[H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saariewaarie

[H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:27

Hallo,
ik ben van plan om binnenkort te fokken met mijn zesjarige merrie Frauke, +/- 1m45, sportieve type haflinger.
Nu ben ik op zoek naar een warmbloedhengst met mooie ruime bewegingen en een rustig kalm karakter.
Mijn voorkeur gaat dus niet uit naar hete KWPN'ers want Mijn merrie is nogal heftig van karakter (nogal een vurige vader vndaar) en het veulentje zou best wel een ietwat kalmer karakter mogen hebben.
qua maat, is het nu niet dat het een reus van een hengst moet zijn...
Karakter en dressuurtalent = het belangrijkste ...
Afbeelding Dit is mijn merrie... op 3jarige leeftijd.

'Hello, ik ben Paris Hilton ;) '
Afbeelding

Ik hoop op heel wat voorstellen...

Karennnn

Re: [H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:48

Wil je een pony of paard als hengst?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:19

Mag nen grote pony zijn, maar ook een paard...
ms stiekem een paard, maar moest ik nu dé match vinden en is een pony met maat, dan zou ik mss voor de pony gaan e...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:39

Wat wil je verbeterd hebben aan je merrie, qua exterieur? Wat voor soort veulen wil je fokken, voor de recreatie of de sport? Mag de hengst iets steviger zijn, of echt wel rank?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:49

Liever een ietwat rankere hengst, aangezien ik hier toch met een Haflinger zit, welliswaar het moderne type, maar dat blijven ietwat kloekere beestjes he. Niet dat het een spriet van een hengst moet zijn, want dat kan dan ook weer niet.
Hengst mag wat gevulder zijn, maar is geen noodzaak...
Laten we zeggen dat ik er geen topsport mee ga doen, maar zal toch een beestje zijn dat zal ingezet worden op wedstrijd (dressuur) en dat regelmatig zal moeten werken. zal allicht wel af en toe een wandelingetje maken, maar ben daar zelf geen fan van dus...
qua exterieur ja, mijn merrie heeft een sprekend koppie en een mooie brede nek, mss wat extra lengte in nek.
en een ietswat langer lijf...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:57

Ik denk dat Don Carino du Bois wel op je merrie zal passen. Heb je iig de lengte in het lichaam en een ''lichte'' hengst.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:08

Weet je toevallig iets meer over het karakter van de hengst?
is wel eentje die op men lijstje komt te staan... (maar is natuurlijk een pony en zou liever een ietwat grotere maat hebben, eventueel ;) )

maar denk juist dat deze hengst ervoor gaat zorgen dat ik met een veredelde (fijnere) haf ga lopen ipv met een chic beestie waarvan we zegge: zo'n beest...

maar is wel zot schoon beestje... maar op haf... kwni...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:11

nog iemand een ideetje?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:01

Hoeveel bedraagt je budget feitelijk?
En hoe zou je de inseminatie regelen?

Mijn keuze van dit jaar zit volgens mij bij jou id buurt, www.breemeersen.be & Crescendo. (Lotenhulle)
Dit is een mooie donkere hengst, springgefokt maar voldoende dressuurkwaliteiten, rustig karakter.

Voor echte dressuurhengsten zal je volgens mij naar KWPN moeten gaan, en daar ben ik net iets minder in thuis.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:04

kijk eens op onze site daar staat een nakomeling van onze hengst Marialva en een haflinger merrie ;) daar is een schitterend veulen uitgekomen ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:53

lientje, laten we zeggen dat ik er om te starten niet dé duurste hengst erop ga zetten. Aangezien ik het veulentje allicht toch in geen enkel stamboek zal kunnen inschrijven.
is nu niet dat het een op en top dressuurhengst moet zijn...
als dat beestje genoeg dressuurkwaliteiten heeft en een rustig karakter...
de insiminatie laat ik dan door mijn (zeer bekwame) DA thuis doen dan denk ik... ofwel zet ik ze bij de hengstenhouder als t niet te ver is...
marialva, ga eens kijken...

