[H]Vos hengsten die veredelen en goed karakter doorgeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

[H]Vos hengsten die veredelen en goed karakter doorgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:55

Ik ben al een tijdje opzoek naar een hengst voor mijn palomino merrie, die ik eigenlijk nog niet wilde dekken, maar ik heb inmiddels zoveel reacties gehad dat ik 'die goeie' maar eens moest laten dekken, dat ze er toch aan mag geloven. :D
Haar afstamming is hier te vinden http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=122149

Ik wil graag op kleur blijven fokken, maar uiteraard kwaliteit behouden.
Verbeterpunten van mijn merrie:
- klein gebleven (1.60), mag meer maat
- Stevig, iets grof gebouwd, mag wat worden veredeld
- Geen makkelijk karakter

Goede punten:
- Zeer aparte draf, veel voorbeen, makkelijke galop en ruim voldoende stappen. Maw erg goede gangen, die ik wil behouden!
- Palomino kleur wil ik ook graag behouden. (cremello vind ik ook geen probleem.)

Ik zoek dus vos, palomino of cremello hengsten die vooral kunnen veredelen en een goed karakter doorgeven. Ik wil het veulen graag kunnen inschrijven in een Nederlands of Duits (warmbloed)stamboek. (Mijn merrie is SBS en ik heb eigenlijk heel weinig met dat stamboek, en het is zeker niet makkelijk dat ze veel in het Frans communiceren, aangezien ik geen Frans spreek :+)

En, voor de mensen die er bekend mee zijn... ik ben ook een beetje aan het rondsnuffelen in hengsten met het champagne gen... die overigens bijna onvindbaar zijn, tenzij we het over gangenpaarden hebben, maar dat zoek ik niet. Als iemand nog zo'n hengst weet, hoor ik het ook graag. :D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 13-04-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:59

Er zal niet snel een hengstenhouder zijn die een goede cremello hengst een palomino merrie laat dekken, en terecht. Dubbele verdunning zit je toch helemaal niet op te wachten? Ik ging voor een goede warmbloed, als je op vos of een hengst met vosfactor zoekt heb je nog ruim voldoende keus in goede hengsten. Kijk maar eens op kwpn.nl bij goedgekeurde hengsten. Als je op cremello en champagne gaat zoeken fok je op kleur en niet op kwaliteit, want er is nu eenmaal nauwelijks keus in die kleuren. Dat is zonde want je merrie heeft de kleur al, dus waarom niet een goede hengst erbij zoeken? Dan heb je ook nog een goed paard gefokt mocht het wel een vos worden.

Omdat de moeder een tuigpaard is, zou je best in de Gelderse hoek kunnen kijken, veel veelzijdig bloed dat qua afstamming en type aansluit bij je merrie en met een makkelijk karakter. En veel vossen! Kijk bijv. eens naar Vitens, die is modern voor een Gelders paard, ruim 1.70 met een superfijn karakter.

Faline

Re: Vos hengsten die veredelen en een goed karakter doorgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:37

Om toch een indruk te krijgen van mijn merrie even wat beeldmateriaal. Het is niet echt representatief, maar ik heb helaas geen recente goede foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=JWUAK6MA (jaarling)
http://www.youtube.com/watch?v=Gh50NH_c_gQ (3 jarige, niet echt spectaculair, gangen zijn beter dan het filmpje doet vermoeden.)

Ik vind cremello fokken zelf geen probleem, maar zoals je zegt is er veel meer en betere keuze in de voshengsten, dus dat zoek ik in de eerste instantie ook. Maar mocht iemand nog een goede palomino/cremello hengst weten, dan sta ik daar zeker voor open.

De merrie heeft weinig meer weg van een tuiger/gelders type, zoals je op de foto's en het filmpje wel ziet en dat wil ik ook niet terug fokken. Hoewel ik Kadans dan wel weer een mooie palomino hengst vind, maar gewoon te zwaar voor mijn merrie.
Hier in Friesland staat nog een palomino hengst van Houston, die ook weer afstamt van Hollands Golden boy, maar dat zou dan weer inteelt zijn, al is het best ver weg.

