[H][wb]United vs. Uphill voor Jazz-merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

[H][wb]United vs. Uphill voor Jazz-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:46

Bokkers brand maar los ...

Kan absoluut geen keuze maken tussen deze 2 hengsten voor onderstaande merrie (ster+prok; jazz x havidoff x ferro)

Afbeelding

Afbeelding

Verbeterpunten;
schouder (schuiner
voorbeen (langer)
hals (langer)
Gallopade
Laatst bijgewerkt door gomir op 15-04-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags + titel aangevuld

Sammie

Re: United vs. Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:27

Waarom kan jij geen keuze maken? Op basis van welke punten twijfel jij?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:35

zowel united als zijn vader krack c doen het erg goed op jazz bloed, daarbij kunnen al zijn nakomelingen erg goed bewegen. Ook erg fijne modellen en karakters. Echter hij wilt de merrie nog weleens achtena fokken, minder uniforme collectie dan Uphill, uphill daarentegen heeft meer souplesse zijn nakomelingen hebben ook allemaal een lang voorbeen. Helaas geeft hij ook nog weleens korte (onder)halsjes en ruggetjes. Wel een ontzettend mooie schouderpartij die hij aan zijn nafok meegeeft.
Beide hengsten hebben een goed achterbeengebruik.
Mijn belangrijkste eisen zijn een langer voorbeen en een goed achterbeengebruik. Schouder mag ook wel wat schuiner

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:57

Ik geloof niet in die onzin wat betreft lengte van de voorbenen, dus daar ga ik totaal aan voorbij.. Als ik vervolgens naar jou merrie kijkt heeft die een prima voorbeen.. dus hoe lang wil je het hebben?
Je merrie is iets neerwaarts gebouwd, dat los je niet op met een lang voorbeen. Dat los je op met een correct gebouwd paard en waarbij de volbloed niet te dichtbij zit. Dat zou ik dan een minpunt vinden bij Uphill, een kleine dan want veel aansluiting met directe vb is er niet in jouw merrie.

De hals van Uphill zelf vind ik mooi lang, bij de nakomelingen zijn deze af en toe wel wat korter dan hem zelf. Onderhalsen heb ik (nog) niet gezien.

De schouderligging van de merrie vind ik zelf opzich prima, maar zou zeker niet steiler moeten zijn. Ik denk dat echter de schoudervrijheid wat meer zou mogen. Imo voegen beide dat wel toe. United zeker, maar je moet ook niet van dat voorbeengeflap willen.

Als ik naar bloedvoering kijk zou ik eerder voor Uphill dan United gaan. Want je zit gelijk vast met Krack/Flemming, Jazz en Ferro.

Toch als ik het geheel bekijk neig ik, denk ik, toch eerder naar United als eerste keuze. Maar ik zou er niet geheel tevreden mee zijn. :=

Ik denk dat ik het je ook niet makkelijker ga maken :P Heb je Armani al eens bekeken? Het is een jonge United hengst, moet zelf zeker nog groeien in zijn ontwikkeling, maar ik denk dat hij misschien toch iets interessanter kan zijn dan United zelf.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:02

Sammie bedankt voor je uitgebreide reactie!

Idd ik neig om de een of andere reden ook meer naar United, echter ook niet geheel tevreden .... Armani is en United x jazz ;)
Het voorbeengebruik van de merrie is super, ikzelf persoonlijk dus vindt een langer voorbeen mooier.
Dat neerwaartse? Maak je dat op uit de eerste foto? Deze is nl scheef genomen haha
Eigenlijk vindt ik haar helemaal niet zo neerwaarts gebouwd

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:07

Ik bedenk me net dat Armani zelf natuurlijk ook een United x Jazz is.. dus dt schiet niet op :=

Dan zou ik , als de keuze tussen United en Uphill is, toch voor United zijn :=

Dat neerwaarts haal ik niet uit de eerste foto op, omdat dat op een berg genomen is. Die berg heb ik wel weg 'bedacht'. Het is ook maar minimaal, heb ik het idee. (en ik kan het mis hebben natuurlijk) Als je een goede standfoto plaatst kan ik het iig beter beoordelen :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-04-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:15

Hahaha, jammer vind ik het hoor want het zou een goede match zijn denk ik ;)

Heb eigenlijk helemaal geen goede standfoto's, heb er wel een ook van de keuring maar daar staat ze met een samengeknepen kont haha, wel een erg grappige overigens :D
Ze heeft nu een sir oldenburg veulen aan de voet, erg mooi beestje. Super lopen met kracht vanuit achter (in hoeverre je dat van een veulen kan beoordelen) en een mooi lang voorbeen.

Ken je veel united nakomelingen??

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:18

Afbeelding
2dgn voor het veulenen

Afbeelding

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:41

Even off topic,
maar waarom dek je niet terug met Sir Oldenburg,
gewoon omdat je elk jaar een andere hengst wil, of voldoet het veulen niet echt aan je verwachtingen ?

