[H] [KWPN] Springhengst voor Optimist merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

[H] [KWPN] Springhengst voor Optimist merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:39

Voor deze merrie (Optimist X Investment) ben ik op zoek naar een passende hengst. De merrie is op dit moment 2,5 jaar oud, en zal haar volgend jaar laten dekken.

Deze merrie komt uit een moeder die het internationale springpaard Teenager(v. No Limit) (Bart Bles) en het nationale springpaard Rabin (v. Heartbreaker) bracht.

Hier haar afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=392625
Ze is dus teruggefokt op Ramiro.

Goede punten:
-Goede techniek tijdens het vrijspringen
-Ruimvoldoende bloed
-Paard heeft voldoende massa (erg breed)
-Voldoende lengte in het lijf

Verbeterpunten
-Maat, ze is nu 1.60 zal waarschijnlijk niet boven de 1.65 komen
-de gangen zijn voldoenden, zou alleen wat meer kracht mogen hebben
-Karakter is braaf, maar ik denk dat het een sensibel paard wordt
-Vermogen, ze heeft veel tot zeer veel vermogen, maar vermogen heeft een paard nooit genoeg.

Dekgeld tot +/- €1000

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXTTVB8F.jpg

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-01-10 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

Paintlinger

Re: [H] [KWPN] Springhengst voor Optimist merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:39

Alicante HBC misschien
Dit is een Casall x indoctro.
Mooie grote schimmelhengst (1:70m) met een mooie springtechniek.
Zou alleen in de gangen misschien geen sterke verbeteraar zijn...

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:49

Mijn merrie is nu drachtig van Vaillant, mischien ook wat voor jou?
Mooie grote hengst, 1.75
Dit is een for pleasure x nimmerdor

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:50

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 00:34

Valliant is een fijne hengst, maar gebruik hem liever niet.
Alicante is veelbelovend, maar als ik voor een jonge hengst zou gaan, ga ik liever voor Applaus.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:27

Mischien een beetje off topic, maar waarom gebruik je vaillant liever niet? Niet aanvallend bedoeld of zo (altijd voorzichtig zijn op bokt ;)), maar meer omdat er nu eentje in de buik van mijn merrie zit...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:27

Wat vinden jullie van Eldorado (Clinton) zou dit te ''lang'' worden?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:29

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:35

Ik fok liever niet meer terug op Ramiro. Geweldige hengst, maar 2x is genoeg.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:34

Wat trekt je zo aan aan Applaus?

Is No limit nog beschikbaar? (kan het zo snel niet vinden) Die heeft op meerdere merries uit die lijn toch wel echte sportpaarden gegeven. En voor een te massale nakomeling zou ik op deze merrie nog steeds niet al te bang zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:11

Moeilijk te zeggen. Ik vind het persoonlijk een hele gave hengst, vermogen instelling en techniek en genoeg maat, wat een springpaard nodig heeft. Hij moest wel merries met voldoende bloed hebben.

No Limit heb ik zelf ook aan gedacht. Volgensmij is hij alleen hier beschikbaar. http://www.eqselection.eu Heb al verschillende mailtjes gestuurd maar nog niks teruggekregen. (toch maar is bellen) Ben alleen bang dat ik een klein paard ga fokken..

Hier een filmpje van een halfzusje (No Limit x Investment) http://www.youtube.com/watch?v=4bQRCP3NBOE

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:12

*offtopic* Mijn shardondinges hengst? nee grapje. Leuk beestje

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:20

Als ze er zo over willen als die Teenager dan maakt die paar centimeter ook niet meer uit :+ Beestje mocht wel wat relaxter, maar vermogen en rek heeft hij/zij zat :j En de rust komt wel met de ervaring.

Ik vind Applaus ook wel een fijn dier, maar was wel benieuwd naar jouw mening.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:28

Deze merrie heeft dezelfde instelling als Teenager, altijd gaan en nooit opgeven. Hebben ze allemaal van de moeder meegekregen. Wat adviseer jij?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:25

Ik zou No Limit gezien de eerdere resultaten op deze lijn misschien nog wel overwegen, mits je aan sperma kunt komen.

Manhattan is misschien ook nog wel een optie. Niet een hengst die ik voorin het geheugen heb zitten, maar geeft zeker fijne sportpaarden. Kan misschien nog wat rust erin brengen en met Burggraaf erachter hoop ik ook op wat meer maat. Abgar van moederszijde vind ik persoonlijk dan wel weer mooi met Ramiro in de moederlijn.

En van de wat jongere hengsten zou Unaniem me nog wel aanspreken. Ben tot nu toe wel gecharmeerd van zijn nakomelingen, zowel in type als beweging als op de sprong. Over sportprestaties valt nog niet veel te zeggen, maar die hengst zou ik bij deze merrie ook nog wel een kans geven. Vind de hengst zelf weleens iets te lakoniek overkomen, maar dat kan op zo'n merrie niet zoveel kwaad als je het mij vraagt ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:08

No Limit was mijn eerste keuze al, dus die staat zowiezo bovenaan.

Manhatten, leuke hengst geeft fijne paarden maar wat ik ervan heb gezien, hebben ze het laatste niet in zich.

Unaniem is een interessante hengst, zet ik zeker op mijn lijstje.

