[H][wb]Dekhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

[H][wb]Dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:43

Ik ben al een tijdje uit de "rijpaarden-wereld" dus vandaar dat ik deze vraag hier neerzet:
Voor een merrie van een collega van mij ben ik op zoek naar een geschikte dekhengst.
De merrie is al ouder (heeft al veulens gehad) spijkerhard, ongeveer 1.60 hoog, een Rinaldo x Uppercut, vos met veel wit.
De merrie zelf is een echte halfbloed qua uiterlijk, maar heeft wel karakter; zelden zo'n heethoofd meegemaakt.
Omdat mijn collega graag een veulen voor zichzelf als (later) rijpaard wil fokken zijn de eisen niet heel erg zwaar: een hengst die koel in het hoofd is, aangezien de merrie een behoorlijk temperament heeft, wat meer maat en..als het even kan zou ik misschien zelf wel kiezen voor een Gelders gefokte hengst. Ze wil straks een fijn recreatiepaard waar ze zo op weg kan rijden dus ik hoef niet te zoeken naar top dressuur- of springverervers maar een leuke hengst met een goed karakter en goed gebouwd.
Hebben jullie ideeen/suggesties? Dekgeld zo rond de 500 euro.
Laatst bijgewerkt door gomir op 18-07-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Anoniem

Re: Dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:41

Meer maat, fijn allround recreatiepaard, niet te duur: Vitens

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:18

Dankjewel voor je reaktie!
Vitens had ik zelf ook al bovenaan mijn lijstje staan; leuk om dat nog bevestigd te zien!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:27

Niet helemaal jouw vraag, maar als het echt een braaf paard moet worden, waarom koopt ze niet meteen een Gelders paard dat al wat kent? Een brave hengst op een heethoofd geeft geen garantie op een brave, weet ik inmiddels uit ervaring ;-)

Ben laatst bij Ria Hekkert geweest, hele mooie brave paarden gezien! Zij verkoopt ook veulens en voor helemaal geen wereldprijzen.

Als ik weer eentje moest kopen zou ik zeker bij het Gelderse type gaan kijken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:11

Ik sluit me bij WowAmigo aan. Het dekken met een rustige en koele hengst geeft geen garantie.
Daarnaast de risico's die eraan vast zitten, het opfokken van het veulen en andere aanverwante zaken moet je ook niet vergeten.

Vaak is het slimmer om een dergelijk paard te krijgen gewoon rond te zoeken op internet of in krantjes waar paarden te koop aangeboden worden. Dan weet je namelijk al wat je krijgt, bij zelf een veulen fokken moet je dat altijd maar afwachten!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Misschien handig om de afstamming van de merrie er even bij te zetten?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 23:05

Bedankt voor jullie reakties!
Tja het is mijn paard niet en zij wil dolgraag een kind van haar merrie; ze rijdt ook geen wedstrijden ofzo en heeft dus wat minder hoge eisen.
Uiteraard kun je een heel leuk Gelders gefokt paard kopen maarja..zij wil dit graag en dan het hele traject: dekken, dracht en op laten groeien tot het moment dat het dier ingereden kan worden en ze beseft dat daar uiteraard ook risico's aanzitten.
Nu moet ik zeggen dat zij met het karakter van haar merrie goed om kan gaan hoor, ze heeft erg veel geduld en blijft zelf rustig, maar als je dan een partner zoekt ga je er niet nog een temperamentvolle hengst op zetten natuurlijk, maar ik begrijp jullie reakties hoor, het geeft absoluut geen garantie.
Afstamming had ik al neergezet: Rinaldo (Darling Boy) x Uppercut.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:56

Misschien is het slim ook de oudere type oldenburgers erbij te halen, deze hebben vaak ook meer rust in zich.

Ik kan je helaas niet helpen, ben alleen bang dat het dekgeld ook wat aan de lage kant is. (Ik heb nu zelf een veulen bij mijn merrie lopen, maar dat dekgeld lag ook hoger).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:01

Het dekgeld van de jongere hengsten is vaak goedkoperdan van de bewezen hengsten. Voor mijn eerste veulen heb ik voor de dekking €700,- betaald, dit jaar is de dekking die ik heb betaald €1400,- oudere hengst, meer ervaring.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:20

F-AM -> EHK

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:22

Is Jackson niets voor je collega?
Geeft hele fijne brave paarden die allround zijn.
En als je collega in de buurt van jou woont dan kunnen jullie hem ook nog eens makkelijk live gaan bekijken, want hij staat in Enkhuizen.

Meer info via http://www.stoeterijdeen.nl

Vitens vind ik trouwens ook geen slecht idee, maar daar is wel minder bekend over de nakomelingen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:35

Hey dat is een goede tip zeg! Enkhuizen is voor mij echt dichtbij, mijn collega woont in Zaandam maar dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit.
Ik heb van de week ook Alexandro P (hoop dat ik de naam goed spel) voorbij zien komen; dat type staat me ook erg aan.
Bedankt tot zover!