[H][GR]Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

[H][GR]Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:23

Het eerste veulen moet nog komen, maar toch zit ik al aan een volgend veulen te denken en welke hengst.

Eerst even wat info;
Merrie is 7jr oud
1.76 hoog
V. Onno

Mijn verbeter punten zijn;
Breder front, en wat compacter. Ik vind dat ze een erg lange rug heeft, en het lijkt mij niet juist om daar een zelfde type hengst op te zetten.
Ook karakter mag niet te fel zijn, aangezien ze zelf een behoorlijk pittig karakter heeft.
Wat de grootte betreft, mag de hengst ook wat kleiner zijn, maar liever niet kleiner dan 1.68m.
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar oldenburgers, of een groninger. Ook al kan ik daar niet echt een hengst vinden die ik vind passen bij mijn merrie.
Schimmel of vos komt niet eens in de buurt bij deze merrie, tenzij ze anders vererven.
Ik ben met de huidige vader van toekomstige veulen al 3jaar aan het zoeken geweest (ben erg kritisch :o ), en nu zit ik dus te twijfelen, of ik nog eens van deze hengst gebruik zou maken, of zou zoeken naar een ander.
Dus vandaar graag jullie mening.

Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding
(onderste is de hengst van het aankomende veulen)

Hier een link naar een evt. hengst die ik in gedachten heb:
http://ostfriesen-alt-oldenburger.de/cm ... t=64&m=&s=

Ook zat ik aan de groninger hengst Herbert te denken, dus als iemand daar ervaringen mee heeft, hoor ik het graag.
Verder zijn alle suggeties welkom!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:02

ik moet zeggen dat ik in dit stamboek me niet uitken
dus heb alleen de fotos bekeken :+
de hengst Dublon ziet er zeer compact gebouwd uit
en ik kwam op de hengst landfrüst uit
beiden zwart van kleur
rest sprak me op oog wat jij wil niet aan ,meesten zijn lang in de rug en smal zag ik

SeBart

Re: [H][GR]Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:10

Dublon heb ik ook al naar zitten kijken, maar of de foto is gewoon heel rot genomen, of hij ziet er aan de vookant erg overbouwd uit. Dus vandaar dat die afvalt.
Landfürst had ik nog niet eens zo goed naar gekeken.
Ik maak sowieso afspraken om de hengsten irl te zien. Vind ik wel belangrijk. Ik vind dat je dan een beter beeld krijgt dan vanaf de foto.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:17

ik zou ze ook live bekijken
de ländfrust vind wel aansprekend ,is ook een staatspremiehengst ,altijd leuk meegenomen met papierwerk
dublon zou niet geheel uitvlakken maar ook eens bekijken in live erbij om zeker te stellen dat dat hem niet is

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 05:40

Ik weet niet waar deze merrie is ingeschreven maar het IHW heeft een aantal leuke hengsten de misschien bij deze merrie zouden kunnen passen. Ik vind Wilskracht erg leuk maar ook Orbaldo II is een hele goede. Nimber hier op bokt is de eigenaar van Orbaldo II.

Wilskracht komt uit een Gelderse moeder maar heeft de (rijpaard)Oldenburger Amsterdam als vader.

De kleur zou ik laten varen...Dat is een idioot selectie criterium. Bovendien...uit 2 zwarten kan makkelijk een vos geboren worden en uit een vos x bruine kan nog een zwarte komen.

Maar goed je moet kijken naar de best passende combinatie en niet naar de kleur.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:21

Orbaldo vind ik een geweldig mooie hengst, maar mijn merrie en hij hebben dezelfde vader. Dus helaas zal dat niks gaan worden.

Een goed paard heeft geen kleur, daar zal ik het altijd mee eens blijven.
Maar toch blijf ikbij mijn ideën, of mening hoe idioot je dat ook mag vinden, maar een vos of schimmel mag niet eens naar mijn merrie kijken. Sorry maar wat vind ik dat lelijk.
En ik weet heel goed, dat dat niet perse er uit hoeft te komen. Maar het risico wil ik miniem houden, en daarom staat er ook in mijn begin post mits anders vererft word.

