[H] Welke allround hengst voor tuigpaardmerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

[H] Welke allround hengst voor tuigpaardmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:30

Hoi bokkers! :wave:

Komend voorjaar wil ik mijn merrie laten dekken. Het doel is een leuk veulen te fokken voor ‘eigen gebruik’. Ik rijd voornamelijk recreatief, met een dressuurmatige insteek. Verder maak ik regelmatig lange buitenritten en af en toe een sprongetje. Een dressuurwedstrijdje of oefencross zijn in de toekomst niet uitgesloten.
Mijn fokdoel is dan ook het fokken van een allround veulen, wat nuchter en werkwillig is.

De merrie waar ik mee wil fokken is een vijfjarig KWPN tuigpaard, Ganges x Gelviro, van 1.68.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=138930

Punten die ik wil verbeteren bij deze merrie zijn:
- betere bovenlijn
- meer schoudervrijheid
- geen onderhals
- geen koehakkige stand achter

Punten die ik wil behouden:
- ruimte in de beweging
- krachtige achterhand
- maat en massa
- goed karakter

Hier wat foto’s van de merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als 3-jarige aan de longe.

Afbeelding
Als 5-jarige onder het zadel.

Afbeelding
En in galop.

De merrie is een veulenboek merrie. Ik ben niet met haar naar de keuring geweest en ben dit ook niet van plan. Het papier van het veulen is voor mij dan ook niet belangrijk. De hengst hoeft niet per se bij het KWPN goedgekeurd te zijn. Belangrijker vind ik dat hij verbeterd op mijn merrie en koel in het hoofd is.

Ik hoor graag jullie suggesties!

Anoniem

Re: [H] Welke allround hengst voor tuigpaardmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:33

Leuk dier!!! Er zit twee keer Renovo in, dus dat is tevens twee keer Cambridge Cole (Hackney) maar in de moederlijn is het verder Gelders wat de klok slaat en heel ver weg Selle Francais via l'Invasion. Ik weet zo uit het blote hoofd geen hengst voor je, dan zou ik gericht moeten spitten en eerlijk gezegd ontbreekt de tijd me daarvoor even, maar oriënteer je eens richting Gelderse fokrichting, lijkt me geen verkeerd idee bij deze merrie!!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:56

Dank je :)
Ik denk inderdaad in de gelderse richting, maar ben hier niet zo erg in thuis. Ik kan weinig vinden over nakomelingen en indexen van de hengsten.
Alle advies is daarom welkom!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:50

Leuk paard hoor! Volgens mij is het best de moeite waard om hier mee naar een keuring te gaan, een veulen is gelijk meer waard als de moeder iig stb is. En ik vind het zelf erg leuk, vandaar dat ik het je ook aanraadt ;)

Ik zou hier een Gelders paard mee fokken.
Alexandro zou hier goed op passen denk ik.

Paringsadvies 2008
Alexandro-P kan naast het model de beweging verbeteren en houding toevoegen aan de Gelderse fokkerij. Hij lijkt het beste te passen op merries die geen strakke bovenlijn hebben.

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp
Krijg je hier alle hengsten te zien?
Ik weet niet zeker of iedereen dit kan zien, of dat je het pas kan zien als je lid van het KWPN bent (misschien logt hij me wel automatisch in).

Hier kan je iig alle hengsten bekijken, afstammelingenrapporten, en alles staat erop.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:03

Tja, keuringen... ik ga graag mee met anderen, maar voor mij hoeft het niet zo nodig.
Ook voor het veulen maakt het me niet uit, die houd ik toch zelf ;)

Alexandro P vind ik een heel leuk paard. Ik heb hem gezien op de hengstenkeuring in Den Bosch, februari dit jaar. Hij doet het super. Qua paringsadvies lijkt ie alleen niet te passen. Mijn merrie heeft juist wel een strakke bovenlijn, of iig strakke lendenen.
Verder heb ik van deze hengst wel wat nakomelingen kunnen vinden. Daar was ik nog niet zo erg weg van. Erg korte halzen en strakke ruggen. Wel allemaal veel houding en uitstraling. Maar goed, dat is een indruk die ik heb aan de hand van een paar veulens, correct me if I'm wrong ;)

Die site die je gaf is geweldig :D
Ik kan inderdaad alle hengsten zien, helemaal goed!!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:18

Mooi dat je het ook kan zien! Als je weet hoe de indexen werken, kan je helemaal nauwkeurig zoeken.

Ben benieuwd!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:39

Van de Gelderse hengsten zou ik iig Ahoy, Nickson en Elegant laten staan.
Je kan het beste een rijtypische Gelderse nemen voor deze merrie.

