[H][wb]Welke hengst voor First Mate XX x Lys de Darmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sev

[H][wb]Welke hengst voor First Mate XX x Lys de Darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:23

Wij zoeken een geschikte hengst voor onze merrie Prima Noblesse:

afstamming:

V: First Mate (Matahawk XX x Hone XX)
VM: Lys de Darmen (Et Hop x Tanael)
VMM: Goldfalk (Grande x Frustra II)
VMMM: Lugano van Laroche

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=302162

De merrie is zelf 1m75 dus een hengst die maat doorgeeft is niet belangrijk.

Belangrijk punt dat verbeterd kan worden is de voorzichtigheid van de merrie. Ze is nogal bruut en kan zichzelf nogal eens pijn doen door onvoorzichtigheid. Ook haar veulen van castelino van de helle lijkt op dit gebied veel van haar weg te hebben. Zij geeft nogal dominant haar eigenschappen door. Deze merrie is altijd gebruikt als fokmerrie, ook bij haar vorige eigenaar, dus veel over haar eigen prestaties kan ik niet vertellen. Haar gangen zijn behoorlijk goed, en dit willen we zo behouden. We willen een goed bewegend springpaard fokken met een zeer goede galop. Haar Castelino veulen is een zeer mooi veulen met een supergalop maar is nog steeds heel bloedering, een veulen met een koeler karakter zou goed zijn.

Eisen van de hengst:
springhengst die goed kan bewegen, vooral galop
heel koel én voorzichtig karakter
kleur en maat zijn niet belangrijk
zouden zowel kort- als langgelijnde hangsten mogelijk zijn?

Wij hebben nog een dekking te goed van Lanciano die we op deze of een andere merrie kunnen gebruiken. Vinden julie dit een geschikte hengst voor deze merrie? Wat zijn betere opties?

De merrie:

Afbeelding

met haar Castelino van de Helle veulen:

Afbeelding

http://images.quanonne.multiply.com/ima ... =214488465

Haar Castelino va de Helle veulen:
3 weken:

http://images.quanonne.multiply.com/ima ... =214491471

3 maand:

Laatst bijgewerkt door gomir op 04-03-09 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags, foto's veranderd in link ivm max 2 foto's

Umeo

Re: [H][wb]Welke hengst voor First Mate XX x Lys de Darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:00

Wat vind je zelf van het Castelino veulen?

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:26

Ik vind het een heel mooi veulen, zit goed ineen, heeft een super galop.
Alleen denk ik dat we karaktermatig nog kunnen verbeteren, het is een lief veulen hoor,
maar ze heeft best wel veel bloed en kan af en toe 'nukkig' zijn en te heet.
Haar moeder heeft hetzelfde karakter hoor, maar Castelino heeft dit niet verbeterd in het eerste opzicht.

Dus denk ik dat we op zoek moeten naar een iets koelere hengst, zoals bvb Adorado. Wat denken jullie?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:34

Sev schreef:
Dus denk ik dat we op zoek moeten naar een iets koelere hengst, zoals bvb Adorado. Wat denken jullie?

Ja, maar enkel als je merrie vanvoor genoeg 'bukt' op de sprong.
Andere optie is misschien Cicero, ga mijn merrie met veel bloed daar door laten dekken dit jaar.
Mijn verbeterpunten waren vooral
- galop
- koel en rustig karakter
Of hij voorzichtig is in zijn doen en laten weet ik niet, maar xKimmm (op dit topic een aantal keren te vinden) kent Cicero goed, dus misschien kan je haar even contacteren.

susanneerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:48

Adorado begint denk ik pas met bukken als er 1.50m staat, hij begint waar de meeste op moeten houden!!!!Hij speelt met de hindernissen, Adorado waarschijnlijk het beste paard van Belgie.....

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:04

Ik heb hem vrijdag gezien in Gesves en hoort zeker bij de beteren die ik die avond gezien heb. Hij sprong een heel regelmatig parcours en had duidelijk geen moeite met de hoogte (1m35), in tegenstelling tot sommige van zijn leeftijdsgenoten...
hij kan me alleszins erg bekoren! Dekgeld valt ook nog mee voor zo'n hengst! (1000 euro).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:23

susanneerp schreef:
Adorado begint denk ik pas met bukken als er 1.50m staat, hij begint waar de meeste op moeten houden!!!!Hij speelt met de hindernissen, Adorado waarschijnlijk het beste paard van Belgie.....

