[H] [nrps/arabier] Merrie V. Whinny Jackson

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasterina

[H] [nrps/arabier] Merrie V. Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:45

Hallo bokkers,

Wij zouden graag als ik ben uitgereden op onze E-pony een veulentje van haar willen. Ik zou dus wat meer informatie willen weten en al graag wat advies.
Informatie over de Merrie:
Leeftijd: 28-05-97. (12 jaar)
Het is een dochter van Whinny Jackson. Haar moeder was een goed gekeurde Arabier/Nrps.
Geen predikaten.
Z2 dressuur geweest, loopt nu met nieuwe ruiter in de L1.
1x Nrps Nederlands Kampioen L1. 1x Gelders Kampioen M1.
Komt met wedstrijd bijna altijd wel in de prijs, heeft een echt merrie karakter, niet altijd even lief. Erg rillig met rijden.
Ook niet altijd even werkwillig en lief.
Ze is overbouwt. Het zou eigenlijk een paard moeten zijn, maar dat is ze dus nooit geworden(1.53).

Plus punten:
Veel souplesse.
Zeer goede draf.

Verbeter punten:
De stap(neigt vaak naar telgang)
Galop(meer sprong)
Een wat langere rug
Hoger op de voorbenen
Goede front

Doel van het veulen is dat het een paard moet worden, dus een grote hengst zou ik dan moeten hebben.
Wij willen haar dan graag voor de dressuur gebruiken(ook om echt hoger op te komen)omdat ik druk bezig ben in de paardensport.
Me vader neigt erg naar Rubistein. Ik zelf heb geen idee en hoop dat ik hier wat meer informatie en keuzes te horen krijg..

Afbeelding

Afbeelding

http://i49.tinypic.com/28mpglc.jpg

http://i49.tinypic.com/amtzc0.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link gezet

Elisa2

Re: [H] [nrps/arabier] Merrie V. Whinny Jackson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:24

Rubinstein waarom? Hoe is het achterbeengebruik? Cool karakter is dus een pre.Is de stap qua ruimte wel goed genoeg als ze los loopt? telgang kan ook voortkomen uit spanning/ruiter.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:10

Omdat rubinstein groot is en mooi bergopwaarts is(voor hoog op de benen) maar ik heb weer gehoord dat die niet echt een cool karakter heeft..
Achterbeen gebruik is goed en snel.
en de stap is ook niet goed als die los loop, mist de ruimte wat jij zei ja :j , de stap is ook echt zijn slechste gang.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:19

wat grappig, ik heb ook een whinny jackson merrie gereden..
Z dressuur geweest en maakt een aardige sprong, en ook een échte merrie.

De eigenaresse heeft haar laten dekken door Gameboy. Het veulen is een ontzettend leuk dier geworden!
www.thegameboy.nl is zijn site.
Flairs op bokt is de eigenaresse, anders moet je haar even pben...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:21

JoycexLynn12 schreef:
wat grappig, ik heb ook een whinny jackson merrie gereden..
Z dressuur geweest en maakt een aardige sprong, en ook een échte merrie.

De eigenaresse heeft haar laten dekken door Gameboy. Het veulen is een ontzettend leuk dier geworden!
http://www.thegameboy.nl is zijn site.
Flairs op bokt is de eigenaresse, anders moet je haar even pben...

Je bent me net even voor,Joyce!! :D
Je moet voor de aardigheid eens op mijn Hyvesprofiel kijken.Daar staan wel wat foto's van Flair.Zoek je niet nog een leuke merrie voor een spannetje??? :D
Ik heb inderdaad een veulen gefokt uit Gameboy met haar.Eerder een veulen gefokt uit Rubiquil maar deze is ook klein gebleven.Heeft wel een supercool karaktertje
De Gameboy lijkt stukken groter te gaan worden.Heeft lange stelten,een langere hals en rug maar lijkt verder sprekend op zijn Whinny Jacksonma.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 29-12-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:27

dankjewel voor jullie reacties!
heb je toevallig ook een filmpje van Gameboy?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:27

Haha genetische krachten? Deze merrie heeft wel wat van Flair weg..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:30

Jasterina schreef:

Gameboy heeft een eigen Hyve.Loopt inmiddels PSG
@ Joyce Wel wat???Alleen het kolletje is wat kleiner.
Ze heeft zelfs de vlekken op de kroonrand!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:32

Rubinstein staat erom bekend een goed werkwillig karakter mee te geven,maar hij zelf is geloof ik alleen nog diepvries van.Ik zou dan voor een hengst gaan met Rubinstein bloed,die aan je wensen voldoet.Alleen wil Rubinsteinbloed nog weleens verkleinen.