Is er toevallig nog een interessante hengst van Heartbreaker?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 03:02

Binnen het KWPN hoef je het van Heartbreaker denk ik niet te hebben :n Zal vast wat jonge hengsten of erkende hengsten vergeten, maar wat me zo te binnen schiet is Harley, Regilio, Sibon W, Upgrade en Zambesi.

Harley gaat op deze merrie weinig toevoegen denk ik. Vond de veulens wat popperig, wel fijn lopen. Daarna eigenlijk niet zoveel meer van de kids gehoord :n
Regilio en Sibon hebben of heel weinig merries gehad of weinig sportpaarden gegeven. Ken er wel een aantal, maar vallen zeker niet enorm op imo.
Upgrade durf ik niets van te zeggen, zelfde geldt voor Zambesi.

Het is jammer dat Padinus er niet meer is, dat vond ik persoonlijk de fijnste van het stel :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:32

De fijnste is altijd te vroeg weg :+

Ik vroeg dit omdat de Heartbreaker ook een geweldig paard is. Dat zal 'm wel niet worden dus.
Ik zal binnenkort eens gaan bellen over het sperma van No Limit.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:19

Tangelo leek me goede match met uw paard. Tangelo bracht al veel goede springpaarden met goede techniek. meeste nakomelingen zijn groot en goed gebouwd. Hij beweegt ook super en verbetert ook gangen van merries die hij dekte.

info tangelo: http://www.zuuthoeve.be/html/tangelo.html

nadeel is dat het hoger is dan dekprijs die je opgeeft.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 14:19

Tangelo is inderdaad een beste hengst, met goede nakomelingen. Heb het liefst geen vos, je kan daar je hengstenkeuze niet op afstemmen, maar ik probeer liever niet met een vos te dekken.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:48

Wat vind je van advance als een jonge hengst geen probleem is.
(Utrillo vd heffinck x Cavalier X Concorde) Jonge hengst van 1.70m+ en het lijkt een fijn werkbaar karakter te hebben onder het zadel. Daarnaast vind ik het persoonlijk een mooie hengst met goede beweging.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:55

Henkjan schreef:
Tangelo is inderdaad een beste hengst, met goede nakomelingen. Heb het liefst geen vos, je kan daar je hengstenkeuze niet op afstemmen, maar ik probeer liever niet met een vos te dekken.

mss is thunder van zuuthoeve een optie? het is veelgevraagde hengst met uitstekende nakomelingen uit goede moederlijnen. hij heeft al 2 goedgekeurde hengsten gegeven. ik heb al veel nakomelingen gezien bij hem. meesten hebben zeer goede gangen met uitstekende achterhand. Meesten zijn groot (ongeveer boven 170 cm) en zijn vooral bruine paarden. Goede gangen komen van Thunder vader Argentinus (waarvan dekgeld waanzinnig hoog is). Bovendien zijn meesten koel in hoofd (op paar uitzonderingen maar dat komt van moederlijn van veulens). Ik heb zelf een veulen van thunder staan. (2) Het is gewoon een optie omdat hij bij veel merries passen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:45

Dakario schreef:
Henkjan schreef:

mss is thunder van zuuthoeve een optie? het is veelgevraagde hengst met uitstekende nakomelingen uit goede moederlijnen. hij heeft al 2 goedgekeurde hengsten gegeven. ik heb al veel nakomelingen gezien bij hem. meesten hebben zeer goede gangen met uitstekende achterhand. Meesten zijn groot (ongeveer boven 170 cm) en zijn vooral bruine paarden. Goede gangen komen van Thunder vader Argentinus (waarvan dekgeld waanzinnig hoog is). Bovendien zijn meesten koel in hoofd (op paar uitzonderingen maar dat komt van moederlijn van veulens). Ik heb zelf een veulen van thunder staan. (2) Het is gewoon een optie omdat hij bij veel merries passen.

Dan zou ik liever met Tangelo dekken, imo hebben die nakomelingen iets meer kwaliteit.
De Tangelo-zoon Vigaro heb ik gister zien springen, beste hengst, alleen niks te groot helaas...

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:32

Hoi,

drie keer Ramiro is wel wat veel.

Met Heartbreaker bloed zou ik toch voorzichtig zijn ivm met de maat en de beweging. We hebben drie Padinussen uit grote Ramiro merries en die halen de 1.65m ook niet, wel fijne paarden en goed springen. In de moederlijn van Padinus zitten nogal wat kleine merries. Volgens mij is er ook nauwelijks diepvries sperma meer van Padinus.

Omdat het het eerste veulen wordt van de merrie zal het toch iets kleiner worden. Hoe groot zijn de moeder en oma enzv?

Als je kijkt naar de nakomelingen van de moeder dan lijkt de dekkeus met Heartbreaker het succesvolste geweest te zijn. (je moet op paardenfokken.nl trouwens aanpassen dat Teenager internationaal loopt ipv L) Een beetje bloed zou trouwens ook niet verkeerd zijn.

Roven xx lijkt me erg geschikt, geeft doorgaans grote langgelijnde paarden, geen typische volbloeden. Ik vind je keus voor Eldorado ook goed, Zacharov lijkt ook goed te passen.

De beste Heartbreaker in Nederland is Dulf (ggk bwp), erg mooi gefokt, hij heeft een grote moeder, dus dat zou moeten kunnen. Hij staat bij Oldenhoff.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:05

als het de mijne was zou ik ook eens aan air jordan denken. Alles wat ik er van gezien heb is goed aan de maat en springt heel goed, en met argentinus zitten de gangen ook wel goed.