[HK] Hengst gezocht voor Balzflug x Graff Gotthard merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feanyth

[HK] Hengst gezocht voor Balzflug x Graff Gotthard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:28

Na bijna twee jaar hard werken met dit paard, ben ik op het punt gekomen om haar te gaan laten dekken.
Het gaat hier om mijn 14 jarige Balzflug x Graf Gotthard merrie.

Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=170783

Ze is een fijne super werkwillige merrie en al Z2 dressuur geweest bij de vorige eigenaresse.
Ze draagt al het keur predikaat en heeft in het verleden een nakomeling van Rubiquil gehad. Deze nakomeling is een fijne merrie. Zeer makkelijk in omgang, en bijna net zo groot als haar moeder. Wel is deze nakomeling wat kort in de hals en erg lang in de rug. Hierdoor wat moeilijk bij elkaar te rijden. Vind wel dat haar stap beter is dan die van haar moeder. Ruim en ontspannen. De draf is redelijk gelijk. De galop is gigantisch. Giga bergop, maar pakt ook bijna overdreven veel bodem. De galop laat zeer goed zien dat ze moeilijker is om bij elkaar te rijden dan haar moeder. Verder wel een fijn dier.

Ze is 1.76m hoog en qua formaat ook geen smalle. Maar in verhouding tot haar hoogte lijkt ze iets smal.
Nadeel dat ze heeft is dat ze heel makkelijk super heet kan worden voor niks en dat ze soms wat nerveus is. Ze kan ook een held op sokken zijn, maar wanneer je erop zit en gewoon met haar werkt zal ze misschien wel kijken maar vertrouwt heel erg op haar ruiter of amazone, wel is ze zeer 1-kenig.
Aan de hand is echter wel een super dier. De kliniek Visdonk in Roosendaal gaf haar een 10 voor karakter wegens de bereidwilligheid van het doorstaan van de vele onderzoeken zonder tegenstribbelen.

Ze heeft voor haar voormaat wat kleine voeten en linksvoor staats ze iets stijler dan rechts. Achter heeft ze wel mooie voeten.
s' Winters stond ze bij haar vorige eigenaresse alleen voor op ijzers en achter zonder, dit zonder problemen. Bij mij staat ze vierkant op ijzers.

Mogelijk wil ik haar door omstandigheden dus dit jaar laten dekken. Maar om alvast zeer goed te orienteren zou ik graag jullie mening willen hebben van welke hengsten een goede optie zou kunnen zijn voor deze merrie.
Wat ik graag zou zien in de nakomeling is een betere stap en ietsje makkelijker onder het zadel. Van de rest ben ik zeer tevreden.

Standfotos:
http://moyakiri.deviantart.com/art/Nevada-75999010

http://moyakiri.deviantart.com/art/Nevada-having-fun-with-friend-75999600

Draf: (helaas, heb geen betere)

http://moyakiri.deviantart.com/art/Nevada-in-trot-75999760[/quote]

Jammer genoeg heb ik op het moment geen betere foto's. Had een berg, maar kan die nu even niet vinden *paniek*. Wanneer ik die heb gevonden kan ik ze denk ik nog wel door linken.

Alvast bedankt! Hoor graag jullie suggesties.

Sammie

Re: [HK] Hengst gezocht voor Balzflug x Graff Gotthard merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:02

Ongelijke voorvoeten kunnnen duiden op beenproblemen.. misschien is dat ook de reden dat ze niet elite is?

De Rubiquil merrie heeft een Upperclass veulen gehad vorig jaar? Wat weet je daarvan?

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:11

Je geeft aan dat jouw merrie en haar nakomeling erg groot en lang zijn, dus moeilijk bij elkaar te rijden. Zelf zou ik dan een hengst die wat kleiner en korter is kiezen voor deze merrie. Liefst een met kracht in het achterbeen. Wat vind je van Zizi-top? Hengst met een ontzettend goed karakter (super in de omgang en onder het zadel) en heeft een enorm sterk achterbeen!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:53

Ze heeft geen beenproblemen. De reden waarom ze geen elite is, is omdat ze niet verder is voorgebracht.
De "ongelijke voet" is duidelijk gecreëerd met grazen. Het is de voet die ze altijd achter plaatst. Ze heeft echter geen enkele gebreken. Ze heeft afgelopen december een ongeluk gehad waardoor ze nu niet meer bereden mag worden.

De upperclass veulen heb ik alleen als veulen gezien. Een hengstje. Lang gelijnd, wel bergop. Zo wel in de hals als in de rug wat langer. Maar in beweging erg makkelijk in balans. Makkelijker dan de Rubiquil.

