[H]Welke hengst voor vosbonte merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alloux

[H]Welke hengst voor vosbonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 08:55

Hallo,

ik zou graag mijn merrie laten dekken maar weet niet goed van welke hengst.
Mijn merrie:
+1m65
+vosbont
+super karakter
+redelijk grof gebouwd

Het veulen:
+iets groter
+bont!!
+springgericht
+geen zotte dekprijs....

De hengst?
Weten jullie een? hij moet wel liefst dicht bij of in België staan.
Liefst ook levend veulen of kleur garantie.
Mogen ook andere rassen zijn zoals arabier,...

Afbeelding

Laloux al lopend:
Afbeelding

De 2e cross, 17/20 hindernis:
Afbeelding

Laloux springen 1m10:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-12-09 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nimber

Re: Welke hengst voor vosbonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:01

Alloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:19

Nimber schreef:
Haico niet iets voor je merrie
http://www.stable-rubywhite.nl/bdk/bdk_haico.html
via de site van biokker rubywhite kom je veel meer bonte dekhengsten tegen

Maar Haico geeft niet altijd bonte veulens hé?
Of als je bonte merrie hebt en bonte hengst altijd bont?

Liefs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:35

bont x bont is 75% kans op bont. (das de simpele uitleg)

Je moet niet enkel op kleur fokken. Hengst moet bij je merrie passen en ze moeten elkaar aanvullen :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:23

Afhankelijk van de afstamming van je merrie, heb je altijd minimaal 50% kans op bont, ongeacht de kleur van de hengst.
En met een bonte hengst stijgt je kans alleen maar.

Maar gezien de kans van 50-50, zou ik net als Sammie als zegt, kijken voor een hengst die bij je merrie past.
Misschien eens bij het Duitse ZfDP-stamboek kijken? Hebben redelijk wat bonte hengsten en andere leuke kleuren, maar wel hengsten die allemaal zijn goedgekeurd. En de meesten kosten geen kapitalen. Misschien via verzend-KI, maar daar moet je toch iets leuks kunnen vinden ;)

sjakie73

Re: Welke hengst voor vosbonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:01

cool cracker s is een bonte hengst,
ben er alleen niet kapot van.
hij loopt nou in de een na hoogste klasse dressuur (ben daar even de naam van kwijt ;p)
maar hij blijkt ook heel goed te kunnen springen.
hij is niet echt bekend, maar ik heb hem weleens zien lopen.
volgens mij is z'n vader concorde en opa voltaire.
meer info;
www.coolcrackers.nl

en dan heb je ook nog tomtom.
weet ik verder niet zoveel van,
maar volgens mij kan die wel springen.
en hij is erop getest dat ie op wat voor kleur dan ook een bont veulen geeft.:)

Alloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 09:33

xMilouu schreef:
cool cracker s is een bonte hengst,
ben er alleen niet kapot van.
hij loopt nou in de een na hoogste klasse dressuur (ben daar even de naam van kwijt ;p)
maar hij blijkt ook heel goed te kunnen springen.
hij is niet echt bekend, maar ik heb hem weleens zien lopen.
volgens mij is z'n vader concorde en opa voltaire.
meer info;
http://www.coolcrackers.nl

en dan heb je ook nog tomtom.
weet ik verder niet zoveel van,
maar volgens mij kan die wel springen.
en hij is erop getest dat ie op wat voor kleur dan ook een bont veulen geeft.:)

Dankje. Ik zal zeker eens kijken.
Tomtom was ook een van mijn eerste hengsten maar deze is deze zomer naar Australië gegaan heb ik gehoord.

Liefs.

Alloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:51

Sammie schreef:
bont x bont is 75% kans op bont. (das de simpele uitleg)

Je moet niet enkel op kleur fokken. Hengst moet bij je merrie passen en ze moeten elkaar aanvullen :)

Maar zou graag toch de vlekjes erinhouden. Ook weet ik dat je ook een paint kan hebben die volledig bruin is met 2 kleine vlekjes.
:D

Liefs.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:32

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:35

pirouetje schreef:
Cesar is mss geschikt voor je merrie, een jonge hengst, goede afstamming en homozygoot :-)
http://www.hoeveterlinden.be

Een betere keuze is misschien Davinci van Erpekom, zwart, heterozygoot bont, AES ggk. Staat in Peer (Belgie), Darco zoon, uit een presterend moederlijn (lijn 1542)
http://www.erpekom.com/erpekom/index.ph ... lio&foto=4

Homozygoot Bont hengsten in Europa:
- Zorro van Erpekom (Frankrijk): zwart
- de volbroers: Cesaer en Goshka Ringo (Engeland): zwart (G.Ringo is homozyg. zwart)
- Sempers Spirit (Engeland): zwart homozy.
- Chess M (Duitsland): zwart homozy. : warmbloed ggk Reg.A.
- James Bont Junior (Nederland) : vos

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:15

Peterina schreef:

Deze hengst is helaas niet homozygoot, weet ik uit eigen ervaring |( (heb ik zelf laten testen!)

Alloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:31

suffie schreef:
Peterina schreef:

Deze hengst is helaas niet homozygoot, weet ik uit eigen ervaring |( (heb ik zelf laten testen!)

Hum dat is spijtig :(
Maar met een bonte merrie heb ik toch al 75 procent hé ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:30

Nee! Met een bonte merrie, uit haar eigen, hebt je maar 50% kans op bont op een 'effen' hengst. Op een heterozygoot bont hengst hebt je 75% kans op bont. Op een homozygoot bont hengst wel 100%.

Ik ken ook verschillende partbred arab hengsten die bont zijn, in Belgie, Nederland en Duitsland.

Sammie

Re: [H]Welke hengst voor vosbonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:56

JB junior is vosbont :)

JB vind ik dan interessanter, alleen is wel een tank en heeft bloed nodig.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:50

Ik had zelf ook een bonte merrie vos bont.
deze heb ik toen laten dekken door Solitair (donkerbruine spring hengst met super bewegingen)kwpn

daar heb ik een zwarte bonte hengst uitgekregen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:11

jamestina schreef:
Ik had zelf ook een bonte merrie vos bont.
deze heb ik toen laten dekken door Solitair (donkerbruine spring hengst met super bewegingen)kwpn

daar heb ik een zwarte bonte hengst uitgekregen.

Dan hebt je geluk gehad dat het veulen het zwart allel van papa heeft gekregen en beide recessief vormen van agouti van mama en papa! Hou wel rekening ermee dat het veulen vos-drager is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:19

Peterina schreef:
pirouetje schreef:
Cesar is mss geschikt voor je merrie, een jonge hengst, goede afstamming en homozygoot :-)
http://www.hoeveterlinden.be

Een betere keuze is misschien Davinci van Erpekom, zwart, heterozygoot bont, AES ggk. Staat in Peer (Belgie), Darco zoon, uit een presterend moederlijn (lijn 1542)
http://www.erpekom.com/erpekom/index.ph ... lio&foto=4

- Zorro van Erpekom (Frankrijk): zwart
- de volbroers: Cesaer en Goshka Ringo (Engeland): zwart (G.Ringo is homozyg. zwart)
- Sempers Spirit (Engeland): zwart homozy.
- Chess M (Duitsland): zwart homozy. : warmbloed ggk Reg.A.

Chess M zou ik zeker niet gebruiken; hengst heeft zeer slecht sperma! Eigenaresse :Y) weet dit, maar biedt de hengst gewoon aan op haar site als dekhengst, dus wees gewaarschuwd!

James Bont Junior is zeker niet homozygoot voor de bont-factor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 04:12

Coloured schreef:
Chess M zou ik zeker niet gebruiken; hengst heeft zeer slecht sperma! Eigenaresse :Y) weet dit, maar biedt de hengst gewoon aan op haar site als dekhengst, dus wees gewaarschuwd!

Vreemd ... Dit is het eerst dat ik ervan hoor! Ken al verschillende veulens van hem, waaronder 10 die dit jaar geboren zijn alleen al op Falkenhorst zelf. Natuurlijk die van Falkenhorst zijn grotendeels van natuurlijke sprongen, maar de 'buitenlandse' veulens zijn er toch ook. Je moet wel weten hoe je met vers of chilled sperma moet werken en veelal onderschatten mensen de werkwijze en extra werk dat gebruik daarvan met zich mee brengt! Maar om zomaar 'openbaar' te zeggen dat een hengst slecht sperma heeft ... vraag mij af of je ooit problemen heeft gehad met de eigenaresse of misschien zelf een mislukte dekking ?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:38

Zo vreemd is dat niet, ze zal het je zelf niet vertellen. Daarnaast is ze heel goed in de waarheid verdraaien.

En ja, ik ben inmiddels helaas ervaring-deskundige op het gebied van mevrouw Gwendolyn Gregorio van Gestut Falkenhorst (Ik denk overigens dat jij dat ook wel weet) en ik ben van mening dan het alleen maar goed is dat mensen tegen dit soort praktijken gewaarschuwd worden. Ik had het ook fijn gevonden als ik van tevoren had geweten met wat voor persoon ik van doen zou hebben.

Veulens van Chess M zijn niet terug te vinden op haar site. http://www.gestuet-falkenhorst.de/gffoals.html
Als ze bij haar met bosjes waren geboren, dan waren ze zeker op haar site terug te vinden. Ik zeg niet dat er geen veulens van Chess M zijn, ze zijn er, maar die zijn op één hand te tellen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:55

peggy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:08

In de pintoranch te Beernem (Belgie) staat de bonte hengst Winnetou ter dekking.Zijn vader is Samber en hij is AES gekeurd.
Ik heb er zelf een afstammeling van die zeer mooi getekend is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:33

Coloured schreef:
Zo vreemd is dat niet, ze zal het je zelf niet vertellen. Daarnaast is ze heel goed in de waarheid verdraaien.

