[H][KWPN] Paddox X Sambertino

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Galupy

[H][KWPN] Paddox X Sambertino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 23:35

Advies gevraagd...
Welke hengst zouden jullie kiezen voor deze merrie?

v. Paddox
mv. Sambertino

1.67m

verbeterpunten:
-meer beweging m.n. voorbeengebruik en souplesse
-front

behouden
-goed karakter
-maat

foto:
Afbeelding

--> filmpje*klik*

Ik ben zelf weg van San Remo wat denken jullie van deze combi?
United heb ik ook in gedachten, lijkt me goed aansluiten bij de punten die ik wil verbeteren/behouden.

Wie helpt?

Sjappie

Re: [H][KWPN] Paddox X Sambertino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:44

Leuke merrie.

San Remo gaat denk ik niet het voorbeengebruik van je merrie verbeteren, front, souplesse en goed karakter heeft ie wel. Maat weet ik niet, ik geloof dat San Remo niet echt verkleind. Ik weet zo snel even geen andere alternatieven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:51

Ik vind het front van de San Remo juist wel prima. Alleen de achterhand is stukken minder.

Wat wil je aan het front van deze merrie verbeteren en hoe is de achterhand?

Wat wil je met het veulen gaan doen?

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:58

Bij jouw verbeterpunten dan denk ik meteen aan Vivaldi. Die heeft veel front en een heel goed voorbeen gebruik.
Alleen weet ik niet of Vivaldi zijn karakter doorfokt...

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:29

Achterbeen van deze merrie is naar mijn mening goed, ik heb ook een filmpje in een linkje gezet van vrij bewegen die misschien een duidelijkere indruk hierover kan geven.

Front zou ik graag over het algemeen wat meer uitstraling willen, met name welving in de hals en bespiering. Halsrichting mag wat meer verticaal en de schouder schuiner.

Vivaldi het is een prachtige hengst en hij voldoet ook aan de punten die ik noemde. Ik zou hem graag willen gebruiken, maar het dekgeld is me aan de hoge kant, zeker omdat dit het eerste veulen gaat worden voor de merrie.

Veulen willen wij zelf aanhouden om er later hopelijk een leuk rijpaard aan te hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:52

ik durf het bijna niet meer te zeggen maar maestro! geeft zeker een lang voorbeen en souplesse door aan zijn veulens dan nog niet over het geweldige karakter en het front te spreken!
hier hebben wij er 9 staan(jaarlingen) dit jaar zijn er al weer wat geboren, 1 merrietje hier en er staat er nu hier weer 1 om te insemineren welke een wow factor heeft! super mooi exterieur!

allemaal super fijn en makkelijk van karakter en goed bewegen!
http://www.stalbelvedere.nl ik verwacht er dit jaar 1 uit mijn rhodium merrie :D

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:34

essiesilly dat klinkt wel interessant ik ga even op de website kijken, bedankt voor het meedenken.

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:28

Mij schoot ook het eerste Krack c of een van zijn zonen te binnen. Met de bewegingen zit je dan vaak goed!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:50

Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks met dressuurpaarden (sorry ladies... nu niet gelijk boos worden ;-)) Maar ben het met essiesilly eens, maestro zou best eens kunnen passen op jouw merrie. Heb er een paar fantastische nakomelingen van gezien, chique beestjes met een gouden randje. Allemaal dat speciale "knietje" en fijn bergop bewegen. Ik ben onder de indruk (en dat gebeurd mij niet vaak bij dressuurhengsten)!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:10

:)) _/-\o_ dank u carmen!! :D ben er ook heelemaal weg van :o en dan ook nog eens super mooi bloed :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:11

Het scheelt dat je hem niet zo vaak aan raadt :+

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:15

Klopt, dat doe je wel vaak maar mits onderbouwd waarom hij op deze merrie zou passen vind ik dat niet echt storend. Gelukkig passen er ook nog andere hengsten op deze merrie voordat er allemaal Maestro´s rondlopen :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:21

hee hee maestro de gekste he ;):P hahaha

ja sorry jongens ik doe t best vaak :o maar jaaaa dan moet ie ook maar niet zo leuk zijn :D

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:21

Maar je moet natuurlijk wel iets breder kijken dan alleen Maestro, ondanks dat hij zo leuk is ;)!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:29

Maestro even bekeken en het is een imponerende verschijning, voor beweging zit ik in ieder geval goed bij Maestro.
Essiesilly jij hebt het over een lang voorbeen terwijl ik op kwpnstallion juist lees dat hij een kort voorbeen heeft. Verder is hij zelf niet zo heel groot en er is natuurlijk (nog) niet bekend of hij mogelijk verkleinend fokt. Hoe lijken zijn nakomelingen tot nu toe qua maat en voorbeen?
Verder lijkt hij me vrij klassiek van type en fors, vererft hij dit? Mijn merrie heeft veel ouderwets bloed en ik wil daarom niet te klassiek gaan. De veulens van Maestro die ik op de site zag leken me ook vrij klassiek van type.
Op zich niet verkeerd want ik hou wel van wat meer body.

