[EH][KWPN] beoordeling 9-jarige Kennedy x Samber

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

[EH][KWPN] beoordeling 9-jarige Kennedy x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:28

Hallo,

We zijn vandaag wezen kijken naar een 9-jarige Kennedy x Samber merrie.
Ze is niet te rijden wegens veel protest, omhoog komen etc.. dit is er later ingeslopen, periodes wel te rijden geweest maar stond de laatste keren rechtovereind.
Nagekeken door DA en is niks lichamelijks.

Ze is blind aan der linkeroog, deze is onontwikkeld en volgens DA niet erfelijk, is in der groeiproces gebeurd toen ze nog lekker bij der mama in de buik zat.
Foutje bij de geboorte/ontwikkeling voor de geboorte maar niks erfelijks.

Verder een superlieve merrie in de omgang en heel braaf en attent.

Ze meet 1.62 en staat netjes op der benen, achter de benen iets naar buiten gedraaid, ze oogt/is iets overbouwd.

Verdere afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=155326

Paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding

http://www.fervorfotografie.nl/Umbra/im ... G_3061.jpg
http://www.fervorfotografie.nl/Umbra/im ... G_3058.jpg
http://www.fervorfotografie.nl/Umbra/im ... G_3029.jpg
http://www.fervorfotografie.nl/Umbra/im ... G_3039.jpg

filmpjes:

In de buitenbak stappen:
http://www.youtube.com/watch?v=Aek7SMyW-R8

In de buitenbak een drafje:
http://www.youtube.com/watch?v=bHxgRVtvbTs
http://www.youtube.com/watch?v=h2eLSE1xFqo

Op het harde van de achterkant:
http://www.youtube.com/watch?v=CxZ8DAM7nAA
http://www.youtube.com/watch?v=VbAj8PYlADs
http://www.youtube.com/watch?v=dtsA2qKsJ74

Filmpje binnenbak (vertraagd):
http://www.youtube.com/watch?v=UmGkrE3wi_o

Het zou fijn zijn als mensen die er werkelijk verstand van hebben de merrie zouden kunnen beoordelen op der exterieur en gangen en evt dekadvies zouden kunnen geven.
Of juist waarom wel fokken met zo'n merrie of waarom juist niet.

Bedankt alvast.

ps: topic met toestemming eigenaar geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-02-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 afbeeldingen zichtbaar, rest in link

Corally_B

Re: kwpn kenners gevraagd, beoordeling 9-jarige Kennedy x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:32

Leuke bok, alleen is het lastig te beoordelen...
Wil je haar echt alleen voor het fokken gebruiker of wil je haar ook uitbrengen onder het zadel?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:34

Volgens de eigenaar is ze ohz niet meer te rijden, dus zou er op neer komen dat ze af en toe misschien voor de fok ingezet zou worden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:39

Oke, en kan je me ook vertellen waarom het paard protest geeft onder het zadel? Is dit iets wat uit de "ouders" vandaan kan komen of is dit puur een verkeerde aanlering geweest, of misschien omdat ze blind is? De afstamming vind ik een leuke combi....

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:43

Ze ziet er enorm strak in de rug uit. Brengt het achterbeen niet onder, houd de lendenen strak. Is ze al eens op de rug bekeken? Ik vind het niet echt fijn om naar te kijken.

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:46

Annemeik schreef:
Ze ziet er enorm strak in de rug uit. Brengt het achterbeen niet onder, houd de lendenen strak. Is ze al eens op de rug bekeken? Ik vind het niet echt fijn om naar te kijken.

je haalt me de woorden uit mijn mond..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:51

Ans, De filmpjes maken mij niet echt blij. Persoonlijk ben ik ook niet gecharmeerd van merries welke niet te rijden zijn, maar wel voor de fok worden ingezet.

Ik ga mee met de anderen dat de rug enorm strak is. Er zit totaal geen beweging in en de achterhand 'hangt' er een beetje bij.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:54

Er staat dat ze is nagekeken door een dierenarts, is er weleens een fysiotherapeut of ostheopaat bij geweest? Die rug ziet er niet soepel uit. En inderdaad als de merrie niet meer te rijden is wil je daar dan wel mee fokken. Als er lichamelijk iets met haar is is fokken toch ook zeker een risico.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:57

Muluna schreef:
Annemeik schreef:

je haalt me de woorden uit mijn mond..

Nou idd!! Dit is wat ik ook vind van deze merrie.
Vind het dus ook niet zo gek dat ze zich niet laat berijden...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:58

Annemeik schreef:

Ook helemaal mee eens. Vond de rug/lendenen er op de foto's al niet fijn uitzien en de filmpjes bevestigen dit. Probleem begint volgens mij al bij de hals.

