(H) welke hengst voor fell pony merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim15xx

(H) welke hengst voor fell pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:07

ik wil graag mijn pony volgend jaar laten dekken maar weten jullie mischien nog een leuke/goede hengst
naam pony lady
leeftijd 9 jaar
bouw stevig/gespierd en veel behang
hoogte is 1,42
en ze heeft al 3 veulens gehad bij de vorige eigenaar
ik zou graag wel een veulen willen die groter kan worden dan mijn eigen paard
rond de 1,45 en ook met veel behang
karakter lady is:
rustig in haar hoofd
sterk
kleur zwart

vader van haar is ludworth harry FP50110 de vader van haar moeder is heltondale duke IV FP227C

hier wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kim15xx

Re: (H) welke hengst voor fell pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:18

Kan iemant mij hier bij helpen?

sjakie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:29

wil je er gewoon een fell pony op hebben?
want dat wordt me nou niet echt duidelijk.

kim15xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:57

oh sorry dat ik het er niet bij heb gezet maar ik wil idd een fell pony hengst met de kleur zwart er op hebben

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:21

Is er een Fellpony stamboek in NL? Dan zou ik de fokraad daarvan om advies vragen.

kim15xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:41

ja er is idd een fell pony stamboek in NL zal idd ook ff aan hun advies vragen bedankt voor de tip

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:42

Misschien kan je je ook even melden in het Fell Pony topic!
Die weten er vast ook veel van!
[HK] Het Fell Pony topic

Veel succes!

kim15xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 11:32

ja dankje ;)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:31

Leuk! Maar je wil dus geen stamboekpony? Aangezien een Fell officieel niet groter mag worden dan 142,2.
En dus zijn er ook geen goed gekeurde hengsten boven de 1,42. Ik denk dat je bij Klompjes Ivanhoe of Heltondale Stroller uit komt. Vooral Stroller is een erg gave hengst, maar je moet goed kijken wat er het beste bij je merrie past.
http://www.nfps.nl/
Site van het fell pony stamboek alle goedgekeurde hengsten van Nederland staan hier op met gegevens en foto ;)

Ik zelf verzorg een aantal Felletjes en fokken er ook elk jaar mee voor meer info kan je altijd even pben ;)

kim15xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 18:50

ik heb net zelf 2 fell pony hengsten gezien die denk ik zelf wel goed kunnen zijn kwa bouw en hoogste Heltondale Prince III en de Townend Robbie weten jullie er mischien meer over en of ze goed fokken enz al vast bedankt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:12

Ik weet niks van Fellpony's, maar zou het idd zonde vinden om "buiten de maat" te fokken.

Maar ehh, misschien een beetje offtopic: de Fellpony wordt toch de mini-Fries genoemd? Of is dat de Dales-pony?. Ik neem aan dat er wel eens experimenteel gefokt is met Friezen x Fellpony? Komen daar leuke combinaties uit (naast "zwart en harig" :D ), wie weet dat?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:35

Je zegt dat je merrie al 3 veulens gehad heeft. Misschien is het een idee om eens te kijken hoe die veulens tot dusver zijn uitgegroeid? Welke hengst(en) zijn toen gebruikt?
Ik zou zeker ook naar de hengstenkeuring komend jaar gaan kijken! Die is 27 februari in Wenum Wiesel, daar kun je alle hengsten live zien :)

kim15xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:46

(gem) wij zouden het liefste wel rond de 1.42 willen ziten maarja dat is niet even makkelijk om rond die hoogte te fokken.
en fries keer fell zou ik zelf niet doen want ze willen dat de fell gewoon de fell blijft en niet word door gefokt met andere rassen maar mischien is het wel een leuke kruising.

(roadracer) dit is echt een goede reactie zal er idd wel naar toe gaan. En ja die veulens zijn al weer weg naar andere op vroege leeftijd maar weet zelf wel dat ze mooi gebouwt waren en de hengst was wel 1.32 dus best klein maar zou wel goed lukken als ze er al een keer door gedekt is of niet
alvast bedankt voor jullie reactie

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:33

kim15xx schreef:
(roadracer) dit is echt een goede reactie zal er idd wel naar toe gaan. En ja die veulens zijn al weer weg naar andere op vroege leeftijd maar weet zelf wel dat ze mooi gebouwt waren en de hengst was wel 1.32 dus best klein maar zou wel goed lukken als ze er al een keer door gedekt is of niet
alvast bedankt voor jullie reactie

Je kunt, als je de namen van de veulens weet, contact opnemen met het stamboek om te kijken of je kunt achterhalen waar deze pony's gebleven zijn - kun je misschien zien hoe ze uitgegroeid zijn.
Verder zijn de meeste hengsten van het stamboek flink aan de maat (rond de 1.40m), maar het is natuurlijk ook fijn om te weten hoe ze doorfokken. Als je op de NFPS website onder "keuringen" kijkt dan zie je van een aantal hengsten ook de afstammingsonderzoeken. Hier kun je wat info vinden over hoe ze doorfokken :)*