[H] Welke Alrounder voor Gelderse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

[H] Welke Alrounder voor Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 01:50

Hoi hoi.

Omdat we volgend jaar of dat jaar daarna een veulen willen fokken uit onze merrie.
Zijn we alvast een beetje aan het zoeken naar een leuke hengst.
Al eerder was ik al naar iets opzoek.
Maar aangezien we eerst een paar wedstrijdjes gingen rijden,en volgend jaar meer gaan doen was ik ermee gestopt.
Toch wil ik weer opzoek gaan.Want volgend jaar gaan we opzoek naar een ander springpaard waar ik verder mee kan komen.
Deze merrie heeft wel een afstammeling.
Ze is Gelders,en haar vader is een arabier kruising.
Op haar passpoort staan niet haar ouders,
Maar na lang zoeken zijn we er toch achter gekomen.En ook dat ze al eerder veulens heeft gehad.(2)
Ook gaan we warschijnlijk DNA testen om te kijken of dit waar is,en dat we straks geen rare mengelmoes krijgen.

Ze heeft onwijs veel springvermogen, en springt met gemak een hindernis van 1.50 los . en een hindernis van 1,30 OHZ. Parcour 1.10 kan ze foutloos.
Alleen door haar karakter is ze vaak te drammerig en te kijkerig om dit op ander terrein te doen (wedstrijdterrein)
Natuurlijk werken we hier wel aan.Maar een heel erg eigenwijs en drammerig karakter heeft ze altijd al gehad.
Ze is ongveveer 1.55m en 12jaar.
Alleen ze heeft een te kleine kont.En haar bewegingen mogen vloeiender,
Dus we zoeken een mooie hengst met een sterk achterhand. Mooie bewegingen en veel vermogen. En moet een rustig temprament hebben.Natuurlijk is dit altijd de gok.Want het ene veulen heeft een rot karakter en de ander niet.
Zelf dacht ik aan de hengst Haarlem.

Alleen geen hengsten boven 800.- .

Veulen is voor eigen gebruik, En hoeft geen Z paard te worden. En hier is lang over nagedacht.En niet als het veulen groot is dat we hem weer verkopen - wegens niet mooi uiterlijk ect.
Alleen we willen kijken hoe zij verbetert op een meer alround type paard.

We hadden eigenlijk voor dit jaar bijna gebelt voor Cavalier.
Dit blijft het warschijnlijk ook voorlopig.kenissen van ons hebben ook een veulen van hem uit een stamboomloze merrie gefokt.En dat was een plaatje geworden.Eveneens vind ik al zijn nakomelingen zeer mooi en echt mijn type.
Dus als iemand een andere sugestie weet waardoor ik van de baan word gerapt,kom maar op :D
Volgens mij is Cavalier niet het sterkste in mooie bewegingen.Maar kwa vermogen spreekt hij me zeer veel aan.

Afbeelding
(Sory voor beroerde houding,ik kan niet springen met een Dress zadel :') )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=Kw7a34w08Ho

Gr!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:36

_likepink_ schreef:
Ook gaan we warschijnlijk DNA testen om te kijken of dit waar is,en dat we straks geen rare mengelmoes krijgen.

Wat wou je testen dan?

Een mengelmoes wordt het sowiezo.
Wat waren de adviezen in je vorige topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:29

Hmmm ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de afstamming.
Hoe heet de moeder en haar vader en wat zit daar dan weer achter?

Wat wil je verbeteren buiten dat je meer kont wil en een allrounder?

Heb je nog een duidelijk stand foto? zodat we haar bouw ook duidelijker kunnen zien?

- hoe is de draf? heeft ze voldoende ruimte in het voorbeen (strekken in draf).
- hoe is haar galop?
- hoe is haar stap? kort of heeft ze voldoende ruimte?.

