[H][wb]Geschikte hengst voor mijn Ipsylon B x Pazifik merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

[H][wb]Geschikte hengst voor mijn Ipsylon B x Pazifik merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:08

Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken en ik zou graag feedback krijgen over een geschikte hengst keuze.

Het gaat om Nuance B, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=68297

Het liefst zou ik voortborduren op de springlijn, maar toch ook een paard wat dressuurmatig goed mee kan komen.
Als het veulen een kopie van de moeder zou worden ben ik tevreden, vooral het karakter wil ik graag terug zien komen.
Het is een hele vriendelijke merrie, werkwillend, wakker, betrouwbaar, ze leert snel en ze mankeert eigenlijk nooit iets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En er zijn wel een paar verbeterpuntjes:

Wat meer maat zou welkom zijn
Minder schoft
Schuinere schouderligging
Strakkere rug
Smallere voorhoeven
Hogere verzenen

Ik zat zelf aan Damiro te denken en Kigali is ook in mijn gedachten langs gekomen.
Maar ik ben niet goed op de hoogte van de fokkerij en stel alle raad en adviezen zeer op prijs.
Laatst bijgewerkt door gomir op 24-05-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Myca

Re: [H][wb]Geschikte hengst voor mijn Ipsylon B x Pazifik merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:33

Is er echt niemand met een tip?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:04

Het loopt niet echt storm :D
inmiddels begint het toch actueler te worden en ik loop nu nog meer met het plan Nuance B. te laten dekken.

Ik zou wat advies zeer op prijs stellen, is er iemand die iets kan bijdragen aan informatie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:01

Ik heb niet zoveel verstand van springlijnen,en ik ken de afstamming van je merrie ook niet.Maar als ik haar zo zie op de foto dan zou ik goed op de bouw en bovenlijn van de hengst letten.En voor een dier met een functionele bouw voor zowel de dressuur als spring zou ik je aanraden een goede allround springhengst te kiezen.Kigali vereft trouwens niet zo'n hele beste rug,die zou ik laten staan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:52

Elisa2, dank voor je input.

Ken je Almé Z niet?

En Damiro voor deze merrie, wat vindt je daarvan? Dat is tot nu toe mijn voorkeur, maar ik sta open voor andere ideeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:21

Alme ken ik wel..maar dat is ook de enige in de hele afstamming haha.Ik ken niet zoveel Damiro's persoonlijk.Je hebt wel mooi lijnenteelt op Alme dan.En Ramiro bloed is erg fijn,maar ik zou echt niet weten of hij dressuurmatig veel toevoegt.
Met de schoft van je merrie vind ik trouwens niets mis,hij lijkt een beetje vreemd maar dat komt omdat de rug zo verzonken is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:26

Ik zie dat er al 2 keer Alme inzit,ik weet niet of je dat nog een keer moet bevestigen dan.Ze komt uit een goede moederlijn zag ik,maar ik zou er inieder geval geen hengst met veel volbloed opzetten omdat dat er al heel veel inzit in de vaderlijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:36

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:38

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:06

Elisa2 schreef:
Indoctro geeft ook goede dressuur en springpaarden,mischien is iets met dat bloed erin ook interesant.

Deze hengst heb ik eens een heel fijn dressuurpaard van gezien:
Orame,ook een Indoctro zoon
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000005618

oramé geeft alleen diepvries. dus alleen bij merries gebruiken die gemakkelijk zwanger worden. Voor allrounder kan ik Warkant voorstellen. ik heb zijn nakomelingen gezien uit zowel spring als dressuurhengsten en allemaal met mooie gangen. ook zijn ze groot.

http://www.gestelhof.be/n/warkant.htm

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:21

Dank voor jullie suggesties! Ik ga me er vast in verdiepen.

Nuance heeft overigens eerder één veulen gehad van Amsterdam, dat is toen goed verlopen.
Ze is bijzonder makkelijk in omgang, het karakter is iets wat ik ook belangrijk vindt.

Ze is zelf door Wim van Dam gefokt. Ik ben niet meer bijgebleven op fokgebied, maar vroeger spraken me zijn paarden erg aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:29

Zegt mij ook niets,als ze al niet makkelijk is is het denk ik heel verstandig om niet meer terug te fokken op Alme.Die schijnt aparte karakters door te geven.
Amsterdam is wel een aparte match,hoe is dat veulen uitgegroeid weet je dat?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:58

Elisa@, Nuance heeft juist een heel makkelijk karakter, dat was juist iets wat ik graag zou willen houden.

Het veulen uit Amsterdam is maar iets groter geworden dan Nuance, verder zag je niet veel van de hengst terug. Hij leek hij vooral op zijn moeder. Toen ik hem voor het laatst heb gezien was hij 4 jaar, toen was hij wat overbouwd, hoe dat nu is weet ik niet.

Van Warkant heb ik gehoord dat je eigenlijk een merrie nodig hebt met voldoende halslengte, Nuance heeft helemaal geen lange hals, zou dat niet te propperig worden? Verder vindt ik dat wel aan aansprekende hengst...

