[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patoucha

[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:49

Zit er over te denken om mijn merrie te laten dekken dit jaar.

Ze is 12 jaar geleden bij mij geboren.
Haar moeder is uit de wei gebroken om bij de buurman op bezoek te gaan :P (kan dus ook)
Dr moeder is een Samber X Brook Acres Silversul (hackney)
Dr vader is een draver :o
Gelukkig heeft ze weinig van de draver mee gekregen, alleen wel de hardheid op de benen.

Hier wat puntjes:
Ze heeft een sterk karakter, niet de makkelijkste
Ze is vrij vlak in dr gangen
Ze heeft een vrij korte hals
Ze kan goed dragen al geeft ze de voorkeur aan stuwen
Ze komt uit een "grote" familie, maar is zelf 1.56m

Ik ben opzoek naar een hengst die als eerste een zeer goed karakter heeft
Goede bewegingen heeft, maar niet te spectaculair
Wat lengte in de hals doorgeeft en goed, maar niet extreem kan dragen
En uiteindelijk nog wat maat doorgeeft

Welke hengst zou het beste passen?

niet heel duidelijk, maar het is de bonte
Ze staat in een kuiltje met dr voorbenen, ze is niet overbouwt
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 14-03-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

chanouk

Re: Welke hengst voor stamboekloze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:50

Ik zou er niet mee gaan dekken.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:53

Ik vraag alleen wat het beste past.
Het veulen is voor mij zelf

Waarom zou jij er niet mee dekken?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:57

Omdat ze geen papieren heeft en zon veulen echt moeilijk verkoopt, maar zie dat je het veulen zelf gaat houden dan word het een ander verhaal.
Wat wil je later met het veulen gaan doen?
En heb je met een hengst ook wensen kwa kleur?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:03

Ik vraag me ook af waarom je zou gaan fokken?

Best grappige merrie, maar niets bijzonders. Persoonlijk vind ik dat je alleen met de beste dieren moet fokken, tenzij je merrie een werkelijk fantastisch karakter heeft, want dat is ook goud waard.

Maar in jouw geval, zou ik toch overwegen of het risico dat dracht en bevalling geven, en het ongemak bij het rijden, wel opwegen tegen een leuk jong dier kopen.

Dan kan je rustig rondkijken naar iets dat je past.

Maar goed, eigen beslissing natuurlijk. Kan me ook wel voorstellen dat je graag eens de geboorte van zon veulen wilt meemaken.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:11

randalinpony schreef:

Best grappige merrie, maar niets bijzonders. Persoonlijk vind ik dat je alleen met de beste dieren moet fokken, tenzij je merrie een werkelijk fantastisch karakter heeft, want dat is ook goud waard.

Maar in jouw geval, zou ik toch overwegen of het risico dat dracht en bevalling geven, en het ongemak bij het rijden, wel opwegen tegen een leuk jong dier kopen.

Dan kan je rustig rondkijken naar iets dat je past.

Maar goed, eigen beslissing natuurlijk. Kan me ook wel voorstellen dat je graag eens de geboorte van zon veulen wilt meemaken.

Volgens mij heeft ts dit al eens meegemaakt aan haar topic te lezen, verder ben ik het idd met je eens over het niet fokken.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:15

Deze merrie is ook bij mij geboren. Heb heel de bevalling mee gemaakt en ik heb dus ook zo'n speciale band met haar daardoor, dat ik dat bij mn volgende paardje weer wil.
Kwa kleur heb ik geen wensen
Mijn bedoeling is om gewoon lekker te rijden(klassiek), zowel buiten als eventueel wedstrijden

randalinpony schreef:

Ok, ze heeft dan geen volledig papier, maar ze wordt dit jaar 12 en heeft werkelijk nog nooit wat gehad. Een ijzersterke merrie, ook röntgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:18

Succes hoor!! Heel leuk voor je, wanneer wil je haar gaan laten dekken? Ga je echt voor een (dure) kwpn stamboekhengst of wil je met andere rassen kruizen?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:19

Ik zou het niet doen.. Wie zegt dat je met dit veulen ook weer zo'n goede band krijgt? Het veulen onthoud dat echt niet dat je bij zijn geboorte aanwezig was. En ook al doet ie dat wel, kan het altijd zijn dat het niet klikt.

Ik zou op zoek gaan naar een ander jong paard, bijv. een kruising omdat je dat toch zou krijgen..

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:20

Maar het wil niet zeggen dat je met het volgende veulen weer zon band krijgt. Ben nog steeds van mening om er niet mee te gaan dekken, maar als je het echt graag wilt heb je dan nog een paar duidelijkere fotos van je merrie?

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:33

Ik heb een déjà vu! :j

Gewoon doen! Je had beter stamboekloos weggelaten... scheelt weer wat discussiepunten! :D
Ga voor een kwpn, maar informeer je goed zodat je de juiste dekhengst kiest!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:28

Goodgirls schreef:
Ik heb een déjà vu! :j

Gewoon doen! Je had beter stamboekloos weggelaten... scheelt weer wat discussiepunten! :D
Ga voor een kwpn, maar informeer je goed zodat je de juiste dekhengst kiest!

