[H][KWPN] Advies merrie v. Gagson wimborn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HMM

[H][KWPN] Advies merrie v. Gagson wimborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:47

Graag zou ik nog een veulentje willen fokken bij onze 17e jarige merrie.
Dit voor eigen gebruik, op recreatief/basissport niveau.
Ik ben dan ook geintresseerd in gelders of evt. ander stamboeken.

-Het is een merrie die snel heet en vlug is maar goudeerlijk en bloednuchter.
Karakter is prima, liever niet heter/bloederiger.

-De merrie is slechts 1.60.
Veulen zou ik graag rond de 1.65 zien.

-Moeder van de merrie had een witte vlek onder haar buik & hoge witte benen.
Dit heb ik liever niet, voorkeur heeft donkerbruin/zwart met weinig aftekeningen.

- Merrie heeft een uitstekende zeer ruime stap, ruime draf en galop.
Er zou iets meer swung in de beweging mogen.

-Merrie heeft uitstekende hoeven en droog beenwerk.

Vader is Gagson wimborn en moeder is een volbloed x tuiger.

De merrie heeft nu een merrieveulen aan de voet van San Remo.
Leuk veulen, waarschijnlijk te klein.

Ook heeft de merrie nog 2 keer eerder een veulen gehad:

Taco (v. Metall)
Bruin, Correct model, iets wat stekerig voorbeen. Veel elasticiteit in beweging.
Te klein, is de eerste 6 jaar van zijn leven als E-pony door het leven gegaan.
Nu ong. 160. Heeft slechte hoeven (brokkelig)

Vito (v. Ronaldo)
Zwart geen aftekeningen, 1.70, hoofd heeft weinig expressie.
Leuke beweging. Erg nuchter, fijn bewerkbaar paard.

Eisen Hengst:
- Lang gelijnd
- Eerlijk/nuchter karakter
- Donkere kleur
- Hoofd met expressie.

Ik heb foto's van de merrie & veulen van San Remo, en ook van Vito.
Helaas krijg ik ze hier niet op. Als iemand foto's wil zien kan ik deze toemailen.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:39

Leuk een Gagson Wimborn merrie. Ik heb zelf twee veulens gefokt bij mijn Gagson Wimborn X Aram merrie. Ik had wel andere wensen dan jou. Ik wilde graag Contender bloed erin fokken, groot, donker bruin en veelzijdig. Mischien iets voor jullie? (uiteindelijk ben ik bij Casantos uitgekomen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 05:44

Graag een standfoto van de merrie(dus van opzij, merrie kijkt rechtvooruit en alle benen zichtbaar) en wat zijn de exeterieur + en minpunten. ook graag de complete afstamming, het liefst via een linkje naar paardenfoken.nl oid.

De kleur eissen lekker laten varen. Zeker om dat je ook geintresseerd bent eventueel in Gelderse hengsten. Laat bij Gelderse paarden nou net de vosleur met 4 witte benen het meest geliefd zijn.
Vooral die witte benen en buikvlek heb je veel kans op.

De keuze voor een Gelderse snap ik zeer goed. Over het algemeen zijn Gelderse paarden heel tempramentvol maar wel heel betrouwbaar. Bovendien erg veelzijdig.

Je zou aan Alexandro p kunnen denken. Hij geeft veel beweging, front. De hengst zelf is doodnuchter. Hoe de kinderen het in de sport/onder het zadel doen dat weten we nog niet. De oudste nakomelingen zijn jaarling. Foto in mijn profiel. Hij geeft ze vaak met 4 sokjes en een kolletje. (maar heeft zelf 3 witte sokjes) Wat hij met de stokmaat gaat doen is nog niet bekend.

Rubus b zou ook kunnen. Die is zwart en zijn vader staat bekend om het geven van super brave kinderen en ook de eerste kinderen van Rubus lijken braaf. Merrie moet wel lengte in het lijf hebben. Wat hij met de stokmaat doet weet ik niet. Hij geeft niet alleen maar zwart, oo vossen.

Wilson. Is een halfbroer van Alexandro p(via de vader) in die hengst zit het gewaardeerde bloed van Cabochon. Van Wilson zijn volgend jaar de eerste veulentjes te verwachten want hij is dit jaar pas goedgekeurd. Van Wilson zou je iets meer gummi mogen verwachten. Wilson is bruin net als Alexandro.

Ahoy(de vader van Rubus) is bij uitstek de leverancier van brave, werkwillige rij en menpaarden. Alleen hij is 28 en je weet niet of hij volgend jaar nog beschikbaar is. Hij geeft over het algemeen voldoende maat en vaak zwart. Alleen ook hoge witte benen en een bles.

Bovengenoemde hengsten zijn alle KWPN Gelderse hengsten.

Als je de voskleur toch even laat voor van hij is zou ik even aan Vitens denken(Parcival x Zep) Veel front, maat en veel beweging. Is ook een KWPN Gelderse hengst.