[H] Hengstkeuze Carte d'or x laredo (1,76m)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KevinDB

[H] Hengstkeuze Carte d'or x laredo (1,76m)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:07

Hoi

Graag had ik enkele meningen geweten over mijn merrie. En jullie aanrader qua hengst.

Het is een zwarte merrie, 1,76m groot.
Loopt M2 dressuur.
Heeft wel wat karakter(bedoel ik dat ze niet altijd graag werkt)

Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=313967

Haar naam is violetta.

Mijn vrouw zou haar graag laten dekken van Gribaldi.
Maar omdat wij in België nog niet zover staan op gebied van dressuurfokkerij had ik graag jullie meningen eens.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-02-10 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:39

heb je foto s van deze en van die andere merrie?
en wil je misschien duidelijk opschrijven welke punten je wilt behouden (goede punten ;) ) en welke punten je wilt verbeteren, ook in het gangwerk
dat maakt het ons ietsje makkelijker :)

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:18

Foto's vind je onder deze link.

http://www.mijnalbum.nl/Album=YNKDU4L3

Bij de zwarte merrie had ik graag geweten wat het resultaat zou zijn met gribaldi.
Zij is een ruim paard, beweegt ruim met genoeg voorbeen actie. Ze mag iets meer bergop lopen.

De don renoir merrie is een iets vlakker paard. De volle broer daar en tegen is veel meer bergop gebouwd.
Deze merrie heeft een ruime draf. Ze heeft wel een actief achterbeen.
Zal ook een werkwillige hengst nodig hebben denk ik.

KevinDB

Re: [H] Hengstkeuze Carte d'or x laredo (1,76m)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:42

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:47

Door de weinige reactie zal ik mijn vraag nog eens opnieuw stellen.
Graag had ik enkele meningen geweten over mijn merrie. En jullie aanrader qua hengst.
Het is een zwarte merrie, 1,76m groot.
Loopt M2 dressuur.
Heeft wel wat karakter(bedoel ik dat ze niet altijd graag werkt)
Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=313967
foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=YNKDU4L3 Haar naam is violetta.
Ik had graag laten dekken van Gribaldi maar door zijn overlijden zal dit niet meer lukken (Liefst geen DV)

Punten om te verbeteren
- meer front, ze mag meer bergop lopen
- werkwilligheid
- producten mogen iets hoogbeniger zijn en moderner zijn

Punten die ik graag zou behouden
- haar zwarte kleur (vooral mijn vrouw, voor mij is bruin ook goed ;)
- haar maat (graag een product die zeker 1,70m is)
- haar ruime gangen

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:51

Ik denk dat, wanneer hij ter dekking komt, Moorlands Totilas een prachtige keus is! ;)

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:56

Weet jij waar en wanneer hij ter dekking komt?
Had gelezen dat hij maar beperkt beschikbaar zou zijn, dus voor mij als belg iets moeilijker bereikbaar.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:59

Laatst bijgewerkt door Marilyn_C op 17-02-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:03

Dank je, juist jammer dat het enkel DV is.
Anders nog voorstellen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:04

Ik denk niet dat je merrie daarvoor in aanmerking komt gezien ze geen predikaten heeft en ook niets noemenswaardig in de sport gepresteerd heeft.

Tja Gribaldi geeft vaak wel aparte karakters, dus als je al zegt werkwilligheid verbeteren stel ik me al vragen of het dat wel gaat zijn.

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:07

Dat dacht ik al ;)
Heb je een of andere hengst in gedachten?
Die de negatieve punten van mijn merrie zou kunnen verbeteren?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:08

Maar waarom wil je geen DV dan?

Dit is eigenlijk de enige die echt bijna totaal bij je merrie past, en waarbij je ook echt veel kans hebt op een prachtige nakomeling. Verder zullen er heus wel andere hengsten zijn die bij jou merrie passen, maar dan is de kans op een minder mooi en goed veulen groter. Ik kan zelf niet zo 1 2 3 op een andere mooie hengst komen voor jou merrie. Er zijn er nog zoveel ;) Misschien zou je zelf even kunnen zoeken op dekhengstensites, ik kan natuurlijk ook slechts advies geven, uiteindelijk is de keuze voor jou ;) . Heb je zelf al een aantal andere hengsten op het oog? Dan zijn hier vast wel een aantal mensen met ervaringen met deze door jou gekozen hengsten. En dan kom je vast op een goede keus.

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:11

Voor diepvries moet ik wel een héél stuk rijden, en ik insemineer liefst de merries thuis.
Maar indien er diepvries in Belgie zou geraken kan ik dit misschien overwegen.
Zal eens informeren bij Edward Gal

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:13

marylin nu niet overdrijven e, Er zijn zeker meer en betere hengsten dan Gribaldi of Toti. Mijn merries worden nooit met diepvries geinsemineerd. Zodra ik dat las bij Totilas, haakte ik direct af, afgezien van andere condities die gewoon niet kunnen.