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:58

het veulen van de haflinger merrie heeft NRPS papieren gekregen dus kan je het veulen laten inschrijven bij het NRPS ;) en even tussen ons het dekgeld voor een halfinger merrie is 375 euro ;)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:26

marialva schreef:
het veulen van de haflinger merrie heeft NRPS papieren gekregen dus kan je het veulen laten inschrijven bij het NRPS ;) en even tussen ons het dekgeld voor een halfinger merrie is 375 euro ;)

Vreemd, want voor het nrps is minimaal 12,5% arabisch bloed vereist voor ponys en 12,5% anglo-arabisch bloed voor paarden en daar voldoet een veulen van haflinger maal spaanse hengst volgens mij niet aan.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:31

Prince schreef:
marialva schreef:

Vreemd, want voor het nrps is minimaal 12,5% arabisch bloed vereist voor ponys en 12,5% anglo-arabisch bloed voor paarden en daar voldoet een veulen van haflinger maal spaanse hengst volgens mij niet aan.

ten eerste is mijn hengst geen spaanse hengst! ten tweede heeft dat veulen wel degelijk NRPS papieren, en als je je ook maar even verdiept in de Lusitano zie je dat een kruising daarvan wel degelijk in aanmerking komt voor papieren van het NRPS ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:45

En wat is het karakter van je hengst? eerder hevig of kalm?
Ik heb nood aan een rustige hengst...

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:55

saariewaarie schreef:
En wat is het karakter van je hengst? eerder hevig of kalm?
Ik heb nood aan een rustige hengst...

lieve schat hij is onvoorstelbaar braaf ook zijn nakomelingen zijn super braaf kijk eens op mijn website bij fabiennes page en klik een paar filmpjes van hem aan ;) ik heb nakomelingen van hem staan en ben je vrijblijvend welkom om eens te komen kijken en zelfs om hem te rijden dan voel je zijn karakter en zul je niet geloven dat hij een ervaren dekhengst is zo braaf.....

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:38

Als je een BWP hengst neemt, dan kan je die gewoon inschrijven in het BWP, alleen zal de afstamming van de moeder dan onbekend zijn.

Misschien toch ook even het overwegen waard? Het zal nooit interressant zijn voor de fokkerij of zo, maar wie weet, later, ooit, mocht je het toch willen verkopen...

Ik kende trouwens 2 Gottwalds (breemeersen) uit een haflingermerrie, en dat waren 2 echt knappe paardjes, ca 1.55-1.60 maar héél leuk presteren!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:49

Ja daar heb je wel gelijk in...
heb zo al een paar kruisinkjes zien lopen en ben er echt zot van...
(vandaar dat ik dat ook wel zie zitten)
Mn voorkeur gaat uit naar een paard ipv een ponybeestje, aangezien ik toch liever een ietwat groter beestje zou willen hebben... (1m55-160 is ideaal voor mij met mn meter 60)
en aangezien ik zot zit van én haflingers én warmbloedjes lijkt het me leuk die eens te mixen ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:56

Ik ben (helelmaal) NIET zo voorstander van dat mixen, maar ik moet wel bekennen dat die 2 "mixen" die ik gezien & gekend heb, echt supermooie & goeie paardjes waren!!!
Maar dat was dus ook al echt zo'n sporthaf, die mams.

En ik denk dat je daar dus wel goeie hengsten kan vinden voor 600 EUR. Maak je dan misschien es de overweging, nu 200-300 EUR meer betalen voor BWP hengst en half papier, of papierloos veulen...

Uiteindelijk zijn die 200-300 EUR niets, vergeleken met 3 jaar opfokken van zo'n jong ding!

