avensis schreef:Met gelders bloed erop loop je kans een behoorlijk klassiek paard te fokken.
Dat is echt onzin. Er zijn genoeg moderne gelderse hengsten met ras en uitstraling die op deze merrie behoorlijk zullen veredelen. Bovendien, de merrie is al klassiek, dat gaat ze zeker aan het veulen meegeven en bij de rijpaarden wordt dat als negatief gezien, bij de gelderse paarden als positief.
Als je een paard fokt probeer je bloedaansluiting te vinden en te verbeteren om een goed paard te fokken lijkt mij, of het nu voor jezelf is of niet.
De redenatie van mensen die zeggen 'ik houd het veulen toch zelf' heb ik nooit begrepen, want in 9 van de 10 gevallen wordt het veulen/paard toch verkocht door uiteenlopende redenen. Het veulen kan niet worden wat je ervan verwacht of je prive-omstandigheden kunnen veranderen.
Sinelia schreef:Ik fok puur voor mijzelf, voor eigen gebruik straks. Het is voor mij minder intressant wat een veulen in de handel doet en in welk stamboek hij/zij kan worden ingeschreven. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd, maar ik ga niet fokken omdat die combinatie goed in de handel ligt.
Uit deze merrie kún je geen veulen fokken wat goed in de handel ligt. Veulens die goed in de handel liggen hebben niet alleen een vader, maar ook een moeder. De markt is de laatste tijd aardig in aan het zakken en je moet met een totaalpakket komen (afstamming, interessante vaderlijn én moederlijn met veel predikaten en sport, mooi, gezond en goede bewegingen) om een veulen goed kwijt te kunnen. Dat gaat je uit deze merrie sowiezo niet lukken, je kan niet een bepaalde hengst of stamboek uitzoeken bij deze merrie en je veulen ligt ineens 'goed in de markt'. Je kan een hengst als Painted Black kiezen, of Jazz voor meer als 2000 euro, maar echt dat je daar geen veulen van krijgt dat goed in de markt ligt, ook al zou het een bloedmooi veulen zijn, op papier hoeft niemand het, dat dekgeld krijg je er echt niet uit. En het is ook maar de vraag of het veulen van karakter dan wordt wat je ervan verwacht.
Ik noemde de optie van een Gelderse hengst omdat het gewoon fijne werkwillige paarden zijn die in de sport goed mee kunnen komen, dus waar je waarschijnlijk veel plezier van zou kunnen hebben.
Qua afstamming van je merrie is het bovendien een logische stap. En ze zijn niet duur in het dekgeld.
avensis schreef:Wat dacht je van Voice, Lord Leatherdale of misschien San Remo?
Ja, 3 totaal verschillende hengsten noemen, daar zit vast een goed onderbouwde gedachte achter 
Pletje: Vitens is ruim 1.70, daarmee de grootste hengst binnen de gelderse richting en de TS wil liever een niet te groot paard. Niet dat het veulen ook zo groot hoeft te worden uit een kleine merrie, maar ik denk dat bijv. Parcival of Laurentz bij deze merrie niet zo heel veel zouden vergroten