[H] springhengst voor Animo x Ramiro x Mirco

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladydarkness

[H] springhengst voor Animo x Ramiro x Mirco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:14

Voor de kwpn merrie Ravenna zijn we op zoek naar een spring gefokte hengst met veel bloed. De hengst moet over zeer goede reflexen beschikken en een zeer goede voorbeentechniek hebben. De hengst moet snel van de grond komen en niet te zwaarmoedig springen. Sperma moet vers beschikbaar zijn.

De merrie heeft als afstamming: Animo x Ramiro x Mirco x Magneet uit de Holsteiner merrielijn 1907
volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6
De merrie zelf heeft zeer goede bewegingen, ze is niet de allermakkelijkste.

De merrie heeft tot nu toe de volgende nakomelingen gehad:
-van een eigen schouwhengst (niet de bedoeling overigens), mooi type, sterk paard, zeer goed bewegen, veel springvermogen, maar kon flitsender zijn met springen.
-van Verdi, groot zwaar paard, goed bewegen, hebben we nog niet los laten springen.
-van Wallenberg, is nog een beetje klein, zwaar, sterk paard, goed bewegen, hebben we nog niet los laten springen.
-van Favoritas xx, bloedmooi en zeer goed bewegen. Lijkt een perfecte combinatie, maar Favoritas is niet meer met vers sperma beschikbaar in NL.

De merrie heeft gezien de nakomelingen een hengst nodig met veel bloed en zeer snelle reflexen op de sprong met een zeer goede voorbeentechniek.

Foto's van de merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Kom maar met suggesties!

caro29

Re: [H] springhengst voor Animo x Ramiro x Mirco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:10

Ik had zelf een merrie drachtig van Advance. Hengst is groot maar beweegt en springt lichtvoetig. Daarnaast heeft hij veel vermogen en springt hij makkelijk. Ik heb voor deze hengst gekozen voor de maat, beweging, springtechniek en het lijntje: Utrillo x Cavalier X Concorde. Daarnaast is het een hengst met een fijn meewerkend karakter.

Op de site van Tewis komt binnenkort een video van zijn show en daar zie je hem en 2 veulens die dit jaar waren geboren. De veulens vielen mij zeker niet tegen maar is moeilijk te zien als ze net een week oud zijn en 1 van 3 weken.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:19

caroline78 schreef:
Ik had zelf een merrie drachtig van Advance. Hengst is groot maar beweegt en springt lichtvoetig. Daarnaast heeft hij veel vermogen en springt hij makkelijk. Ik heb voor deze hengst gekozen voor de maat, beweging, springtechniek en het lijntje: Utrillo x Cavalier X Concorde. Daarnaast is het een hengst met een fijn meewerkend karakter.

Op de site van Tewis komt binnenkort een video van zijn show en daar zie je hem en 2 veulens die dit jaar waren geboren. De veulens vielen mij zeker niet tegen maar is moeilijk te zien als ze net een week oud zijn en 1 van 3 weken.

Met Advance is er inteelt op Marco Polo, Ramiro en Alme. Ik denk dat de moederlijn van Advance toch te zwaar is voor deze merrie. Heartbreaker en Clinton bloed lijkt goed.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:03

calvados z lijkt me we wat voor deze merrie, lekker veel bloed en veel kwaliteit in beenwerk en op de sprong.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:43

merelhof schreef:
calvados z lijkt me we wat voor deze merrie, lekker veel bloed en veel kwaliteit in beenwerk en op de sprong.

Ik vind de moederlijn niet mooi. Ik vermijd liever het gebruik van het wittenstein en l'invasion bloed. Zeker aangezien het er bij deze merrie via Animo al een beetje in zit. Verder is 2x Capitol en 2x Cor de la bryere weer meer kans op vergroving. Calvados Z is wel erg overbouwd zeg. Hij lijkt wel goed te springen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:31

Tangelo van de Zuuthoeve past wel in jouw plaatje, inteelt op Ramiro en Alme moet kunnen.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:35

