[H] [KWPN-TP] Welke TP-hengst voor ster/keur merrie v. Ahoy?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

[H] [KWPN-TP] Welke TP-hengst voor ster/keur merrie v. Ahoy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:04

Hoi,

Voor mijn zwarte ster en keur tuigpaard merrie Jorina van Ahoy * Rex ben ik op zoek naar een laatste partner.
Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=176647

Merrie is door het KWPN vorig jaar geselecteerd ivm strijd tegen inteelt (beste merries van NL op basis van sport en fokkerij). Vandaar dat ik nog 1 keer een veulen van haar wil fokken. Doel= verkoop.

Merrie heeft zelf verdienstelijk in de sport gelopen (Helaas nog met oude puntensysteem), waaronder 3x 2e in Hagenstein achter Justina.
Heeft verschillende regionale keuringskampioenen voortgebracht.
Oudste dochters beide ster, keur en sport (TP). Ook zij lopen zeer verdienstelijk in de sport, zowel in 2-span, als enkelspan.
De nakomelingen van mannelijk geslacht zijn tot op heden nog niet uitgebracht of naar buitenland verkocht.
Deze zomer wordt er nog 1 zoon van 2007 op keuring gebracht, waarna de merrie hopelijk preferent wordt verklaard.

Sterke punten:
- Zeer mooi hoofd/front
- Zeer goed karakter
- Bloedspreiding

Minder sterke punten:
- Mag meer ruimte/rust in draf (is soms wat snel)
- Mag meer lengte in het voorbeen
- Ruglijn mag sterker
- Onderhals

Hierbij wat foto's foto's. Kan nu geen goede draf foto vinden, maar die zal ik zoeken.

Jorina met nakomeling van Waldemar.
Afbeelding

Jorina
Afbeelding

Dochters (v. Jonker) in Tweespan
Afbeelding

Foto kleindochter van Manno:
Afbeelding

Ben benieuwd waar jullie mee komen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:05

Wauw, interessante merrie zeg!
Als ik kijk naar de bloedlijn en juist het de vrijheid van de lijn zou ik kiezen voor Marvel. Die heeft zelf ook wat lengte in het voorbeen. Hoewel ik niet in echt in de tuigpaardfokkerij zit en ze alleen op de wedstrijden zie, dus heel veel verstand heb ik er ook niet van.

NatasjavE

Re: [H] [KWPN-TP] Welke TP-hengst voor ster/keur merrie v. Ahoy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:53

Hey wat leuk. Een TP geregistreerde Ahoy.

Ik neem aan dat je weet dat je ook Gelders met deze merrie kan fokken?

Ik ben ook niet zo heel goed thuis in de TP fokkerij. Sander en Bakboord ben ik wel erg weg van. En laatst in zwolle nakomelingen van die schimmel gezien...euh Victory ofzo?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:46

Hoi hoi,

@Neonlight: Dank je wel. Wat ik van Marvel wat minder vind, is zijn wat weke rug, onderhals, (te) weinig gebrachte achterbeen en te korte zweefmoment. En mijn merrie is al wat ouder en ik kan alleen maar diepvries sperma van hem vinden... Wat inteelt betreft is hij wel zeer interessant.

@NatasjavE: Ja, is me bekend. 2 jaar terug heb ik haar laten dekken door Sir Oldenburg (die komt ook weer terug op Gelders bloed). Dat veulen was echter voor persoonlijke doeleinden. Staan trouwens ook foto's van op bokt in eerder geplaatste posts.
Met dit veulen wil ik graag iets fokken wat mee kan doen tegen de inteeltproblematiek bij de TP. Vandaar dat ik nu graag bij de tuigpaarden wil blijven.
Sander ken ik eigenlijk meer als Gelderse hengst, dan als TP.
Bakboord ken ik niet voldoende. Zal eens nakijken. Bedankt voor je suggesties!

Ik kreeg ook de vraag waarom niet terug naar Waldemar: Nou, de vorige van Waldemar is erg mooi, loopt goed en heeft goed karakter, maar is wel wat klein. Een kleindochter van mijn merrie is ook van Waldemar en die is ook vrij klein. Mijn merrie is ook niet zo groot, dus ik moet wel de maat in de gaten houden. Hij is dus niet uitgesloten, maar misschien heeft er iemand nog een beter idee ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:04

Victory is wel erg gaaf, maar dan fok je wel met Manno. Dat is over een paar jaar ook niet meer een vrije bloedvoering te noemen ;)

Sander geeft wel mooie bovenlijnen! Hij is gewoon TP geregistreerd hoor, al is hij bruikbaar voor Gelders. Wil je graag een Gelderse tuiger fokken, of niet te klassiek?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:37

Ik blijf liever een beetje bij Manno weg. Dat hebben we geprobeerd bij deze merrie en dat leverde 3 dode veulens op. (Een tweeling en 1 te vroeg geboren) Ik weet dat Manno er niks aan kan doen, maar toch voelt dat niet lekker. Bovendien is dat nou net helemaal niet vernieuwend.