Haha, had ik beter kunnen doen

Ik wil in elk geval wel een goedgekeurde dekhengst, gewoon omdat ik dan weet dat het met de hengst wel goed zit, maar welke past het best bij mn register B KWPNer

Verder heb ik geen zin in een discussie, ik wil graag een veulen van mijn merrie en ik vraag alleen wat het best bij haar past

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:08

Een correct gebouwde hengst, met voldoende bloed, maat en een goede achterhand..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:24

Gezien jouw eisen zou ik je Jaspers Egon kunnen aanraden.

Deze hengst is niet zo spectaculair in de beweging maar heel functioneel (springpaard), geeft sterke en correcte, niet altijd luxe, maar goudeerlijke paarden.

Echt paarden waar de recreatieruiter zo mee de straat op kan, zijn ook met niks in te rijden. Maar als je ze in de sport wil inzetten komen ze door hun werkwilligheid ook een heel eind, superinzet.

Wij hebben er 2 nakomelingen van gefokt.

Is een NRPSer.

Daar zou je toch al eens kunnen kijken, scheelt soms in dekgeld. ;)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:09

@ randalinpony: Ok bedankt, hier kan ik wat mee.
Ik heb inderdaad al eerder een nakomeling van hem gezien en die was ook erg braaf en makkelijk

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:51

Jasper's Egon is geen KWPN goedgekeurde hengst. Vraag je eerst eens af wat voor eigenschappen een hengst aan jou paard toe moet voegen, dan kunnen anderen gerichter adviseren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:06

Volgens mij staat er enkel dat het een NRPS'er is.. Ik heb er iig nog nooit van gehoord...

Patoucha kan met de rest van de berichten ook wat.. het is alleen niet iets wat in het straatje past :) Maar met mijn bericht, al zeg ik het zelf, kun je toch ook op zoek gaan naar een hengst die zo veel mogelijk past.. Maar als je niet met zekerheid kan zeggen dat je het veulen kan houden raad ik het in eerste instantie af. Voor de verkoop zou ik iig niet snel fokken. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:18

Goedgekeurde NRPS hengst.
http://www.stal-romano.nl/jasperhome.htm

Let even op dat de foto er een is van Jaspers Egon al op hogere leeftijd. ;)

Gezien het feit dat Patoucha het veulen voor zichzelf wil houden en waarschijnlijk recreatief rijdt, is een hengst die een topkarakter heeft als Jaspers Egon waarschijnlijk nog niet zon verkeerde.
Geeft voor de rest goed bewegende gezonde paarden.

Hengst werd op het losrijterrein op concoursen uitgestapt door een meisje van 12.

Dat Jaspers Egon niet bekend is, tsja. Er zijn zoveel hengsten binnen het NRPS die niet zo bekend zijn, er zijn ook zat mensen die Bachelor NH niet kennen. (Hoewel ik deze veredelaar niet zou aanraden op een wat lastige merrie als het veulen voor de recreatie bedoeld is, deze hengst fokt een typisch heet en gevoelig sportpaardenkarakter.)

Voor iemand die voor recreatie fokt, is het NRPS interessant omdat zij regelmatig heel goede paarden een kans geven en een kwalitatief voldoende aanbod bieden, maar de dekgelden liggen een stuk lager.

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:46

Ik zou het niet doen ik heb mijn merry ook een keer laten dekken
en ik kon een hele poos niet rijden en ze was nog een keer heel vervelend.
gr.Romy

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:50

randalinpony schreef:
Voor iemand die voor recreatie fokt, is het NRPS interessant
Laat ze dat bij het NRPS maar niet horen...
:=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:58

Zit ik dan weer niet mee. :)

Als je een merrie die niet een echte fokwaarde heeft (en daar bedoel ik niets lelijks mee, alleen dat het getoonde beestje nooit sterwaardig zou zijn bij een sportstamboek, hoewel de eigenares er best een leuk dier aan kan hebben) dan moet je je afvragen wat het fokaandeel van de merrie, en van willekeurig welke hengst zou zijn.

En dan denk ik dat het best logisch is om niet het duurste van het duurste fokdier op die merrie te zetten, aangezien het resultaat uiteindelijk toch een registerdier zal worden dat waarschijnlijk niet de top van de sport gaat halen - een enkele draverkruising die internationaal springt uitgezonderd. ;) )

NRPS heeft nou eenmaal veel hengsten met een lager dekgeld, die op dit paardje een aanzienlijke verbetering kunnen geven - waarom dan een veel duurdere KWPNer?

Dat bedoelde ik er enkel mee. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:04

Als dat jouw gedacht is heeft de merrie geen fokaandeel, maar een vermeerderaandeel.
Waarom zou je op 'iets minders' weer 'iets minders' te zetten, waardoor je nog steeds met 'iets minders' blijft zitten.

Dan moet je niet met oogkleppen naar 'iets minders' zoeken, maar naar het beste wat past.. (waarbij dekgeld op de tweede plek komt) Dán doe je nog iets wat op fokken lijkt..