Haar eerste nakomeling had ook inteelt op Ramiro en Alme. Ik vond hem toch te traag in zijn reflexen. Ik wil het gebruik van frans bloed eigenlijk vermijden (met uitzondering van een nakomeling van Cor de la bryere door het hoge volbloed gehalte). Ik vind ze niet fijn genoeg in de mond en niet genoeg lef hebben. Tangelo is inderdaad een goede hengst, maar ik denk niet geschikt voor deze merrie. Wat denken jullie van Phin Phin? Dulf van den Bisschop? Zacharov? Corrado II?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:28

heb je al een keuze gemaakt?
ik ben wel benieuwd

wij hebben een Animo x julio marinerxx x apalatin staan
heeft een veulen gebracht van wittinger VDL

merrie lijkt wel wat deze :j

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 23:26

We hebben nog geen keuze gemaakt. Ze is juli uitgeteld van Carambole, dus we hebben nog even. Het is echt moeilijk. Eerst maar eens naar de hengstenshows. Weet jij al bij welke hengst je jouw Animo wil doen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:28

Ik heb uit mijn Animo x Grannus x Zeus een Diabeau (nu 1 jaar) gefokt en dat lijkt eigenlijk wel heel goed moet ik zeggen. Heb je Clinton-bloed (begreep dat je dat goed vond passen) en deze is in ieder geval heel fijn van karakter.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:31

nee de merrie gaat nu nog niet onder de hengst. ik spring er internationaal wat mee en verder wat Z/ZZ :j

merrie is erg heet, maar als ze springt springt ze echt onguur... ik heb het idee dat er toch wat een luxe hengst op moet die koel in de kop is :j
Het is wel de bedoeling een bewezen hengst er op te zetten.

de wittinger viel wel een beetje verkeerd uit :o

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:36

Kijk ook eens naar Bodinus KWPN.(Op eerste pagina vermeld op site KWPN) Staat heel mooi in het rechthoeksmodel! Heeft zeer goed beenwerk.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:05

Jemig nog meer bloed erbij met een Animo merrie? Ik zat eigenlijk te denken aan Zacharov, vooral omdat Clinton je aanspreekt. Zacharov heeft veel bloed, goede reflexen én vers sperma. Schijnt alleen een weke bovenlijn te hebben, maar ben alleen nog steeds niet achter wat dat nou inhoudt :o

Edit: Ben een beetje kippig, lees nu dat je Zacharov al zelf had bedacht...sorry
Zat nog even te twijfelen om Wizzerd voor te stellen, maar vind Zacharov beter springen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:00

Lupicor. Geeft mooie paarden, voldoende bot, maat en goede beweging mee.
En..verkoopbaar. Ook niet onbelangrijk. Maar kan misschien zwaarder uitpakken op jouw merrie.
Dat weet jij misschien het beste.

Een hoger in het bloed staande hengst zou denk ik ook goed passen op jouw merrie.

O'ja Lexicon, heb je die wel eens bekeken en wat vind je daarvan?

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:25

Padinus bloed is erg goed. In combinatie met onze merries waren de nakomelingen toch wel aan de kleine kant, dat is iets om rekening mee te houden. Abgar bloed is erg goed maar ik ben er niet gek van ivm het lef en willen werken. Ik zou dan liever bij Padinus zelf willen dekken dan bij Bodinus.

Ik vind Wittinger iets te traag, wel mooi gefokt maar ik denk te weinig bloed voor deze merrie.

Diabeau is erg interessant, volgens mij komt hij vanavond op de hengstenshow van Enterbrook, ik kan er helaas niet bij zijn. Ik heb hem nog nooit gezien, maar wat ze over hem schrijven is erg positief: "Naast een schitterend exterieur ook een elastische draf en een lichtvoetige galoppade. Tijdens het springen maakt Diabeau niet alleen indruk met zijn flitsende voorbeen, maar ook en vooral met de manier waarop deze hengst met de schoft naar boven springt." Zijn afstamming is ook erg goed, alleen wel een keer frans bloed met Galoubet en dan weer bij deze merrie inteelt op Alme. Ik weet niet zeker of een Hannoveraanse merrielijn zou passen bij onze merries. Maar aangezien er laatst in de hoefslag stond dat 60% van de toppaarden een vader had die uit een ander stamboek kwam dan de moeder, zou een kruising wellicht wel goed uitpakken.

Ik ga zaterdag Zacharav nog eens goed bekijken, ik vind hem erg goed. Erg mooi gefokt ook en hij springt inderdaad beter dan Wizzerd. Maar ook hier zal er weer inteelt op Alme zijn.

De Lupicors doen het in Duitsland super, zie ze steeds vaker op de grote wedstrijden. Maar 1500 euro voor diepvriessperma + behandelkosten wordt me echt te veel. En ik ga echt niet reizen met deze merrie.

