[H] Duitse hengst voor Fürst Heinrich x Davignon I

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

[H] Duitse hengst voor Fürst Heinrich x Davignon I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 21:50

Ik ben op zoek naar een passende hengst voor mijn Fürst Heinrich x Davignon I x Werther x Godehard
Link paardenfokken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=480476

Graag zou ik bij een duits stamboek dekken. Op dit moment is ze dragend van Uphill, niet geheel mijn keus maar kocht haar met een dekking van Uphill (vorige eigenaar).

Heb er op dit moment een Winningmood (v. Prado) uit lopen die het erg goed doet (is een D'tje). Mist wat maat maar een paard wat zeer goed opwaarts beweegt met veel schwung en lossigheid. Ook is er een driejarige Jonhnson uit, merrietje van 1.64 m welke fijn beweegt, veder weet ik er weinig van.

De merrie zelf heeft een goede bewegingstechniek, beweegt heel gemakkelijk met veel lossigheid, schwung en ruimte. Dit in alle drie haar gangen. Maar echt wel Duits als je het zo mag zeggen. Beetje traag in het achterbeen, het maakt wel genoeg buiging maar zou sneller en resoluter mogen ondertreden. Gelukkig gaat ze niet wijd achter.

Verder heeft de merrie niet het makkelijkste karakter, in de omgang fantastisch maar tijdens het rijden wat lastig.

Exterieurmatig vind ik dat ze wat hoogbeniger mag zijn, en een wat lichtere keeluitsnijding/ hoofd-halsverbinding mag hebben. Verder zou ze wat bloederiger mogen zijn (heeft nogal veel massa en bot). Haar bovenlijn zou iets strakker mogen naar mijn mening, ze is iets verzonken in het middenstuk. Ook maat is belangrijk, ze is zelf 1.65 m maar vergroot zelf niet. Wel een aandachtspunt dus! Als er verder nog wat zaken zijn die jullie opvallen hoor ik het graag!

Oh ja ik weet dat ze veel te dik is, maar ze krijgt alleen het hoognodige (lees ruwvoer een een kleine aanvulling in basisbrok) maar ze wordt van de lucht nog dik.. Ze is overigens niet in training, staat dus stil op dit moment.

Dit bedoel ik met resoluter onder mogen treden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:33

Als je merrie van achteren al wat traag is, waarom wil je dan met een duitse hengst dekken? Op die manier zul je never gaan verbeteren op het achterbeen. Kies dan liever voor een KWPN'er die sterk van achteren is...

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:41

Ik kijk even mee want ik hoop dat liliputter nog een keertje hier is om een paar namen te noemen van KWPN hengsten met een sterk achterbeen. Altijd handig om te weten.

Geen enkele merrie is perfect en je merrie mag inderdaad wat hoger op de benen staan. Verder vind ik het een leuke merrie om te zien. De lengte van de hals had wat langer mogen zijn.
Een Duitse hengst zoeken die zelf wat hoger op de benen staat lijkt mij Sir Donnerhal. Of Daddy Cool maar ik weet niet hoe hun nakomelingen het doen en of deze twee hengsten dat meegeven aan hun nakomelingen. Of ze een goed ondertredend achterbeen doorgeven weet ik ook niet. Dan zou je even moeten kijken op Google en dan afbeeldingen. Of misschien hier zoeken?

Is het misschien ook goed om te kijken naar de hals van de merrie? Wil je meer lengte hebben bij de nakomeling want dat is best moeilijk om een (duitse) hengst te vinden met behoorlijk wat lengte in de hals. Hecht je méér waarde aan hoge cijfers op basis van de gangen of hecht je meer waarde aan exterieur? Heeft je merrie een fijn karakter en is ze werkwillig?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:30

als je bij duits bloed wilt blijven zou ik lauries crusador xx kunnen aanraden, geeft zeker!! een goed achterbeen, wat idd vaak nog het probleem is in duitsland.. ook goede karakters! en door het volbloed wat fijnere types, maar niet zo fijn dat je ze omblaast haha
wel duur en dv, maar zeker de moeite waard, want het is prachtig bloed!
vind trouwens dat je een mooi degelijke merrie hebt!

ps of natuurlijk een nakomeling van lauries ;) zijn er genoeg goedgekeurd of in de moederlijn :D
van londonderry komen ook zeer fijne paarden!! ( lauries crusadorxx uit een warkant moeder)

Rhea

Re: [H] Duitse hengst voor Fürst Heinrich x Davignon I

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:15

Londonderry kan volgens heel goed aansluiten idd. Zeker als je merrie zelf voldoende lossigheid en swung heeft.

