[H][KWPN]Dekadvies voor Osmium merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

[H][KWPN]Dekadvies voor Osmium merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:58

Goededag,

In overleg met de eigenaresse ga ik misschien een veulen fokken bij deze merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=78304
Het is dus een Osmium x Sonny Af Hojmark. Appaloosa bloed zit erachter maar ze heeft wel volledig KWPN papier.

Punten die ik zou willen verbeteren;
- iets opwaardser gebouwd
- chiquer, ze is een beetje een 'buffel'
- wat meer maat, merrie is 167, groot genoeg, maar ik zou graag 170+ het liefst een hengst van 173-175
- haar stap is wat kort, wat meer ruimte

Punten die ik wil behouden;
- haar ontzettend fijne en werklustige karakter
- haar draf en gelop zijn erg goed
- staat mooi recht op de benen

Dat is lastig om zo punten op te noemen!

(foto's zijn te groot voor bokt, dus maar even in links)
http://i585.photobucket.com/albums/ss300/Casca89/DSC00260.jpg?t=1277044661
Sorry, ik had het zadel er al opgeknupt...
http://i585.photobucket.com/albums/ss300/Casca89/DSC00283.jpg?t=1277045189
beweging:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CQM8AVV.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss300/Casca89/Ids.png?t=1277045508
Deze bewegingsfoto's zijn wel nog van vorig jaar..

Eisen voor de hengst;
- Dressuurhengst
- graag 170+ liefst 173-175
- Kwpn, maar hoeft niet
- ook braaf karakter (geen Jazzbloed)
- dekgeld maakt niet zo heel veel uit (maar Totilas is me net iets te gek)
- Bewezen hengst, of die in ieder geval al 2 jarigen heeft lopen, geen nét beginnende hengst.

Ik zou graag willen weten welke hengsten jullie zouden adviseren.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:25

ik zie bij paardenfokken dat uw merrie al goedgekeurde hengst heeft gegeven? hoe is hij?

krack C zou wel erop passen omdat die brave paarden geven die goed bewegen.

Casca

Re: [H][KWPN]Dekadvies voor Osmium merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:00

Ze heeft inderdaad al een veulen gehad, van Wender R. Maar dat is geen goedgekeurde hengst :) Inmiddels geruind en een fijn paard, lijkt precies op de moeder. We gaan hem binnenkort nog eens bekijken.

Van Krack C valt het me een beetje tegen dat hij een 6.5 had voor zijn stap. En geeft hij vaak meer maat aan zijn nakomelingen?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:17

wat denk je van Gribaldi? daar is nog dv sperma van..

vind je paard trouwens helemaal geen 'buffel' vind die juist een mooie bouw hebben...die van mij heb ik juist laten dekken door een hengst meer body omdat ze zo chique en iel is..

maar Gribaldi is een echte dressuurhengst en 1.72 hoog en heeft veel goede nakomelingen

edit: misschien is Sandreo of San Remo ook wat?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:02

:D
Daar zat ik ook aan te denken, Gribaldi!

En de Sandro-hit/Sandreo/Spielberg-lijn. Maar dat is lastig, sandreo geeft ook vaak kleintjes heb ik gehoord, spielberg geeft Reg. A. en volgens mij Sandro-hit ook? Sandreo en Spielberg geven wel hele mooie nakomelingen vind ik..

San Remo ga ik ook wat beter bekijken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:10

Sandreo kleintjes? Valt wel mee hoor...
De merrie die ik rij is 1.65m en haar eerste Sandreo (uit B-jaargang) was op z'n 3e 1.62, maar nu al 1.68!
De tweede Sandreo (uit D-jaargang) meette in november (anderhalf jaar!!) al 1.55m, en is alleen maar groter geworden.

Ik zie dat je merrie VB is?? Waarom niet voor de stamboekkeuring? Of is het blauw papier?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:43

Ok, daar heeft hij dus wel op vergroot! Ja, je hoort altijd wisselende verhalen.. Hij vererft altijd wel een heel mooi model!

Klopt, ze staat in VB, maar heeft wel gewoon papier, ze zou eigenlijk deze zomer naar de keuring gaan, maar ze is niet van mij, de eigenaresse gaat daarover. Ik zal er nog een keer over beginnen :) Maar volgens mij zijn we voor dit jaar al weer te laat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:46

Ja, dat deed hij zeker bij de nakomelingen van de merrie die ik rij. Met name de merrie uit de D-jaargang was voordat ze weer het land op ging voor dit jaar, een extreem royaal ontwikkelde merrie, in een prachtig model, mooie lange hals (wat de moeder mist). Ben benieuwd hoe ze terugkomt.