We hadden vorig jaar een merrie gedekt met Lexicon, helaas niet drachtig geworden. Ik ken weinig nakomelingen. Mooi gefokt, alleen lijkt inteelt op Amor me niet direct wenselijk.

Ik ben er dus nog steeds niet uit. Ik denk dat ik na zaterdag een heel stuk wijzer ben en ik ga op zoek naar video's van Diabeau en van zijn nakomelingen.

Meer bloed zeg ik vooral omdat de merrie erg zwaar is en dat ook doorfokt, het mag wat luxer en flitsender. Qua karakter wordt het er dan misschien niet makkelijker op, maar dat is ook onderhevig aan vele andere factoren.

Bedankt voor het meedenken! Meer suggesties en discussie van harte welkom!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:11

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:30

Ik ga nog even nadenken. Zat zelf te denken aan Clintissimo, schijnt een makkelijker karakter hebben dan gangbaar voor Clinton nakomelingen, maar vind hem zelf zwaar gebouwd (ondanks 50% volbloed), maar dat kan aan mij liggen (ben nog niet helemaal thuis in exterieur bepalen van paarden, eigenlijk sinds nu serieus aan het kijken wat mij opvalt...sorry, jij hebt waarschijnlijk niet aan mij :o). Ik vind hem wel mooi springen.

Cardento heeft zich al bewezen, als je toch voor schimmels wilt gaan... Heeft gelopen op EK, WK En Olympische Spelen, schijnt springvermogen te vererven. Is in Nld niet heel bekend, maar in Zweden hebben ze veel mee gefokt. Dekking via VDL ddacht ik met vers als het beestje niet in Zweden staat.
Schijnt qua karakter a la type Clinton te zijn, vrij heet, maar weer anderen beweren dat het een makkelijk paard is.

Voor een mooi veulen zou ik voor Tenerife gaan, of zijn zoon Zirkonium.
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 08-04-10 18:00, in het totaal 5 keer bewerkt

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:34

Er heeft iemand hier op bokt (een Belgische weet ik nog) een merrie dat Phin Phin draagt, misschien kan je die contacteren?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:38

hornet rose..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:45

Tenerife zou ik nooit gebruiken. die kan alles behalve springen... en heb er ook nooit echt mooie dieren van gezien!

het lijntje van Wittinger is idd erg mooi, wij hadden een half zusje op staan staan, daar hebben we nu een 3 jarige Odermus (x orame x nimmerdor)) staan. bloedmooi dier..
de wittinger uit de animo merrie is grof. daarom denk ik dat Lupicor ook te grof wordt.

wat vinden jullie van Catoki?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:53

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:33

sorry, ik dacht even dat je het tegen mij had :D

Die van mij kan idd ook reflexen gebruiken, mag wat sneller, maar heeft vermogen zat, en fokt grooooote veulens. Qua karakter is ze zelf wel braaf, maar dat kantje-Animo geeft ze wel door.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-US6KQWT8.jpg
Schimpie is de Wallenberg, bruintje is de Diabeau. Die is nu alweer mooier geworden vind ik.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:41

Tja smaken verschillen, maar goed ik ben pas bezig dus ik kan het mis hebben.

Hier overigens een topic met nakomelingen van Tenerife, vind ze wel een luxe uitstraling hebben, maar weet niet of ze inderdaad kunnen springen ;-).
[FB] Nakomelingen van Tenerife VDL?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:51

zo te zien kies je wel een beetje voor nieuw bloed.
zidane vindt ik wel mooi bloed weet niet of dat genoeg bloed voor je is wel mooi voorbeen techniek. ik weet ook niet of het vers is trouwens.

ben erg benieuwd naar je wallenberg nakomeling.
hier hebben wij ook aan gedacht maar uit eindelijk toch niet gedaan vanwegen zijn karakter

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:59

En Bugatti? Geeft techniek, reflexen en goed springvermogen.

Fok-/aanparingsadvies
Bugatti VDL kan reflexen, techniek en atletisch vermogen
toevoegen aan de springpaardenfokkerij. De merries moeten
niet neerwaarts gebouwd zijn en over een voldoende ontwikkeld
fundament beschikken.

Denk dat jouw merrie zeker over goed fundament beschikt.

http://hengsten.kwpn.nl/beeld/voorjaar2 ... ttiVDL.pdf