[H][pony] welke hengst past het beste bij deze bonte merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

[H][pony] welke hengst past het beste bij deze bonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:22

Hallo, ik wil volgend jaar mijn (dan 3 jarige) merrie laten dekken en ben nu dus al op zoek naar wat hengsten.

Wat info over de merrie:

Moeder is een New Forest X Tinker
Vader is een AVS (wel papieren niet GGK)

Merrie heeft n superfijn karakter, is makkelijk in de omgang en nu al erg werkwillend
Ze is stekelharig vosbont en is nu als 2,5 jarige gemeten op 1.44m (gaat dus waarschijnlijk n E'tje worden)

Wat wil ik verbeteren....
- ze heeft n erg schuine schouder, deze wil ik verbeteren
- draf mag wat beter, is nu wat vlak

standfoto van mijn merrie:
Afbeelding
haar draf
Afbeelding

wat wil ik behouden.....
- haar karakter
- stap & galop zijn goed

Ik ben dus op zoek naar een hengst die kwa karakter niet veel zal veranderen maar wel n wat betere draf doorgeeft. Wat meer maat mag ook want als mijn merrie ook echt een E'er wordt zou ik het liefst n wat grotere hengst erop willen zetten in de hoop dat het veulen paard word.

Doel is het fokken van een veulen dat later de sport in kan (dressuur) en is in principe voor eigen gebruik.

Deze merrie zal ook uitgebracht gaan worden in de sport.

Welke hengst zou jullie voorkeur hebben en waarom?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:45

ik zou niet fokken met zo'n merrie, het is zo'n bijelkaargeraapt genenvat dat je nooit ook maar enig idee hebt hoe het veulen eruitgaat zien, welke hengst je ook gaat gebruiken.

de kans is zo groot dat je iets gaat fokken dat je totaal niet verwacht en wilt is zo groot, dit is voor mij echt fokken voor de paardenmarkt cq slager.

ben je met 2 jaar al met zadel aan het longeren? pas maar op, ze zijn zo stuk.

Paint_Lover

Re: [H][pony] welke hengst past het beste bij deze bonte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:51

wat voor jouw paardenmarkt cq slager kan zijn is weer wat anders dan dat t voor mij kan zijn.

Dat ik met haar wil gaan fokken staat al vast, ik vraag dus alleen advies voor n hengst.

En ja ik longeer al met zadel, merrie is ruim 2,5 dus dat kan makkelijk... En zo snel zijn ze anders niet stuk hoor, ik weet wat ik doe en let erg op de merrie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:52

aan die foto te zien is hij nou niet echt recent genomen.

net 2 vind ik veeel te vroeg om te gaan longeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:56

Hoi TS:

Ik wil het enkel bij advies houden als zoals je vraagt.

Ik denk dat een Neron-nakomeling erg goed bij je merrie zal passen.
En als je voor beweging wil gaan wellicht naar de hengsten van Stoeterij Du Bois kijken.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 13:09

@fokfanaat: die foto is van eind oktober ergens en daar was ze dus al 2,5. Daarnaast ben ik niemand tekst en uitleg verschuldigd en dus wil ik er ook niet meer over in discussie gaan hoe of waarom ik longeer.

Ik vraag alleen advies voor een hengstenkeuze, that's it!

@Paintlinger: thanks! Ik heb al zitten kijken naar Don Cremello du Bois, vind dat een mooie jonge hengst en die spreekt me wel aan.

Waarom zou je voor een Neron nakomeling gaan?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:11

qua type lijkt het heel mooi bij jouw pony te passen.
Het zal nog iets verfijnen en qua beweging zit het meestal ook wel goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:15

Geen, ik sluit me aan bij de eerste poster.
Al dat fokken met dieren die niet goedgekeurd zijn zit mij niet lekker, als men zoveel vertrouwen heeft in het eigen fokproduct... laat het dan keuren. Al kan dat natuurlijk niet in dit geval, dat begrijp ik.
Deze merrie zou ik lekker nog even laten lopen een jaartje en dan misschien eens rustig beginnen met inrijden.
Dat je in de zomer al bent gaan longeren vind ik ook erg onverstandig, dat is ontzettend belastend.
Dat jij alleen een fokadvies wil is prima, maar helaas zie ik daar op basis van dit gehele verhaal geen grond voor. Ik denk dat je je plannen maar beter even in de koelkast kunt zetten.

Veel wijsheid toegewenst.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:17

Misschien moet er even geTemd worden...

