[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:25

Puur informatief en omdat het soms kriebelt voor een veulen van mijn merrie:Welke hengst zou het beste bij deze merrie passen? Het is een kruising vermoedelijk welshxarabier, zonder papieren. Beetje een vuilnisbakkenras :o
Aangezien ik geen wedstrijdambities heb en het veulen zelf zou houden, heb ik als vereisten voor de dekhengst: cool in het hoofd, gemakkelijk te rijden, groter dan mijn merrie die ong 148-150 is (wil geen pony kweken maar een paard), lief karakter en niet schrikkerig/kijkerig. Omdat de merrie toch wel schrikkerig en nerveus is.

Afbeelding

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:31

Wat zijn qua exterieur de verbeterpunten aan jouw merrie? Misschien is het daarom handig om een goede standfoto te plaatsen. Niet geheel onbelangrijk, wat is het maximale budget van het dekgeld? Moet de hengst bij een bepaald stamboek goedgekeurd zijn?

Je geeft aan dat je uit jouw merrie een paard wilt, dat is altijd nog maar de vraag of dat gaat lukken. Is het wat dat betreft dan ook niet verstandiger om een volwassen paard te kopen?

Goodgirls

Re: Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:36

De verbeterpunten bij de merrie zijn: een te rechte schouder en het bokhoefje rechtsvoor. Maximaal budget een €1000.
Stamboek mag nrps, kwpn, bwp,... een passend stamboek die ook bij mijn type merrie past. Indien het veulen zelf ook 1m48 wordt is dit geen ramp natuurlijk. Zoals ik zei, is het veulen voor mij bestemd niet voor verkoop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:39

VieJo schreef:
Je geeft aan dat je uit jouw merrie een paard wilt, dat is altijd nog maar de vraag of dat gaat lukken. Is het wat dat betreft dan ook niet verstandiger om een volwassen paard te kopen?

Ik denk ook dat de kans klein is dat je een (redelijke maat) paard uit je pony zult fokken.
Je zult eerder een E-pony krijgen dan een paard van + 1.60m.
Je kan beter kijken naar een leuk (evt. papierloos) paardenveulen.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:46

Zoals ik zei mag ev een E-pony ook. Ik ga er zelf mee rijden. Noem mij mss emotioneel maar ik zou op termijn dolgraag een veulen van mijn merrie. :o
Heeft een papierloze merrie geen recht op een veulen? :(:)

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:50

Waarschijnlijk ga je mijn opmerking niet leuk vinden...

Als ik heel eerlijk ben zou ik helemaal niet met jouw merrie fokken. De reden hiervoor is dat ik van mening ben dat bestaande rassen verbeterd moeten worden en er niet verder gefokt moet worden met kruisingen. Je geeft nu aan dat het veulen voor jezelf is, maar wie zegt dat dit in de toekomst ook nog zo is.

Ik hoop niet dat ik je hiermee beledigd hebt of voor de borst gestoten hebt, want dit is zeer zeker niet mijn bedoeling. Ik vind alleen dat er goed nagedacht moet worden over het fokken versus het aankopen van een paard/ pony. Indien je het fokken alsnog wilt doorzetten wil ik je uiteraard indien jij dit ook wilt advies geven mbt de hengstenkeuze.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 16:55

Zo vlug ben ik niet beledigd hoor :P Nee iedereen heeft recht op zijn mening natuurlijk! Ik denk hier anders over. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en het kan natuurlijk zijn dat ik merrie of veulen ooit zou verkopen. Maar er zijn zoveel goede papierloze paarden op de markt. Die het op bepaalde niveaus zelfs beter doen dan de andere met papieren.

Maar graag had ik toch een naam van een dekhengst gehad? Iemand? :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:01

Goodgirls schreef:
Zoals ik zei mag ev een E-pony ook. Ik ga er zelf mee rijden. Noem mij mss emotioneel maar ik zou op termijn dolgraag een veulen van mijn merrie. :o
Heeft een papierloze merrie geen recht op een veulen? :(:)

Dat zeg ik nergens, maar meestal is zelf een veulen fokken (Dekgeld, DA, extra voer, papoort enz) duurder dan een (papierloos) veulen/jaarling kopen.
Als je een veulen/jaarling zelf koopt kun je kiezen op (verwachtte) grootte, kleur, geslacht en aftekeningen.
Ik snap dat het leuk is om zelf een veulentje bij je eigen merrie te hebben lopen, maar het heeft ook veel nadelen (en kosten).

