag altijd dekken, of ze nou papier heeft of niet, maar je veulen krijgt alleen een vol papier als de merrie een reg. A of zelfs vol papier blijkt te hebben (als ze van een jaargang is vóór de hengst op wacht gezet is dan zou ze een gewoon papier kunnen hebben). Als ze geen papier heeft is dat op zich niet erg, alleen jammer want het veulen wordt dan Reg. B en dan kan je niet naar de keuring, mocht je dat ooit leuk vinden.

Droomwals x Ahoy, dat zou in principe via het stamboek gegaan kunnen zijn. Als je weet hoe de moeder heet of een kopie van haar papier hebt ben je al een heel eind.

Citaat:
Paspoortje:

Naam: Zelda
Leeftijd: 6 jaar
Geslacht: Merrie
Ras: KWPN tuigpaard (Gelders)
Afstamming: Droomwals x Ahoy

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=542797

deze voldoet aan je lijst,

is 6 jaar jong.

en is een droomwals x ahoy.

misschien eens opvragen bij het kwpn of dat zou kloppen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:42

Ze is vast gechipt, trouwens.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:40

[***] schreef:
Ze is vast gechipt, trouwens.

kunnen ze via de chip niet achter de stamboom komen, of er werkelijk papieren bij zitten? :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:01

NatasjavE schreef:
conDios schreef:
Oja:

Dood en dood zonde.. Maar dat is mijn mening

Het Gelderse Type is een zeldzaamhuisdier.( zie stichting zeldzame huisdierassen) Voor de goede orde: een Gelders Paard is geen ras maar een van de KWPN fokrichtingen en dus een type.
Als je Gelders fokt dan fok je EN een leuk paard voorjezelf(of de verkoop) EN je levert een bijdrage tot het behoud van dit type paard.

Gelderse paarden zijn koel in de kop en warm in het werk.

Als je iets rijtypischer wil dan ga ik met Janne mee. Vitens of Alexandro. De laatste heeft dan wel Koss als vader maar is zelf een zeer relaxte hengst.

Er zijn geen papieren bij maar je weet wel dat het en Droomwals x Ahoy is... als de merrie biij het KWPN bekend is zou ik nieuwe papieren aanvragen.

Sorry maar niet alle Gelderse zijn koel in de kop. Mijn merrie (oude Gelderse lijn) was een heethoofd eerste klas. Koel nee. Het was echt een knuffelkont, maar tijdens rijden of poetsen veel te druk.
4 jaar geleden ben ik ook gaan zoeken naar een hengst voor mijn merrie en toch ook een ander ras gekozen, dan het Gelderse. Ik heb een rustig veulen gekregen (nu 3 jaar net zadelmak) en vandaag tijdens een show (aan de hand) had ik gewoon een heel rustig paard, dat nergens bang voor was. Heerlijk!

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:10

Cryssie schreef:
Sorry maar niet alle Gelderse zijn koel in de kop. Mijn merrie (oude Gelderse lijn) was een heethoofd eerste klas. Koel nee. Het was echt een knuffelkont, maar tijdens rijden of poetsen veel te druk.
4 jaar geleden ben ik ook gaan zoeken naar een hengst voor mijn merrie en toch ook een ander ras gekozen, dan het Gelderse. Ik heb een rustig veulen gekregen (nu 3 jaar net zadelmak) en vandaag tijdens een show (aan de hand) had ik gewoon een heel rustig paard, dat nergens bang voor was. Heerlijk!

Dat herken ik dus ook wel in die van mij,
mag ik vragen wat voor hengst jij dan 'gebruikt' hebt..? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:28

Cryssie: er is helemaal niemand die zegt dat álle Geldersen koel zijn in de kop. Ieder ras/type heeft bravere en minder brave exemplaren, vast en zeker ook het ras dat jij gebruikt hebt.

De hengsten die ik noemde zijn wel degelijk braver dan de doorsnee KWPNer

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:26

[***] schreef:
Cryssie: er is helemaal niemand die zegt dat álle Geldersen koel zijn in de kop. Ieder ras/type heeft bravere en minder brave exemplaren, vast en zeker ook het ras dat jij gebruikt hebt.

De hengsten die ik noemde zijn wel degelijk braver dan de doorsnee KWPNer

Nou ik lees het toch echt op bokt :D, hahaha.
Tuurlijk is niet iedere hengst zo, maar ik heb veel gelderse gereden, vreschillende bloedlijnen. Werken doen ze voor je, zeker, maar het hete tot gevaarlijks aan toe zie ik toch ook wel.