Ik ga de hengsten van je PB even kijken GJ9

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:43

Met Manno zit je ook op inteelt he, dus misschien zou het daar aan kunnen liggen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:45

Mijn merrie is bijna vrij van Manno/Fabricius en Renovo bloed, dus dat lijkt me niet...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:48

Oh sorry ik zit Roy te lezen voor Rex. Maar dat kan natuurlijk ook helemaal niet met zo'n oude merrie.

Wat raadde het KWPN je aan overigens? Ben ik wel benieuwd naar!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:52

Zit nog op antwoord te wachten. Het veulen van vorig jaar was geprikt voor de afstammelingenkeuring aan huis, dus wilde die inspekteur eens vragen, maar die is niet op komen dagen..
Nu dus alsnog aangevraagd.

Als ik het hoor, laat ik het je weten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:08

MariekeA schreef:
@NatasjavE: Ja, is me bekend. 2 jaar terug heb ik haar laten dekken door Sir Oldenburg (die komt ook weer terug op Gelders bloed). Dat veulen was echter voor persoonlijke doeleinden. Staan trouwens ook foto's van op bokt in eerder geplaatste posts.
Met dit veulen wil ik graag iets fokken wat mee kan doen tegen de inteeltproblematiek bij de TP. Vandaar dat ik nu graag bij de tuigpaarden wil blijven.
Sander ken ik eigenlijk meer als Gelderse hengst, dan als TP.
Bakboord ken ik niet voldoende. Zal eens nakijken. Bedankt voor je suggesties!

De Gelderse fokkerij zit eigenlijk in grotere problemen als de tuigpaardfokkerij. We zijn een hele kleine fokrichting en staan op de lijst van bedreigde huisdierrassen. Ahoy is ook eigenlijk voor de tuigpaardenfokkerij afgekeurd en toegevoegd aan het Gelderse bestand omdat hij toch meer Gelderse types fokt.

Dat betekend niet dat jouw paard niet interessant is voor de tuigpaarden fokkerij, denk alleen dat ze nog interessanter zou kunnen zijn voor de Gelderse fokkerij.

Sander is een echte tuigpaardhengst maar omdat hij niet zoveel Hackney bloed voert en een mooi type heeft wordt hij ook voor de Gelderse fokkerij ingezet. Spruit_elf had tot voor kort een hele mooie Gelderse Sander.

Bakboord is vorig jaar kampioen van Tuigpaarden geworden in Den Bosch. Hij komt uit de stam van Nuwalda en voert ook heel weinig Hackney. Ik vind het ook een interessante voor de Gelderse fokkerij...maar dan alleen op de wat meer rijtypische merries.

Als dit mijn merrie was dan wist ik het wel :o :D .....Alexandro P....Maar dan heb je geen tuigpaard uiteraard maar een echte Gelderse.

Tweelingen bij paarden komen bijna altijd door de moeder. Weet je waar de vroeggeboorte door kwam? (Rhino?)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:23

Nee, is onbekend. Geen Rhino iig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf totaal niet bekend ben met wat men nou een Gelders type vind. Ik heb zoals gezegd nu een jaarling lopen van deze merrie (Ahoy)* Sir Oldenburg. Ze staat nu ingeschreven in de dressuurrichting, omdat de hengst daarin staat. Ik krijg echter ook tips om haar te laten overschrijven naar Gelders... Maar ja, dan ist wel handig om te weten hoe/wat dat inhoud.. :)

Als ik nu weer een veulen fokte voor mij zelf, c.q. eigen fokkerij dan zou ik wellicht eerder voor een Gelderse hengst kiezen, maar mijn fokdoel nu is verkoop. (Ik heb er al 4 in pensionstalling staan en dat is duur genoeg :) )
Ik vraag me af of het dan verstandig is om naar de Gelderse hengsten te gaan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:26

Voor de verkoop lijkt het me juist heel handig om naar Gelders te gaan. Ze brengen meer op dan tuigers, terwijl het dekgeld maar iets hoger is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:27

Maar ik zou hier Alexandro niet opzetten trouwens. Als je echt aan bloedspreiding wilt doen moet je Koss vrij fokken, hoe gaaf Alex ook is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:36

En een zwart dressuurgefokt paard brengt (helaas) nog meer op.
Ik kan je zo geen hengst aanbevelen (wij fokken thuis springpaarden), maar ik heb 15 jaar lang een zwartbles gehad van Rex H. Machtig paard was dat. Wees maar zuinig op je merrie, 't is mooi oud (zuiver Gelders) bloed!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:45

MariekeA schreef:
Als ik nu weer een veulen fokte voor mij zelf, c.q. eigen fokkerij dan zou ik wellicht eerder voor een Gelderse hengst kiezen, maar mijn fokdoel nu is verkoop. (Ik heb er al 4 in pensionstalling staan en dat is duur genoeg :) )
Ik vraag me af of het dan verstandig is om naar de Gelderse hengsten te gaan.

