[H] Springer met beweging voor Burggraaf x Pericles merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

[H] Springer met beweging voor Burggraaf x Pericles merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:01

Welke hengst zou geschikt zijn voor mijn merrie?

Burggraaf x Pericles
Zwartbruin, 1.65m, merrie uit 2003
Ik heb haar vorig jaar voor het eerst laten insemineren, ze is momenteel 9 maanden drachtig van Unaniem (v. Numero Uno)

Hier 7 maanden drachtig
Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.122.75/769400001-76945000 ... _PQxn.jpeg

http://94.100.121.223/694750001-6948000 ... _P3h4.jpeg
Laatste foto (3 mnd drachtig)

Pluspunten;
De merrie heeft een krachtige moter die ik zeker wil behouden, drie krachtige gangen.
Op de sprong heeft ze veel vermogen en is ze voorzichtig.
Haar kleur!

Minpunten;
Ze is aan de kleine kant.
Ze is kort op de benen; heeft een wat ouderwets model.
Op stal een paard met een gouden karakter, maar onder het zadel kan ze echt een tank worden en heel sterk. Mag onder het zadel dus wel wat meer sensibel zijn.

Ik wil graag een goede allrounder fokken, met nadruk op springen. Een veulen met goede bewegingen en ook zeker een wat luxer type kwa model dan zijn moeder.
Ook zou het fijn zijn als het veulen minstens 1.65 zal worden. Omdat ik niet weet of het veulen aangehouden zal worden is het gunstig als de afstamming commercieel gezien ook gunstig is, graag een wat bekendere hengst waarvan al bekend is hoe deze fokt. Dus géén jonge hengst waarvan de eerste nakomelingen nog beoorderd moeten worden, ik weet zelf nog niet hoe de merrie fokt.
Een goed paard heeft geen kleur (!), maar aangezien ik zelf helemaal weg ben van de kleur van mijn merrie zou het natuurlijk top zijn als het veulen een donkere kleur zal kunnen krijgen (denk aan donkerbruin, zwart).

Ik ben heel benieuwd wat jullie ideeën en meningen zijn, ik ben er zelf nog niet in thuis dus dus hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-04-10 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Rinske

Re: [H] Springer met beweging voor Burggraaf x Pericles merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:26

Mooie merrie, een echte Burggraaf om te zien vind ik :) .

Ik moest meteen aan Numero Uno denken, die heeft in combinatie met Burggraaf al hele goede kinderen gegeven.
Is een moderne hengst met goede gangen en tevens een goede sprong.

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/numero_uno/

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 18:58

Numero Uno spreekt mij zeker aan, dat is ook de reden waarom de merrie nu drachtig is van Unaniem. Ik hoop dan ook dat hier een mooi gezond veulen uit komt.

Echter denk ik dat er veel meer hengsten zullen zijn die bij mij merrie zulen passen, maar helaas ben ik er zelf niet genoeg in thuis wat fokken betreft. Helaas is mijn merrie geblesseerd en zal ze nu als fokmerrie gebruikt gaan worden.
Mooie hengsten zijn er zat, maar welke past het beste bij mijn merrie en waarom?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:45

Wat een leuke merrie!
Ik heb ook een Burggraaf merrie en wil haar aankomend jaar voor het eerst gaan laten dekken.
Wat denk je van Van Gogh?
Ook een Numero Uno x Bernstein. Geeft grote veulens en goede bewegers met een mooie sprong!
Ik zit ook aan deze combinatie te denken, maar denk dat het veulen te grof wordt in combinatie met mijn merrie...
Ik zou Numero Uno zelf niet nemen, hij kan ook korte benen doorgeven.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:11

Ik heb mijn Burggraaf x Amethist drachtig van Chello III die bij VDL staat.

Ik had voor mijn merrie de zelfde punten als jij, dus ook maat, beweging, meer ras. Vorig jaar heeft ze een ontzettend mooi veulen van Veron gehad. Helaas is deze hengst overleden. Ze heeft ook twee nakomelingen van Cantos gehad, maar ondanks dat de hengst vergrotend schijnt te fokken, blijven ze beide steken rond de 1.63m.
Toevallig wil ik dit jaar mijn merrie dekken met Unaniem, omdat die rechthoeksmodel, maat en ook beweging geeft. Dus ik ben erg benieuwd naar jou veulen!

Je zou kunnen kijken naar Indoctro-bloed. En de hengst Tygo dan, heeft ook mooi kleurtje! Hij heeft alleen niet zo'n makkelijk karakater...