Misschien weer terug fokken naar de Gelderse moeder?
Wordt het karrakter eventueel rustiger van en krijgt het paard ook wat meer boddy. (meer kont).
Voor de juiste Gelderse hengst moet je even wat meer informatie geven over de verbeter punten.
Overigens Gelderse hengsten liggen allemaal ongeveer rond de 500,- euro dus dat weinig geld voor hengsten die zich wel al goed hebben bewezen.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:31

We hebben van de eerste eigenaar 2 chipnummers en levennummers gekregen die volgens hem haar ouders zijn.
Dat willen proberen uit te zoeken met dna testen.
Iniedergeval op zo'n site op google stond dat dit mogelijk was.
1nummer heb ik wel kunnen vinden op de chip.
En dat was een merrie die niet in een stamboek geschreven stond.
Cynthia dacht ik zo uit mijn hoofd.
En de hengst was een eigen fokproduct van de man zelf.Alleen was mijn pony een ongelukje.
Maar als ik verder zoek is er wel een gelderse merrie met de naam Cynthia die in het stamboek geschreven staat.
Alleen we willen voor de zekerheid toch DNA testen.Daarom willen we het dekgeld ook niet al te hoog hebben.Omdat dna testen al duur is en onderhoudskosten van een veulen ook.
En idd een mengelmoes word het idd wel.
Maar stel-het is een haflingerXKWPNXfries bijv.
Dan is het niet slim om te fokken.Alleen wat ik dan weer dacht-als he twaar is dat ze gelders is met arabische bloed.Vind ik dat een mooie combinatie.Ook om weer KWPN te fokken of weer Gelders.

Wat ik zou willen verbeteren is een sterke achterhand, met ruime bewegingen,maar toch veel sprongkracht.
Want nu heeft ze te korte passen.Stap is zeer kort.Draf is goed ruim,niet spectaculeer maar goed.Dus dat mag zeker iets zijn wat verbetert moet worden.Galop is kort, mag ruimer en krachtiger.
Kwa bewegen is het geen shower OHZ maar los laat ze wel een goeie draf zien.Alleen ze is moeilijk te rijden.
Dus het liefst een hengst die makkelijk te rijden is.

Ik heb nu geen duidelijk standfoto.Maar vanaf deze foto kun je wel zie dat ze voor erg sterk is.Maar een kleine achterhand heeft.

Stand
Afbeelding
Draf
http://i154.photobucket.com/albums/s247 ... 1258903068
Draf ohz met een vriendin.
Afbeelding
Idem.
Afbeelding

Weer Gelders fokken zou een zeer goede optie kunnen zijn :j .
Heel veel mensen hebben gezegt dat ik voor Laurentz moet gaan dan.Het is wel een mooie hengst.Maar het lijkt wel alsof hij een zeer lange rug heeft.Of het licht aan mij.

Dus inprincipe wat ik met alround bdoel is:Dat het paard mooie gangen heeft en veel sprongkracht om parcoursjes te lopen en een paar dressuur wedstrijdjes.
Mijn merrie loopt nog niet goed verzamelt omdat ze een te krappe galop heeft en heel snel haar achterhand niet wil gebruiken.
Ik krijg nu wel les,maar een dressuur topper is het niet.
Mijn oude instructriece zij dat ik het misschien met een bewezen dressuurhengst moet porberen.
Want springen kan zij wel.En er zijn genoeg dressuurgefokte paarden die ook springen.

Maarja daarom vraag ik hier ook advies :j En ik vind het echt fijn dat mensen de moeite doen,dus daarover zeer bedankt!!

eenitraM

Re: [H] Welke Alrounder voor Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:33

Laurents vind ik, in mijn ogen, best lomp lijken. Eveneens als Vitens.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:49

Zo'n gevoel heb ik ook een beetje.Vitens ken ik niet.

Maar daarom denk ik dat een dressuurhengst misschien beter zou uitpakken.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 18:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:54

eenitraM schreef:
Laurents vind ik, in mijn ogen, best lomp lijken. Eveneens als Vitens.