In mijn profiel kan je iets meer informatie vinden over Gelderse paarden. Ook zie je daar een foto van superbink Alexandro P.

De Sir Oldenburg moet wel heel goed in het type staan om in Didam te verschijnen. Hij voert nl wel heul erg ver weg een pietsje Gelders bloed. Als ze in het gewenste type staat zou dat wel bijdragen aan de bloedspreiding.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:46

hoogendroog schreef:
Wees maar zuinig op je merrie, 't is mooi oud (zuiver Gelders) bloed!

:j

En daarom zeg ik(en ik denk GJ9 ook :D )

Gelders fokken met deze merrie!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:47

Off-topic...Leuk onderschrift Hoogendroog :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:52

Dank je, hoorde 'm laatst (uit de mond van een Fransman en dat klonk erg bijzonder) en heb 'm maar gelijk ingepikt (beter goed gejat dan slecht verzonnen).
En weer on-topic: tuurlijk ga ik ook voor een echte Gelderse hengst. Maar, zijn er eigenlijk nog echt zuivere Geldersen, behalve Ahoy?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:54

Ik moet geloof ik sowieso maar eens wat meer echt Gelderse types gaan bekijken, zodat ik er een idee van krijg.

Dit is het veulen van vorig jaar...

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:54

GJ9 schreef:
Maar ik zou hier Alexandro niet opzetten trouwens. Als je echt aan bloedspreiding wilt doen moet je Koss vrij fokken, hoe gaaf Alex ook is.

Maar ik denk dat je bij deze merrie wel naar de rijtypische kant moet in de Geldersefokkerij.(als je voor Gelders gaat natuurlijk. :o )
Elegant zou ik niet doen omdat ook Elegant nog weleens een onderhals geeft.
Nickson te tuigtypisch
Galant zou eventueel wel kunnen maar ook wel een beetje de onderhals

Vitens is ook een zeer mooie optie voor deze merrie maar dan moet je merrie wel wel veel kracht en buiging in het achterbeen hebben wat dat laat Vitens nog wel eens zitten en Ahoy ook. Vitens is van Parcival-Koss.

Laurentz kan absoluut maar dan fok je wel een hele klassieke. Laurentz fokt erg goed en geeft hele fijne karakters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:59

hoogendroog schreef:
Dank je, hoorde 'm laatst (uit de mond van een Fransman en dat klonk erg bijzonder) en heb 'm maar gelijk ingepikt (beter goed gejat dan slecht verzonnen).
En weer on-topic: tuurlijk ga ik ook voor een echte Gelderse hengst. Maar, zijn er eigenlijk nog echt zuivere Geldersen, behalve Ahoy?

Zuiver gelders bestaat niet net als zuiver KWPN. Het Gelderse stamboek(destijds= nu KWPN-GP) is groot geworden door leentje buur te spelen. Net als het Groninger stamboek.

Het probleem is dat de stamboeken waar de paarden vroeger vandaan kwamen net als het KWPn overgegaan zijn op een ander type paard. Het is dus steeds moeilijker om vrij bloed te vinden.

Maar er zijn nu nog zo'n 12 echte Gelderse hengsten.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:15

Nou, heb net eens even wat Gelderse hengsten opgezocht.

Galant vind ik zo van de foto's af eerlijk gezegd echt niet mooi, om niet te zeggen lelijk. Dat wordt hem zeker niet.
Laurentz spreekt me opzich wel aan, maar is inderdaad niet het meest moderne paard...
Vitens lijkt op de foto's die ik gezien heb wel een heel vreemd kort halsje te hebben, ligt dat aan de foto's of aan het paard??

Hoewel ik dus best over Gelderse hengsten wil nadenken, gaat mijn voorkeur nog steeds naar een TP-hengst. Ook omdat ze haar sporen in de TP-fokkerij al heeft verdiend..

Overigens, moet een veulen een bepaald percentage Gelders-bloed voeren om daarvoor ingeschreven te worden? Zo ja, hoeveel??
En als Jorina zuiver Gelders gefokt is (Dat verhaal van Ahoy is me bekend), dan zou Esprit (veulen van S.O.) toch wel eens aan dat percentage moeten komen??
Ik heb ook ooit iets gehoord over dat ze niet meer dan een bepaald percentage Hackney-bloed mogen voeren. Klopt dat?
Ik kan er op de site van KWPN zo even niks over vinden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:26

Waarom geen mailtje naar het stamboek, ik denk dat je dan het beste advies krijgt, aangezien hier op Bokt niet heel veel (ik kom ze iig niet tegen) mensen met veel verstand van tuigers zitten. :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:18

ik mag graag een goed paard zien gelders heeft bij mij een streepje (dikke streep) voor, ik heb echter dat span jonker nakomelingen meerdere malen mogen aanschouwen. Als een merrie zulke fantastische tuigpaarden fokt, fok daar dan ook fantastische tuigpaarden mee.