Viceroy kende ik helemaal niet, maar zo op papier lijkt hij wel een geschikte kandidaat. Weet jij wat voor karakters hij doorfokt?

Misschien handig:
Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:36

warkant heeft vooral merries nodig met dikkere halslengte zoals uw merrie dat heeft. maar alle nakomelingen hebben goed ontwikkelde halslengte. dus hij verbetert dat wel.

ik zie op rapport dat merrie slechte achterhand heeft. dus beter hengst pakken met sterke achterhand die dat ook doorgeeft.

volgens afstammelingsrapport van Warkant:
Warkant fokt grote, langgelijnde en snittige veulens met geweldige bewegingen. Zijn veulens hebben front, kunnen schakelen en hebben een dragend sterk achterbeen. Velen zijn zwart en hebben veel souplesse en gummi.

dus is hij zeker wel geschikt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:13

Dakario, wat voor karakters geeft Warkant door?
Ferro's staan niet echt makkelijk bekend en ik ken geen Warkant nakomelingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:23

Viceroy dekt nog niet lang genoeg om wat over de karakters te zeggen denk ik.Mischien staat er hier op bokt wat meer info over hem.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:28

Myca schreef:
Dakario, wat voor karakters geeft Warkant door?
Ferro's staan niet echt makkelijk bekend en ik ken geen Warkant nakomelingen.

ik heb zelf een warkant nakomeling. een ruin van 5 jaar. zelf zadelmak gemaakt. heel gemakkelijk en superbraaf. vooral heel lief. houdt van knuffelen. een vriendin van mij heeft ook een warkant-merrie en bij haar is dat ook zo. heel lief karakter en superwerkend. die willen alles voor u doen. foto staat in mijn profiel (onderste foto)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:34

Ik zou zelf denken aan een Heartbreaker kleinzoon voor jouw merrie. Regilio en Padinus zouden volgens mij goed kunnen passen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:36

Katja schreef:
Ik zou zelf denken aan een Heartbreaker kleinzoon voor jouw merrie. Regilio en Padinus zouden volgens mij goed kunnen passen.

heartbreakers staan wel bekend dat ze moeilijke monden doorgeven en nogal veel energie hebben. ik weet niet of dat wel geschikt is voor dressuur?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:38

Energie is voor dressuur wel heel handig. Zowel Padinus als Regilio lijken zelf wel een fijne mond te hebben dus daar zou ik niet te bang voor zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:19

Energiek vind ik wel leuk, als ze maar wel betrouwbaar zijn.

Ik houd wel van een gevoelig paard maar ik heb geen zin in een 'gekkenhuis' en ik houd niet van flegmatische types.

Aan een Heartbreaker had ik nog niet gedacht. Zouden die wel genoeg maat doorgeven en wat geven ze door qua karakter?
Nuance ziet spoken als je haar niet echt rijdt, maar als je de baas bent is het een gouden paard. Op zich is dat prima, maar soms vind ik het wel jammer dat ik nooit eens mijn kinderen op haar kan zetten zonder dat ik er bij ben.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:31

heartbreaker geeft geen maat maar wel springkwaliteit. ik heb nooit een dressuurpaard gezien met heartbreaker in stamboom.
qua karakter.. ik heb een paar heartbreakers nakomelingen gezien maar zijn zeker niet kalm. zijn drukke paarden. maar wel lief in omgang

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:49

Katja, bedankt voor je ideeen.

Ik waardeer ieders suggesties zeer, het opent perspectieven waar ik nog niet eerder aan had gedacht.

Maar ik denk dan toch dat ik de Heartbreakers laat voor wat ze zijn, wat meer maat is zeer welkom.
Nuance is echt klein en ik wil niet straks een E-pony overhouden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:57

Misschien wel een hele onconventionele gedachte, maar is iemand van jullie bekend met McJonnas (2003)?

Een cremello warmbloed hengst van 1.65,
Homozygoot creme (CrCr) en Heterozygoot Agouti Aa, dus in combinatie met mijn vos 100% kans op Palomino

Ik heb nog nooit een nakomeling van hem life gezien, maar hij heeft een aparte combinatie van bloedlijnen. Trakehner met volbloed. Hij heeft een aanhankelijk karakter en lijkt dit door te geven aan zijn veulens.
Zijn nakomelingen kunnen ingeschreven worden bij verschillende stamboeken, waaronder het KWPN.

Weet iemand wat hij qua exterieur doorgeeft?

http://www.hs-meijer.nl/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:10

McJonnas is niet warmbloed goedgekeurd en staat alleen als L2 Listed in het S.S.H. Register.
Volgens kennissen die hem in levende lijf hebben gezien (en wiens commentaar ik vertrouw) is de hengst zeker niet 165 cm groot, eerder 162 cm.
Zijn afstamming is volbloed met een mengeling van diverse czech/pools/hongarij. warmbloeden, geen Trakenher Verband bloedvoering.
Zijn nakomelingen kunnen ingeschreven worden in verschillende Sport Registers in England en in verschillende de Hulp-Boek en B-Registers van verschillende WB stamboeken die het S.S.H. 'erkend'.

Voor meer informatie alleen via PB.