Is hier al naar gekeken inderdaad, want grote kans dat hier het protest vandaan komt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:02

beweging heeft ze wel,alleen zoals boven al gezegt is is ze wel erg strak in lendenen en rug,dit lijkt mij vastgereden,de merrie heeft geen makkenlijk lichaam als sportpaard,dit kun je ook zien aan haar hals,ze heeft een iets onderhals en de aanzet van de hals(schoft richting manenkam)loopt niet meer over,waardoor het paard heel veel moeite heeft om zichzelf te sluiten,daar de merrie ook een lange rug heeft,dus ik kan me voorstellen dat daar een boel verzet wegkomt,een paard met een moeilijk lichaam moet je wel kunnen rijden,in draf gebruikt ze haar achterhand heel goed in galop is ze zeer stijf.
voor de fok heeft ze niet heel apart papier,de moederlijn is heel gewoon.
jammer van die halsaanzet!want ik denk toch dat daar veel problemen mee zijn begonnen..

edit typo

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:20

Grappig, ik heb ook een Kennedy met Overste als grootvader.

Op de eerste foto inderdaad een lange rug maar doordat ze ook met haar achterbenen achter de massa staat denk ik dat haar bekken niet goed kan kantelen. Mogelijk door strakke rugspieren. Hierdoor moet ze om te kunnen bewegen alle zeilen bijzetten. Mijn merrie heeft ook veel problemen met haar spieren gehad en was met rijden schrikkerig en stakerig. Doordat ze nu wel los in haar lijf is, beweegt ze veel gemakkelijker en is ook veel vlotter geworden.

Maar als ze al 5 jaar bereden wordt en daarbij heeft gemerkt dat protest een bepaalde reactie oplevert, weet ik niet of dat het oplossen van de problemen haar gelijk een gemakkelijk te rijden paard maakt. Het kan dat het protesteren aangeleert gedrag is geworden.

Nicole288

Re: [EH][KWPN] beoordeling 9-jarige Kennedy x Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:23

F-AM -> EHK

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:41

hier de eigenaar van Umbra,
dat umbra niet ohz is uit de brengen heeft niets met haar lichaam te maken, imo zijn er een hele boel dingen bij elkaar die haar hebben laten steigeren. dit neem ik Umbra ook niet kwalijk.

De dierenarts heeft haar helemaal nagekeken en kon mij zeggen dat ze voor 100% goed in haar lichaam zit. ook de kraker is geweest en die bevestigd dat. ook haar oog is niet erfelijk.

het probleem is dat ik graag wil rijden en daarom zoek ik met spoed een leuk plekje voor mijn merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:46

Als daar dan ook maar een bij de situatie passende prijs aanhangt.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:54

wat is een bij de situatie passende prijs volgens jou?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:59

Ik zou nooit met deze merrie fokken. De veronderstelling dat het hier om een karakterprobleem gaat is reeel gezien de afstamming. Ik ken meerdere kennedy's die niet te rijden zijn/waren.
Niet doen dus en als je het toch doet een hengst uitzoeken met een zeer goed bewerkbaar karakter waarvan je ook weet dat deze dat doorgeeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:09

mee eens ldrd, kennedy geeft geen fijne paarden (gelukkig heb ik een groooote uitzondering ;) maar dat heeft ie dan oog volledig via moederskant)
vind het paard qua type nog zo stom niet, bewegen houd ze niet alleen haar lendenen maar echt haar hele bovenlijn verschrikkelijk strak.
filmpjes van achter stappen is moeilijk te zien maar ik vind haar niet helemaal kloppen..
dat in combi met een niet al te braaf karakter en niet super interessant gefokt zeg ik nee niet doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:05

Cavaliere schreef:
wat is een bij de situatie passende prijs volgens jou?

Ik denk dat je dat niet wilt horen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:23

Cavaliere schreef:
hier de eigenaar van Umbra,
dat umbra niet ohz is uit de brengen heeft niets met haar lichaam te maken, imo zijn er een hele boel dingen bij elkaar die haar hebben laten steigeren. dit neem ik Umbra ook niet kwalijk.

De dierenarts heeft haar helemaal nagekeken en kon mij zeggen dat ze voor 100% goed in haar lichaam zit. ook de kraker is geweest en die bevestigd dat. ook haar oog is niet erfelijk.

het probleem is dat ik graag wil rijden en daarom zoek ik met spoed een leuk plekje voor mijn merrie.

Is deze merrie klinisch en röntgenologisch gekeurd? En zo ja, zijn er bemerkingen?
Is ze wel uitgebracht geweest in de sport, welke klasse dan?
Heeft ze predikaten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:10

Zojuist van de eigenaar per PB de regeling gehoord zoals die voorgesteld is aan TS. Keurige regeling en in deze constructie zou ik het ook gedaan hebben.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:11

ik zou voor een hengst kiezen met een goed bewerkbaar en werkwillig karakter,ook zou ik kiezen vaan een wat compactere hengst ;)

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:09

renee_navaro schreef:
ik zou voor een hengst kiezen met een goed bewerkbaar en werkwillig karakter,ook zou ik kiezen vaan een wat compactere hengst ;)

een hengst is niet nodig de koop gaat niet door :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:44

Klopt idd, de "koop" gaat niet door.
Bedankt voor alle reacties verder!

Succes met een goed plekje te vinden voor der Cavaliere.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:37

Hier een slotje