Of je kan ook gewoon een haflinger fokken voor de verkoop, en een warmbloedveulen aanschaffen met volledig papier...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:03

van die 200-300 eur heb je volledig gelijk hoor, daar ben ik mee akkoord.
Dit jaar fok ik zowieso een haflingerveulentje voor de verkoop, had nog een dek te goed, want was vorig jaar niet gelukt en vind het zonde om dat geld weg te smijten.

maar als ik een warmbloed koop met papier, dan heb ik geen mix e ;)
zie nog wel, maar vind inderdaad dat je in de breemeersen mooie hengsten kan vinden.
mn nicht heeft er eentje van adorado lopen dit jaar. nice :)
Ik vind Gorki en Crescendo wel 'iets' hebben... en das nog licht uitgedrukt... maar kijk ben in de springerkes aant zoeken e nu... maar zolang ze goe kunnen bewegen, ga der ook gene grandprix mee rijden e :P
Maar over het karakter van die beestjes weet ik niet al te veel...

Marialva, ik vind je hengst echt wel iets hebben... staat op mn lijstje van mogelijke papa's
Laatst bijgewerkt door saariewaarie op 13-05-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:14

nou ja, ik zeg nu maar Breemeersen, omdat ik vind dat hun springhengsten zéér veelzijdig zijn, oa Escuro, Crescendo, die kunnen meelopen met dressuurpaarden, en omdat het zo dichtbij is, dus tijd- & kostenbesparend voor jou.

Adorado staat gekend om zijn superkarakters, echt makkelijke veulens. Verder denk ik dat de meeste hengsten daar nogal eerlijk zijn, die jongens zijn nog zo geen echte profs hé, en hebben dus enkel "handelbaar" materiaal op stal.

Mijn voormalige bijrijder heeft enkele jaren de jonge paarden zadelmak gemaakt daar, dus daarom dat ik hun methode wel wat ken en er ook voorstander van ben...

Edit: groot gelijk hoor, van die dek, is anders zonde vh geld!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:19

geloof juist dat gottwald niet de gemakkelijkste is en heb ook al een paar horen klagen over karakter van de nakomelingen... maar dat kan natuurlijk ook persoonlijke smaak zijn e...

gottwald zou ik ni voor gaan, zowiezo al ni, maar crescendootje, mjamja... of die gorki, maar er is precies nog geen video van...

moet zeggen dat dat adoradoveulentje nu al heel braafkes is, heeft ook wel een heel handelbare maar pittige (int parcours) moeder...
moet zeggen dat ik de prijzen ook wel eerlijk vind hoor... en de breemeersen, dat is gelijk in mijn achtertuin of t scheelt niet veel, mn paarden staan in lotenhulle (wel de andere kant, maar lotenhulle is nu weer zo groot niet e ;) )

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:35

Nee, ik heb ook nooit Gotwald voorgesteld vr jouw merrie hoor, juist om zijn karakter! wel dat ik 2 leuke gotwalds uit haf kende.

En ik stelde dus ook breemeersen voor omdat da zo dicht is, en dus hun veelzijdige paarden, en hun vrij "eerlijke" tarieven en hun hengsten die allemaal (uitz de "oude" garde) rustige en goeie karakters geven.

Gorki is volgens mij niet gekeurd. Die vind ik nochtans echt leuk!!! Iets vreemd, geprimeerd op 2e fase, 1vd 5 beste hengsten toen, en op (uitgestelde) 3de fase niet aangenomen als hengst. Misschien volgend jaar wel? Dus ik weet niet of hij
a) beschikbaar is
b) of zijn prijs zo blijft als niet gekeurde hengst?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:36

Voor zover ik kan lezen op de site is ie gekeurd en idd, is ne leuke hengst...
zie wel gn prijs staan bij den gorki, ma mss zie ik het allemaal zo klaar niemeer na nen dag fysica ;)

en weet wel dat je gottwald niet voorstelde, maar das t enige dak weet over één vn de karakters vn ginder. voor de rest ken ik er peanuts vn...:+

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:59

Saar, die is echt niet gekeurd hoor, ik was echt verbaasd vh nieuws, maar k ken iemand id hengstenjury en die zei dat ze in uitgestelde fase enkel 2 "oudere" hengsten genomen hebben.

We hebben nog uitdrukkelijk nr Gorki gevraagd, maar neen, niet aangenomen!

Gottwald is oude garde hé, die jonge hengsten van hun zijn echt allemaal eerlijke & rustige paarden, dixit E., die hun jonge afstammelingen moest zadelmak maken.