[H][BWP] Welke hengst voor mijn merrie (v. Escuro)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

[H][BWP] Welke hengst voor mijn merrie (v. Escuro)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:27

Hey!

Ik zit al een tijdje met het gedacht in mijn hoofd om mijn merrie te laten dekken.
Alleen... Welke hengst?

Mijn merrie is nu 7 jaar en ongeveer 1.64m groot (zou haar nog eens opnieuw moeten meten)
Dit is haar afstamming:
http://i5.photobucket.com/albums/y165/B ... 030022.jpg

Ik heb haar zelf opgeleerd en ik moet zeggen dat ze vrij snel alles doorhad, zeer leergierig.
Aanhankelijk, lief, altijd nieuwsgierig, maar ik kan wel zeggen dat ze wel wat bloed heeft en soms wat kuren heeft. Maar met ouder te worden is dit wel heel sterk verminderd. Maar ieder paard heeft wel zijn kuren hé :)
Ze is springgefokt, maar heb er eigenlijk nooit echt mee gesprongen. Vooral dressuur en moet zeggen dat er wel mooie en ruime gangen op zitten :) Aangezien ze zelf al wat bloed heeft is het dan verstandig om er dan een hengst op te zetten die zelf ook veel bloed in zich heeft? Dekgeld zou wel niet té duur mogen zijn, aangezien het haar eerste veulen zou zijn.

Dit is mijn merrie:
Afbeelding

http://i5.photobucket.com/albums/y165/B ... ET-3-1.jpg

Afbeelding

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-06-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

petraaken

Re: [H][BWP] Welke hengst voor mijn merrie (v. Escuro)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:36

Moderatoropmerking:
Graag nog even vermelden wat er verbeterd moet worden aan de merrie en wat behouden moet blijven. Wat het dekgeld limiet mag zijn is ook handig om te weten.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:39

Ik zou graag dressuurgericht gaan fokken aangezien ik haar gangen uit nature al zeer mooi vind.
Misschien is een hengst die dit wat doorfokt goed? Een hengst die haar exterieur wat verbeterd zal ook wel ten goede komen :) . Ze is nu ongeveer 1.64m groot, liefst zou ik rond deze grootte willen blijven, maar als het veulen wat groter uitvalt kan dit geen kwaad. Qua karakter zou ik een hengst willen die toch wel een 'rustig' karakter heeft, aangezien mijn merrie dat ponybloed nog in haar heeft kan ze soms heftig uit de hoek komen. Qua kleur had ik gedacht aan een pikzwarte hengst of schimmelhengst, alleen weet ik dus niet hoeveel kans er dan inzit dat er een schimmel uitkomt. Maar ik dacht dat schimmel dominant was? En aangezien mijn merrie schimmel is zal er wel kans in zitten dat er een schimmel uitkomt? Of is dat niet zo?
Een hengst met papieren is uiteraard wel een vereiste, het maximum dekgeld zou 800-900 euro moeten zijn.

Zelf had ik al tips gekregen over nakomelingen van Sandro Hit.
Ik zelf dacht aan Crescendo van de Breemeersen maar die is natuurlijk wel springgericht gefokt, maar vond zijn gangen op de filmpjes wel mooi, ruim en soepel lijken.
Ook heb ik tips gekregen over Galliani Biolley. Heb foto's gezien van veulens van hem en moet zeggen dat ze wel erg mooi en groot zijn :)
Als iemand meer info heeft over veulens van nakomelingen van Sandro Hit, of over nakomelingen van Galliani Biolley mag je dit gerust even vermelden :))

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:51

Ik heb 2 kleindochters van Sandro Hit en die kan ik nu echt niet bestempelen als rustige dieren. Sensibele dieren zijn het. Galliani Bolley heb ik op de BWP keuring gezien en ik vond hem nu niet zo bijzonder qua gangen en exterieur. Wat je merrie nodig heeft is in elk geval een hengst die lange halzen fokt. Ik vind het eigenlijk een beetje doodzonde om op dat bloed een dressuurhengst te zetten. Wat je kan doen is een allround hengst kiezen die aan sluit op je merrie.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:55

petraaken schreef:
Ik heb 2 kleindochters van Sandro Hit en die kan ik nu echt niet bestempelen als rustige dieren. Sensibele dieren zijn het. Galliani Bolley heb ik op de BWP keuring gezien en ik vond hem nu niet zo bijzonder qua gangen en exterieur. Wat je merrie nodig heeft is in elk geval een hengst die lange halzen fokt. Ik vind het eigenlijk een beetje doodzonde om op dat bloed een dressuurhengst te zetten. Wat je kan doen is een allround hengst kiezen die aan sluit op je merrie.

