[H][KWPN] Hengst voor Ragazzo x Havidoff merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_NW

[H][KWPN] Hengst voor Ragazzo x Havidoff merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 02:11

Lisan en ik hebben besloten om een veulentje te fokken met Royal (Regina), dit veulentje zal dan van mij worden. Ik ben al op zoek gegaan naar hengsten en heb al wat overleg gehad, maar ik zou ook graag meningen/ervaringen horen van jullie! :) Komende weken gaan we zoiezo nog naar de hengstenshows maar het zou leuk zijn als jullie met suggesties kwamen.

Royal is een Ragazzo x Havidoff x Kommandeur merrie met een stokmaat van 1.64,
stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=265220 .

De punten waarmee (zeker!) rekening moet worden gehouden is stokmaat, lengte (nogal compacte merrie), met name de lengte in de benen en tenslotte karakter. Royalleke is in de omgang lief, wel ietwat stressig, maar als ze aan het werk moet een héél moeilijk paard.

Foto's! 8-)

Eigenwijsje :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ontbreekt Royallie niet aan achterbeen.. :P (sterkste punt :) )
Afbeelding

Wel ietwat aan voorbeen. (Zijn iets kort, daardoor wordt de galopkwaliteit minder.)
Afbeelding

Ik zat zelf te denken aan United, Spielberg, Sandreo..

Dankjewel vast voor je berichtje! *D

Rhea

Re: [H][KWPN] Hengst voor Ragazzo x Havidoff merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:30

Ik denk dat de bovenlijn voor deze merrie (met name de rug die wat wegzakt achter de schoft) een aandachtspunt is. Vanuit dat oogpunt zou ik Sandreo laten staan, hoewel hij qua type best wel wat toe te voegen heeft op deze merrie.

United gaat geen lengte geven.

Een hoogbenige hengst met een goede bovenlijn en een ongecompliceerd karakter.... ik denk er nog even over na!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:38

Oké, dankjewel Rhea!

Iemand anders nog suggesties? :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:33

Een hengst die bij mij als eerste binnenschiet voor het verbeteren van de bovenlijn is Special D. Hoewel je het niet zou verwachten geeft hij ook bloederige hoogbenige veulen. Over de karakters heb ik nog niets negatiefs gehoord.

Wellicht dat de foto's vertekenen maar ik vind trouwens niet dat ze lengte mist.

Zelf dek ik dit jaar een merrie met Valdez. Hoewel zijn afstamming je anders doet geloven schijnt hij hele goede karakters te geven. Al is dit natuurlijk moeilijk te beoordelen omdat zijn oudste nakomelingen nog niet onder het zadel zijn.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:14

Oscar schiet mij te binnen, maar weet niet zeker of bovenlijn ook afdoende is. In elk geval wegblijven uit Flemmingh lijn met bovenlijn.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:01

Ik zou Dreamcather overwegen.
Langbenig en zéér goed karakter!

Trouwens erg mooie merrie heb je.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:50

wat een lekkerding!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:17

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie een paard met een goede bouw waar zo op het oog weinig aan mankeert..
De lengte van het voorbeen heeft geen bal te maken met de kwaliteit van diverse gangen.. Ik weet niet wie je dat heeft wijs gemaakt, maar dat is echt onzin.
Alles moet uit de achterhand komen en als dat gaat dragen krijg je van zelf aan de voorkant ook meer ruimte..

Met de bovenlijn zou ik ook niet kiezen voor Flemmingh nakomelingen, ik zou het niet graag weker willen zien.

Special verbeterd zeker de achterhand en de bovenlijn, maar niet qua stokmaat.

De hals is mooi van lengte. Mijn eerste ingeving is denk ik Unaniem. Je behoudt de lengte van de hals, lijf en beweging.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:34

Het gebrek van voorbeen in de galop is te zien aan "het houterige", het rolt niet zo gemakkelijk als bij een paard met langere voorbenen. Het is moeilijk uit te leggen, maar als je het ziet, snap je het denk ik wel. :)

Dreamcatcher ziet er goed uit, ik vraag me alleen af of hij groot genoeg is (ik zag 1.69?).
Unaniem wordt het niet, de cijfers voor stap en draf waren niet al te best.. Toch maar een dressuurpaard voor Royal (A).

Ik neig zelf toch heel eigenwijs vergeleken met jullie adviezen naar Armani, met name door zijn maat (1.76 met 4 jaartjes!) en zijn gangen zijn ook fijn. Ik heb Joop van Uytert gemaild, om advies te vragen over Bordeaux en Armani. Bordeaux viel ons heel erg op bij de hengstenshow (jammer van z'n hals), wat een gangen en héél braaf! Hij wordt volgens Joop in ieder geval 1.70. Toen gevraagd naar Armani, hem vonden we wat tegenvallen onder het zadel op de show. Dit zou wel bijtrekken volgens hem en Hans Peter, Vivaldi blijkt met 4 jaar ook nog niet zo'n spetter te zijn geweest als dat hij nu is!

Nu afwachten tot ze hengstig wordt.. :):)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:50

Ik zou me niet al te blind te staren op cijfers die een keer gegeven zijn hoor of op een vertoning op een show.. :=

Welke wordt het nu? Armani? Lijkt mij ook een veelbelovende hengst, erg groot en heeft daardoor misschien wat meer tijd nodig dan een ander paard.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:53

Sammie schreef:
Welke wordt het nu? Armani? Lijkt mij ook een veelbelovende hengst, erg groot en heeft daardoor misschien wat meer tijd nodig dan een ander paard.

Hier ben ik het volkomen mee eens, vind het zeker geen verkeerd match

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:06

Ja, Armani gaat het worden. :) Cijfers vind ik wel een indicatie, maar vond hem ook wel super lekker lopen op de hengstenkeuring. Nu maar afwachten :D.