Sir Donnerhall niet! Die gebruik je juist om lossigheid toe te voegen, alleen op merries met een sterk achterbeen.

hmmm duitse hengsten met achterbeen, dan kom je naast LC volgens mij al gauw uit bij florestan bloed. Furst Piccolo bijvoorbeeld. (al mist die maat) Of bij een Don Schufro nazaat.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:14

Sir Donnerhal heeft wel lengte, wat beenwerk betreft. Maar zit je hoogstwaarschijnlijk weer te knoeien met de lengte (te kort) van de hals.
Ik weet niet of het lukt maar ik plak hieronder een link waarbij ook filmpjes te zien zijn van Donnerhal...
http://www.superiorequinesires.com/stal ... erhall.htm
en nog 1 filmpje:
http://www.worldclassstallions.com/web/ ... dcard2.asp

Filmpje doet het niet of ligt dat aan mijn pc.

Nog een hengst met wat meer lengte in het voorbeen lengte in het voorbeen: Hotline (vader Hofrat) Maar ik weet niet of je het erg vindt dat er Gribaldi bloed in zit?
Hofrat: http://www.worldclassstallions.com/web/ ... dcard2.asp

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 11:04

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken!

@ lilliputter: Een heel erg slecht achterbeen heeft ze niet. Maar als ik haar vergelijk met mijn cabochon die heel erg sterk van achter is valt er wel degelijk wat te verbeteren. Ik weet dat Duitse hengsten niet bekend staan om hun achterbeen maar ik wil toch graag eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Als je haar met een Nederlandse hengst zou aanparen wat zou je dan kiezen? Ik weet dat ik via Ferrobloed een sterker achterbeen krijg maar kom maar met suggesties!

@ toetsenbord: Ik weet dat geen enkele merrie perfect is, en zeker deze niet! Dat de hals wat langer had mogen zijn is zeker waar! En ook dat hoogbenige. Daddy cool is niet echt een hengst die mij trekt. Sir Donnerhall vind ik zelf een mooi hoogbenig dier maar zoals hier gezegd heeft hij een sterk achterbeen nodig dus dat schiet al niet op.

Ik hecht niet perse meer waarde aan het exterieur of gangen. Ik wil vooral een bruikbaar sportpaard fokken met een bruikbaar exterieur, gangen en karakter. Een paard met een moeilijke hals en weinig lengte in de rug gaat het later ook moeilijk krijgen al kan hij nog zo fantastisch bewegen! De merrie is in de omgang heel braaf, maar tijdens het rijden is ze niet het meest meewerkende paard. Ze wil je er niet afgooien ofzo maar zou een meewerkender karakter mogen hebben.

Ik wil donnerhall een beetje vermijden, dit omdat furst heinrich een florestan x donnerhall is en de moeder van mijn merrie een davignon is, dit is ook een donnerhall. Dus wellicht een beetje teveel donnerhall dan. (correct me if I'm wrong!)

Uit een halfzuster van deze merrie (v. sandro hit) zijn er twee veulens van Hotline, waren aansprekende veulens waarvan er 1 in Verden verkocht is dit jaar. Maar gribaldi geeft niet een fijn achterbeen, hoe zit dit met hotline?

@ Essiesilly: lauries is wellicht wel interessant, zeker omdat ze wel wat bloed gebruiken kan. Staat hij nog steeds ter dekking?! Bedankt voor je compliment trouwens. lees vaak mee aan deze kant van het forum en weet dat jij ook een Lauries hebt. Een fijn bewerkbaar paard? Sterk achterbeen?