Parcival of Vitens zou ik denk ik wel vinden passen.
Mijn voorkeur zou dan denk ik uit gaan naar Vitens mits de merrie een ondertredend achterbeen heeft.

Alexandro zou ik ook nog wel durven hoor. De hengst heeft zoveel goede punten dat ik de strakke lendenen nog er wel bij zou durven nemen. Ik was erg weg van de Alexandro veulentjes.

Mijn merrie is ook iets strak op de lendenen...toch gaat Alexandro erop.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:35

@GJ9, ik ben bekend met de indexen en al druk aan het zoeken! :)
Bedankt!

@NatasjavE, bedankt voor je advies!
Ik wil inderdaad liever met een rijtypische hengst dekken, al vind ik Elegant wel een mooie hengst!

Parcival en Vitens heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar ook deze hengsten zijn strak in de lendenen. Qua achterbeen zou ik Vitens wel aandurven, mijn merrie treedt voldoende onder.
Ik ben ook wel gecharmeerd van Zethar, iemand hier ervaring mee?

Wat Alexandro betreft, is mijn mening gebaseerd op enkele veulentjes. Die hadden wat korte halzen en strakke ruggen. Maar dit is dus niet het algemene beeld begrijp ik? Wat viel jou op aan de Alexandro veulentjes? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:32

Zethar is op basis van zijn veulenrapportage op wacht gezet.
De tactmatische bewegingen waren bij de veulens niet goed.
Ik moet erbij vertellen dat ik zelf geen Zethar veulentjes gezien heb.
Ik zou even afwachten hoe de nafok uitgroeit.

Alexandro veulentjes:
Afbeelding
Niet een superlange hals...wel een superveulentje...okey, okey uit een hele goede moeder. Je wil niet weten hoe dit veulen beweegt.
Het is Elvirma uit Tajirma vande fam Hekkert

Uit de moeder van mijn paard heb ik er een gezien met een hele lange hals.
Ik vind ze allemaal een heel voornaam front hebben. Ze hebben biijna allemaal hele tactmatische bewegingen met veel balans en zijn opwaart gebouwd. Ze galoperen makkelijk aan.
Het iets strak zijn in de lendenen is iets wat bij Amor wegkomt wordt ook wel gezien wordt bij de Alexandro nakomelingen. Ik heb er minder moeite mee...mits niet te erg uiteraard.

Elegant?... Zie mijn profiel :D

Maar als ik nog eens naar de foto's van jouw paard kijk...ik zou denk ik Vitens doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:58

Ik zou Alexandro niet durven aangezien de lendenen. Deze merrie is mooi vrij van Koss-bloed en dat zou ik persoonlijk willen houden :)

Ik vind Vitens niet bijzonder strak op zijn lendenen (zie http://stalhofs.homestead.com/files/Vitens_Staand2.JPG ), maar ik zou wel om de kracht vanachteren denken. Hij heeft een wat lang achterbeen namelijk.

Alexandro P heeft wel echt kracht in zijn bewegingen, maar als je op deze foto kijkt ( http://www.romviel.net/html/photobooks/ ... androP.jpg ) dan zie je toch wel dat hij wat strak is.

Heb je al wel aan bijvoorbeeld Sirius of Laurentz gedacht?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:18

@NatasjavE, van Zethar heb ik zojuist het afstammelingenrapport gelezen en dat is niet best :n Jammer!

Het veulentje van de foto is wel een super veulentje inderdaad! :) Maar toch weer een wat korte hals en strakke rug. Qua hals kan mijn merrie dat wel hebben, maar ik zou de rug graag iets minder strak zien.
Wat betreft front, takt en balans heb je helemaal gelijk. Het zijn uniforme veulens met veel houding en goede bewegingen. Het enige waar ik me aan stoor is de strakke rug/lendenen ;)

Ik had al eens in je profiel gekeken, fijne merrie heb je! :j

Vitens moet ik gewoon eens in real life gaan bekijken.
Waar staat die ter dekking? :)

@Pletje123, ik twijfel ook erg over alexandro, ivm de strakke lendenen :j Op de link die je plaatste valt dat inderdaad toch best wel op ;)

Vooral Laurentz vind ik een aansprekende hengst, maar ook van deze hengst weet ik heel weinig. Heeft iemand hier toevallig nakomelingen van? Hoe is de hengst in beweging?

Sirius ga ik even zoeken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:30

De moeder van het getoonde veulentje is een Laurentz :D Ja okey...zie je zo niet veel van.