Vorig jaar kon ik een leuk papierloos merrie jaarling (paard) kopen voor 400 Euro, daar kun je zelf niet voor gaan dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:02

Ik vind dit ook geen fokmerrie.

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:03

Wat vind je van Kasparow? Mooie veelzijdige hengst van 1.70m en is goedgekeurd bij NRPS, Oldenburg, Trakehner, Westf., Rheinl. en DWB. Hij staat erom bekend dat hij zijn goede karakter doorgeeft aan zijn nakomelingen. Dekgeld is €850,- dus ook nog binnen jouw budget

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:05

Ik heb destijds ook gevraagd welke hengst op mijn kruising en papaierloze merrie zou passen. Ik kreeg hetzelfde commentaar: 'met een papierloze merrie moet je niet fokken'. Ik ben van mening dat dat de keuze van ieder zelf is. Vaak leveren kruisingen leuke paardjes op, die te betalen zijn. Ik ben een recreatieruiter en ik hoef daarvoor echt geen paard met een ellenlange stamboom. Toen ik op zoek was naar een leuk paard, viel het mij juist op dat leuke reacreatiepaardjes schaars zijn, zeker voor leuke bedragen. Want laten we wel wezen; niet iedereen kan €10000,-- besteden aan de aankoop van een paard, nog daargelaten degenen die dat niet willen. Ik zie niet in waarom mensen met dure paarden het alleenrecht zouden moeten hebben om een veulentje te fokken.

Als jij een veulen wil van je merrie, en zeker als je het zelf wil houden, dan zou ik dat gewoon doen. Zeker omdat je hier aangeeft wat je zou willen verbeteren, en er dus niet de eerste de beste hengst van de buurman op wil gooien. In hengstenkeuze kan ik je helaas niet adviseren, maar succes met je zoektocht...

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:06

Ja volledig mee akkoord het is wel niet goedkoop en er zijn idd leuke papierloze veulens op de markt.
Enfin heb al spijt dat ik dit topic ben begonnen... Zal zelf wel zoeken. :j

@MissyTara: eindelijk een gelijkgestemde ziel _/-\o_

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:13

@VieJo: heb eens vluchtig gekeken naar Kasparow. Amai prachtige hengst!
Hoe zou het veulen er dan uitzien...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:20

Goodgirls schreef:
Ja volledig mee akkoord het is wel niet goedkoop en er zijn idd leuke papierloze veulens op de markt.
Enfin heb al spijt dat ik dit topic ben begonnen... Zal zelf wel zoeken. :j

@MissyTara: eindelijk een gelijkgestemde ziel _/-\o_

Ik bedoel helemaal niet dat ze het niet moet doen,...
Maar omdat TS in haar beginpost aangaf een paard te willen fokken heb ik gereageerd.
Daarom gaf ik aan dat als je zeker een paard wilde ik zelf niet de gok zou wagen met deze merrie.
Maar ik zeg nergens dat ze niet zomaar een papierloos veulen moet fokken.

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:20

Op Kasparow.com kun je veel over hem lezen. Er staan ook veel foto's op van zijn nakomelingen. Sorry dat ik begonnen ben over het feit of jouw merrie wel of geen fokmerrie is, want dit staat niet ter discussie, dus vanaf nu iedereen alleen FOKADVIES geven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:22

Wil je echt een rijpaardhengst of mag het ook een ander "merk" zijn?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:27

Of je met je paard gaat fokken moet je lekker zelf weten, ik zou alleen wel voor de hygiene zorgen.
En of iemand geen raspaard wilt maar een vuilnisbak moet diegene lekker zelf weten:)

Ik zou in ieder geval zorgen voor hygiene, en een hengst die al vaker voor de fok is gebruikt en gezond is.
Ook zou ik letten op de stokmaat van de hengst.
Ikzelf vind het nogal zielig om een paard op een pony te zetten (ik heb dit een keer gezien niet leuk om te zien:)).