Dan is er wat met je ogen. Laurentz is een allround Gelderse hengst die inderdaad stevig fokt, maar zeker niet lomp.
En Vitens is een supermooie luxe hengst, daar is niks lomps aan en hij is ook niet te vergelijken met Laurentz.

_likepink_ schreef:
Zo'n gevoel heb ik ook een beetje.Vitens ken ik niet.

Maar daarom denk ik dat een dressuurhengst misschien beter zou uitpakken.

?! En waarom dan? Je wilde toch een allrounder?

Voor je adviezen gaat vragen is het misschien beter als je eerst gaat bedenken wat je precies wilt, en paarden en hengsten in het echt gaat bekijken.

Saron kan niet lopen, zal de stokmaat niet vergroten en is ook geen goedgekeurde dekhengst.

Wat je met je DNA verhaal wilt bereiken snap ik nog steeds niet. Dat kost onzettend veel geld en wat weet je dan?
Je zal moeten beschikken over DNA materiaal van die merrie Cynthia, weet je van wie de merrie is, leeft ze nog wel? En de hengst?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:36

Vitens is lomp. Alle driejarige (op 1 schimmel na), bij ons op stal, hebben een groot hoofd. Grote gewrichten en een groot lichaam. Dus ja, ik vind hem lomp lijken, en hij geeft het ook door aan zijn nakomelingen. Iig, wat ik bij het eerste jaargang heb gezien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:41

EenitraM, meestal komen grote hoofden bij gelderse paarden allemaal rond hun 4e jaar in perspectief, dan is het lichaam als het ware eromheen gegroeid en in verhouding gekomen. Meer schoft, meer body, meer bespiering, nog wat meer hoogte en dan heb je ineens een stevig gespierd paard met een hoofd dat helemaal in proportie is met je paard. Het duurt alleen even ;-) want geldersen groeien lang door.

TS volgens mij heb je een typisch geval van een Gelderse merrie in bezit, de aftekening, kleur, bouw en aanleg zijn toch wel redelijk typisch gelders te noemen. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een allround gelderse hengst die je merrie nog wat verbetert.

Laurentz, Parcival, Sirius, Alexandro P en de al eerder genoemde Vitens zijn goede voorbeelden hiervan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:35

eenitraM schreef:
Vitens is lomp. Alle driejarige (op 1 schimmel na), bij ons op stal, hebben een groot hoofd. Grote gewrichten en een groot lichaam. Dus ja, ik vind hem lomp lijken, en hij geeft het ook door aan zijn nakomelingen. Iig, wat ik bij het eerste jaargang heb gezien.

:? Leer jij nog eens effe een keer kijken naar een paard.... Nogmaals Vitens is niet lomp en zijn nakomelingen ook niet. Kan ook niet want Vitens is een Parcival x Zep. Een moderne Gelderse dus.

Laurentz fokt een zwaarder type. Een leek zou zeggen lomp een kenner zou zeggen goed klassiek Gelders type. Laurentz fokt erg goed. Heeft kampioenen gefokt,...ook sportpaarden.

Ik zou deze merrie niet dekken. Waarom? Ze heeft geen stamboek papier. Waarschijnlijk wil je het zelf houden. Maar niets is zeker in deze wereld behalve dat morgen de zon weer opkomt.
De markt voor paarden ligt totaal op z'n gat. stel je MOET verkopen (bv je hebt geen cent meer om je reet te krassen) wat gaat er dan met jouw lieve gelderse stamboekloze gelderse veulentje gebeuren? juist...die gaat naar de Heldelse markt....

Het (op)fokken van een veulentje kost veel geld. En dat kost voor een stamboekloze evenveel als voor een met een papier.
wees wijs..ga naar de site van het KWPN. Klik het regiomenu aan (regio Gelders Paard) en vervolgens naar de verkooplijst. Kies een veulentje koop het en heel veel plezier ervan..