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:08

ook ff off topic heb je een foto van het veulen? ben reuze nieuwsgierig eigenlijk :o

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 21:33

Hengst voldeed zeker aan mijn verwachtingen, maar ik wil toch een andere hengst ... ben bang dat ik ga vergelijken en er kan alksnog een totaal ander veulen uitkomen als k weer SO gebruik ;)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:47

ik zou nog even naar de keuringspapieren kijken in hoeverre ze gescoord is met een gezonken rug, als dat zo is, dan zou ik uitkijken met de Flemmingh lijn, waar United uitkomt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:15

als je doelt op de laatste 2 foto's .... de bovenste was ze vetdrachtig en lag heel haar rugwervel rbovenop
De onderste staat ze in elkaar gevouwen

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:09

Ik zou voor Uphill gaan :9

Het staat zo vast al een huis dat United de moeder vaak achterna loopt.
En als je dus meer lengte wilt, zou ik niet met United dekken.
Van uytert adviseerd zelf, dat de merrie langgelijnd moet zijn om met united te dekken.

Dus schattie al je een langgelijnd paard wilt, zou de keuze toch meer op Uphill uitkomen.
Heb vanmorgen zijn eigenaar aan de telefoon gehad.
(en nu praten ze natuurlijk altijd wel de hengst een beetje naar je mond.)
Maar die zegt dat hij voldoende lengte geeft in de hals, en dat onderhals verhaal is niet waar ;)

Dus schattie, ga maar ff lekker verder brainstormen :P
En wrom staat jou telefoon uit???? :oo

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:46

manueeltje84 schreef:
Ik zou voor Uphill gaan :9

Het staat zo vast al een huis dat United de moeder vaak achterna loopt.
En als je dus meer lengte wilt, zou ik niet met United dekken.
Van uytert adviseerd zelf, dat de merrie langgelijnd moet zijn om met united te dekken.

Dus schattie al je een langgelijnd paard wilt, zou de keuze toch meer op Uphill uitkomen.
Heb vanmorgen zijn eigenaar aan de telefoon gehad.
(en nu praten ze natuurlijk altijd wel de hengst een beetje naar je mond.)
Maar die zegt dat hij voldoende lengte geeft in de hals, en dat onderhals verhaal is niet waar ;)

Dus schattie, ga maar ff lekker verder brainstormen :P
En wrom staat jou telefoon uit???? :oo

He lieff!! Omdat die poedersuiker leeg is

Tjah k weet het niet schattie ... vien zelf heeft voldoende lengte in het lichaam.
Ik heb al regelmatig langgelijnde united nakomelingen gezien uit een bijzonder kleine/korte moeder
Daarbij doet united/krack het erg goed op Jazz

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:44

:= *ik vermeld alvast dat ik weinig ervaring heb met fokkerij*

Maar ik wil toch een bijdrage leveren hier... Als je echt niet kunt kiezen, kun je dan niet voor allebei gaan? Dit jaar de een, volgend jaar de ander?

Elisa2

Re: [H][wb]United vs. Uphill voor Jazz-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:36

Ik hoorde dat United merries met massa nodig heeft,dat heeft deze merrie genoeg.Ik zou hem gebruiken.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:14

Ben eruit, het wordt United ...
:D

Al wordt het veulen spuuglelijk als het maar loopt :P

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:08

Ben je niet bang dat United geen lengte gaat meegeven, dat het te beknopt gaat worden ?
Volgens mij mag je paardje net "iets" meer lengte hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:09

Volgens mij valt dat wel mee,ze is een beetje bol op de lendenen wat de rug ook vertekend.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:14

ik heb nog geen nakomeling van united gezien die net zo kort in de rug is als hij zelf... ik zeg . doen! :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:35

Ik heb voor een veiling gewerkt waar een aantal united nakomelingen stonden.
Ik vond het ten eerste alle 3 verschrikkelijke paarden om mee te werken. Lomp, nukkig en zeer rillerig.
2 ruinen en 1 merrie waren het, alledrie kort in de rug en hals. Wel goede beweging.

Ik zou persoonlijk voor jou merrie niet met een compacte hengst dekken.
Deze 3 waren voor mij de druppel om united dit jaar te laten staan..
Ik ken nog 2 andere uniteds en ook die vind ik niet mooi.

Maar dat is mijn keus, zijn uphill en united echt je enige keuzes?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:21

@ Zsazsa_ ik heb een anatal erg mooie nakomelingen (ook uit "korte"moeders) gezien, en daarbij wilt het geval ook nog eens dat zowel United als Krack het erg goed op Jazz doen .... bewezen combi!

Nope weinig andere opties ... of heeft iemand een suggestie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:49

ik kan me ook absoluut niet vinden in het plaatje wat jij maakt zsazsa, ik heb er nog geen 1 korte van gezien..
heb er genoeg op keuringen gezien... en heb er zelf een 2 jarige van staan, groot (1.74m minimaal nu al!) maar heel mooi in verhouding en langgelijnd ben er absoluut tevreden over.

en het feit dat het verschrikkelijke paarden waren... :S ... is dat niet omdat ze gewoon weg niet opgevoed waren??.. want ook daar kan ik me niet in vinden maar goed.. bedoel je niet toevallig een andere hengst :+ hahaha
en dat ze alle 3 kort in rug en hals waren... of heeft de commissie niet goed geselecteerd, of is het dat jij een ander beeld hebt van kort... 8-)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:59

fokken blijft gokken ;)

je moet niet alleen naar de hengst kijken maar ook naar zijn afstamming en naar die afstamming van jou merrie, matchen die? en daarbij natuurlijk naar de nakomelingen ...

heb nu overigens wel een ontzettend mooi hengstje van Sir oldenburg uit deze merrie ....