Diarado (staat bij van Uytert) is dat niet wat? Was de grote belofte van Duitsland 2 jaar geleden. Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe hij fokt...

KevinDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:48

Ugano sitte (clinton x avontuur x major de la cour)
Grote, elegante schimmelhengst. Nu onder het zadel van Dirk Demeersman

Deze hengst komt uit superstam, halfbroer van Ogano sitte.

Ugano geeft snittige veulens met veel reflexen. Kan misschien wel wat karakter fokken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:00

Goodtimes(was altijd nog diepvries via VLD stud verkrijgbaar) of Indoctro of Indorado.
Ik heb zelf een goodtimes uit een burgggraaf een geweldige merrie. Was op 3 jarige leeftijd al Elite en heeft deelgenomen op de NMK 2007.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 01:00

Goodtimes vind ik ook echt een topper, maar heb toch liever wat 'nieuwers'.

Zou Namelus R een geschikte hengst zijn?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:38

Het is misschien handig om haar volledige moederlijn eens in te geven op www.paardenfokken.nl, dit geeft een veel duidelijker beeld en maakt het gemakkelijker om een oordeel te geven :).

Hoe oud was ze op de foto's met de witte bandages aan?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 11:40

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:52

Namelus geeft jouw kleur en meestal maat, front en voldoende bloed. Bovendien zijn zijn nakomelingen goed te verkopen omdat het goede sportpaarden zijn. Goodtimes fokt te klein voor deze merrie denk ik. Persoonlijk zou ik niet terug fokken op Landgraf bloed, omdat je dan veel kans hebt op erg sabelbenige achterbenen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 00:45

Hmm.. over twee maanden wil ik haar insemineren en heb eerlijk gezegd nog geen concrete plannen.
Ik wil nog even dit veulen van Unaniem afwachten (mocht deze nou heel leuk zijn..), maar ik wil zeker nog meer opties hebben.

Ik heb inmiddels wel een betere, recente standfoto van de merrie;

Afbeelding

Namelus R heb ik vorig jaar al in gedachten gehad en twijfel ik nog steeds over, maar deze ligt eigenlijk nét iets boven mijn budget. Tenzij er iemand is die mij kan overtuigen dat dat beetje extra geld zeker de moeite waard is! *D Ik had namelijk een budget tot rond de 1000 euro in gedachten.
De hengst Bodinus sprak mij afgelopen najaar ook erg aan, helaas is er nog niks bekend hoe hij fokt en durf ik eigenlijk het risico niet te nemen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:43

Bij het zien van jouw merrie dacht ik meteen aan Vingino.
Ik heb nu enkele nakomelingen van de hengst gezien en ze zijn stuk voor stuk, heel modern, edel, bloederig gemaakt en staan hoog op de benen. Kan daarbovenop ook beweging houden/verbeteren en springvermogen toevoegen.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:45

Ultimo van de Radstake

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:10

tagger schreef:
Ultimo van de Radstake

Moet zeggen dat ik daar ook wel van gecharmeerd ben, al aardig noemenswaardige nakomelingen van gezien!
Maar weet niet goed wat ie al dan niet vererfd.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:37

Ik zou voor Up To Date gaan, een hengst die moderne paarden geeft die erg goed kunnen springen, maar ook nog eens heel goed kunnen bewegen!

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:54

Wij hebben hier een 2 jarige hengst van Atlantic vdl x Burggraaf x Joost.

Zal even zijn you tube filmpje opzoeken en planten voor jullie.
Zijn moeder is een Elite merrie en komt uit de Nikki stam.

http://www.youtube.com/watch?v=fjdgmnOJT04

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:18

Atlantic lijkt me een beste hengst, maar niet iets wat ik op deze merrie zou zetten. Ik vind veredeling wel een belangrijk punt als ts een modern springpaard wil fokken en op deze merrie gaat atlantic naar mijn mening eerder de wat robuuste bouw en het klassieke behouden.

Ik zou je eventueel Cardento ook willen aanraden. Welke bloed kan toevoegen, exterieurmatig veredelen en het gangwerk, zeker de galop kan verbeteren. Je hebt bovendien commercieel bloed en je veulen is dus hoogstwaarschijnlijk ook goed verkoopbaar indien dat nodig zou zijn.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:06

Karennnn schreef:
Atlantic lijkt me een beste hengst, maar niet iets wat ik op deze merrie zou zetten. Ik vind veredeling wel een belangrijk punt als ts een modern springpaard wil fokken en op deze merrie gaat atlantic naar mijn mening eerder de wat robuuste bouw en het klassieke behouden.