Veulen is toch voor eigen gebruik?
Dan moet iemand dat toch zelf weten? (anders eigenlijk ook...)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:18

tja als je ene topic opent kun je daar reacties op verwachten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:20

Ik heb getemd....dit doet allemaal niet terzake..
het staat iedereen vrij om een veulentje voor eigen gebruik te fokken en als je het daar niet mee eens bent, dan geef je gewoon geen advies.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:20

Ik neem aan dat de merrie in het voorjaar gedekt gaat worden?
Dan is ze 3, als ze het veulen krijgt is ze dus 4 dat vind ik persoonlijk een mooie leeftijd.

Advies over een mooie hengst heb ik niet, maar wel veel succes gewenst en uiteindelijk een mooi veulen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:21

Paintlinger schreef:
Misschien moet er even geTemd worden...

Veulen is toch voor eigen gebruik?
Dan moet iemand dat toch zelf weten? (anders eigenlijk ook...)

Hoeveel mensen houden hun paard daadwerkelijk zelf op langere termijn? Goed fokmateriaal is BEWEZEN fokmateriaal, als eigenaar ben je nooit 100% objectief over je merrie... of hengst. Daarom bestaan er keuringen, dat systeem is niet voor 'Jan Emmer' bedacht.
Mensen vinden het leuk om een veulentje te fokken en denken niet na over de consequenties.
Ik vind dat ik dat op z'n minst gezegd moet hebben, iemand mag toch enige stof tot nadenken ontvangen? Uiteindelijk, menig Bokker kennende, doen ze het toch exact waar ze zin in hebben.... of dat verstandig is of niet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:23

Maar wie zijn wij....of jullie.. om zo tegen haar te praten.
Ze heeft de keuze toch al gemaakt zoals ze zegt, dus het minste wat we kunnen doen is haar een goede hengst aanraden..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:26

Paintlinger schreef:
Maar wie zijn wij....of jullie.. om zo tegen haar te praten.
Ze heeft de keuze toch al gemaakt zoals ze zegt, dus het minste wat we kunnen doen is haar een goede hengst aanraden..

Nee, dat lijkt me niet.... dan adviseer ik haar in iets dat ik niet erg verstandig vind. Fokken is een vak, geen hobby. Ik heb ook een erg knappe merrie, maar ga haar maar niet zomaar laten dekken. Dan moet ze toch eerst gekeurd, en dan kijk ik wel verder.
Nogmaals, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en zal het daarbij laten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 13:32

Ik wil geen rel-topic van waarom niet of waarom wel, als het zo moet gaan hoeft t allemaal niet meer, dan vraag ik gewoon n slotje aan op dit topic....

Ik wil gewoon wat meningen horen en redenen waarom jullie juist voor een bepaalde hengst zouden kiezen, dat ik ga fokken staat gewoon vast

Ik rijd niet op n papier maar vind het wel belangrijk om een goede hengst uit te kiezen voor haar....

@Ailien2005: Merrie word inderdaad pas volgend jaar gedekt, ze is dan ruim 3 en krijgt dan haar 1e veulen als ze 4 is.

@Paintlinger: bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:43

De mensen hier zijn juist heel aardig voor je, want ze proberen je voor een teleurstelling te behoeden.

Zo'n kruisingmerrie kun je de doelstelling die je noemt hoogstwaarschijnlijk niet mee halen. Een dressuurpaard voor de sport fok je niet uit een D pony. In dat opzicht maakt het dus ook niet uit wat voor hengst je neemt, het wordt toch een grote gok met een onzekere uitkomst en voor 99 % zeker niet wat je verwacht. En dan wil je verkopen, en wil niemand het hebben.

Je hebt een leuke bonte pony, wees er zuinig op en ik wens je er veel plezier mee, de merrie is geen fokmateriaal maar dat wil niet zeggen dat je er geen leuke pony aan kan hebben.

Ik vraag me trouwens af wat er mis is met een schuine schouder.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:15

Zelf ben ik geen voorstander van fokken met zo'n merrie. Maar goed, dat is en blijft eigen keus.

Ik zou er een NRPS hengst op zetten. Deze vererven vaak goede beweging en er zijn ook voldoende pony's die een fijn karakter doorgeven. Kijk inderdaad eens bij Stoeterij Du Bois.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 10:35

@[***]: een teleurstelling zal het echt niet worden hoor, fokken is en blijft gokken en dat weet ik maar wil niet zeggen dat er uit n papierloze merrie geen leuk veulen kan komen die ook nog eens ver in de sport zou kunnen komen.

Eerder in dit topic zei Ninx iets over consquenties en het aanhouden van een veulen op langere termijn, hier wil ik nog even op terug komen want daar staat ook in dat mensen niet na zouden denken....

