[H]Hengstkeuze voor Jazz x Goudsmid merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eifelopfok

[H]Hengstkeuze voor Jazz x Goudsmid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:35

Ik kom er niet meer uit qua hengstkeuze voor onze merrie, dus vandaar de vraag om advies.

Voor haar afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129653

Bajazz is een grote merrie, met drie al rond de 1.72.
Voor een Jazz heeft ze een cool karakter, waarschijnlijk door het gelderse bloed wat erachter zit.
Haar stap, draf en gallop zijn krachtig er gedragen.

Ze is nog niet gekeurd door de vorige eigenaren ivm blessure (draadwond als veulen), maar wij willen dat aankomend jaar wel doen. Ze is dit jaar gedekt door Uphill en van Norel raadde ons ook aan haar te laten keuren.

Hengstwens:
- Behouden van goede gangen, misschien iets meer front.
- Mag veredelen.
- Niet verkleinend, ben juist zo blij met haar maat.
- Het liefst KWPN goedgekeurd, maar ik schroom niet voor duits bloed.

Misschien heeft iemand anders nog tips nav de foto's.

Ik dacht zelf eerst aan Ampere, maar zit toch iets met zijn koehakkigheid achter die ik bij een aantal veulens heb gezien.

Daarnaast zijn 00 seven, Rousseau (lastig DV), Rohdiamant en Spielberg (is weer geen KWPNer) en Gribaldi (maarja, het achterbeen) voorbij gekomen.

Het eventuele veulen is voor de verkoop.

Foto:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-11-09 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:24

Je merrie heeft veel klassiek bloed. Ik heb uit een gelderse merrie een Spielberg gefokt. De merrie zelf is 1.63 en de jaarling een poosje terug al 1.60, dus hij heeft sterk vergrotend gewerkt. En een bruine, want Spielberg heeft geen vosfactor.
De Spielbergs die ik heb gezien hebben veel van elkaar weg, langgelijnde hoogbenige veulens met mooie koppies. Ik vond het zelf een hele goede combi (nouja, op de keuring vonden ze dat ook, 1e premie en uitnodiging CK)

Afbeelding

Voor verkoop fokken, tja, dan moet je er wel rekening mee houden dat je in 99 % van de gevallen met verlies verkoopt.
Zelfs als je veulen geselecteerd wordt voor een veiling oid dan heb je nog niet gelijk een topprijs te pakken in een overvolle markt.
Wat voor hengst je kiest met het oog op verkoop daar durf ik niks zinnigs over te zeggen. Ik zou in ieder geval geen vos fokken dan.

SillyB

Re: Hengstkeuze voor Jazz x Goudsmid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

wij hebben ook een heeeeel groot spielberg veulen op stal :j ook uit een klassieke merrie.
inderdaad mooi langgelijnd, hoog op de benen en een heel elegant koppie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:32

Is Rhodium nu diepvries?
vind spielberg nog niet zo commercieel.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:45

Dank voor de reacties, vind Spielberg mooie hengst, en brengt wel nieuw bloed.

Met voor de verkoop bedoel ik dat ik het veulen niet voor eigen gebruik fok. Aangezien we zelf een opfok hebben hoeft hij/zij niet als veulen weg, ben veel te benieuwd wat het wordt als het een jaar of twee/drie is. Dan naar de keuring evt inrijden en dan verkopen.

En sorry, nee Rhodium geen diepvries, ik bedoelde Rousseau, zal het aanpassen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:49

de kwaliteit van het dv sperma van rousseau is echt super hoor! als je goede begeleiding van de merrie met insemineren hebt komt dat zeker goed! en zou mooi passen!

Lilliputter

Re: [H]Hengstkeuze voor Jazz x Goudsmid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:44

Heb je een andere standfoto van deze merrie? Vind dit een hele slechte foto om op te beoordelen. Kan me niet voorstellen dat deze merrie zo gebouwd is. Het is duidelijk te zien dat ze op een afdaling staat...

Iorrr

Re: [H]Hengstkeuze voor Jazz x Goudsmid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:01

Van de opties die jij zelf noemt vind ik Rohdiamant de beste optie. Hij fokt hele fijne karakters (ik zou nooit een te hectische hengst op een jazz gebruiken ondanks haar 'coole' karakter), behoudt maat en geeft zeer veel front. Daarbij geeft hij extra beweging mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:49

fokfanaat schreef:
Is Rhodium nu diepvries?
vind spielberg nog niet zo commercieel.

Inderdaad, nog niet zo :Y) Mocht de TS volgend jaar dekken en de 3 jarigen lijken in 2011 goed dan is het ineens wel commercieel.

Maar als de TS het veulen toch zelf opfokt en verkoopt als jong rijpaard dan zou bij mij de nadruk liggen op een goed passende hengst om een fijn paard mee te fokken, en niet blindstaren op een commerciele hengst.