Ik zou je eventueel Cardento ook willen aanraden. Welke bloed kan toevoegen, exterieurmatig veredelen en het gangwerk, zeker de galop kan verbeteren. Je hebt bovendien commercieel bloed en je veulen is dus hoogstwaarschijnlijk ook goed verkoopbaar indien dat nodig zou zijn.

Dat werd dit jaar gemist op de hengstenkeuring,ik ben het wel eens met het feit dat mijn beide Atlantics het fundament van de vader van de moeder hebben.

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:10

Als je Namelus te duur zou vinden, waarom dan niet zijn zoon Arthos R? Zeer modern, hoogbenig type met veel maat..en een superfijn springpaard!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:42

Bedankt voor alle reacties!

Pff.. inmiddels na vele hengsten gezien te hebben zijn we er nog steeds niet uit en de tijd begint te dringen. Half mei willen we haar weer naar een hengstenhouder brengen.

Ultimo valt af, hier zit ook Burggraaf achter en het lijkt mij niet geschikt om dat nogmaals te gebruiken bij deze merrie. Ik zou juist graag een wat luxer paard willen fokken.

Up to Date hebben we aan getwijfeld, ik vindt het een gaaf dier maar heb wisselende gevoelens. Ik heb diverse veulens gezien, er zaten hele beste bij maar ook zeker wat mindere. En de maat.. hij fokt niet vergrotend heb ik begrepen. Ik vind wel dat hij een heel fijn koppie heeft.
Vingino van Tewis geeft wel maat, maar deze hengst spreek mij niet aan. Ik wil graag een allround paard fokken mét een goede draf en dan is dit zeker niet de geschikte hengst.

Het veulen van Unaniem komt inmiddels steeds beter uit de kreukels.
Hij was wat vroeg geboren maar is desondanks tot nu toe mooi aan de maat en staat hoog op de benen. Tevens zit er een hele beste galop onder waar we heel blij mee zijn.
Hier wat foto's, niet de mooiste maar het geeft een indruk. Hij is hier 2 weken oud;
Afbeelding Afbeelding
Hij was hier nog wel wat iel/mager, maar de laatste dagen is hij al erg veranderd! Hij wordt nu al wat meer 'paard' dus het wordt eigenlijk tijd voor betere foto's :o

Op ons lijstje staan nu nog;
- (nogmaals) Unaniem
- Namelus R
- Bodinus
- Canturano

Het is natuurlijk nog niet bekend hoe Bodinus fokt en ik las dat zijn sperma slechts 'voldoende' is.
Nadeel van Namelus is dat hij nakomelingen geeft die niet altijd even makkelijk in de omgang zijn. Nu is Weletha ook een pittige tante dus of die combi geslaagd is..

Verder ben ik zelf al jaren gecharmeerd van de hengsten Ustinov en Ukato. Gezien de beren van een veulens die deze hengsten geven lijken ze mij niet geschikt voor mijn merrie, zij is al vrij kort en beknopt. Dus ze vallen helaas af.. ;(

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 01:22

Omdat je toch nog twijfelt heb ik een suggestie om ook aan je lijstje toe te voegen: Warrant. Vererft voldoende maat en beweging en geeft volgens mij voldoende bloed mee, al heb ik er weinig veulens van gezien. Vind het zelf een mooigefokte aansprekende hengst.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 11:56

Bedankt voor het meedenken :)
Warrant heb ik ook even in gedachten gehad, maar dan vind ik Unaniem een betere Numero Uno nakomeling die tevens meer aan mijn eisen voldoet.

Cilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:24

Canturano is een hele goede hengst en de nakomelingen die ik heb gezien hebben maat en kunnen goed bewegen. Ik heb de hengst ook op de show van eurocommerce gezien en dat was echt mooi, ze lieten ook 2 nakomelingen van hem onder het zadel zien, dat waren mooie paarden die een paar goeie sprongen lieten zien! Zagreb vind ik ook een goeie hengst (Querlybet hero x heartbreaker) De hengst zelf spring met zeer veel vermogen ! de oudste nakomelingen zijn nu 2.. dus daar valt nog niet echt veel over te zeggen..

Sheraton (indoctro x calypso 2 x grannus) fokt ook goed, de oudste nakomelingen zijn nu 7, en doen het volgens mij goed in de sport! en hij geeft zijn donkere kleur door. Deze hengst is ook niet heel duur qua dekgeld, zeker de moeite waard om je even in te verdiepen ;-)