Als ik met deze merrie ga dekken (en ja dat is zeker) zal dat veulen al mn 3e eigen fok worden, uit de moeder van deze merrie zijn er dus 2 veulens gekomen (waarom ik met haar moeder gefokt heb is niet relevant dus daar ga ik dan ook niet verder op in). Deze was haar 1e (en zoals je kan lezen heb ik die nog steeds) en het daaropvolgende jaar heeft ze er nog 1 gekregen van dezelfde hengst, dat veulen is uiteindelijk wegens gezondheidsredenen verkocht maar beide veulens had ik al meteen de 1e dag kunnen verkopen.
Hiermee wil ik alleen even aangeven dat er ook nog steeds mensen zijn die naar de paarden zelf kijken en n papiertje totaal niet belangrijk vinden.

Dat er mensen op bokt zijn die het niet zouden doen begrijp ik maar nogmaals is dit geheel mijn eigen keus en dus zou ik graag wat info willen over verschillende hengsten en niet waarom iemand er wel of niet mee zou fokken....

@chrisje_83: Goede bewegingen is ook een must voor mij. Enige nadeel voor mij is dat er bij stoeterij Du Bois maar 4 hengsten ter dekking staan.

Ik ben voor deze merrie nu ook op zoek naar een GGK hengst die wat toe kan voegen en niet naar zomaar een hengst omdat die n leuk koppie heeft....

Mochten er nog mensen zijn die n leuke hengst voor mijn merrie zouden weten dan hoor ik het graag!

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:02

Cubalibre: Waarom is dat een nadeel dat er bij Du Bois maar 4 hengsten zijn? Er zijn tegenwoordig maar weinig hengstenhouders die er meer hebben. En de hengstenhouders die er meer hebben, daarvan zijn de prijzen ook een heeeeel stuk hoger !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:09

@cristinaa: Dat er hengstenhouderijen zijn die er meer hebben en dat daar de prijzen een heeel stuk hoger zijn kan ik me iets bij voorstellen maar ik zou in elk geval wel wat meer keuze willen hebben.

Oke dat ik zeg dat t n nadeel is voor mij is omdat ik het liefst iets meer keuze zou willen hebben, ik zeg niet dat het geen goede of mooie hengsten zijn hoor absoluut niet! Want persoonlijk vind ik Don cremello een ontzettend mooie hengst en die staat ook op mijn lijstje....

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:37

mooi merrie heb je daar! ik heb ook uit stamboekloze merrie (iers warmbloed) een superspringend veulen uit gefokt! en er is ook interesse naar. de vader was ne goedkope hengst met voldoende aanleg. Dus heb ik wel ne geluk gehad. We waren zo tevreden over ons merrie dat we nog een veulentje eruit wil halen maar ze is helaas gust geworden door haar leeftijd. Ik vind papier niet belangrijk maar dat de merrie wel goede kwaliteiten heeft.

Ga je voor ponyhengst of paardenhengst? Don Cremello lijkt me een ponyhengst en aangezien je aangaf dat je vergrotend wil fokken zou ik een paardenhengst nemen dat vergrotend werkt.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:57

@Dakario: Dank je!

Don Cremello is ook een pony hengst en ik wil inderdaad graag een groter veulen maar er zijn tegenwoordig alleen maar grote hengsten en daardoor is er in mijn ogen wel minder keuze om een wat kleinere hengst te vinden. Wil nl niet een te grote hengst erop zetten want dan is er het risico dat het verkeerd gaat (ja, ik weet het dat risico is er eigenlijk altijd wel, ook bij een ponyhengst).

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:51

als je met D-pony fokt heb je wel kans dat de veulen kleiner of evengroot als de moeder wordt. Misschien moet je E-hengst overwegen of een paardenhengst dat niet vergrotend fokt zodat de veulen maar iets groter wordt dan de merrie.
Welk stamboek geniet van je voorkeur en welk richting wil je uit gaan? dressuur, springen of alround?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:35

Ik wil de richting van de dressuur in omdat ik met rugklachten zit en niet meer mag springen maar een allrounder zou ook nog kunnen.

Stamboek maakt me niet veel uit al geniet het NRPS wel de voorkeur omdat mijn merrie al flink wat arabisch bloed voert (vanuit vaders kant)

Ben nu aan het kijken naar hengsten die tussen de 1.58m & 1.65m zitten.

Ook aangezien mijn merrie nu al n D is en er nog wel n aantal centimeters bij gaan komen. Zoals het er nu naar uit ziet zal ze rond de 1.50m uit gaan komen denken we.