[H][wb] Hoe kies ik een leuke hengst voor Balzflug-merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

[H][wb] Hoe kies ik een leuke hengst voor Balzflug-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:41

Ja! We hebben besloten om onze 14-jarige nrps-merrie (BalzflugxEmilion, keur + sportprestatie) (weer) te laten dekken. Maar nu? Hoe kies ik uit zoveel hengsten nou de goede? }:0 Ik vind het zo lastig! We gaan natuurlijk wel naar de shows maar met zoveel poeha en show vind ik het lastig om een goede uit te kiezen. Bovendien heb ik er ook niet erg veel verstand van, haha! En kies ik nou voor een oudere ('bewezen' hengst, of juist voor een 'nieuwe'? Lastiglastig. Tips zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb helaas geen standfoto.
Laatst bijgewerkt door gomir op 22-02-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Karennnn

Re: Hoe kies ik een leuke hengst uit voor Balzflug-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:07

Doe een keer inspiratie op uit de andere topics ;)
Dus beschrijf een keer de goede en slechte kanten van
-haar bouw
-karakter
-gangwerk
-extra..

-Hoe geeft ze door, wat wil je verbeteren, wat wil je behouden?
-hoeveel dekgeld mag het kosten?
-moet veulen groter worden...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:20

Karennnn schreef:
Doe een keer inspiratie op uit de andere topics ;)
Dus beschrijf een keer de goede en slechte kanten van
-haar bouw
-karakter
-gangwerk
-extra..

-Hoe geeft ze door, wat wil je verbeteren, wat wil je behouden?
-hoeveel dekgeld mag het kosten?
-moet veulen groter worden...

Ik heb een beetje zitten neuzen in andere topics en wat links bekeken.

Nadina is iets overbouwd, kort voorbeen. Ze is 1.65, wil eigenlijk een hengst die wat groter doorgeeft. Nadina heeft een goed voorbeen, ook een goed achterbeen, maar meer moeite met onderbrengen ivm bouw (moeite met verzameling, bergop en wellicht rijkunst, haha!). Galop mag verbeterd worden. Ze heeft een minder goede rug. Ik vind karakter erg belangrijk! Jazz-bloed twijfel, ik ben bang dat dat te hevig wordt voor mij. Ferro ook twijfel, liever niet. Nadina is looplustig en heeft een heel lief karakter. Ze is wel hevig, wat zich niet uit in schrikken, bokken, stijgeren, maar in looplust en 'interne spanning'. Looplust vind ik geen probleem, wil namelijk graag een paard wat uit zichzelf loopt. Dekgeld maakt (nu nog) niet zoveel uit. Ik wil het veulen graag zelf houden en rijd voornamelijk dressuur.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:44

Blue Hors Romanov. Zeer opwaarts gebouwd, geeft maat goed door, is 'looplustig' maar toch zeer cool in het hoofd.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:47

s0173957 schreef:
Blue Hors Romanov. Zeer opwaarts gebouwd, geeft maat goed door, is 'looplustig' maar toch zeer cool in het hoofd.

Dank je wel voor de tip, dat klinkt precies naar wat ik zoek.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:50

Ik heb hem zondag nog in Vechta gezien, en als onze merrie geen Rubinstein was dan was de keuze snel gemaakt.

http://www.clipmyhorse.org/index.php?option=com_content&view=article&id=501707:hengstschau-gestuet-vorwerk-ludwig-kathmann-a-blue-hors-vechta-15022009&catid=50:hengstschau-gestuet-vorwerk-ludwig-kathmann-a-blue-hors-vechta-15022009&Itemid=19

Vanaf minuut 145 komt Romanov.

Om te kiezen tussen een 'bewezen' hengst of een een jonge, ja, dat is altijd koffiedik kijken. Wij gaan zelf sneller naar een jongere hengst, een goede combinatie van bewezen bloedlijnen wel steeds, omdat hier het dekgeld toch dikwijls een pak lager ligt. Als je overtuigd bent van de kwaliteiten van de merrie en je hebt er het geld en het risico voor over kan je natuurlijk naar de bewezen hengsten gaan kijken en meer geld gaan uitgeven.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:30

Ze heeft eerder een veulen gehad van Flemmingh, dit bleek een hele goede combi. In mijn hoofd spelen Johnson (ik weet dat hier Jazz-bloed inzit) en Westenwind. Ik ben benieuwd naar meningen hierover. Zou dit passen?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:11

Is het veulentje van de foto die Flemmingh?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:13

Als jouw merrie een goed achterbeengebruik heeft dan is Westenwind denk ik een goede optie.Hij heeft zelf een mooi model en een goede rug.Ook heeft ie voldoende massa,alleen weet je nog niet hoe hij fokt.Ook zit er wel Flemmingh in en bij Flemminghs moet je uitkijken voor de rug.Johnson idem dito,bovendien zit er Jazz in en daar ben je huiverig voor.