Overigs wil ik niet zeggen dat je dan alleen naar kwpn moet kijken, maar naar wat er het best past en niet voor een goedkope hengst/stamboek kijken om de kosten te drukken of omdat het toch maar voor de leuk is.. Dat doen er zoveel, daarom lopen er ook zoveel 'iets mindere' en 'veel mindere' paarden rond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:26

Niet alle duurste dekhengsten zijn 'best passende' dekhengsten. ;)

NRPS hengsten zijn in veel gevallen niet 'iets minders'. Ze zijn gewoon goedkoper, en het stamboek heeft keus genoeg. ;)
Dekgelden van KWPN zijn in sommige gevallen belachelijk hoog.

Kijk, je kan je afvragen wat de zin is van zo een paardje fokken. Maar als de TS er nog jaren plezier van heeft, dan had het op de wereld zetten van dit paard zin.
Ieder paard dat op deze wereld een eigenaar blij maakt, is een zinvol gefokt paard. Dat betekent in de eerste plaats voor recreatie een gezond, correct paard met een makkelijk en fijn karakter en een beweging die vooral gemakkelijk uit te rijden is .

Daarvan zijn er -ook- bij het NRPS, en -ook- in de minder dure prijsklasse, voldoende voorhanden.

Verder vind ik voor de recreatie fokken helemaal niets verkeerd aan, je fokdoel is even anders. Dat betekent andere afwegingen voor de hengstenkeuze. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:45

randalinpony schreef:
Niet alle duurste dekhengsten zijn 'best passende' dekhengsten. ;)
Dat heb ik, gelukkig, ook nooit gesteld ;)

Maar de goedkoopste ook niet, sommige zijn ook weer niet voor niks zo goedkoop. := Als de 'beste' hengst €100 meer kost dan de nr. 2 dan geef ik liever die €100 meer uit dan dat ik dat nú in mijn zak steek en dan straks meer geld kwijt ben aan het onderhouden van een paard die het voor mij net niet is :+ (en hoewel je met fokken nooit met 100% zekerheid kan zeggen hoe het uitpakt, kun je dat met een juiste, verstandige of 'veilige' keuze wel zoveel mogelijk proberen uit te sluiten)

Als er bij het fokken voor de 'sport' al zoveel paarden 'afvallen' en eindigen als (goed) recreatiepaard, wat denk je dat er gebeurd met de paarden die al voor 'minder' worden gefokt en dus voor recreatie gefokt en het niet zijn?
Van mij hoeft echt niet iedereen die Grand Prix topper proberen te fokken hoor. Daar is de vraag niet eens naar. Er zijn zat mensen die gewoon een leuk paard zoeken, en van mij mogen ze. Maar die zoeken alsnog naar het 'beste' paard. De 'minderen' blijven nog steeds achter, zeker omdat er een overschot is aan paarden. Waarom dan bewust het risico lopen dat je nog een 'mindere' op de wereld zet? Lol met je knol moet voorop staan, maar in je beredenering achter je advies kan ik mij niet vinden.

Het gaat mij dus niet om de hengst, want die ken ik niet (toch zegt dat wel wat voor mij := ). Het gaat mij grotendeels dus ook niet om de merrie van de ts, maar dit even puur naar aanleiding waar het gesprek in dit topic naar toegaat. (misschien tijd voor een eigen topic? )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:05

Citaat:
Als er bij het fokken voor de 'sport' al zoveel paarden 'afvallen' en eindigen als (goed) recreatiepaard, wat denk je dat er gebeurd met de paarden die al voor 'minder' worden gefokt en dus voor recreatie gefokt en het niet zijn?

Veel afvallers van de sportfokkerij zijn geen goede recreatiepaarden, precies door hun karakter. Bovendien zijn het langgelijnde en grote paarden, dat is voor de échte recreatieruiter niet heel ideaal. Kan nu een heel verhaal afsteken, maar jij weet ook wel hoe dat zit.

Een recreatiepaard moet namelijk een nuchter en koel, maar toch werkwilig paard zijn. Als je er niet mee buiten kan rijden of mennen, vind ik het geen geslaagd product, eerlijk gezegd.
Ik heb zon kruising staan, zie onderin mijn profiel. Voor sommigen puur vermeerderen, maar toch een heel bruikbaar paard, dat trouwens ooit te koop heeft gestaan, werd werkelijk gestalkt door mensen die hem wilden kopen. (kon het uiteindelijk niet over mijn hart verkrijgen. :) )
Zulke kruisingen is veel vraag naar, er is echt een markt voor brave gezonde paardjes.

Mijn eerste vereiste was een 9 voor karakter, dit namelijk om het sterkste punt van de merrie vast te houden, namelijk topkarakter en inzet.

Mja, misschien tijd voor een eigen topic. :)

Wat de TS nu zou moeten doen, is bepalen wat haar paard zo fijn/niet fijn maakt, en eerlijk een afweging maken of het mogelijk is een paardje uit haar dier te fokken dat wel aan haar eisen voldoet, of er beter een kopen. :)