Gribaldi zeker een leuke hengst, maar gebruik dan aub een nuchtere, gemakkelijke merrie. Qua model allemaal zeer aansprekend en aan de maat, maar daarom ook niet vanzelf sprekend +m70 hoor.

En het moet kwpn zijn? ik ben meer thuis in de duitste stamboeken

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:16

Totilas gaat ca 5000 EUR kosten & er is een selectie van merries, ik vrees ervoor!

Gribaldi zelf durft wel kleintjes geven. Niet verwonderlijk, als je weet dat die uit een merrie van 1.54m komt.

Als je dan toch in die lijn wilt gaan, zou ik voor Painted Black gaan. Het gaat je véél minder geld kosten, je gaat zoiezo een donkerbruine of zwarte hebben, en de meeste PB's zijn héél eerlijk & werkwillig, voor zover ik die ken.

Je hebt natuurlijk nog véél meer andere keuzes op dressuurgebied, of je kan es een gokje wagen.

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:18

Neen heb geen voorkeur voor een bepaald stamboek.
Heb wel een voorkeur voor hengsten uit een goede moederstam.

@ lientjeds geeft PB genoeg front? Ik vind hem op de foto een "beetje onderhals" hebben, of toch zeker een diepe aanzet van de hals hebben.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:18

KevinDB schreef:
Voor diepvries moet ik wel een héél stuk rijden, en ik insemineer liefst de merries thuis.

Oké, informeren kan geen kwaad!

En bulck, niet zo kort door de bocht, ik heb ook eerst naar de kwaliteiten, verbeterpunten en eisen gekeken, voordat ik naar het uiterlijk keek: Totilas voldoet aan alle gestelde eisen, en heeft nog de uitstraling ook. Hij vormt zeker een mooie combi met deze merrie. En de ts heeft een mooie merrie, waardoor er garandeerd een prachtig veulen uit zou komen.

Verder dacht ik misschien ook aan een tweede keus. Painted Black bijvoorbeeld? Hoewel die misschien wel teveel karakter heeft. Gribaldi is misschien ook leuk, maar daar weet ik niet veel vanaf, dus ik weet niet of dat een goede keus is.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:21

Ik verklaar me nog even nader:
Je merrie is springgefokt. Zou je niet eerder opteren voor een véélzijdige hengst, die zowel maat als beweging als sprong inheeft ook?

Daarbij denk aan vb een Diarado.

Verder heb ikzelf gedekt met Crescendo vd Breemeersen : http://www.breemeersen.be. Een grote donkere met werkwillig karakter die voldoende maat geeft & vosvrij is.

Andere, waar ik persoonlijk minder naar neig, is vb Saros vh Gestelhof of Warkant.

Het gaat vooral véél makkelijker zijn om met vers sperma te werken als je in België blijft (dus geen Diarado dan)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:23

Marilyn_C schreef:
KevinDB schreef:

En bulck, niet zo kort door de bocht, ik heb ook eerst naar de kwaliteiten, verbeterpunten en eisen gekeken, voordat ik naar het uiterlijk keek: Totilas voldoet aan alle gestelde eisen, en heeft nog de uitstraling ook. Hij vormt zeker een mooie combi met deze merrie. En de ts heeft een mooie merrie, waardoor er garandeerd een prachtig veulen uit zou komen.

Verder dacht ik misschien ook aan een tweede keus. Painted Black bijvoorbeeld? Hoewel die misschien wel teveel karakter heeft. Gribaldi is misschien ook leuk, maar daar weet ik niet veel vanaf, dus ik weet niet of dat een goede keus is.

Ik denk niet dat Ts, als probeersel op deze merrie ff een gok gaat wagen met diepvriessperma van een hengst die nog geen nakommelingen gegeven heeft en waarvan je nog niets weet van de dekslaagkansen zijn. Want laat ons eerlijk zijn 5.500 euro, zonder dekgarantie? En bij niet vol maar 25% terug of een gratis dek van die Bodyguard. Als het dan lukt van die bodyguard, heb je wel een heel duur veulen in de buik.

Ts heb je filmpje van je merrie? Hoe beweegt ze over de benen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Even de link naar het PB forum plaatsen, dan kan je zelf even gaan kijken... Iedereen daar is helemaal weg van zijn PB, omdat ze vrij ongecompliceerd zijn om te rijden...
[HK] De top nakomelingen van Painted Black! Wie o wie?