Ik weet niet of ze veel souplesse heeft? als ze voldoende souplesse heeft zou ik haar wel durven aanparen met Negro.Die vereft iets klassiek maar dat kan jouw merrie wel hebben,die heeft bloed zat.Ook vereft ie goede karakters en een goed achterbeengebruik en sterke rug.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:55

sportfokker schreef:
Is het veulentje van de foto die Flemmingh?

Ja, toen was ze net 's nachts geboren, haha.

Elisa2 schreef:
Als jouw merrie een goed achterbeengebruik heeft dan is Westenwind denk ik een goede optie.Hij heeft zelf een mooi model en een goede rug.Ook heeft ie voldoende massa,alleen weet je nog niet hoe hij fokt.Ook zit er wel Flemmingh in en bij Flemminghs moet je uitkijken voor de rug.Johnson idem dito,bovendien zit er Jazz in en daar ben je huiverig voor.

Ik weet niet of ze veel souplesse heeft? als ze voldoende souplesse heeft zou ik haar wel durven aanparen met Negro.Die vereft iets klassiek maar dat kan jouw merrie wel hebben,die heeft bloed zat.Ook vereft ie goede karakters en een goed achterbeengebruik en sterke rug.

Dank je wel! Ik ga eens op zoek naar meer info over Negro! Wat betreft Jazz: ik ben bang dat dit voor mij te hevig wordt. Ik weet niet zo goed hoe Johnson is, maar naar ik hoorde ook wel hevig. Dan is dat voor mij dus niet zo'n goed idee. Ik vind het wel een heel gaaf paard!

Sammie

Re: [H][wb] Hoe kies ik een leuke hengst voor Balzflug-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:18

wat bedoel je met hevig?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 06:55

Met hevig bedoel ik heel veel energie hebben, heel sensibel zijn, 'schrikkerig' of 'wegspringerig', 'rillerig'. Ik moet nog wel gewoon kunnen rondrijden, en dan ben ik bang dat zoiets te voor mij wordt, dat ik die energie niet genoeg zou kunnen omzetten in 'nuttige energie'. Mijn paard is absoluut geen dooie en heeft veel energie, maar is wel redelijk cool in het hoofd en kan er eigenlijk altijd mee rondrijden. Maar looplust vind ik dus wel belangrijk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:35

De keren dat ik Johnson heb zien lopen was hij wel wat gespannen, maar zeker niet schrikkerig eigenlijk. En HP rijdt er wel alles uit wat er in zit dus dan zou zelfs een melkkoe spontan gaan piafferen...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:58

:+ :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:22

Ik heb inmiddels op internet gevonden dat het fokadvies bij Westenwind is: merries met een goede rug. Dat wordt m dus niet. Nu is mijn oog ook gevallen op decor's dreamcather. Zoals ik al zei: er zijn zoveel leuke paarden :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:07

Dat fokadvies moet je niet te letterlijk opvatten. Je zou het evt. als leiddraad kúnnen gebruiken, maar op alle fokadviezen afgaan := Dat is bij FLorencio ook al eens 180 graden gedraaid.

Flemmingh geeft een weke rug, dus de tip bij Westenwind kan ik mij ergens wel voorstellen, maar dan moet je bij alle Flemmingh/Krack C kids weg blijven.

Overigs vind ik het sowieso al fout om een hengst puur op een paar foto's op internet uit te kiezen := Ga naar keuringen/wedstrijden/shows, pluis afstammingen uit en weet ik het wat.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:50

Ik ga ook echt niet alleen van internet uit inderdaad. Ik wil naar shows, maar alleen op show afgaan vind ik ook niet goed aangezien die paarden daar zo voor de show voorgesteld worden dat je nog niet altijd een goed beeld krijgt. En ik wil graag tips. Met dat uitpluizen ben ik nu wel bezig, maar wel op internet. Daarbij probeer ik uit te gaan van bronnen van bijvoorbeeld het kwpn (rapporten e.d.), maar ik ben ook benieuwd naar wat anderen ervan vinden. En soms is een kruizing van bepaalde bloedlijnen niet zo verstandig, en daar heb ik dan weer geen verstand van.