@ Rhea: Londonderry is een lauries, wellicht interessant dus. Ga me eens verdiepen in die hengst. Furst heinrich is ook een florestan krijg ik dan niet iets teveel lijnenteelt? En maat is wel een vereiste, ze is de grootste niet en ze doet nog kleiner aan door haar gedrongen postuur! Geeft Don Schufro een sterk achterbeen?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:13

uletje schreef:
@ Rhea: Londonderry is een lauries, wellicht interessant dus. Ga me eens verdiepen in die hengst. Furst heinrich is ook een florestan krijg ik dan niet iets teveel lijnenteelt? En maat is wel een vereiste, ze is de grootste niet en ze doet nog kleiner aan door haar gedrongen postuur! Geeft Don Schufro een sterk achterbeen?

Don Schufro geeft idd een sterk achterbeen. Don Romantic is misschien nog wel een optie? Dan kom je idd wel wederom terug op donnerhall. Maar misschien kun je dan juist wel het front verankeren.

Wat Florestan betreft heb je gelijk. Je krijgt wel erg veel lijnen(in)teelt op die manier.

Als het KWPN mag zijn zou ik toch eens special d overwegen. Stek achterbeen, geeft een zeer goede bovenlijn en front. Of zijn zoon Andretti, dan ga je via Sandro Hit en Argentinus weer terug naar duits bloed.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 11:18

Dat van Don schufro wist ik niet! (leer weer wat bij) Vind de hengst zelf een fijn dier, heb ook eens een nakomeling van hem gereden dat was een erg fijn paard!

Dus drie keer donnerhall dicht bij in de bloedvoering is niet iets teveel van het goede?

Special D heb ik ook al eens aan gedacht. Schijnt ook wel fijne karakters mee te geven. Andretti moet ik eens bekijken, die duitse bloedvoering spreekt me wel aan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:31

[quote="uletje"]Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik hecht niet perse meer waarde aan het exterieur of gangen. Ik wil vooral een bruikbaar sportpaard fokken met een bruikbaar exterieur, gangen en karakter. Een paard met een moeilijke hals en weinig lengte in de rug gaat het later ook moeilijk krijgen al kan hij nog zo fantastisch bewegen! De merrie is in de omgang heel braaf, maar tijdens het rijden is ze niet het meest meewerkende paard. Ze wil je er niet afgooien ofzo maar zou een meewerkender karakter mogen hebben.

@ Essiesilly: lauries is wellicht wel interessant, zeker omdat ze wel wat bloed gebruiken kan. Staat hij nog steeds ter dekking?! Bedankt voor je compliment trouwens. lees vaak mee aan deze kant van het forum en weet dat jij ook een Lauries hebt. Een fijn bewerkbaar paard? Sterk achterbeen?

super je eerste stukje! ;) :D een bruikbaar sportpaard vind ik ook belangrijker dan een benenzwaaier die op jonge leeftijd al kapot is ;)

lauries heb je wel dv van ja maar is wel heel duur en je moet geloof ik naar duitsland ( het is ECHT de moeite waard want duitsland ligt aan je voeten als je met een lauries aan komt echt!) was vorrig jaar met mijn lauries en m n depardieu veulen naar vechta en m n merrie was de trailer nog niet uit of ze wilden het veulen kopen en het liefst nog de merrie ook haha.
die van mij heeft een heel sterk achterbeen ja, en een super! karakter! bewerkbaar onder het zadel weet ik niet, heb haar zelf nooit gereden, maar ze is staatspremie merrie dus heeft wel een test onder het zadel af moeten leggen.

mijn oude baas (waar ik sinds begin okt. weg ben) heeft een 2.5 jarige lauries merrie , echt een suuuper mooi paard! wat goed beweegd! ik weet niet waar je woont... anders zou je een keer kunnen gaan kijken!

als je het te duur vind of teveel gedoe zou ik sneller naar londonderry kijken dan naar don romantic (al vind ik dat natuurlijk een top hengst ;) ) maar wat je al zei, dan heb je 3 x vrij dichtbij donnerhall zitten... misschien IETS teveel van het goede ;) wel een beetje exclusief blijven he (lees ook het stukje uit de paardenkrant!!! blz. 2 stukje van max schulz-stellenfleth , heel!! interessant stuk)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:35