Een hengst die redelijk aan je wensen voldoet,duidelijk vergroot en waar Rubinsteinbloed in zit,is bijvoorbeeld Tolando.Alleen gaat die niet de galop verbeteren en ik weet ook niet of jouw merrie hem kan hebben qua bovenlijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:33

Ik weet ook niet of je nrps of kwpn wilt fokken,ik weet niet zoveel van nrps hengsten.Daar kunnen anderen je beter mee helpen.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:34

Elisa2 schreef:
Ik weet ook niet of je nrps of kwpn wilt fokken,ik weet niet zoveel van nrps hengsten.Daar kunnen anderen je beter mee helpen.

Wij staan voor alles open :D..
dus een goeie kwpn hengst is ook welkom..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:35

FlairS schreef:
Jasterina schreef:

Gameboy heeft een eigen Hyve.Loopt inmiddels PSG
@ Joyce Wel wat???Alleen het kolletje is wat kleiner.
Ze heeft zelfs de vlekken op de kroonrand!

op alle kroonranden heeft ze zwarte vlekjes jaa.. :j
wel grappig dat ze zoveel op elkaar lijken

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:39

Denk dat gameboy met deze merrie leuk zal matchen.. zijn nakomelingen doen het ook super op de keuringen, reserve kampioenen en de premies vliegen om je oren..

Grappig dat ze zoveel op elkaar lijken..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:01

Elisa2 schreef:
Rubinstein staat erom bekend een goed werkwillig karakter mee te geven,maar hij zelf is geloof ik alleen nog diepvries van.Ik zou dan voor een hengst gaan met Rubinstein bloed,die aan je wensen voldoet.Alleen wil Rubinsteinbloed nog weleens verkleinen.

Een hengst die redelijk aan je wensen voldoet,duidelijk vergroot en waar Rubinsteinbloed in zit,is bijvoorbeeld Tolando.Alleen gaat die niet de galop verbeteren en ik weet ook niet of jouw merrie hem kan hebben qua bovenlijn.

Hoe bedoel je precies qua bovenlijn?
Want ik heb hem opgezocht en lijk me een erg geschikt paard..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:13

Ik heb ook een merrie van Whinny Jackson, het karakter wat jij omschrijft komt mij bekend voor :D

Ze heeft afgelopen zomer een veulen van Rubiquil (v Rubinstein) gekregen. Ik vind het een erg leuk mooi en lief veulen :D Karakter lijkt tot nu toe ook echt super :j
Mijn merrie is 1.58m, hoe groot het veulen wordt is natuurlijk nog even afwachten maar vooralsnog lijkt ze met het gemiddelde mee te komen. De meningen over maatvererving van Rubiuil verschillen nogal. Sommige zeggen dat hij vergrotend fokt, andere zeggen juist klein.

Foto's van merrie en veulen:
[EJL-ITP] 2009 was echt heel erg bijzonder!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:21

Nou bij Tolando moet de merrie een goede mooie bovenlijn hebbeb,want dat vererft hij over het algemeen niet.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:06

De hengst rubiquil vind ik echt geweldig..had stiekem al wat van hem gezien en hoopte dat iemand hier ook mee zou komen, alleen weet niet of die goed op mijn merrie past
En ik vind zijn maat ook zo klein..(wil namelijk geen kleiner veulen eruit hebben dan 1,64/5) maar als ik al zo naar jou veulen kijk lijkt die me wel groter te worden dan de moeder..
ben benieuwd of andere mensen nog meer informatie hebben over rubiquil, of dat die goed zou passen bij mijn merrie?
Verder vind ik Gameboy van omschrijving erg goed erbij passen, maar als ik de hengst zo bekijk op film ben ik niet zo heel kapot van hem.. De nakomelingen van hem vind ik wel weer er goed uitzien, dus ik onthou hem zeker, ik wil alleen kijken of er nog een andere hengst goed bij haar zou passen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:15

