[h]"Dekking" aangeboden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zaira

[h]"Dekking" aangeboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:50

Ik wil mijn merrie graag eens laten dekken. Ze is nu 5 jaar en het is nooit verkeerd.
Zelf heb ik geen plaats en tijd voor nog een paard erbij, dus vroeg ik me af....
Is er ook interesse voor om zelf een hengst uit te kiezen voor op mijn merrie, zodat ik zeker weet dat het veulen erna verkocht wordt.

Mijn merrie heeft de volgende afstamming: Rubiquil x LT Generaal X Nelson.
Er zit Wittensteinstam in. Op de keuring werd me gezegd dat ik nog eens terug moest gaan om haar te laten keuren voor Gelders. Blijkbaar zit er ook goed gelders bloed achter.

Dit zijn foto's van haar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste een foto van de keuring:

Afbeelding

Het is niet dat ik haar nu direct wil laten dekken, maar ik wil eens weten of hier wel interesse voor is.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door petraaken op 16-11-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:57

Waarom wil je haar laten dekken, als je nu al weet dat je geen tweede erbij wilt. Is het dan alleen om winst te maken op het veulen? Niet aanvallend bedoeld, maar ik kan me voorstellen dat je normaal een leuk, goed veulen wilt fokken, om te kijken hoe het zich ontwikkeld.. Maar aangezien je hem niet wilt houden, is het dan niet alleen vervelend dat je paard drachtig is?

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:04

Nee, ik hoor altijd de reacties dat het goed is voor een paard.
Stel ik wil haar later laten dekken, maar dan moet het weer voor haar 13e (ongeveer) aangezien het dan weer slecht is voor haar.

Meerdere mensen vragen mij wel eens: "Waarom laat je haar niet dekken, er kan een goed veulen uit komen". Maar als niemand geïnteresseerd is in een afstamming met gelders. Dan zit ik er bij wijze van spreken nog mee.
Wie weet wil iemand wel een paard met deze afstamming???? Wie weet.
Ik heb ook helemaal geen idee of dit wel eens gedaan wordt.

Ik heb deze merrie ook zelf gefokt en het zou zeker mooi zijn om uiteindelijk van haar ook een veulen te hebben waar ik dan weer mee verder kan. Maar dat is nu nog niet aan de orde.
Ik kan ook een veulen fokken en het op internet zetten, nu kom ik een beetje aan de vraag van de koper tegemoet.

Groetjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:07

Ga geen veulen fokken als je voor een ander fokt. Niemand gaat (denk ik) een ongeboren veulen kopen..wat als het veulen een afwijking heeft..zit de 'nieuwe' eigenaar dan mooi mee! De handel is slecht momenteel, er worden veulens aangeboden voor nog minder dan het dekgeld!

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 19:11

Dankje! Och wie weet wil ik over 2 jaar wel zelf een veulen.
We zien wel hoe het loopt, maar zo te horen is het dus niet gebruikelijk.
Bedankt!!!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:14

Ik neem aan dat je paard KWPN afstamming is en dus 5 jaar is? Heb je dan niet nog tijd zat om een veulen te fokken die je eventueel wel zelf kan houden?

Verder kan ik niets anders dan meegaan met met opmerking van Jeanine84. Goede sport gefokte veulens word je op het moment aan de straat stenen niet kwijt..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:37

Jeanine84 schreef:
Ga geen veulen fokken als je voor een ander fokt. Niemand gaat (denk ik) een ongeboren veulen kopen..wat als het veulen een afwijking heeft..zit de 'nieuwe' eigenaar dan mooi mee! De handel is slecht momenteel, er worden veulens aangeboden voor nog minder dan het dekgeld!

Ik denk dat er best wel mensen zijn die daar interesse in hebben, zelf geen merrie maar toch een hengst willen kiezen en het veulen vanaf het eerste moment mee willen maken.

Lisanne_S

Re: [h]"Dekking" aangeboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:47

Ja hoor, ik weet iemand die dit gedaan heeft. Hij had een merrie en iemand wou van zijn merrie een nakomeling van een bep. hengst. Ik weet niet hoe ze het hebben afgesproken op het gebed van dood geboren of afwijkingen, maar het komt dus voor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:32

Charaz schreef:
Jeanine84 schreef:

Ik denk dat er best wel mensen zijn die daar interesse in hebben, zelf geen merrie maar toch een hengst willen kiezen en het veulen vanaf het eerste moment mee willen maken.

Er zijn toch ook genoeg veulens van een bepaalde hengst die je met 5 of 6 mnd kan kopen (en deze vanaf de geboorte kan zien opgroeien)? Waarom zou iemand het risico lopen door een veulen te kopen dat nog niet geboren is en je dus geen idee hebt of het aan je eisen voldoet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:41

Terugkeuren naar Gelders? Niks ten nadele van je paard, maar zoveel Gelders bloed zit er ook weer niet in, niet meer dan de gemiddelde KWPN-er.
Rubiquell is rijpaard en LT een halve volbloed. De Gelderse richting is in mijn ogen geen afvalbak voor rijpaarden die tegenwoordig te klassiek worden bevonden. Op grond van afstamming en type zou ik het niet interessant vinden om hier een Gelders veulen van te hebben.

Een rijpaardveulen fokken voor de verkoop is niet lonend, tenzij je met een heel best stammetje aan komt zetten, een merrie die bol staat van de predikaten en sportprestaties en dan nog hopen dat je een commercieel kleurtje fokt... Op het moment worden er meer dan genoeg rijpaarden gefokt.
Je kan dus gerust nog een paar jaar wachten met fokken, ze is nog jong genoeg en dan kan ze zich eerst in de sport bewijzen.

Zo van de foto af vind ik het geen ouderwets rijpaardtype, het is mij een raadsel waarom ze zoiets tegen je zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:00

Charaz schreef:

Dan kiest zo iemand toch liever voor een merrie die het een en ander meebrengt. Waar je deze merrie, als je haar zo graag drachtig wilt hebben (waarom eigenlijk :? ) voor kan aanbieden is embryo transplantatie. Dan draagt ze een vrucht van een kwaliteitsvolle merrie die bijvoorbeeld hoog in de sport loopt.

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:54

Ik ken iemand die hebben hun merrie door een jonge hengst laten dekken die nog geen nakomelingen had. Het veulen zou gekocht worden door de hengstenhouder, helaas is het veulen 3 weken na de geboorte heel erg ziek geworden en 6 weken na de geboorte hebben ze hem in laten slapen omdat hij niet meer overeind kon komen. |(

postvanpe

Re: [h]"Dekking" aangeboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:01

en hoe zit t met dierenarts kosten?
of als je merrie iets krijgt of zelfs sterft?
wat altijd kan gebeuren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:55

Ik heb de afstamming er even bijgezocht en ik vind het wel interessante merrie om mee te fokken. Mits je haar volgend jaar even naar Didam stuurt om te kijken of ze daar wordt opgenomen bij de Gelderse merries en een ster krijgt.

Er zit niet zomaar van Wittenstein bloed in. Ze komt uit de Lady- Reveil (van Wittenstein) stam en is niet: Rubiquil x LT Generaal x Nelson. Maar Rubiquil x Nelson x LT Generaal.

Ze oogt modern Gelders vanaf de foto...maar laat ze dat maar eens in Didam bepalen.
Rubiquil vindt ik wel een zwakke schakel in de afstamming en er zitten in de eerste generaties erg weinig predikaten in de moederlijn. Maar dat kan komen om dat ze waarschijnlijk bij de rij of tuigpaarden zijn voorgesteld.

succes

o de afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=93370