Krack C nakomelingen zijn inderdaad de hengsten waar ik het tot nu toe vooral in heb gezocht om de beweging te verbeteren. Zoals United, Vivaldi of Tuschinski.

San Remo vanwege het achterbeen niet doen dus? Of zou de merrie hier voldoende in compenseren?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:51

Ik vind het kruis van de merrie erg hellend (een beetje te, naar mijn smaak)
Maestro zou een optie kunnen zijn, ik zou ook eens naar Negro kijken, zou zeker het front kunnen verbeteren en het kruis en achterbeengebruik ook.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:53

Klopt shan dat kruis is mag minder hellend daar ben ik het mee eens.

Negro gaat het niet worden ivm inteelt op Ferro...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:55

Ja stom van me, toen ik het gepost had, besefte ik het pas.

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:56

Denk dat je met deze merrie bij Tus en Viv een te klein/''iel'' veulen zult krijgen, vooral Tus denk ik. Daar moet je toch een wat grootramige merrie voor hebben. Denk dat United nog niet zo'n verkeerde keuze zou kunnen zijn! Alleen zul je in combinatie met jouw merrie (die helemaal geen verkeerd hoofd heeft verder hoor!) geen heel chique hoofdje krijgen...

LilliputterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:01

Wat vind je van Krack c zelf of anders zijn zoon Zhivago (al zou ik daar de nafok even van afwachten...) Denk dat je een chique hengst moet hebben met wat extra aan beweging en meer dan voldoende hals!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:03

Ik zou Oscar ook een optie vinden (lijnenteelt Farn)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:11

Dan zou ik eerder voor Uphill gaan :)

Maestro zou ik voor deze merrie niet gebruiken.. Hij voegt zeker geen bloed toe.. Hij is idd klassiek qua type. Op zich niks mis mee. Imo moet een paard nog wel wat body behouden. Lengte van voorbenen e.d. vind ik zelf de grootste onzin die er bestaat.. dus daar kijk ik niet naar. Beweging vermoed ik trouwens ook niet dat hij dat mee gaat geven. Ik vind Maestro eerder een sportpaard dan een vaderdier.

Opzich zou Negro icm met de merrie lijnenteelt zijn en dat op Ferro doen zou ik niet vies van wezen hoor. Denk alleen dat je met Negro op de stokmaat moet letten. Ik denk dat ik dan alleen nog eerder voor Rhodium zou gaan. :) Die heeft maat, body en toch bloed, souplesse en hij geeft geen lelijke hoofden mee. Negro wil dat nog wel eens doen. (daar lopen ze echter geen steek minder om hoor :D )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:16

Uphill zou ik zeker niet voor kiezen ivm het hoge percentage volbloed, dat zou ik op deze merrie niet doen, zeker niet als je ook het kruis wilt verbeteren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:36

Laatst bijgewerkt door shan op 07-04-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:39

Met Tuschinski wordt het inderdaad waarschijnlijk een iel poppetje daar heb ik zelf ook al aan gedacht.

United lijkt mij ook heel goed passen daar zit ik al steeds mee in mijn hoofd en dat er dan kans is op een minder knap koppie dat moet ik dan maar voor lief nemen... al is dat wel wat me steeds iets van United weerhouden heeft (onterecht...)

Zhivago zijn toch al wel (enkele) veulens van? Vind dat toch wel een interessante optie ook.
Zhivago in vergelijking met United, voor deze merrie wie kan daar nog iets over zeggen.

Krack C zelf kan ook maar dan voor een eventueel volgend veulen. Dit wordt de eerste dus wil niet meteen heel hoog gaan in dekgeld.

Over lijnenteelt daar ben ik helemaal niet in thuis. Kan iemand mij vertellen wat daarvan het voordeel is in dit geval en waarom je dat dan zou toepassen. Ik probeer juist steeds hengsten met Ferro bloed te vermijden...

edit:
goed lezen... je doet het dus om bepaalde genen te verankeren, maar dan is het wel belangrijk om de juiste genen te verankeren inderdaad. Dus niet klakkeloos elke hengst met ferro bloed zou geschikt zijn.
Met Zenon bedoel jij lijnenteelt op Ferro en ook heel veel op Farn, je moet maar zeggen als ik het niet goed begrijp. Maar dat zijn dus de genen die je wilt vastleggen?