[H][wb]Hengst voor Burggraaf X Narcos II (bont?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoopje

[H][wb]Hengst voor Burggraaf X Narcos II (bont?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:01

Ik ben erover aan het nadenken mijn merrie te laten dekken.

Het veulen zou voor de verkoop zijn dus ik wil zeker iets fokken met potentieel voor de sport. Maar ik heb een week plekje voor bonte paarden :P

Zijn er mooie (en liefst homozygote) bonte warmbloedhengsten die compatibel zijn in jullie ogen? Of wil ik iets onmogelijks en kies ik beter geen hengst op kleur?

Merrie is 1.67 groot. Ze is mooi bergop gebouwd maar kan wel wat meer zweefmoment en voorbeenactie in haar draf gebruiken.
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-02-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:15

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: [H][wb]Hengst voor Burggraaf X Narcos II (bont?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:25

Ik zou James Bont Jr. nemen. Homozygoot en ik weet zeker dat hij springt.

keep_smiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:43

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:35

Je kan Clochard overwegen. Hengst springt supergoed, en heeft veel potentie voor de sport. http://www.stalbuitenhuis.nl
Volgensmij is Clochard alleen niet homozygoot.
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 11-03-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:50

Ik zit niet zo in de bonten, maar als ik de foto's van clochard en james bont jr. vergelijk dan vind ik clochard een veel beter springpaard dan james bont jr. Ik heb ze natuurlijk geen van beiden ooit echt zien springen.

Ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om een bonte te fokken, maar ik denk dat je bij je hengstenkeuze niet moet toegeven op kwaliteit voor de sport en karakter. Alleen een leuk kleurtje is voor de meesten niet genoeg. Het kan natuurlijk een leuk extraatje zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:51

Clochard is dan ook een echt springpaard die al dik in het Z loopt terwijl James Bont Jr. pas 4 is en bovendien een allround gefokt paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:54

Karolien_ schreef:
Ik zit niet zo in de bonten, maar als ik de foto's van clochard en james bont jr. vergelijk dan vind ik clochard een veel beter springpaard dan james bont jr. Ik heb ze natuurlijk geen van beiden ooit echt zien springen.

Ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om een bonte te fokken, maar ik denk dat je bij je hengstenkeuze niet moet toegeven op kwaliteit voor de sport en karakter. Alleen een leuk kleurtje is voor de meesten niet genoeg. Het kan natuurlijk een leuk extraatje zijn.

James staat voor de kar. Hij is pas 4 en loopt nu al volwaardige B proeven. Daarnaast zijn de eigenaren hem aan het zadelmak maken. Hij heeft een super karakter. Heel gemakkelijk ondanks dat hij hengst is.

Heb m een paar keer aan de longe gehad.

Hij schijnt nu ook een geweldige springmanier te hebben ontwikkeld. Maar omdat ie nog niet onder het zadel is gebeurd dat alleen vrij. (soms)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:26

De kwaliteit als springpaard meet ik niet af aan de hoogte van de hindernissen (100 cm of 130 cm), maar aan de manier van springen, voorzover die op foto's te beoordelen is. De foto's die ik hier van james gezien heb maken op mij niet zo veel indruk. Dat neemt niet weg dat het best een goed springpaard zou kunnen zijn. Clochard heeft natuurlijk al meer bewezen, maar james heeft gezien zijn leeftijd nog niet de kans gekregen dat te laten zien.

Je kunt natuurlijk alleen maar beoordelen wat ze nu laten zien en tot op zekere hoogte kun je daaruit afleiden wat ze aan kwaliteit in huis hebben. Daarop gebaseerd hoop je dat ze een en ander vererven. In de ideale situatie zou je dus een hengst kiezen die bewezen heeft (bonte) goed springende nakomelingen te maken. Maar je kunt natuurlijk ook eens gokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:38

Je vergelijkt echt appels met peren. Clochard IS een springpaard terwijl James Bont een Gelders paard is en niet specifiek op springen gefokt. De sprong op de foto is voldoende.
Daarentegen loopt James Bont wel weer veel beter dan Clochard en ik ken ze allebei.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:22

Gezien de afstamming van de merrie had ik het idee dat TS een springpaard zou willen fokken, dus vandaar mijn reactie. Het is niet mijn bedoeling om welke hengst dan ook te beledigen. Ik geef ook alleen maar mijn mening op basis van hetgeen ik in dit topic heb gezien.

Als je een dressuurpaard wilt fokken zou ik sowieso niet voor een bonte hengst kiezen tenzij het echt een spectaculair dressuurpaard is. De markt voor bonte dressuurpaarden is volgens mij nog kleiner dan die voor bonte springpaarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:16