[H][WB]Welke hengst voor mijn merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1975

[H][WB]Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:17

Ik zou graag mijn merrie laten dekken door een kwpn hengst. Zij is ondertussen 15 jaar oud, is springgefokt (Camus x Raimond x Odd Jobb XX), BWP, heeft nationaal wedstrijden gelopen en heeft nu een veulen aan de voet. Ik zou graag fokken met een dressuurhengst, om eerst en vooral haar gangen te verbeteren, ttz te verruimen. Dus ik zoek een hengst met een super karakter die zijn ruime tot zeer ruime gangen vererft. Liefst onder de 1000 euro. Is als een opvolger bedoelt voor mijn paard.
Ik heb al een paar paarden gezien die me wel aanspraken, maar mss hebben jullie meer ervaring hier mee. United, Zhivago, Ampère, Voice, Johnson... Deze vond ik allemaal interessant. Maar hoe haal ik de beste eruit ? Is allemaal goed hoe hoog de punten zijn die ze krijgen op hun rapport, maar mijn grootste wens is die ruime gangen van mijn merrie te verruimen in haar nakomeling. Kleur van de hengst is van geen belang. Zij is zoals op de foto te zien is, een vliegenschimmel. Haar veulen die er bij staat komt van een vosse hengst, een springer, en die is voor mijn dochter bedoeld.

Afbeelding

Graag reactie aub
Laatst bijgewerkt door petraaken op 24-04-09 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Pantykous

Re: Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:22

Ik kan je niet verder helpen, maar heb even getemd, want je topic staat niet helemaal goed. :)

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:35

ah, ok, waar zou ie dan beter staan ?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:57

United lijkt erg goed te fokken, hij heeft een erg goede index en zijn eerste jaargang leek erg goed, beter dan Johnson. Van Zhivago en Ampere valt nog niet veel te zeggen qua fokkerij, het zijn wel hele goede hengsten, maar Ampere kost al 1200 euro dekgeld..

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:01

hij is wel kwpn aanvaard mss alabastro,ik heb er nu een jaarling van en die heeft super gangen,ook uit een merrie met een sterke achterhand en sterk voorbeen gebruik.

petraaken

Re: [H][WB]Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:00

Heb je geen andere standfoto? Op deze foto is de merrie moeilijk te beoordelen.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:35

Begin meer en meer voor United te voelen. Ook het feit dat hij BWP gekeurd is, en we hier in België bitter weinig deftige BWP dressuurhengsten hebben, tegenover jullie in Nederland. Het is ook niet echt mijn bedoeling om een veulen te fokken die ik voor veel geld kan verkopen, maar om een waardige opvolger te hebben voor mijn merrie, en liefst wat beter in dressuur. Ik zet nog paar foto's op. Alvast bedankt voor de reactie !!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HM3KGPZU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUIKNTQJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJLTQ4LU.jpg

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:09

Zardando?
Deze standfoto's zijn ook moeilijk te beoordelen...

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:12

Hoe moeten ze dan zijn ? Stilstand ? Beweging ?

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:55

als ie toch voor jezelf is,waarom moet ie dan bwp of kwpn zijn,er zijn toch wel veel goede hengsten in het sbs of in duitste stamboeken of zelfs in het aes.(breek geen hengsten of stamboeken af he)

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:42

Wel, wie weet waar ik sta of ben binnen 5 jaar... En als het ooit toch tot verkoop zou moeten komen, heb ik meer kans met een stamboek paard. En er zijn zeker goeie hengsten bij SBS, en zeker ook bij de Duitse stamboeken ! Maar mijn oog viel op KWPN. En dat United ook BWP goedgekeurd is, alsook voor 2 Duitse stamboeken evenals het Deens stamboek, is alleen maar mooi meegenomen.
Is het een merrie, kan ik er later nog een dressuurhengst op zetten en verder fokken hé ... Maar dat is toekomstmuziek. Nu enkel belangrijk een hengst te vinden die de gangen van mijn merrie kan verruimen, en die een goed karakter heeft.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:57

United geeft inderdaad fijne nakomelingen en is zeker een optie
persoonlijk vind ik Voice ook nog wel een optie voor je merrie
wij hadden een paar jaar terug een Voice nakomeling (uit een Uniform merrie) op stal,
had echt een heel fijn karakter, ondanks dat het een hengstveulen was, hij is nu
3 en staat nog in de opfok, zijn in september bij hem wezen kijken en hij is nog
steeds erg braaf, en hij heeft ook goede bewegingen
Veel succes bij de keuze van een hengst in elk geval

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:01

Ik heb een nakomeling van united, 4 jarige merrie. Fijn karakter en goede bewegingen!