Maarja wat ik al zei je moet het zelf weten!
Vind sommige dingen die ik hier lees nogal onzin maarja mijn mening! :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:29

Goodgirls schreef:
Maar graag had ik toch een naam van een dekhengst gehad? Iemand? :D

Maak eerst eens een lijstje voor jezelf welke je mooi vind en wat je zelf geschikt lijkt. Zoek geen hengsten van 1.70m bij een pony.
Ook is het niet nodig om 1000 euro dekgeld te gaan uitgeven. Je kunt ook een E-pony hengst zoeken met arabisch bloed of bijvoorbeeld een Welsh-cob. Dat zou in iedergeval de kans op aansluiting wat groter maken. Kijk bijv. eens naar Lobeke OX (NRPS) bijvoorbeeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:34

Ik zou niet met jouw merrie fokken, maar om een andere reden. Je geeft aan dat zij niet het gewenste karakter heeft (te druk, kijkerig enz), niet de gewenste maat heeft (te klein), en dat ze een lichamelijk probleem heeft (steile schouder, bokvoetje). Ik vind dit persoonlijk té veel grote verbeterpunten. De kans is namelijk even groot dat ze verbeterd worden, als dat die er is dat ze niet verbeterd worden. Ik zou persoonlijk ook gaan voor een leuk paardje uit de handel, maar wel om een hele andere reden dan dat je paardje een kruising is.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:36

@Brainless: liefst type rijpaard, de bedoeling is toch wat pistewerk te doen, dressuurgericht dan en te gaan wandelen

@Lieszje: ik denk niet dat er nog veel natuurlijk gedekt wordt. Veel met KI. Dan is het niet erg dat hengst vb 1m70 zou zijn

@Vjestagirl: "het perfecte karakter" zal je niet snel vinden, mijn merrie is een heel gemakkelijk paardje in omgang en rijden, door dat ze hoog in het bloed staat (er zit veel arabier in), is ze heel alert en opmerkzaam en kan ze ook wel schrikken. Als ik een hengst gebruik die ook hetzelfde karakter heeft qua alertheid en opmerkzaam zijn, kan dat gedrag mss versterkt worden én dat wil ik dus niet.Maar ik kan ermee gaan wandelen, pistewerk doen,... zonder probleem en ben zelf ook nog niet de meest ervaren ruiter.
Laatst bijgewerkt door Goodgirls op 17-02-09 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:41

Hier wordt nog wel heel erg veel natuurlijk gefokt:P.
Maarja ik denk dat als je het sperma van een hengst van 1.70 neemt dat je dan nog een aardig groot veulen krijgt.
Lijkt mij ook niet erg fijn? xD

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:43

Lieszje schreef:
Hier wordt nog wel heel erg veel natuurlijk gefokt:P.
Maarja ik denk dat als je het sperma van een hengst van 1.70 neemt dat je dan nog een aardig groot veulen krijgt.
Lijkt mij ook niet erg fijn? xD

Verschil tot 20a25 cm is normaal geen probleem, en het veulen past zich aan an de grootte van de merrie.
Eenmaal geboren zal het sneller groeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:45

Ik zou hoe dan ook niet snel voor zo'n groot verschil gaan. De kans dat bepaalde onderdelen uit verhouding raken betaat ook nog.
Maar specificeer eerst eens wat je zelf mooi vind.
Is dit bijvoorbeeld iets wat je mooi of lelijk vind, dan weten we een beetje meer;
Afbeelding

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:45

@ Lieszje KWPNers, bwp, nrps enz is uitsluitend via KI, dus wat dat betreft maakt t niet uit waar je woont! en inderdaad, veulen past zich aan aan de merrie

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:52

op de site van het nrps staan zeer leuke hengsten.
neem daar is een kijkje...
er is zoveel keuze!!