En ja, ik ben inmiddels helaas ervaring-deskundige op het gebied van mevrouw Gwendolyn Gregorio van Gestut Falkenhorst (Ik denk overigens dat jij dat ook wel weet) en ik ben van mening dan het alleen maar goed is dat mensen tegen dit soort praktijken gewaarschuwd worden. Ik had het ook fijn gevonden als ik van tevoren had geweten met wat voor persoon ik van doen zou hebben.

Veulens van Chess M zijn niet terug te vinden op haar site. http://www.gestuet-falkenhorst.de/gffoals.html
Als ze bij haar met bosjes waren geboren, dan waren ze zeker op haar site terug te vinden. Ik zeg niet dat er geen veulens van Chess M zijn, ze zijn er, maar die zijn op één hand te tellen.

Ik ken zakelijk Gwen nu al meer dan 10 jaar en heb nog nooit een probleem met haar gehad. Zij verteld gewoon alles mits dat je ook eerlijk alles vermeldt. Wel vreemd dat jij als 'kleur fokker' een probleem hebt met haar terwijl zij internationaal bekend staat als een gewaardeerde fokker en leverancier van kwaliteit paarden. Ik kan wel goed begrijpen dat als concurrent haar werkwijze wel tegen kan stuiten in dat zij niet toelaat 'competitie' te fokken en dat tegenwerkt door haar hengsten niet iedere merrie te dekken die aangeboden wordt, maar nog nooit heeft iemand haar 'beschuldigd' van valse informatie of oneerlijke praktijken wat betreft haar hengsten. Iemand die wereldwijd levert, aangesproken wordt en haar boterham er mee moet verdienen kan het niet veroorloven om dergelijke 'praktijken' te verrichten.

Wat de veulens betreft ... ik zal navragen. Moet er wel bij zeggen dat niet alle veulens geboren op Falkenhorst staan op de site vermeld ... beetje moeilijk als je meer dan 50 merries hebt.

Maar om niet deze topic over te nemen ... als je een warmbloed gefokt en A-geregistreerde ggk hengst zoekt die Homozygoot zwart EN tobiano is, volledige medische gekeurd is (dus ook op sperma telling), OCD-vrij is (wat niet gezegt kan worden van verschillende andere bonte hengsten!) en zijn meerdagen Hengsten Test heeft gedaan .... dan kom je terrecht bij Chess M.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:35

Omdat ik heel slecht tegen onrecht kan, en dat heeft Gwendolyn Gregorio mij aangedaan, kan ik het niet laten om toch nog op je te reageren. En daar houd ik het dan vervolgens bij. Ik waarschuw mensen alleen voor haar en voor Chess M, mensen mogen zelf navraag bij me doen als ze willen en vervolgens kunnen ze hun eigen conclusies trekken.

Ik zou bijna denken dat jij aandelen hebt in Chess M. Ik vraag jou niet om op te treden als advocaat?! Ik heb sterk de indruk dat ze jou gebruikt om positieve verhalen over haar in de wereld te brengen. Ik vind jouw reakties zeer verbazend. Ik meld in dit topic wat ik weet en zelf heb meegemaakt met Gwendolyn Gregorio en jij gaat volledig als een leeuw in de verdediging voor deze mevrouw terwijl je zelfs niet eens de moeite neemt om bij mij te informeren wat ik dan precies heb meegemaakt met haar. Hoezo gekleurd en suggestief... Maar dit even terzijde.

Je beweert dat je 10 veulens op Gestut Falkenhorst van Chess M kent, dan hoef je toch geen navraag te doen? Als je ze kent, heb je ze volgens mij ook met eigen ogen gezien, net zo als ik met eigen ogen heb gezien dat de zaadjes van Chess M onder de microscoop niet zo zwemmen als ze zouden behoren te doen. Laten de criteria in Duitsland nou anders zijn voor de kwaliteit van sperma dan in Nederland...
Geen wonder dat Chess M volledige medische gekeurd is (dus ook op sperma telling) om jouw woorden te gebruiken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij medisch goedgekeurd is...afgekeurde paarden zijn namelijk ook gekeurd :D

Ik weet inmiddels genoeg over mevrouw Gwendolyn Gregorio en over haar hengst Chess M.
De wijze mens doet zijn voordeel met mijn bericht.

@ Alloux: succes met het vinden van een hengst! Volgens mij is jouw merrie sabino vos bont. Als je echt een bonte wilt fokken, dus met nog kleur er aan, let er dan op dat de hengst niet teveel sabino kenmerken heeft, anders is de kans op een erg wit veulen wel erg groot.
In Nederland komt waarschijnlijk aankomend dekseizoen ook een homozygoot bonte hengst van Haico x Belisar ter dekking. Heb hem helaas nog niet in het echt gezien, maar misschien iets om in de gaten te houden.

Equimedic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:24

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:39

Equimedic schreef:
Hallo,

Wij hebben voor volgend jaar een bonte springhengst in ons aanbod. Stenthor is vier jaar en een zoon van Kronos d'Ouilly.

Meer informatie kan je hier vinden: http://equimedic.be/_html/main.php?id=5 ... e=hengsten

Vriendelijke groeten,

Tom Lemmens

Zeer interessante bloedvoering!