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:45

shaddy82 schreef:
United geeft inderdaad fijne nakomelingen en is zeker een optie
persoonlijk vind ik Voice ook nog wel een optie voor je merrie
wij hadden een paar jaar terug een Voice nakomeling (uit een Uniform merrie) op stal,
had echt een heel fijn karakter, ondanks dat het een hengstveulen was, hij is nu
3 en staat nog in de opfok, zijn in september bij hem wezen kijken en hij is nog
steeds erg braaf, en hij heeft ook goede bewegingen
Veel succes bij de keuze van een hengst in elk geval

Danku wel ! Heb inderdaad eerst veel over Voice gedacht, vorig jaar, toen ik begon uit te kijken naar een hengst. Maar hij had toen nog niet veel nakomelingen. En het is van die dat je veel leert ! Ik vind het een heel mooie hengst. En van de paar nakomelingen die ik lees of hoor, zijn het inderdaad fijne karakters !

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:46

kakkie schreef:
Ik heb een nakomeling van united, 4 jarige merrie. Fijn karakter en goede bewegingen!

En hoe was de moeder ? De bewegingen ? Al ruim, of eerder beperkt ?

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:52

Ik zou voor United kiezen.
Hij heeft betere cijfers.
Voor de rest zou ik ook niet weten wat nou het verschil is:P

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 14:41

Ik denk dat ik voor United zal gaan, allé, ben het zo goed als zeker. In de week van 25 mei zal er geïnsemineerd worden, want ik zou ze de week voordien hengstig laten spuiten (haar hengstigheid is zeer slecht uitwendig zichtbaar, enkel via echo). Ga dan eens een nieuw topic openen, wie allemaal nakomelingen van United heeft, en ze eens op foto wil zetten, en wat info erbij. Waar zou ik dat het best plaatsen ?

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:31

Moeder ken ik niet, maar is een nakomeling van Sandro Hit. De merrie heeft mooie ruime gangen, op de foto is ze 3,5 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:08

mooie foto's !!!

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:34

Hier nog even een update van mijn merrie met veulen. Veulen maakt het goed, en wordt elke dag mooier !

Afbeelding

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:42

Ik lees net in een ander topic, dat United beter of best fokt op een langgelijnde merrie. En ik denk wel dat mijn Ramina dat is.

Afbeelding

Ietwat langere hals dan gemiddeld toch. En haar rug dat is gemiddeld denk ik.
Ze is natuurlijk wel geen Jazz nakomeling... Ze heeft een springachtergrond.

galliani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:15

Hallo Petraaken,Kijk eens naar de in Westfalen gekeurde dressuurhengst Galliani Biolley , kost 600 euros +transportkosten .Je kan hem bekijken op www.brigittedebiolley.be in videogallery .Hij is uitzonderlijk soepel ,hij is nog maar juist 3 jaar ;

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:30

Hoi, Galliani, is inderdaad een héél knappe verschijning. Maar wat hij in de fokkerij zal doen, dat weet je nog niet zeker ?! Misschien nog te jong ?
Anyway, het is beslist, ik kies United. Volgende week wordt ze hengstig gespoten. Het veulen is dan 5 weken oud.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:08

United heeft idd best langgelijnde merries omat hij zelf nogal beknopt is.
Ik denk wel dat het een interessante match is!

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:41

Ik hoop het ook. Hoe meer ik er over lees en van mensen meningen hoor, hoe meer ik zie dat het wel eens zou kunnen klikken.
Ik zie dat mijn merrie haar "langgelijndheid" toch wel doorgegeven heeft aan haar veulen. Die heeft ook een mooi lange hals en ietwat lange rug. De hals staat wel iets verticaler dan die van zijn moeder. Hij is soms wel een beetje schuw/onwennig, maar wanneer hij komt, wil hij altijd direct knabbelen en prutsen met zijn lippen en tanden... Da 's beetje typisch hengst zeker ? Ik geef hem dan telkens direct een tik op zijn neus, maar tot nu toe haalt dat niet veel uit, want hij blijft het evenveel doen, iedere keer. Geduld hebben zeker ?