Ikzelf ben helemaal weg van mijn PB-merrie, ze heeft maat, werklust & is altijd eerlijk in het werk. Ze is wel nogal druk in de omgang, maar ook ongelofelijk lief.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

lientjeds schreef:
Ik verklaar me nog even nader:
Je merrie is springgefokt. Zou je niet eerder opteren voor een véélzijdige hengst, die zowel maat als beweging als sprong inheeft ook?

Daarbij denk aan vb een Diarado.

Verder heb ikzelf gedekt met Crescendo vd Breemeersen : http://www.breemeersen.be. Een grote donkere met werkwillig karakter die voldoende maat geeft & vosvrij is.

Andere, waar ik persoonlijk minder naar neig, is vb Saros vh Gestelhof of Warkant.

Het gaat vooral véél makkelijker zijn om met vers sperma te werken als je in België blijft (dus geen Diarado dan)

Das niet waar ik laat vers sperma overkomen van Duitsland of breng ze desnoods zelf tot ginderachter.

Ja Belgie kent niet echt dressuurhengsten. Maar NL en Duistland hebben een hele brede collectie. Wat springbloed en een echte dressuurhengst is juist vaak een hele goede combinatie, met name voor de galop.

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:29

Heb niet direct een filmpje, maar ze beweegt goed met veel afdruk en mooi voorbeengebruik. Ze mag wel beter stappen.
@ lientjeds ik zou echt graag met een zuiver dressuur gefokte hengst kweken. Daar in de stam van de merrie al een gekeurde hengst uit haar volle zus komt en uit haar grootmoeder wordt ook veel gefokt met Donnerhall, Rohdiamant, Jazz, ...
Dus zit de dressuurvererving toch wel in de stam denk ik?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:31

Citaat:
Ik denk niet dat Ts, als probeersel op deze merrie ff een gok gaat wagen met diepvriessperma van een hengst die nog geen nakommelingen gegeven heeft en waarvan je nog niets weet van de dekslaagkansen zijn. Want laat ons eerlijk zijn 5.500 euro, zonder dekgarantie? En bij niet vol maar 25% terug of een gratis dek van die Bodyguard. Als het dan lukt van die bodyguard, heb je wel een heel duur veulen in de buik.

Dat is het risico wat je met elke hengst hebt. En inderdaad zijn er van Totilas nog geen nakomelingen, máár er is zeker kans dat er prachtige veulens uitkomen. Het is de keuze: óf wachten en kijken wat voor veulent Totilas geeft (waarna je óf andere mensen ziet met prachtige veulens, en dacht had ik nu maar eerder laten dekken, en waarna je niet meer kunt dekken omdat de dektijd is geeindigd, of je bent blij dat je het niet hebt gedaan als er minder mooie veulens worden geboren dan verwacht) óf je zou kunnen laten dekken en het risico nemen.

Vergeet niet dat een goed veulen zeker zijn kosten aan dekgeld makkelijk terug gaat verdienen. En met Totilas heb je ook nog de kans dat je later een Grand Prix paard onder je kont hebt. Verder zal een Totilas veulen zobizo meer waard worden dan bijvoorbeeld een Gribaldi veulen, omdat Totilas beperkt beschikbaar komt. En waar er weinig van zijn, wordt veel waard ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:36

Ik denk niet dat een dekgeld van 5000 EUR op een merrie waar absoluut geen echte sport/predikaatlijn achterzit, zijn waarde ooit gaat verzilveren.

Kijk dus es naar de PB-s die naar de 3de bezichtiging gaan: deze komen alle 2 uit een springgefokte moeder.

Voor echt dressuurbloed zou je bij de echte kenners moeten zijn, dat ben ik niet. :o

Maar ik merk wel aan TS dat budget/prijs niet echt van belang is, ik denk dat er dan in Duitsland wel héél toffe (zwarte) hengsten rondlopen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:44

Jazz is zeker een leuke hengst, maar wederom karakter dat je dan weer rekening mee moet houden. Maar net als Gribaldi een leverancier van tig sportpaarden.

Ik heb bvb dit jaar laten dekken door statesman. Met een beetje dezelfde punten als jouw merrie.
http://www.youtube.com/watch?v=GANLOPBatdE, is wel van toen hij 3 was.

heb de hengst zelf nog willen kopen dat jaar, maar werd veilingtopper :+

Ff de redenatie; sandrohit in eerste lijnen ben ik normaliter geen voorstander van, maar vader stedinger had het achterbeen al minder en deze totaal niet meer(sandrohit heeft vaak een traag en uitzwaaiend achterbeen)
Verder zie ik graag donnerhall via de moederlijn, ivm met werkwilligheid en dat zat dus in deze hengst. Dat gepaard gaand met hele taktvolle gangen, front en een goed karakter heeft me doen beslissen om hem dit jaar te nemen.

Fidertanz is ook een leuke
http://www.elitestallions.co.uk/index.p ... layvideo=1