De merrie zelf is erg makkelijk verzameld te rijden. Ze heeft zelf ook de talenten voor de piaffe en passage.
Kracht in het achterbeen hoeft niet perse nog meer te worden. Ze is erg sterk van achter uit.

Zat zelf ook al te kijken naar een iets compactere hengst. Maar wil graag voorkomen dat de nakomeling te kort in de rug wordt.
De lange rug van de Rubiquil komt naar mijn gevoel vooral door Rubiquil zelf.

Zizi-top is een grappige hengst. Ben persoonlijk geen Jazz-fan. En wil persoonlijk ook geen Jazz of Ferro bloed erin. Zat misschien te denken aan duitse hengsten die ook gekeurd zijn bij het KWPN. Maar het zijn er zo veel. Haha.

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:32

Als er iemand geen fan van Jazz (karakkter) is dan ben ik er 1 van, maar Tango loop je zo mee weg en zijn zoon Zizi-Top nog makkelijker. Echt geen Jazz in te herkennen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:31

Voor elite hoeven ze niet verder voorgebracht te worden. Prok + keur = elite :)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:05

Ok. Dan zou ik dat moeten navragen bij het KWPN wat ze heeft een goedgekeurd PROK rapport.
De reden waarom ik graag voor duits ga is omdat ze zelf ook duitse lijnen heeft.
Daarbij komt dat er al heel erg veel Jazz, Ferro en Flemming bloed rond loopt.
Net zo iets met Sandro Hit nakomelingen en Rubinstein.

Thanks Sammie. Zal even navragen bij het KWPN.

Verder nog ideeën?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:27

Niemand meer?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:15

echt helemaal niemand meer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:16

Je hebt een hele functionele merrie zo te zien,kun je alle kanten mee op.Ik zou er Houston op zetten maar dat moet je aandurven.
Sandro hit nakomelingen zijn vaak niet de makkelijkste,Rubinstein is wel mooi bloed maar je zou ook kunnen kijken naar kwpn hengsten met rubinsteinbloed erachter zoals Tolando.Alleen die fokt volgens mij wel groot en als de rug een aandachtspunt is in de doorfok dan is Flemmingh bloed mischien niet zo'n hele goede optie.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:07

Zelf wil ik geen Sandro Hit of Rubinstein bloed.

Houston is zeker een leuke hengst.

Wat zou Voltaire doen met deze merrie? Voltaire is aardig allround.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:36

Voltaire is aardig duur en aardig dood :o

Dan zou ik nog eerder kijken naar een Numero Uno zoon.

Upgrade, Unaniem of Numero Uno zelf..:)

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:46

Weet ik. Hij is 2500euro. Maar er is nog diepvries van hem. Bij Greve.
Van mij mag er zeker wat springbloed in zitten. Als ze maar ook drie goede basisgangen bezitten. Springbloed kan zeker bijdragen bij een dressuurmerrie. Vind ik zelf tenminste.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:57

ik ben een voltaire fan,heb 1 voltaire(ruin) en 1 equador(merrie) gehad.
beiden erg braaf,super werkwillig,compact gebouwd,keihard op de benen en qua gezondheid,3 goed bruikbare gangen maar niet spectaculair.
maar ik denk dat jouw merrie spectaculair genoeg is qua bewegingen.
persoonlijk zou ik zeker eens kijken voor voltaire,en informeer eens wat greve van de combinatie vind.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Dat zal ik zeker even doen. Even contact opnemen met Greve.

Verder nog iemand ideeën?

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:33

liliputter schreef:
Als er iemand geen fan van Jazz (karakkter) is dan ben ik er 1 van, maar Tango loop je zo mee weg en zijn zoon Zizi-Top nog makkelijker. Echt geen Jazz in te herkennen!

ja, maar een veulen is niet zomaar mama + papa. Ze kunnen beide nog zo makkelijk zijn, de genen tellen ook mee (en dat wordt vaak al eens uit het oog verloren). De invloed van Jazz (én zijn karakter) knn terugkomen in verschillende generaties!

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:36

Ik dacht aan Florencio I. Die heeft een geweldige instelling en kreeg een 10 voor zijn stap. Hij heeft nu reeds een paar ggk zonen. Florenciano bevoorbeeld, vind ik een zeer aansprekelijke hengst. Florencio kan front toevoegen en expressie

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:22

Thanks. Die zal ik ook op m'n lijstje zetten.
Wat weten jullie van Don Matcho?