Ik zou eerder voor Gribaldi of een nakomeling daarvan die bij het kwpn ggk is gaan dan voor Game boy.Rubiquil is zelf gigantisch heet! daar moet je rekening mee houden met het rille karakter van jouw merrie.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:15

Ik weet niet of er een hengst is die 12 cm vergroot bij het eerste veulen..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:00

Jasterina ik denk zelf ook zeker wel dat het veulen de moeder voorbij gaat. Dat zij de DA gelijk al toen ze een dag oud was. Overigens was het ook het eerste veulen voor haar. Bij mijn merrie vond ik hem heel erg goed passen. Rubiquil staat juist bekend om het vereven van paarden met een heel prettig karakter. Er is nog iemand op bokt die een Rubiquil uit een Whinny Jackson heeft gefokt. Ook haar merrie was erg heet en moeilijk in omgang. De Rubiquil nakomeling had geloof ik ook een erg goed karakter. Flairs heet ze geloof ik. En Petraaken heeft ook diverse keren met Rubiquil gefokt. Ik heb er in ieder geval absoluut geen spijt van dat ik voor hem gekozen heb!

Gribaldi is denk wel een van de laatste hengsten waarvoor ik zou kiezen met zo'n merrie. Hij staat nou niet bepaald bekend om het vererven van goede karakters.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:12

Elisa2 schreef:
Ik zou eerder voor Gribaldi of een nakomeling daarvan die bij het kwpn ggk is gaan dan voor Game boy.Rubiquil is zelf gigantisch heet! daar moet je rekening mee houden met het rille karakter van jouw merrie.

Rubiquil heet? :? Heb de hengst meerdere malen gezien en hij is de rust zelf. Zowel op stal als in het rijden. Daar kan je gerust mee tussen de hengstige merries rijden hij blijft zijn werk doen. Heb 3 Rugbiquils gefokt uit een nogal karaktervolle merrie en alle 3 zijn het brave paarden en koel in het hoofd. De rubiquilmerrie heb ik nog zelf in mijn bezit en bij het rijden is het echt de koelste en braafste die ik heb gehad onder mijn kont.

Ik betwijfel een beetje of Rubiquil de ruglijn van deze merrie zal verbeteren.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:24

http://i47.tinypic.com/30jmetd.jpg
http://i49.tinypic.com/34hfkid.jpg
ik heb hier nog 2 standfoto's.
Weet iemand toevallig ofdat rubiquil of een van zijn nakomlingen groot doorfokt?
Gribaldi durf ik niet aan met mijn merrie, omdat gribaldi's niet echt makkelijk zowel in rijden als omgang zijn.
ook nog andere hengstkeuzes zijn welkom..
Het van de rug verbeteren hoeft niet perse, maar hij is erg kort in het lichaam(meer springgefokt) hij heeft ook erg steile billen dus het zou beter zijn als de rug wat zou verlengen(meer dressuur)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:56

Ik zou Rubiquil niet kiezen, niet vanwege het karakter, want hij geeft juist goede karakters door. Maar meer vanwege het feit dat veel van de nakomelingen veel op de merrie lijken qua type. Juist dat type wil je verbeteren dus zou ik hem er niet op zetten.

Ik zou eventueel Paddox (KWPN) kiezen, dit is een Ferro nakomeling met een fijn karakter. Staat bij De Nieuwe Heuvel ter dekking. Als je in het NRPS wilt blijven moet je eens op de site van het NRPS kijken in het hengstenboek, daar staan foto's van de hengsten en de cijfers van de gangen en het gedrag en waar de hengst op verbeterd. (www.nrps.nl)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:31

Dankjewel chrisje_83!
hier heb ik wat aan :D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:01

Tolando is geruind.

Rubinstein geeft een fijn karakter maar regelmatig kleintjes.

Grootste aandachtpunt voor dit type merrie is het kruis. Zoek een hengst die goed zakt in het kruis en kan gaan zitten! Daarvoor zit je wel goed bij Rubinstein bloed. Misschien Dreamcatcher?

Paddox is een draak en dat geeft hij ook door.