[EH][KWPN] Hengst gezocht voor Radar x Karandasj merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

[EH][KWPN] Hengst gezocht voor Radar x Karandasj merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:30

Ik heb een bijna vijfjarige Radar x Karandasj merrie ( haar hele afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=298143 ) Ik zou volgend jaar graag een veulen uit haar willen fokken, maar er zijn zoveel hengsten dat ik het zelf niet meer zo goed weet. Ik ben iig op zoek naar een dressuurhengst. Mijn merrie is wat aan de kleine kant ( 1.65) en ik zou graag een hengst willen die de maat vergroot. Verder heeft ze behoorlijk fijn beenwerk en kleine hoeven, dus dat is ook iets waar ik op moet letten. Het is een goede beweger maar ik zou het veulen graag wat spectaculairder in het voorbeen willen zien. De merrie zelf heeft een zeer goed achterbeen en hier wil ik absoluut niets op inleveren. Ook is het karakter wel een aandachtspuntje. De merrie zelf is erg heet, kijkerig en zeer sensibel. In princiepe wil ik het veulen zelf houden en zou het niet erg vinden als ook deze een beetje aan de hete kant is, maar het moet niet doorslaan naar de verkeerde kant. Mocht ik het veulen wel willen verkopen wil ik niet dat deze door het karakter onverkoopbaar is. Wel wil ik absoluut geen doetje, maar eentje die veel looplust heeft en graag voor je wil werken.

Mijn merrie zal ongetwijfeld nog meer minpuntjes hebben, dus ik ben benieuwd welke dressuurhengst jullie aanraden.

Hier wat foto's:

Op stand:
Afbeelding

En in beweging:
Afbeelding

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:28

Wat vind je van Havidoff? Keurhengst die al verschillende nakomelingen op Grand Prix niveau heeft lopen.

Havidoff geeft front en maat. Nakomelingen hebben goed ondertredend achterbenen, en grijpend voorbeen. Ook geeft hij langgelijnde veulens, ik denk dat jou merrie wel een langer gelijnde hengst kan hebben omdat ze zelf vrij compact is. Nakomelingen van Havidoff hebben ook een lange, goed gevormde hals, kan goed bij de merrie want ik vind haar hals vrij kort en opwaarts gebouwd.
Fundament van de Havidoff's is goed ontwikkeld en heeft voldoende kwaliteit (kan het fijne beenwerk van je merrie verbeteren).
En als laatste nog dit, hij vererft ook een zeer fijn werkbaar karakter.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:34

Het enige nadeel is misschien wel dat Havidoff alleen nog natuurlijk dekt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:37

Dan valt hij zowieso af. Wel jammer want wat ik zo van jou hoorde klonk best goed. Bedankt voor het meedenken!

MyGuy94

Re: [EH][KWPN] Hengst gezocht voor Radar x Karandasj merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:14

Graag gedaan hoor, kzal morgen nog eens even verder kijken, er is gelukkig nog meer te vinden ;-)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:25

voor meer voorbeen kan je naar Krack C of een van diens zonen kijken zoals United, Tuschinski of Tolando. De laatste heeft ook een koel karakter en fokt vergrotend.
Voor groter fokken is ook Oscar een optie, weet niet zo heel goed wat die methet voorbeen doet

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:44

Daar dacht ik zelf ook al aan maar ben met Krack c en zijn nakomelingen wel wat bang voor het karakter. Of zal dat meevallen? En wat voor achterbeen vererft Tuschinski? Ik ken namelijk een aantal Tuschinski's die achter toch echt wat minder zijn, terwijl moeders een goed achterbeen had.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:58

Ben je niet bang dat Krack bij deze merrie iets te 'bloederige' veulens geeft?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:00

daarom noemde ik ook United en Tolando. Tus geeft nog al eens wat meer sensibel karakter
Oscar op zeker een rustiger karakter. Andere optie zou Voice of OO seven kunnen zijn

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:45

Ik denk dat Oscar goed bij deze merrie past, veulens van Oscar hebben over het algemeen een goed gebruik van het voorbeen. En het karakter zit bij Oscar idd zeker goed.
Als het gaat Voice en OO seven zou ik eerder voor Voice gaan. De bewegingen van Voice zijn imo beter, merries moeten bij Voice wel een voldoende lang voorbeen hebben, en dat heeft deze merrie wel. Ik denk dat Voice ook de hals van deze merrie kan verbeteren. Karakter van Voice is ook goed.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:54

Tuschinski geeft nog wel eens veulens met een maaiend voorbeen. Achterbeen gebruik is daarentegen over het algemeen wel goed.