[EH] [KWPN] Riant x rossini dressuurhengst gezocht +mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appel_tje

[EH] [KWPN] Riant x rossini dressuurhengst gezocht +mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:31

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik en mijn vriend zitten namenlijk te twijvelen, om onze merrie van de zomer te laten dekken of misschien te verkopen.
Aangezien het handiger zou zijn i.v.m. ons andere paard die hengst is.
We willen haar eigenlijk niet door onze eigen hengst later dekken, aangezien het dan zonder papier zou zijn en het naar mijn idee niet de ideale combi is.

Om haar te laten dekken vragen we ons ook af of we haar beter naar de merrie keuring kunnen brengen.
Ze is nog in het veulenstamboek opgenomen, dus vraag me af wat jullie ook van haar exterieur vinden en of ze kans zou hebben om ster te worden. En wat jullie haar sterke en zwakke punten vinden.

Ze is van juli 2003
stokmaat: 1.65
afstamming: riant x (ster) rossini
(uitgebreider: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=469767 )

stand foto:
Afbeelding

beweging onder het zadel, (nog niet ver in training want is nog niet lang onder het zadel)
Afbeelding

Voor de hengste keuze, moet het dus een hengst zijn zonder jazz.
Die haar mag veredelen, met fijner beenwerk, en een langer voorbeen.
Ze heeft een goede draf met fijn achterbeen, en mooi voorbeen, maar mag meer lossigheid hebben.

ben erg benieuwd naar jullie commertaar. :+
mag ook een wat minder bekende hengst zijn, want heb niet het geld voor een gribaldie rietje ofzo

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:18

Ik snap even niet wat je bedoelt met dat het handiger is ze te laten dekken?

Op het eerste gezicht vind ik het exterieur van de merrie niet verkeerd, maar als ik goed naar haar beenwerk kijk, ziet dat er op de foto niet zo heel fraai uit. Dit kan natuurlijk aan de foto liggen.

Ik zou je zowieso adviseren eerst naar de keuring te gaan. Haar directe bloedlijn heeft weinig gebracht. Waarschijnlijk resulteerd een veulen fokken uit deze merrie in meer kosten dan opbrengsten. Dan kun je wellicht beter verkopen en een hengstveulen/ jonge ruin kopen.

succes

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:10

het zou handiger zijn als ze gedekt zou zijn, want dan kan ze gewoon in het weiland naast mijn hengst staan.
het kan wel maar het zou eigenlijk makkelijk zijn om haar dan drachtig te hebben,
en vriendlief zou het wel een keer leuk vinden om een keer te fokken, ook doordat hier in belgie de dressuurpaarden zo in de minderheid zijn.

Met haar directe bloedlijn bedoel je dan Riant of juist de moederlijn??

wat zou volgens jou de te verberende punten zijn voor haar exterieur?
Haar beenwerk zal wel een beetje verkeert beeld geven op de foto want ze heeft wel mooi droog beenwerk, dus ook geen gallen of schieffels alleen wat groffer zoals ik al zei.
Rontgonologisch is ze helemaal ok.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:39

appel_tje schreef:
het zou handiger zijn als ze gedekt zou zijn, want dan kan ze gewoon in het weiland naast mijn hengst staan.

Beetje vreemd om voor die reden je merrie te laten dekken, denk je dat jou merrie niet hengstig word met straks een veulen aan de voet!!!

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:17

DiamondHorse schreef:
appel_tje schreef:

Beetje vreemd om voor die reden je merrie te laten dekken, denk je dat jou merrie niet hengstig word met straks een veulen aan de voet!!!

ja
dat weet ik maar dan hoef ik me er dit jaar niet druk om te maken, wil liever niet dat door een ongelukje mn eigen henst haar dekt.
en mijn vriend en ik zouden het leuk vinden om zelf een veulen te fokken en op te laten groeien met leeftijdsgenootjes.

maar eigenlijk wil ik graag advies van mensen wat voor hengst hun intressant lijkt voor mijn merrie, en of ze qwa exteriuer sterwaardig zou zijn???