Verder heb ik er weinig verstand van. Je hoort verschillende verhalen van Sir Oldenburg, daarvan loopt nu een vier maand oud veulen bij de merrie, en die is nogal euh, uit de kluiten gewassen.

Wat betreft Krack C, de merrie is een Krack C x Ferro, en in de hand heeeeeel erg braaf, je kan er zo onderdoor kruipen bij wijze van spreken. Maar geen superfijn paard onder het zadel, wat de moeder wel was.

De eigenaresse zou nog even contact op kunnen nemen met het KWPN in jouw regio. En op internet staan precies de data tot wanneer je kunt inschrijven.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 00:14

Sandreo blijft in mn achterhoofd, vind het jammer dat hij niet op veel nakomelingen duidelijk vergroot.

(Alhoewel ik beetje denk dat ik naar dé perfecte hengst op zoek ben die niet bestaat haha :+ )

Sir Oldenburg vind ik een mooie hengst, maar past niet bij deze merrie vind ik, kan het nou niet direct onderbouwen..

ik zou graag nog wat meer opties horen, misschien dat er nog een perfecte hengst voorbij komt :D (Hoeft dus niet per se kwpn te zijn..)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:20

Voor Sir Oldenburg moet je wel een merrie hebben met een sterk achterbeen. Verder heb ik geen/zeer weinig verstand van fokken en heb ik het gehouden bij de hengsten die ik ken van bij de merrie die ik reed... (ben net gestopt := ) Daar is ook een Johnson uit gekomen, die van een bokker is. Maar aangezien je geen Jazz wilt...
En dit jaar is ze geinsemineerd met Bojengel (Uptown x Gribaldi), maar je wilt ook geen eerste jaargang veulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:19

Casca schreef:
Ok, daar heeft hij dus wel op vergroot! Ja, je hoort altijd wisselende verhalen.. Hij vererft altijd wel een heel mooi model!

Klopt, ze staat in VB, maar heeft wel gewoon papier, ze zou eigenlijk deze zomer naar de keuring gaan, maar ze is niet van mij, de eigenaresse gaat daarover. Ik zal er nog een keer over beginnen :) Maar volgens mij zijn we voor dit jaar al weer te laat.

voor dekken ben je eigenlijk ook al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:09

Casca schreef:
Ze heeft inderdaad al een veulen gehad, van Wender R. Maar dat is geen goedgekeurde hengst :) Inmiddels geruind en een fijn paard, lijkt precies op de moeder. We gaan hem binnenkort nog eens bekijken.

Van Krack C valt het me een beetje tegen dat hij een 6.5 had voor zijn stap. En geeft hij vaak meer maat aan zijn nakomelingen?

Die Wender ken ik toevallig omdat hij op hetzelfde adres heeft gestaan als mijn paard, ook van Wender. Hij lijkt inderdaad sprekend op zijn moeder en het is een heel leuk paard geworden, maar ik denk dat je toch wat meer souplesse kan gebruiken. Als je zelf al tevreden bent over het model zou ik gaan kijken naar hengsten die makkelijk en met veer kunnen bewegen. Met de knabstruper achtergrond van je merrie hoef je je geen zorgen te maken dat je paard te slap wordt denk ik. Je zou dus wat meer naar nakomelingen van Flemmingh of zoon Krack kunnen kijken en ook Sandro Hit bloed, alhoewel Krack nakomeling dan bij mij wel wat hoger scoren :).

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 14:08

Wat leuk dat je Chivas kent! :D Ik ben erg benieuwd naar hem in het echt :)

voor verfijning, souplesse en vergroten dacht ik aan spielberg.. Wat ik jammer aan hem vind is het Reg.A. Maar verder voldoet ie aardig aan mijn eisen..

Daarom had ik er ook bij gezet dat ze chiquer zou moeten, ze kan wel goed bewegen, vooral nu ze meer aan het werk gaat, maar het blijft een breed en buffelig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:29

Chivas is een heel leuk paard en aan hem kan je zien dat de merrie echt doorgedrukt heeft en dat is best handig om te weten :). Spielberg kan de merrie best hebben denk. Hopelijk wordt ze makkelijk drachtig, want je zit al laat in het seizoen als je dit jaar nog wilt dekken.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:02

En daarom wou ik graag een bewezen hengst :) omdat de merrie bij die zo veel bepaald heeft, het is bijna een kopie.
Van Wender was ze toen in 1x dragend.

Maar ik zoek nog meer hengsten hihi :)