Ik ben zo'n beetje alle hengstenhouders/dekstations al langsgelopen van het kwpn, maar veel vossen zijn van Jazz en die staan weer bekend om hun niet altijd zo makkelijke karakter... hoewel ik Vivaldi wel erg leuk vind en Zambuka staat ook op mijn lijstje van leuke hengsten.
Kimberly kwam ik ook nog tegen, maar dat karakter schijnt ook moeilijk te zijn.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:20

[***] schreef:
Er zal niet snel een hengstenhouder zijn die een goede cremello hengst een palomino merrie laat dekken, en terecht. Dubbele verdunning zit je toch helemaal niet op te wachten? Ik ging voor een goede warmbloed, als je op vos of een hengst met vosfactor zoekt heb je nog ruim voldoende keus in goede hengsten. Kijk maar eens op kwpn.nl bij goedgekeurde hengsten. Als je op cremello en champagne gaat zoeken fok je op kleur en niet op kwaliteit, want er is nu eenmaal nauwelijks keus in die kleuren. Dat is zonde want je merrie heeft de kleur al, dus waarom niet een goede hengst erbij zoeken? Dan heb je ook nog een goed paard gefokt mocht het wel een vos worden.

Omdat de moeder een tuigpaard is, zou je best in de Gelderse hoek kunnen kijken, veel veelzijdig bloed dat qua afstamming en type aansluit bij je merrie en met een makkelijk karakter. En veel vossen! Kijk bijv. eens naar Vitens, die is modern voor een Gelders paard, ruim 1.70 met een superfijn karakter.

waarom zit je op een dubbele verdunning niet te wachten ?? Hier zitten heel veel fokkers juist WEL op te wachten ! Dit is super interessant voor de fokkerij !

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:56

Cream on Top : Zangersheide ggk, Valk: http://www.youtube.com/watch?v=P_5dgEnT ... tube_gdata http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=496796
... misschien niet zo'n goede keuze omdat Golden Boy in 4e en 5e generatie terug komt. Staat in Belgie of Nederland.

Don Laurie II: vos : fokt maat en braaf karakter ... in combi met je merrie gaat terug op A-lijn en W-lijn (door Anka moeder van Weltmeyer). Staat in DL

Milky Way: cremello, ZfDP : fokt vergrotend (is zelf 165cm), extra beweging, super brave karakter (komt hoogst waarschijnlijk eind april/begin mei naar Belgie voor dekseizoen!!)
(dekgeld voor palo merrie = 1000 euro) Staat in DL maar dit jaar in Belgie

Magic Memphis : cremello, : hoge! dekgeld ... fokker niet zo happig op dek met palo merries. Staat in Denemark

Tornado van de Hazeberg : palomino R.B.P. (SBS) : 172cm! is Kampioen van Belgie geweest vorig jaar bij Jonge Paarden (LRV) dressuur, zeer goed bewegend, wow exterieur, braaf in omgang. http://www.royalbelgianpalomino.be/docu ... ornado.pdf http://www.allbreedpedigree.com/tornado ... hazebergen Staat in Belgie.

Als je een WB ggk cremello dekhengst wilt gebruiken hou dan rekening mee dat je een hogere dekgeld zal moeten betalen (rond de 1000-1500 euro).
Fokken met een palo hengst geeft je nog altijd 25% kans op een vos gekleurd veulen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:51

Ts: er zijn hele chique gelderse hengsten, en ze hebben ook nog een goed karakter!
Verder is er hier ook iemand, die een mooi palominoveulentje heeft van Zambuka. Maar misschien eerst een lijstje opstellen van welke hengsten er op jouw merie kunnen verbeteren?
Houd je er wel rekening mee, dat je, in geval dat je een kwpn hengst gebruikt en bij t kwpn inschrijft, je een reg. B veulen krijgt, waar je dus niet mee naar de keuring kunt gaan?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:04

Waarom zou een KWPN A-reg hengst x een EU erkende WB, mn S.B.S., A-register merrie (uit nb een A-register KWPN merrie) een B-register veulen geven?
Beter is om met deze merrie het veulen in een andere stamboek dan de KWPN in te schrijven, bijvoorbeeld het S.B.S. (of B.W.P.), kost minder en je krijgt zowiezo A-register.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:31

even off topic,maar mijn Houston twenter ( uit een Sbs moeder) heeft een reg. B papier, omdat het sbs niet meer op de lijst van de door het kwpn erkende stamboeken staat! Dit is een paar jaar geleden veranderd, want vroeger was het wel zo.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:59

Laat duidelijk zien hoe wispelteurig het KWPN is ... een jaar wel, de andere jaar niet.
Als je bij het S.B.S. gebleven was dan had je twenter A-register papieren bij een Internationale en EU erkende WB stamboek, nu hebt je een KWPN B-register paard die niet aan oa keuringen mee kan doen ...

Een A-register SBS is nog altijd tien keer meer waard commercieel dan een B-register KWPN.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:09

Daar ben ik me nog niet zo zeker van ;) . En als ze een veulen krijgt, kan ik wel gewoon naar t Kwpn..ik heb niets met het sbs, niet met een dressuurpaard. Nrps, misschien.

