[H][NF/NRPS] Merrie van anydale nico.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[H][NF/NRPS] Merrie van anydale nico.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een new forest merrie en twijvel nog heel erg over het haar wel of niet laten dekken. Mijn eigen hengst zou niet zoveel op toe te voegen hebben en andersom, zij op hem, ook niet. Ik ben daarna opzoek naar wat anders. (tenminste opzoek....) Mijn oog viel tijdens de keuringsuitslagen op Melle wiebert. Hoppenhof's ShardonXBerkenhof's Higgledy Piggledy. Mijn merrie is Anydale NicoX De Ridderslag Carlo. 1,43(en een half)m. hoog en geboren in 1991.
Afbeelding
Melle Wiebert (foto uit topic op bokt)

Verder spraken de NRPS hengsten Lord S, Djamai du Bois, First Stayerhof's Ramzi H, Irakion mij aan, maar welke hengst zou nou echt iets toe te voegen hebben aan mijn merrie, of allemaal niet.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie oordeel. Is de merrie geschikt om een veulen mee te fokken (kwa verbeteren) en wat voor hengst is dan het meest passend, of wat voor type. Ze heeft tot haar 11e altijd veulens gekregen.

Ik ga zelf ook wat hengsten goed bekijken en alle minpunten van mijn merrie proberen te vinden. Al zal ik haar uiteindelijk niet laten dekken vind ik het toch een leuk leer object. Dit is namelijk niet mijn sterkste kant.

Goede foto's van mijn merrie moet ik nog even maken. Ze is wel minder in bespiering en vet geworden door de verhuizing en dat alle paardjes wat verkouden zijn geweest. Ze is verder ook niet echt in training.
Wat wil ik zelf ieder geval verbeteren. Manier van bewegen (van nature meer door het lijf ipv alleen beenactie) minder week in de rug en betere achterhand (kwa stand en gebruik). Een leuk kleurtje zou leuk zijn (appaloosa, bont, verdunt, wildkleur) maar absoluut geen vereisde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:24

Melle Wiebert zou ik niet pakken op je merrie, vanwege de hals. Van zowel je merrie als van Melle Wiebert komt de hals wat diep uit de borst. Iraklion zou ik ook mee oppassen, afstammelingenonderzoek is nog niet geweest en ik twijfel of die de rug wel zou verbeteren. Djamai en Ramzi zouden wel een optie zijn, en bij Du Bois hebben ze ook nog een mooie palomino hengst. Deze hengsten komen van de duitse bloedlijnen en die zijn sterker in de rug. De NRPS-ers zonder die duitse bloedlijnen zijn bijna altijd lang in de rug en week.
Verder is er nog de palomino hengst Le Matsjo, maar ik weet niet hoe hij fokt, durf ik weinig op te zeggen. En als laatste mijn eigen hengst, maar die ken je al. ;) Ook hij zou de punten die ik je hoor zeggen kunnen verbeteren, bovendien sluit zijn New Forest bloed ook mooi aan.
Mijn eigen merrie heeft qua bouw een beetje dezelfde minpunten, de combinatie met Lamento III was een hele goede. Lamento mag komend jaar nog dekken, is het laatste jaar dat hij goedgekeurd is. Er is dacht ik nog diepvriessperma verkrijgbaar bij de vorige eigenaar. Huidige eigenaar heeft hem nu puur voor de sport en niet voor de fokkerij.
Zelf heb ik mijn merrie vorig jaar door de foresthengst Verdi laten dekken (stal koetsiershoeve). Verdi heeft mooie bewegingen, goed ontwikkelde schoft, goede achterhand en een sterke kortere rug. Dat laatste is bij mij de doorslag geweest om hem te gebruiken.

Ik zou zeggen, kom kijken 27 maart om 20 uur in de rijhal in Bergharen, hengstenshow van Dibbits, zie je al 2 hengsten lopen (Ramzi en mijn eigen).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 21:31

Ik ga daar eens naar kijken die halzen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:49

Wat betreft soepel bewegen zou je ook aan Orlando kunnen denken. Die hengst is een en al lossigheid door het lichaam, en fokt dat ook goed door. Bovendien zijn het allemaal bewegingsmonsters.
Orlando staat net als Verdi bij stal Koetsiershoeve ter dekking, 30 april hebben ze open dag/hengstenshow. Ze hebben daar nog een leuke hengst staan die bijzonder goed beweegt, Bovenheigraaf's Camillo. Maar die moet ik zelf nog eens nader gaan bekijken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 07:56

Mijn keuze ligt nu een beetje tussen devdan van neonlight
of djamaï of don carino van stoeterij du bois.
Mijn vraag over djamaï en don carino is, wie beweegt er het makkelijkst/best. Mijn merrie zou namelijk minder met haar benen mogen lopen en meer met haar lijf. Strekt hij benen wel mooi naar voren, maar heeft niet echt een zweefmoment.

marjolein88

Re: [H][NF/NRPS] Merrie van anydale nico.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:50

Over lossigheid gesproken denk ik dat Don Carino du Bois het meest geschikt is. Don Carino heeft van zichzelf heel veel gummie en schwung in zn begwegingen. hij heeft die gummie en souplesse die hij zelf heeft tot nu toe nog bij alle zn nakomelingen doorgegeven.

lailapri

Re: [H][NF/NRPS] Merrie van anydale nico.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:29

Ja dat zag ik zelf ook een beetje in de filmpjes vond het alleen moeilijk met die rijfilmpjes want het filmpje van hem is natuurlijk dat hij nog maar net onder zadel was. Djamaï beweegt zo mooi makkelijk even beentje zo en beentje daar. Maar heeft idd minder van dat wat ik eigelijk een beetje zoek. Hij zou meer wat zijn voor de andere merrie maar die is nog 2 en wie weet tegen die tijd al de deur uit. Ik neem even contact via pb met je op.