[E] Jaarling Numero Uno x Voltaire x Libero H x Grannus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

[E] Jaarling Numero Uno x Voltaire x Libero H x Grannus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:41

Zo, sinds kort ben ik eigenaar van een jaarling. Nu zou ik graag eens willen weten wat jullie er van vinden :) Misschien ga ik haar dekken op tweejarige leeftijd (dit is nog niet zeker!) en daarom zou ik dus graag haar + en - punten kennen :)

Het gaat om volgende merrie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=355606

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de merrie zelf :) heb ook nog foto's van familieleden, misschien ook wel handig:

Haar volle zus van dit jaar:

Afbeelding

Haar moeder (erg onduidelijke foto):

Afbeelding

Volle zuster van de moeder, gelopen onder Markus Beerbaum :) :

Afbeelding

En grootmoeder (v. Libero)

Afbeelding

Volle broer van de grootmoeder - 1.60 m springen:

Afbeelding

Zo een heleboel foto's, hopelijk hebben jullie er wat aan :)

Anoniem

Re: [E] Jaarling Numero Uno x Voltaire x Libero H x Grannus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:49

Ik vind haar erg langelijndv en ielig in de hals en wat kort van achteren. Dat zie je ook terug bij het veulen (volle zus).
Al met al vind ik haar al aardig in proportie...
Ik vind het nog even lastig om een hengstenkeuze te noemen...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:55

Is dit weer iets nieuws op Bokt, jonkies scoren en dan een hengst ervoor noemen? Wacht nou eerst maar eens af hoe die gaat groeien, ze kunnen mee- en ze kunnen tegengroeien. Een tweejarige dekken zou ik alleen doen als ze te groot neigt te worden (ziet er zo niet naar uit). Voorts kun je een merrie overhouden die weliswaar niet verder is gegroeid, maar waar alle kracht voorlopig uit is door het veulen. Je hoeft 'm dan bevoorbeeld nog niet naar de keuring te doen of onder het zadel te brengen, gewoonweg omdat je vaak een slappe lummel overhoudt bij dekken op tweejarige leeftijd.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:57

Ik vraag gewoon wat jullie er van vinden. Ze staat ook onder exterieurbeoordeling, niet onder hengstenkeuze ;) ik hoef geen hengstennamen. Wil gewoon een exterieurbeoordeling :)

Ze is trouwens 1.58, wat zeker groot genoeg is voor een merrie van deze leeftijd!

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:11

Ik ben exterieurmatig niet zo op de hoogte, maar daar steekt volgens mij een heel mooi paard in, het is nu wel een moeilijke leeftijd om dat echt te beoordelen.
Trouwens met zo een papier erbij kun je moeilijk mis gaan :-)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 08:49

Dankje. Hoe dan ook moeten ze het eerst zelf doen :)

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:15

wel interresant bloed!!!
Om nou een oordeel over het veulen te gaan geven is niet echt eerlijk! Die moet zich nog helemaal ontwikkelen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:18

Ja dat snap ik. Bedankt voor het compliment :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:19

Ik zag dat je fan bent van Numero Uno. Aan je paardjes te zien ;) Is er een speciale reden voor? :)

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:23

JA dat klopt
Ik hou van paarden met veel bloed en Numero Uno's zijn vaak ook erg mooi!
Goed karakter en een fijne instelling

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:33

Hoe is de Numero Uno x Heartbreaker? 2x erg veel bloed lijkt me. Interessante combi :)

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:32

Ja die doet het goed! Is nu paar maand onder het zadel heeft veel bloed idd maar is goed te rijden en erg voorzichtig op de sprong

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 03:19

Eliza_18 schreef:
wel interresant bloed!!!
Om nou een oordeel over het veulen te gaan geven is niet echt eerlijk! Die moet zich nog helemaal ontwikkelen.

Nou nee hoor, de basis is al duidelijk aanwezig en heel veel kan daar niet aan veranderen. Zo is bv duidelijk te zien dat ze dezelfde rug heeft als haar oudere zus; de lendenen zijn vrij lang en wat week, de croupe is iets kort. Maar het veulen heeft wel een betere bespiering in de hals, die van jouw paard is wel erg magertjes. Voor de rest niet iets opvallends, van mij zou het beenwerk iets meer bot mogen hebben.

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:28

anneliesdj schreef:
Eliza_18 schreef:
wel interresant bloed!!!

Nou nee hoor, de basis is al duidelijk aanwezig en heel veel kan daar niet aan veranderen. Zo is bv duidelijk te zien dat ze dezelfde rug heeft als haar oudere zus; de lendenen zijn vrij lang en wat week, de croupe is iets kort. Maar het veulen heeft wel een betere bespiering in de hals, die van jouw paard is wel erg magertjes. Voor de rest niet iets opvallends, van mij zou het beenwerk iets meer bot mogen hebben.

Wat niet is kan nog komen en daarbij ik vraag niet na mijn paard ik het het over haar veulen. dus laten we ff to the point blijven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:18

Hoezo, het is hartstikke ontopic en to the point.
Ik zeg wat mij opvalt aan het paard van TS en wat ik daarvan terugzie in het jongere veulen.
Wat er niet is, komt er ook niet hoor, die rug van het veulen wordt echt niet beter en de halsbespiering van het paard van TS kan alleen met goede training beter worden, dat gaat ook niet vanzelf.
Wat niet is kan nog komen is alleen van toepassing op heel kleine dingen, die er in aanleg al zijn maar iets beter moeten uitgroeien. De bouw, dus het skelet van een paard, verander je niets aan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:24

Wat motiveerd je om haar als 2 jarige te laten dekken?? Mijn merrie is gedekt in de koppel met 2 jaar en heeft bij mij op 3 jarige leeftijd haar veulen gehad, merrie heeft erg veel in moeten leveren, ze heeft het zowel lichamelijk als geestelijk zwaar gehad! Denk er nog maar eens overna!

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:18

"Spaar" je merrie en laat haar pas dekken als ze 3 is en niet 2.
Observeer een groep 2 jarigen een paar hele dagen en observeer dan een groep 3 jarigen een paar hele dagen.
Dan begrijp je hoogstwaarschijnlijk dat het niet eerlijk is (geestelijk en lichamelijk) om een 2 jarige te laten dekken...

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:35

Wacht er alsjeblieft nog 2jaar mee!

Cartano vind ik een erg leuk hengst,Ik denk dat dat ook misschien zou passen.Plus dan heb je heel erg mooi bloed naar mijn mening.

elise09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:27

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:00

3

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:05

ik zou indd ook wachten to ze 3 is want ten 1e kun je dan zelf je paard ook beter beoordeelen en je weet niet hoe ze zich ontwikkeld. mischien kan ze een veulen dan nog niet aan. het neemt heel erg veel van je paard en dat moet de groei zeker niet beinvloeden!!