[H]Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow01

[H]Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:37

Komend voorjaar wil ik mijn merrie laten dekken, het doel is om een veulen te fokken waarmee ik in de toekomst dressuurwedstrijden kan gaan rijden. Het veulen is dus niet voor de verkoop bestemd, maar ik houd hem/haar zelf aan. Nu vind ik het lastig om een keuze te maken voor een hengst en ik vroeg me af of iemand hier me nuttig advies kan geven.

Mijn merrie heeft een stokmaat van 1.51 m. en ik zou graag een wat groter veulen willen fokken. Zo rond de 1,60 m. zou ideaal zijn. Verder staat ze achter iets koehakkig, dus ook dit zou ik graag verbeterd zien. Hard beenwerk en een goede stand vind ik sowieso erg belangrijk. Qua gangwerk mag het allemaal wat ruimer en soepeler.
Mijn merrie heeft een zeer goed en werklustig karakter, ik heb haar zelf moeiteloos naar m-dressuur gereden, maar ik denk dat ze makkelijk meer zou kunnen met wat extra training en les. Ze kan wel erg heet worden, dus een hengst met een wat cooler karakter heeft mijn voorkeur.
Qua dekgeld heb ik een bedrag van 500 euro in gedachte.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het beste op zoek gaan naar een geschikte hengst? Ik heb op dit forum al gezocht en op google etc., maar er is zoveel keuze dat ik het overzicht verlies. Ik kan vaak ook niet direct zien wat het dekgeld is en het heeft voor mij vrij weinig zin om naar de duurdere hengsten te kijken..
Laatst bijgewerkt door petraaken op 17-02-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

sarabande

Re: Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:32

petraaken

Re: Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:20

Moderatoropmerking:
F-AM --> EHK

Graag nog even een goede standfoto en/of bewegingsfoto/filmpje van je merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:54

Ik ben benieuwd naar een goede standfoto.
Heeft je merrie papieren? En heb je een bepaald stamboek in gedachten? Wil je wel een paardhengst of mag het ook nog een pony zijn?

Mariposa11

Re: [H]Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:56

je moet igg niet gaan compenseren ;) dus een hengst met dezelfde goede punten als je merrie en een die de mindere punten verbeterd.. ja makkelijk gezegt he ;)

Shadow01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:57

Mijn merrie heeft geen papieren helaas.. Ik wil graag een paardenhengst, aangezien ik een groter veulen wil fokken. Maar het hoeft geen gigantische hengst te zijn, als het veulen een stokmaat van ca 1.60 krijgt is dat prima voor mij (ben niet zo groot ;) ) . Ik heb zelf bij KWPN-hengsten gekeken, maar het mag ook best een NRPSer zijn. Holsteiner, Westfaler, Hannoveraan is ook allemaal prima. Een fries, tinker of groninger zou ik niet zo snel kiezen.
Ik ga proberen wat foto`s te plaatsen, vanmiddag lukte dat helaas niet vanwege mijn trage internetverbinding..

Dees

Re: [H]Op zoek naar een passende hengst, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:35

Bachelor.
Goede hengst met ruim voldoende bloedvoering voor de sport en hij vererft grote(re) nafok.

Staat bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren.
Fijne hengst. Hij is op leeftijd maar de kwaliteit straalt hij nog steeds uit :j