Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Karennnn schreef:Ik zou met een moeilijk karakter geen heartbreaker zoon nemen. Heartbreaker staat bekend om zijn moeilijke karakters.
Verder vergroot heartbreaker ook niet op een gemiddelde merrie en zal je toch +- dezelfde stokmaat als jouw merrie moeten verwachten. Als je zegt dat je merrie een moeilijk karakter heeft, vrij klein en compact is, behendig en snel is, niet graag dressuurt en jij wel, dan zou ik zeker niet gaan voor een heartbreaker omdat je dan die aspecten gaat versterken.
Ik zou dan kijken naar een grootramige, koele, brave, goedbewegende hengst. Zo probeer je de minpunten van je merrie te verbeteren en niet te bevestigen. Veel succes
snoepie12 schreef:Ik zou ook voor Saros van 't Gestelhof of misschien Warkant van 't Gestlhof ( v. Ferro ).
Deze hengsten staan bekend om hun goede karakters en zijn veelzijdig gefokt.
En staan ook nog eens bij je in de buurt wat ook een verreiste was.
Neem eens contact op met Louis van Gestel, hij zal je graag verder helpen.
s0173957 schreef:Va Vite van Stal Ceulemans is ook een zoon van Heartbreaker en schijnt geweldig makkelijk te rijden zijn...
Heeft op z'n 7 al enkele 1m50 proeven foutloos afgelegd...
http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=47
, ben je er zeker van dat de hengst ook een goed karaketer vererfd ? snoepie12 schreef:s0173957 schreef:Va Vite van Stal Ceulemans is ook een zoon van Heartbreaker en schijnt geweldig makkelijk te rijden zijn...
Heeft op z'n 7 al enkele 1m50 proeven foutloos afgelegd...
http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=47
Heartbreaker x Clinton, ben je er zeker van dat de hengst ook een goed karaketer vererfd ?
Inderdaad niet echt een bloedlijn waar je naar grijpt als je een betere karakter wil 
Karennnn schreef:snoepie12 schreef:Ik zou ook voor Saros van 't Gestelhof of misschien Warkant van 't Gestlhof ( v. Ferro ).
Deze hengsten staan bekend om hun goede karakters en zijn veelzijdig gefokt.
En staan ook nog eens bij je in de buurt wat ook een verreiste was.
Neem eens contact op met Louis van Gestel, hij zal je graag verder helpen.
voor het goede karakter zou ik inieder geval van Saros wegblijven.
Ik ben zelf niet van de half en half hengsten (half springen, half dressuur) maar ik ken wel een warkant merrie uit een heel horizontale, kleine springmerrie en dat was een zeer geslaagd veulen, met goed karakter. Kon gruwelijk springen (moeder ook!!) en goed bewegen, iets groter als moeder en goed karakter.
Dus als je zelf wat meer in de dressuurrichting zoekt, maar niet volledig wil afgeven op springkwaliteiten kan warkant wel een mogelijkheid zijn, al zou ik dan eerder kiezen voor een springhengst met correcte bewegingen!
Libbylib schreef:Karennnn schreef:Ik zou met een moeilijk karakter geen heartbreaker zoon nemen. Heartbreaker staat bekend om zijn moeilijke karakters.
Verder vergroot heartbreaker ook niet op een gemiddelde merrie en zal je toch +- dezelfde stokmaat als jouw merrie moeten verwachten. Als je zegt dat je merrie een moeilijk karakter heeft, vrij klein en compact is, behendig en snel is, niet graag dressuurt en jij wel, dan zou ik zeker niet gaan voor een heartbreaker omdat je dan die aspecten gaat versterken.
Ik zou dan kijken naar een grootramige, koele, brave, goedbewegende hengst. Zo probeer je de minpunten van je merrie te verbeteren en niet te bevestigen. Veel succes
helemaal mee eens ..dit weekend in Vrasene een deel Heartbreakers gezien ...regelrechte ramp voor amateurs ( en prof ) klein, beknopt verschrikkelijk heet en moeilijk te rijden en dan nog weinig kwaliteit erbovenop..ik denk dat je heel goed moet nadenken op wat voor merrie je de hengst zet ...daar ik ook op internationaal concours enkele heel fijne Heartbreakers heb gezien
vergrotend en nuchter dan zeg ik Cicero ..ook nog eens in de buurt
Libbylib schreef:Bij Cicero is het toch betalen bij dracht ..dus het risico is kleiner
ik heb gedekt nu met Arezzo ...dat is een Chin chin x Heartbreaker .. wel een eerlijke en fijn te rijden jonge hengst ..en ERG goed springen ...
Dakario schreef:wegens crisis op de manege waar mijn paard staat ga ik voorlopig dit jaar niet dekken. maar heb wel een vraagje het is toch geen probleem dat ze op oudere leeftijd zwanger wordt? ze is dit jaar 15 en volgend jaar dus 16. nog nooit veulen gehad.
cicero lijkt me wel goeie hengst voor. ik heb ook mijn oog gevallen op crescendo. die laatste zou gangen verbeteren. dat zou super zijn.Dus nu hengst zoeken voor volgend jaar, kan je dit jaar hengst reserveren voor volgend jaar zodat ik dekgeld van dit jaar behoud?