Maar de ts kan ik niet veel verder helpen, weet wel dat als ze haar beestej bij een nl telig stamboek wil inschrijven, ze ook net zo goed naar het BWP kan gaan, net zo makkelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:31

Peterina schreef:
Laat duidelijk zien hoe wispelteurig het KWPN is ... een jaar wel, de andere jaar niet.
Als je bij het S.B.S. gebleven was dan had je twenter A-register papieren bij een Internationale en EU erkende WB stamboek, nu hebt je een KWPN B-register paard die niet aan oa keuringen mee kan doen ...

Een A-register SBS is nog altijd tien keer meer waard commercieel dan een B-register KWPN.

Wat hier gezegd wordt klopt niet, met een B-register KWPN paard kan je gewoon naar de keuring. Als ze ster verdienen worden ze voorlopig ster en als je dan een IBOP laat lopen heb je gewoon een ster merrie voor het kwpn.

Dus ja, met een B-register merrie kan je gewoon naar de keuring.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:31

nee, kan niet..helaas.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:36

Nog veel onduidelijkheden wat het KWPN betreft dan.
Ik hoef overigens niet perse naar het KWPN hoor, een ander Nederlandstalig of Duitstalig stamboek is ook prima.

Milky Way is favoriet voor mijn merrie, maar dat is inderdaad even afwachten of dat doorgang kan vinden. Hoewel ik ook nog een oogje heb op een volbloed bij Gwen/Falkenhorst, maar goed, daar ga ik binnenkort naartoe om eea te overleggen. Even afwachten dus.

Ik oriënteer me dus ook op andere hengsten. Just in case.
Tornado vind ik trouwens ook een erg mooie en geschikte hengst!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 00:32

Quir schreef:
Wat hier gezegd wordt klopt niet, met een B-register KWPN paard kan je gewoon naar de keuring. Als ze ster verdienen worden ze voorlopig ster en als je dan een IBOP laat lopen heb je gewoon een ster merrie voor het kwpn.

Met een reg B kun je echt niet naar de keuring. Wat jij beschrijft kan met een reg A, maar daarbij is een verrichting ook niet altijd genoeg/nodig om ster te worden. De aanvullende voorwaarden zijn afhankelijk van waar de vader zelf wel of niet al aan voldaan heeft (is de vader bijv GP dres, goed op de foto's en vrij van cornage, dan zijn er helemaal geen extra voorwaarden om aan te voldoen)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:40

Nicole288 schreef:
Quir schreef:

Met een reg B kun je echt niet naar de keuring. Wat jij beschrijft kan met een reg A, maar daarbij is een verrichting ook niet altijd genoeg/nodig om ster te worden. De aanvullende voorwaarden zijn afhankelijk van waar de vader zelf wel of niet al aan voldaan heeft (is de vader bijv GP dres, goed op de foto's en vrij van cornage, dan zijn er helemaal geen extra voorwaarden om aan te voldoen)

Misschien dat ik daar mee dan in de war zit, met A en B register.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:06

Faline schreef:
Nog veel onduidelijkheden wat het KWPN betreft dan.
Ik hoef overigens niet perse naar het KWPN hoor, een ander Nederlandstalig of Duitstalig stamboek is ook prima.

Milky Way is favoriet voor mijn merrie, maar dat is inderdaad even afwachten of dat doorgang kan vinden. Hoewel ik ook nog een oogje heb op een volbloed bij Gwen/Falkenhorst, maar goed, daar ga ik binnenkort naartoe om eea te overleggen. Even afwachten dus.

Ik oriënteer me dus ook op andere hengsten. Just in case.
Tornado vind ik trouwens ook een erg mooie en geschikte hengst!

Als je oog hebt voor 'The Alchemist' xx, misschien is deze ook iets: 'Glitter N'Cream' 87% xx
http://www.gestuet-falkenhorst.com/glittercream.html

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:13

F-AM --> EHK

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:10

als ik het goed heb gelezen is er hier een bokker die een palomino merrie gedekt heeft met Zambuca en er een schitterend palomino veulen uit heeft gekregen!
Wellicht kan die bokker ook wat tips geven!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:12

fokkertje schreef:
als ik het goed heb gelezen is er hier een bokker die een palomino merrie gedekt heeft met Zambuca en er een schitterend palomino veulen uit heeft gekregen!
Wellicht kan die bokker ook wat tips geven!