Waarschijnlijk wordt er met het bovenstaande niets gedaan...(behalve nog een paar boze reacties)

Dus...als je deze merrie laat dekken...Zie reactie Fargo

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 02:08

Ik ben het helemaal met je eens NatasjavE. Als je een geldersch veulentje koopt ben je waarschijnlijk, zo niet haast zeker goedkoper uit als zelf eentje fokken waar je geen papier bij krijgt. En je kunt gelijk zien wat je koopt. Hoewel dat natuurlijk niet veel zegt want het is nog maar een veulentje. En wat als de merrie gust blijft?? Betalen moet je wel, dus dan wordt het het jaar erop de helft van het dekgeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 03:58

Voor de kosten van het dekgeld koop je nu een veulen van 6 maanden.
Je weet dan gelijk hoe hij/zij er uit ziet en hoef jezelf niet te gokken (grote, aftekeningen, type).
Niet alleen met hoe het veulen eruit ziet, maar ook niet met het evt. risico die je merrie loopt.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:14

Ik heb nu zelf nog 2 cavaliers en die bewegen goed hoor. Niks mis mee. Zijn beide wel karakterpaarden en hebben vermogen. Springen hoef je hun niet te leren.
Daarnaast zijn het beide eerlijke paarden.
Ik ben er wel fan van.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:58

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:49

jamestina schreef:
wat dacht je van de hengst UPPER-CLASS (http://www.lauwvanvliet.nl)
'

Kan je nu eens beginnen met het onderbouwen van de hengstekeuzes die je geeft?

En ken je ook Gelderse hengsten?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:09

Voor een gelderse hengst zou ik eens bij Alexandro P kijken. Z'n veulens vond ik gewoon goed. Veel afdruk en ruimte, beter als menig "rijpaard"hengst. Zie video: http://www.vimeo.com/6533228

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:47

Standfoto :)
Afbeelding

caroline78 dat was ook de reden waarom we nog steeds Cavalier op 1ste plaats hebben staan :))

Upper-Class . Daar zou ik wel meer info van willen opzoeken.Maar het is geen hengst waarbij ik zou zeggen wauw die past bij haar.Maar toch zie ik wel een paar punten die kunnen verbeteren met deze hengst,dus zeker bedankt voor de optie!
Maar idd wat anderen al zeggen terug fokken op gelders. Dus Alexandro P vind ik ook zeker een goeie :j en wat een veulen in het filmpje!
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht :=

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:29

Gewoon niet dekken, er loopt slecht spul genoeg rond

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:36

stoffel, vermits je helderziende bent en op voorhand weet dat hier een slechte uitkomt (wat dan ook de defintitie van slechte is), kan je mij de winnende cijfers voor de trekking van euromillions bezorgen? (:)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:45

3749072

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:48

thx, maandag taart! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:02

Fokken mag tot op zekere hoogte gokken zijn, maar de variabelen kun je al behoorlijk indammen als je fokt met een paard waar je wat vanaf weet en waar je kans mee hebt dat je er nog wat mee kan.

Ik zie springfoto's. En dan van Cavalier via geldersen naar Upperclass gaan? Dat is een dressuurhengst..
Je opmerking van je instructrice snap ik bij ganse na niet. Bewust kiezen voor een mengelmoes die dus als 't echt verkeerd uitvalt én geen beweging heeft én niet over het hout kan?

Er wordt gezocht naar een ander paard om mee te springen, want is dan de bedoeling van dit paard en van het evt. veulen??

Voor de verkoop? Voor de heb?

Lekker laten varen dit idee. Dit kost alleen maar geld en niemand die er blij van wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:00

Bodinus kan wbt de meeste zaken wel. Goed springen, knap lopen en een fijn karakter. Ik verwacht dat het dekgeld ook wel in de juiste orde van grootte uit gaat komen.