Adorado zelf vind ik inderdaad geweldig en hij heeft vermogen zat. Maar hij vererft wel zijn manier van springen vooraan (zie ook Gorki). En er zijn weinigen die zoveel inzet en vermogen hebben als Adorado waardoor dat voorbeen gecompenseerd wordt. Ik zou dan liever gaan voor een hengst met wel een goed voorbeen.
Dekgeld vind ik wel heel eerlijk!
en of het het beste paard is van België daar ben ik niet echt mee akkoord, maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:49

Ik denk dat zijn voorbeen op zich niet zo slecht is. Hij gebruikt het alleen niet als de hindernissen (te) laag staan en hij totaal geen moeite moet doen. Wanneer het wat hoger wordt, gebruikt hij zijn voorhand heel keurig vind ik.
Aan Cicero heb ik vorig jaar ook gedacht. Maar heb hem nog niet in het echt gezien.
Ik heb dit weekend in Gesves beseft dat het echt wel nodig is om de hengsten in het echt bezig te zien.
De hengsten zijn dan wel allemaal gekeurd, maar er zit toch nog heel wat kaf tussen het koren...
Adorado blijft zeker een optie, Cicero onthoud ik ook, maar ik sta open voor andere suggesties :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:52

Sev schreef:
Ik denk dat zijn voorbeen op zich niet zo slecht is. Hij gebruikt het alleen niet als de hindernissen (te) laag staan en hij totaal geen moeite moet doen. Wanneer het wat hoger wordt, gebruikt hij zijn voorhand heel keurig vind ik.
Aan Cicero heb ik vorig jaar ook gedacht. Maar heb hem nog niet in het echt gezien.
Ik heb dit weekend in Gesves beseft dat het echt wel nodig is om de hengsten in het echt bezig te zien.
De hengsten zijn dan wel allemaal gekeurd, maar er zit toch nog heel wat kaf tussen het koren...
Adorado blijft zeker een optie, Cicero onthoud ik ook, maar ik sta open voor andere suggesties :)

Het gaat me bij Adorado ook niet zozeer over het voorbeen alleen, maar over heel de voorkant.
Hij bukt niet super en houdt zijn schouder wat vast. Op de hogere hindernissen trekt hij zijn voorbenen inderdaad heel keurig in, maar die nek~schouder houding kan me, ook niet op de hogere hindernissen, niet bekoren. MAAR als je merrie vooraan goed bukt, is Adorado volgens mij een super hengst om te gebruiken!

marc_peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:20

Ik vind Adorado een heel goede keuze. Zelf zal ik ook van hem laten dekken. Het is echt een heel volledige hengst die daarenboven heel populair is in belgië. Volgens mij gaan zijn veulentjes als zoete broodjes de deur uit. Voor een fokker met één merrie en één stal is dat toch wel belangrijk vind ik.
Het is inderdaad belangrijk om de hengsten aan het werk te zien en vooral ook om te weten welke ruiters er op de hengsten zitten. Wat ik vooral bijzonder interessant vind aan Adorado is de zekerheid en de overtuiging waarmee hij foutloos springt. Om dit te doen moet hij heel gemakkelijk te rijden zijn (want hij heeft nog een jonge ruiter), hij moet ook heel voorzichtig zijn en hij speelt met de hindernissen.
Ik zou persoonlijk mijn keuze niet laten afhangen of een hengst "bukt". Is dit niet gewoon hoe hoog ze hun hoofd op de sprong houden. Ik ken veel internationale paarden die op die manier springen dus zal het wel geen nadeel zijn. Ik ben er ook zeker van dat hij op hogere hindernissen nog mooier zal springen.
Ik zou wel een hengst kiezen voor zijn karakter, vermogen, soeplesse en natuurlijk zijn exterieur. Daarin is Adorado toch wel heel goed denk ik.
Ik heb ook al verschillende goede nakomelingen van hem zien springen. Ik kijk al uit naar mijn veulentje van volgend jaar.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:36

Ik ben het met je eens Marc. Geen enkele hengst is perfect he, maar Adorado komt toch wel heel dicht in de buurt van wat ik zoek in een hengst. Voor mij is het totaal plaatje heel belangrijk, dus zeker ook het karakter, wat de berwerkbaarheid van een paard bepaalt. Ik denk dat Adorado wel wat kan toevoegen aan onze merrie, dus voorlopig wordt hij het! Ik heb nog tot juni om van gedacht te veranderen, deze merrie krijgt dan een veulen van Contino van de Helle. :)