Uiteraard kijk ik naar de meest passende combinatie. Ik ben niet voor niks zeker 3jaar op zoek geweest naar een passende hengst, dus ik let echt wel goed op. En als die toevallig vos is, dan moet dat maar. Maar ik vind het echt geen probleem om nog eens zo lang te zoeken naar een passende hengst.

IHW stamboek vind ik ook dat er niet veel paarden staan die mij bevallen (hooguit casanova boy). Vind het een mooi stamboek, alleen vind ik het oude type wat weg vallen, en ook al heb ik zelf zo'n type staan, zal ik nooit proberen nog eens zo'n sportmodel te fokken.
dus zoek naar een stevig en compacte hengst.

En van daaruit zijn dus verder alle tips welkom. Ik blijf alleen het liefst in het oldenburger of groninger stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:24

Ik zou wel weg blijven bij Herbert (hoe mooie hengst ik het ook vind).
Deze hengst heeft namelijk zomer eczeem wat ik overigens doodzonde vind.

Hengsten waarvan ik wel gecharmeerd ben als het om echte krachtpatsers gaat die wel met veel swung kunnen lopen zijn vooral Casanova Boy, Landos of Havarre, Batavier en Bascal.

Casanova Boy:
http://www.groningerhengsten.nl/
Dit is de site van de hengst waarop ook nog aardig wat nakomelingen staan vermeld.
Casanova Boy dekt middels KI.
Onze merrie gaat dit jaar ook onder deze hengst.
Ik vind het een geweldige hengst om te zien, mooi klassiek en zwaar maar komt wel mooi van de grond met veel swung in het lijf.
Ik vind zijn nakomelingen ook helemaal top.

Landos of Hvarre vind ik een mooie hengst met voldoende zwaarte.
Hengst kan geweldig lopen en heeft echt een super karakter.
Afbeelding
Landos dekt natuurlijk.

Bascal staat op het eiland Terschelling en heeft vorig jaar ter dekking gestaan op het vaste land.
Dit was tevens het laatste jaar dat hij naar het vaste land is gekomen.
Bascal dekt natuurlijk.

Batavier was eerst van dezelfde eigenaar als van Landos maar is van eigenaar veranderd.
Hengst dekt nog wel maar uitsluitend natuurlijk.
Het enige minpuntje aan Batavier is dat hij nog wel eens gezonken bovenlijn door geeft.

Laat je weten voor welke hengst je dit jaar kiest.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 11:44

Ontzettend bedankt voor de tips.
wow Landos spreekt me ook erg aan! Ik zat op het moment ook met casanova boy in m'n hoofd.
Waar kan ik wat meer vinden over landos? Vind het zo een erg aansprekenden hengst. en weet je toevallig waar hij staat ter dekking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:24

Lados af Hvarre is van de heer E.J. Hagreis wonende te Bentelo *telefoonnummer verwijderd*
Meer weet ik niet, dit zijn de enige gegevens die in het hengstenboekje staan.
Kom anders ook op het Groninger paarden forum kletsen, daar kun je nog veel meer foto's bewonderen van Landos maar ook van andere hengsten.
Laatst bijgewerkt door gomir op 30-03-09 02:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: telefoonnummers niet toegestaan, op te vragen via pb

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:07

Landos vind ik ook een mooi dier bij haar, maar zo zijn er nog wel meer: 'museumstuk' Bascal (kan nu nog!), zijn zoon Bartus, de hengst Eros, maar ook iets rankere hengsten als de zwarte Extase (zit, net als Onno, Experiment achter, maar dat zit wel heel ver/ verwaarloosbaar ver/ weg) en Leonardo zullen bij haar nog veel massa geven.

Deze hengsten staan trouwens allemaal op www.hetgroningerpaard.nl :)