Nog nooit aan gedacht eigenlijk
maar lijkt me onwaarschijnlijk 
Dakario schreef:wegens crisis op de manege waar mijn paard staat ga ik voorlopig dit jaar niet dekken. maar heb wel een vraagje het is toch geen probleem dat ze op oudere leeftijd zwanger wordt? ze is dit jaar 15 en volgend jaar dus 16. nog nooit veulen gehad.
cicero lijkt me wel goeie hengst voor. ik heb ook mijn oog gevallen op crescendo. die laatste zou gangen verbeteren. dat zou super zijn.Dus nu hengst zoeken voor volgend jaar, kan je dit jaar hengst reserveren voor volgend jaar zodat ik dekgeld van dit jaar behoud?

Kimx schreef:Wij zelf hebben enkele oude merries. De oudste is 17 jaar en heeft nog nooit problemen gehad,
is altijd van de 1e keer drachtig. (we hebben haar 1 sabbatjaar gegeven ivm groot veulen jaar daarvoor)
Ook dit jaar is ze gedekt, vol van de 1e keer (hebben we wel gespoeld)
En ook onze andere merries, nog enkele van 15 & 16, geen probleem
Maar ja, ligt natuurlijk aan de vruchtbaarheid van de merrie.
Heeft Crescendo al nakomelingen? (hij toch maar pas van 2006?)
Karennnn schreef:Maar deze merrie is nog nooit drachtig geweest, dus dat verkleint de kans op drachtigheid wel een stuk!
Crescendo is sinds dit jaar goedgekeurd, dus dit jaar zullen de eerste merries gedekt worden.
Hij komt uit een dressuurmoederlijn en kan goed bewegen maar kan ook erg leuk springen. Denk dat TS zich daarop baseerde.

Kimx schreef:Karennnn schreef:Maar deze merrie is nog nooit drachtig geweest, dus dat verkleint de kans op drachtigheid wel een stuk!
Crescendo is sinds dit jaar goedgekeurd, dus dit jaar zullen de eerste merries gedekt worden.
Hij komt uit een dressuurmoederlijn en kan goed bewegen maar kan ook erg leuk springen. Denk dat TS zich daarop baseerde.
Ja, dat dacht ik al.
Heb hem op de hengstenkeuring gezien.
Echt een mooi ding
Of hij gangen gaat verbeteren is afwachten.
Fokken = gokken
Dakario schreef:fokken = gokken is idd juiste woord voor. Vroeger had ik een 16 jarige merrie laten dekken door hengst van vriend van ons. We kennen niks over hengst ook niet over zijn springkwaliteit. we hadden die gewoon genomen omdat dat van vriend van ons is. Bonheur heette die hengst en uit die merrie kwam Dakario en het bleek een heel goed veulen te zijn (springt altijd hoog over en supervoorzichtig en superbraaf! --> ideale veulen voor mij) . hij is nu 6 jaar maar met gebroken achtervoet en staat nu al anderhalf jaar op wei te hopen dat die toch geneest. Vroeger liep die op 3 benen. nu al op 4 benen maar toch eff wachten om zeker te zijn dat die geneest.
Nu ga ik mss ook terug gokken voor volgend jaar. Soms heb je geluk of soms niet. maar goede veulens hangen toch vooral van merries af?
Karennnn schreef:Dakario schreef:fokken = gokken is idd juiste woord voor. Vroeger had ik een 16 jarige merrie laten dekken door hengst van vriend van ons. We kennen niks over hengst ook niet over zijn springkwaliteit. we hadden die gewoon genomen omdat dat van vriend van ons is. Bonheur heette die hengst en uit die merrie kwam Dakario en het bleek een heel goed veulen te zijn (springt altijd hoog over en supervoorzichtig en superbraaf! --> ideale veulen voor mij) . hij is nu 6 jaar maar met gebroken achtervoet en staat nu al anderhalf jaar op wei te hopen dat die toch geneest. Vroeger liep die op 3 benen. nu al op 4 benen maar toch eff wachten om zeker te zijn dat die geneest.
Nu ga ik mss ook terug gokken voor volgend jaar. Soms heb je geluk of soms niet. maar goede veulens hangen toch vooral van merries af?
Ja inderdaad voornamelijk wel. En ook wel van de 'match' natuurlijk. Je mag een goede merrie hebben, als haar minpunt een zwak achterbeen is en je zet er een hengst op met een slecht achterbeen, wil het niet zeggen dat je veulen goed wordt, gewoon omdat de merrie goed is. Maar dat werkt ook zo in alle kanten.
Ons Tangelo veulen kan echt super bewegen. Op dit moment van alle paarden die we nu gefokt hebben (5) kan het het beste bewegen. Terwijl tangelo nu niet bepaald gangwerk verbetert
Dakario schreef:Nu ga ik mss ook terug gokken voor volgend jaar. Soms heb je geluk of soms niet. maar goede veulens hangen toch vooral van merries af?