Bedankt voor de info :)
Aan welke allround hengst had je dan gedacht? :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:09

Ben helaas niet zo thuis in de springhengsten van het BWP. Ken er wel een paar maar die dateren nog van in de jaren 90 en begin 2000.

Kijk eens of de hengsten van het Gestelhof je bevallen. Saros is zeker springgefokt maar heeft GP dressuur gelopen. Witney is een Ferro zoon maar die was eigenlijk ook springen gefokt. Niet dat zo'n fan ben van dat station zijn hengsten maar ze zullen het springbloed in elk geval behouden. Je hebt in elk geval 50 % kans op een schimmeltje uit je merrie te krijgen. Escuro is schimmel maar ook Max Fortune was een schimmelponyhengst. De nakomelingen die ik kende van Max waren super springende dieren en doodbraaf.

NRPS hengsten komen ook in aanmerking voor je hengsten omdat er daar ook goede hengsten zitten die zowel kunnen springen als bewegen. Daarbij zijn ze soms een stuk goedkoper dan KWPN of BWP hengsten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:12

Als je alround wil fokken, BWP wilt blijven & bij jou in de buurt, zal je wel goed zitten met je 1ste idee, Crescendo van de Breemeersen. Dekgeld zit nu wel op 800 EUR, dit jaar

Escuro is toch gewoon een bruine hengst?

Crescendo is vosvrij, dus je hebt 50/50 kans dan op bruine of schimmel, lijkt me.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:23

oeps ik zag Adorado van hen voor me. Escuro is inderdaad bruin. Is Adorado niet wat voor je. Meestal heeft de Breemeersen hengsten die zowel kunnen springen als bewegen. Gottwald is ook zo ene die je voor beide kan gebruiken. Heb wel niet gekeken hoeveel het dekgeld is van hun hengsten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:27

Bij Adorado ga je wel zo het popperige behouden, die fokt enorm zichzelf door en zal zelden verzwaren en/of veel vergroten.

K zou dan toch eerder gaan voor andere hengst. Gottwald is wel tikkeltje achterhaald. Weinig echte kracks uitgekomen. Wel leuke & veelzijdige paarden.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 11:31

Hengsten van het Gestelhof staan mij wel aan, maar ik kan nergens info vinden over het dekgeld. En ik denk dat die toch algauw zo'n 1000 euro zal zijn en dit is me net ietsje teveel :o . Vriendin van mij heeft een nakomeling van Withney, vindt zijn gangen wel mooi maar niet wauw, ook weet ik dat zijn karakter niet altijd even gemakkelijk is.

Escuro is inderdaad een donkerbruine hengst.

Crescendo schijnt zeer populair te zijn. Het is natuurlijk wel niet gemakkelijk om uit te gaan op zijn nakomelingen aangezien zijn eerste veulens er nu nog maar zijn.

Wat ik wel zeer belangrijk vindt is dat ze gewoon een rustig en verstandig karakter moeten hebben.
En qua kleur, het hoeft niet persé een schimmel te zijn, maar als ik een hengst kan vinden die goed is voor mijn merrie én zorgt voor een schimmeltje zou het gewoon perfect zijn. Maar als het zo niet is, is het natuurlijk geen ramp :)

Adorado had ik ook al gezien maar schijnt nogal een 'heftig' (of hoe zeg je dat, veel bloed) karakter door te fokken. En aangezien mijn merrie al soms zo'n hittepit kan zijn is dit denk ik geen goed idee + dekgeld is 1250...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:42

Adorado zelf is nochtans helemaal niet zo hevig.
Karakter wel, maar hij blijft heel eerlijk & werkwillig.

En dat dekgeld, voor een hengst met die prestaties op die leeftijd, is helemaal niet zo duur. Zuiver qua prestaties & karakter vind ik het een absolute aanrader!

Dekgelden bij t Gestelhof zullen best meevallen hoor, k denk niet dat je zo snel op 1000 EUR moet rekenen.

Edit: zou niet zo snel voor Witney gaan, daar is echt wel nog te weinig van bekend.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:11

Paar jaar geleden zat Saros toch echt wel op 1000 euro. Denk dat Witney niet minder zal zijn. Zoals al gezegd ben ik totaal geen fan van het Gestelhof hun hengsten maar ze zijn springgefokt en Saros en Witney lopen of hebben GP gelopen. Al zijn het geen Gribaldi's of Krack C's. Naar Belgische normen zijn het wel toppers. :+

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:53

Kan best wel zijn dat het dekgeld voor zijn prestaties op zo'n leeftijd niet duur is, maar zou toch liever binnen de 800-900 euro blijven :)