Maar dan komt het palomino kleur van de moeder en niet van Zambuca ... dus wat heeft hij doorgegeven of verbeterd?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:41

Hallo,

Goed idee om te fokken met jou merrie.
Alleen al voor de kleur :P

Houston veredeld zeker weten.

Ik ben de fokker van Allegria ( de Houston x Holland's Golden Boy hengst )
en van Bellamy , zijn volle zus.

Liandra , de moeder van deze 2 is een palomino tuiger , die niet tuigert.
Zij meet 1.63 m
Ze lijkt wel een beetje op jouw merrie.

Holland's Golden Boy x Ureterp
Afbeelding

Dit is Bellamy , haar dochter van Houston.
Inmiddels 1.66 m.

Afbeelding

En dan Foxy Foxtrot , de dochter van Bellamy.
Zambuka x Houston.
Zambuka zal waarschijnlijk niet veredelen , maar dat heeft de Houston wel weer gedaan.

Afbeelding

Bij Allegria is het veredelen iets minder gelukt , maar nog altijd is hij chiquer EN groter dan zijn moeder.

Afbeelding

Met Liandra fok ik momenteel niet , omdat zij toch te veel basis is en ik wil met modern bloed verder fokken.

Bellamy wordt dit jaar door Breezer ( v. Johnson ) gedekt.
Ook een moderne chique voshengst , alleen neem ik daarmee de gok met het veredelen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:38

Zeer mooie en goed gefokte paarden met de palomino kleur!

Ik zie dat jij, net als ik, ook met een waaier van tinten zit wat het palomino betreft. ;)

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:52

Peterina schreef:
Zeer mooie en goed gefokte paarden met de palomino kleur!

Ik zie dat jij, net als ik, ook met een waaier van tinten zit wat het palomino betreft. ;)

Heb je zelf een palomino ?

Belgie heeft tenminste nog een speciaal stamboek , hier in Nederland moeten wij palo liefhebbers het zelf maar uitzoeken...

En dat doe ik dan ook :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:13

2 palomino merries : 1x isabel palomino en 1x goud palomino van kleur
1 cremello merrie
1 (bijna) jaarling hengstenveulen: wordt 'echte' palo kleur (sire: Don Laurie II = Don Schufro x Lauries Crusador XX)

Allemaal warmbloed geregisteert (A-register!!) en allemaal Royal Belgian Palomino stamboek geregistreert.

Faline

Re: [H]Vos hengsten die veredelen en goed karakter doorgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:10

Er komen al steeds meer van die mooie palo paarden gelukkig :D
Ik ben 13 jaar geleden als puber begonnen met een palomino welsje en nooit meer van de palomino's afgestapt. :+
Deze palomino merrie heb ik destijds ook zelf gefokt, de moeder heb ik weer verkocht (die was ook palomino.).

Ik ga in ieder geval binnenkort, in de mei vakantie naar Gestuet falkenhorst om me nog wat beter te oriënteren.

Ik wist trouwens dat Allegria bij jou vandaan kwam, vandaar ook dat ik wist wat er achter zat. Ik vind het ook wel een erg leuk paard geworden hoor! En hij staat hier in Friesland, niet zo ver van waar ik woon dus. Het plan is dus ook om hem sowieso nog een keer even irl te bewonderen. :D

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:19

Peterina schreef:
2 palomino merries : 1x isabel palomino en 1x goud palomino van kleur
1 cremello merrie
1 (bijna) jaarling hengstenveulen: wordt 'echte' palo kleur (sire: Don Laurie II = Don Schufro x Lauries Crusador XX)

Allemaal warmbloed geregisteert (A-register!!) en allemaal Royal Belgian Palomino stamboek geregistreert.

Foto's !
Ik wil foto's zien... :P

Faline schreef:
Er komen al steeds meer van die mooie palo paarden gelukkig :D
Ik ben 13 jaar geleden als puber begonnen met een palomino welsje en nooit meer van de palomino's afgestapt. :+
Deze palomino merrie heb ik destijds ook zelf gefokt, de moeder heb ik weer verkocht (die was ook palomino.).

Ik ga in ieder geval binnenkort, in de mei vakantie naar Gestuet falkenhorst om me nog wat beter te oriënteren.

Ik wist trouwens dat Allegria bij jou vandaan kwam, vandaar ook dat ik wist wat er achter zat. Ik vind het ook wel een erg leuk paard geworden hoor! En hij staat hier in Friesland, niet zo ver van waar ik woon dus. Het plan is dus ook om hem sowieso nog een keer even irl te bewonderen. :D

Succes met je keuze.
En als je Allegria irl ziet , wel ff fotootje maken ... :o