Inderdaad kun je met Ferro bloed het achterbeen versterken, ook met ander bloed trouwens. Deze mag zo vanaf de foto gezien wat meer front hebben, denk hierbij aan Special D (ferro bloed). Je zegt dat jouw merrie meer bloed mag hebben, dan zit je opzich met Special ook goed, maar kijk ook eens naar Metall (ook Ferro). Komen hele chique paarden van!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 11:50

@ essiesilly: Uiteindelijk hebben we aan een voorbeenzwaaier niets, al is het nog zo leuk voor de pavocup en driejarige toestanden! (al veranderd dat ook gestaag!) En wat gaan er veel jonge dieren kapot he.. zonde...

Weet je toevallig ook waar Lauries nog beschikbaar is? en wat is duur??
Heb je daar je depardieu veulen verkocht?
Las al eens dat ze staatspremie is. Blijf het toch een raar gegeven vinden dat merries dat in duitsland alleen op 3 en 4 jarige leeftijd kunnen worden. Heel jammer. Hoe lang heb je haar dan? (ben echt niet nieuwsgierig hoor :o )

Ik woon vlakbij zwolle, waar/wie is je oude baas? Ben heel erg benieuwd! Uit wat voor merrie komt die?

Ben nu aan het googlen op londonderry, zelf blijf ik ook liever weg bij donnerhall bloed. Ga zeker even de paardenkrant ergens ritselen! De paardenkrant van deze week??

@ Liliputter: Welk bloed nog meer? Special blijft een idee, Metall zijn niet de braafste toch?

Even een algemeen vraagje: is het niet 'interessanter' om bij Duitse bloedvoering te blijven? Ook voor de verkoop? Een goed paard (en dat is natuurlijk ook het doel) verkoop je natuurlijk wel maar iedereen kijkt tegenwoordig heel veel naar bloedvoering en hoe deze is opgebouwd.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:54

Uletje, misschien is het leuk om foto's te plaatsen van haar nakomelingen Winningmood en Johnson?
Gaat dat lukken? De Winningmood heb je nog in bezit toch?
De eigenaren van de Johnson hebben misschien ook foto's?

Wat is je opgevallen aan deze 2 nakomelingen van je merrie? Positieve en negatieve eigenschappen?
Zijn er eigenschappen die je merrie absoluut wel heeft meegegeven aan deze 2 nakomelingen?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:55

Van Ferro nakomelingen heb ik eigenlijk geen slechte dingen gehoord. Metall geeft zover ik weet hele fijne paarden!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:01

mensen die een sportpaard kopen vinden buitenlandse bloedvoering vaan aantrekkelijk, dan hebben ze iets anders

mensen die een fokmerrie, hengstenopfok veulen komen kopen zien toch liever een degelijke stam uit eigen land is mijn ervaring...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:03

Van de winningmood heb ik wel foto's van de johnson helaas niet.

De Winningmood was niet een veulen die op stand het mooiste plaatje gaf, wel heel goed bewegen! Die steeg zowat op. Dat was ook het moment dat ik deze merrie MOEST hebben. Het veulen is wat beknopt, lijkt wel wat hoogbeniger als haar moeder. Verder heeft ze niet de mooiste halsvorm, wel draagt ze haar hals in de beweging heel goed. Ze 'zet' hem erop zeg maar. Ze is op dit moment niet de grootste, ze gaat de 1.60 wel redden hoor maar de 1.70 zeker niet. Verder heeft ze de bovenlijn van haar moeder gekregen. Evenals het zware beenwerk. Op dit moment is ze HEEEL lelijk..

De johnson is ook de grootste niet, nu op driejarige leeftijd 1.64. Wel een leuk compleet paard om te zien, al best wel af. Wel ook echt dat zwaardere meegekregen evenals de bovenlijn. Maar ook goed bewegen.

Zal even foto's uploaden van de winningmood

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:04

Dus rhea als ik het goed begrijp zeg je eigenlijk, blijf bij je stamboek?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:11

Afbeelding
De voorste is de winningmood. (de achterste is mijn Lord leatherdale x cabochon)

Afbeelding

Zoals ik al zij, niet de knapste... (en schraal, virus in de koppel)

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:22

Hahahaha, ze mogen toch lelijk zijn/worden?
Ik vind het trouwens nog wel meevallen ondanks dat het een schraal veulen is.