Laurentz is inderdaad ook een fijne hengst. Kan je zeker naar kijken

@Pletje...klopt hoor...Dat heeft Alexandro ook.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:39

Oh, okee :D
Dus dan fok ik nu een Laurentz merrieveulen, die dek ik dan met Alexandro en dan krijg ik zo'n mooi veulentje :)* :+
Was het maar zo simpel ;)

Ik ben erg benieuwd naar nakomelingen van Laurentz.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:27

@Wesselady: je zou dan inderdaad later weer met Alexandro kunnen dekken :j

Vitens staat ter dekking bij Stal Hofs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was Vitens op 31 Maart 2009 :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 10:02

Nice!!

Jij hebt Vitens live gezien dan, in maart? Hoe was je indruk van hem?
Heb even op de site van Stal Hofs gekeken en zag dat Sirius hier ook staat. Heb je die toevallig ook gezien? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:20

Kom komend voorjaar kijken op de Gelderse hengstenshow. Diverse Gelderse hengsten maken daar hun opwachting en ik weet bijna zeker dat Vitens ook komt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:08

Okee, goed plan! :)
Waar en wanneer is dat?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:13

Hoezo Zethar op wacht?

Afbeelding
Deifeldt, Zethar x Galant X Elegant
Afbeelding
Donnavivera, Zethar x Loek X Goudsmid
Beiden van de eerste afstammelingen-keuring.
Waarmee ik wil zeggen dat de hengst Zethar door de negatieve houding van de keuringscommissie; die een zeer negatief rapport schreef zijn kansen tijdens de tweede afstammelingenkeuring ernstig heeft verkleind. Want, zeg nou zelf, als je een top merrie hebt ga je niet naar een hengst waar zo negatief over geschreven wordt als je niet zelf de veulens hebt gezien. Je krijgt dan gegarandeerd een self fulfilling prophecy omdat de hengst dan zeker geen goed moedermateriaal aangeboden krijgt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 09:23

Dit zijn dan wel weer erg leuke veulentjes uit Zethar.
Maar ook uit goede merries, zo te zien ;)

Vaak werkt het inderdaad wel zo met een negatief rapport.
Zo'n hengst krijgt dan eigenlijk geen kans meer...

@Albert, zijn dit jullie eigen veulens? Hoe is jullie indruk van de hengst, wat heeft ie verbeterd op jullie merries? En, last but not least, hebben jullie weer met Zethar gedekt? :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:27

Als je een veulenboekmerrie hebt, en verder ook niet geïnteresseerd bent in keuringen, waarom neem je dan Olaf of Zendgraaf niet?
Puur Gelders, zwart met witte benen en bles, 100% op de rontgenfoto's, superfijne karakters en de helft van het dekgeld van KWPN'ers.
Ze dekken bij het IHW.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:34

Wesselady

Check eens op internet naar het Ishw daar zijn ook gelders hengsten ingeschreven oa PAscal (zepXelegant). Nieneke Noordegraaf ( voorheen de eigenaar van Zep) kan je wellicht ook verder helpen in een goede keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:20

WesseLady schreef:
Okee, goed plan! :)
Waar en wanneer is dat?

In februari.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:25

WesseLady schreef:
Vaak werkt het inderdaad wel zo met een negatief rapport.
Zo'n hengst krijgt dan eigenlijk geen kans meer...

@Albert, zijn dit jullie eigen veulens? Hoe is jullie indruk van de hengst, wat heeft ie verbeterd op jullie merries? En, last but not least, hebben jullie weer met Zethar gedekt? :)

Donnavivera is van onze merrie.
Halsvorm/ lengte is verbeterd en het exterieur is meer rijpaardtypisch geworden. Een iets fijnere Gelder is wat we wilden en gekregen hebben.
Lisa is weer drachtig van Zethar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:00

vosroy schreef:
Wesselady

Check eens op internet naar het Ishw daar zijn ook gelders hengsten ingeschreven oa PAscal (zepXelegant). Nieneke Noordegraaf ( voorheen de eigenaar van Zep) kan je wellicht ook verder helpen in een goede keuze.

Ishw is een organisatie die dieren in nood red... Je bedoeld het IHW.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:49

@Albert, ik zoek een hengst die o.a. de bovenlijn/front wat verbeterd, zou Zethar dan iets zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie veulentje volgend jaar! Wanneer komt ie? :)

Ik heb gezocht naar het IHW, maar kan niet vinden welke hengsten hierbij aangesloten zijn. Ik ben hier wel erg benieuwd naar. Staan deze hengsten ergens op internet? :)