Wat Rhea zegt vind ik wel een goede en is inderdaad grotendeels DE praktijk.

Lukt het niet om contact te krijgen met de eigenaren van de Johnson? Ben je niet nieuwsgierig?
Misschien vinden die mensen het wel heel leuk als je contact opneemt en willen ze jou ook vragen stellen over de merrie?
Niet geschoten is altijd mis.
Zo kan je kijken wat de merrie in ieder geval meegeeft aan positieve en negatieve eigenschappen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:33

De eigenaar van de Johnson is de vorige eigenaar van de merrie. Laten we het er maar op houden dat het een bijzondere man is. Hij heeft de merrie voor heel veel geld gekocht op de veulenveiling in Verden. Daarna ging het uit met z'n vriendin en heeft hij niet meer naar de merrie omgekeken. Betaalde wel enzo maar verder niets. Toen bleef de merrie gust en was hij er zat van en kon ik haar met haar veulen kopen!

Ik weet hoe de johnson eruit ziet. Weet ook dat ze gerontgend is (goed bevonden) en ze word niet gereden.

Enne ik zie ze liever niet zoooo lelijk, ze zijn net naar binnengebracht och och als je dan de LL ziet en zij ernaast dan is ze wel heel lelijk hoor!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:48

goede foto's dan want ik vind ze niet lelijk :-)

je conclusie of basis van wat ik zeg....hmm als je een kwpn r hebt zou ik zeggen blijf bij je stamboek.

met deze duitser heeft het geen commerciele toegevoegde waarde om een kwpnnr boven een duitser te verkiezen. Gelet op eventuele verkoop in duitsland doet het zelfs afbreuk. Dus als je in duitsland wil verkopen zou ik daar wel rekening mee houden.

Bordeaux is in duitsland ook goedgekeurd :-)

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:54

Heb je zelf nog andere duitse hengsten op het oog Uletje? Of wil je uit boven beschreven hengsten een keuze maken?

Rhea, klopt het dat er van Bordeaux een filmpje is gemaakt van 1 van de bezichtingingen waarbij het publiek dolblij werd? Ik heb zo'n filmpje gezien van een b-jaargang maar weet niet of het nou Bordeaux was of een andere hengst.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:59

zal binnenkort goede foto's van haar maken! Ga morgen even bij haar kijken. Ach ze zal wel opdrogen (hoop ik!)

Wat betreft blijf bij je stamboek, ik denk daar zelf ook wel zo over. Daarom wil ik graag een duitse hengst. Van Bordeaux wil ik dan wel graag de eerste veulens zien! (die van jou komt al snel!!)

@ toetsenbord: heb nog niet echt een idee. Ben van plan in het voorjaar wat shows af te gaan. Ze is nu drachtig (laat in het seizoen) dus heb nog even tijd om er over na te denken. Ben zelf meer van de kwpn'ers en heb niet echt kaas gegeten van duitse hengsten. Vandaar dat ik hier advies vraag. Lauries bloed spreekt me wel aan. Heb net naar londonderry zitten kijken. Ga wel nog even verder kijken hoor! Ook special d houd ik in mijn achterhoofd!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:01

Toetsenbord schreef:
Heb je zelf nog andere duitse hengsten op het oog Uletje? Of wil je uit boven beschreven hengsten een keuze maken?

Rhea, klopt het dat er van Bordeaux een filmpje is gemaakt van 1 van de bezichtingingen waarbij het publiek dolblij werd? Ik heb zo'n filmpje gezien van een b-jaargang maar weet niet of het nou Bordeaux was of een andere hengst.

dat weet ik niet sorry.

ik denk eigenlijk dat dat de Ub40 x krack was. Maar dat was wel een vos, Bordeaux is een bruine. Ik zal wel pben als de kleine er is. Een viend van me verwacht rond dezelfde tijd een uit een rubinstein merrie. Beide dus uit een duitste stam.

Toch zou ik ook eens naar Hotline kijken Uletje.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:13