[H][NF]Warmbloed ponyhengst voor Lorenzo x Hoppenhof's Jumbo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

[H][NF]Warmbloed ponyhengst voor Lorenzo x Hoppenhof's Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:51

Ook voor onze merrie zoeken ook wij een passende hengst.
Ik oriënteer me graag tijdig, het plan is namelijk om de merrie volgend jaar te laten dekken.
Zeker met haar blessure, zodat ik tijdig met de DA kan overleggen wat de belasting is en verdere begeleiding :).
De reden waarom ik dit topic overigens níet op het NF forum plaats is omdat ik niet alleen naar New Forest hengsten wil kijken. Welsh, NRPS, New Forest en alle andere rassen zijn welkom!

Het gaat om de volgende merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Sandy's Viola
New Forest
Merrie
Vos
1.46 meter
6 jaar
Lorenzo x Hoppenhof's Jumbo x Diamant
(http://www.allbreedpedigree.com/sandys+viola
Aanklikbaar)

Viola is een springgefokte merrie, ik wil echter met haar door in de dressuur, en het veulen heb ik dan ook het liefst meer richting de dressuurkant.
Veelzijdige hengsten zijn dan natuurlijk ook welkom :).

Wij zoeken:

Een New Forest, Welsh (cob), NRPS of andere warmbloed hengst.
Een dressuur- of allroundgefokte hengst, absoluut géén springhengst.
Gróte D-maat of groter, absoluut niet kleiner.
Een hengst met veel front, mag ook wat breder zijn.
Een hengst met óf zeer goede gangen,
óf een hengst met een perlino, cremello, valk of palomino kleur.
Bij voorkeur natuurlijk allebei.

Hopelijk zijn er mensen die kunnen helpen!
Suggesties, opmerkingen w.b. merrie of iets anders, allemaal welkom!

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:41

Ik heb niet veel verstand van de ponyfokkerij maar ik wil wel even zeggen dat ik het een ontzettend mooie, aansprekende merrie vind! Exterieurmatig moet je er zeker niet op inleveren, dat ziet er zo vanaf de foto namelijk zeer correct uit.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:02

Ik ben nog nooit naar de keuring met haar geweest, dus ik weet niet of Viola's bouw zeer goed is. Wat ik in ieder geval wel weet is dat ze niet al te veel voorhand heeft, en daardoor mist ze ook wat schwung. Vandaar dat ik een hengst met body en gangen zoek, omdat dat toch de dingen zijn die Viola net mist.
Was in ieder geval wel van plan om Viola een keer mee te nemen naar de regionale keuring/stamboekopname, om eens een professioneel oog naar Viola te laten kijken :) .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:26

Wat vind je van Woodrow Carisbrooke of Ochard Bonginov? www.stalnieuwmoed.nl

Zijn natuurlijk 2 heel verschillende hengsten, maar ik vind ze beide bij de merrie passen.

HouvanPonys

Re: [H][NF]Warmbloed ponyhengst voor Lorenzo x Hoppenhof's Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:21

Ik rij er 1tje van Hoppenhof's Shardon, dit vind ik zelf een hele fijne pony, die een echte allrounder is, hij kan super springen, maar laat ook zeer leuke gangen voor de dressuur zien, mooie nek erop, veel front en uitstraling en karakter is top!

Vind zelf de hengst ook prachtig!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:59

Shardon is ook zeker een leuke hengst! Hij is inmiddels gecastereerd, dus alleen via diepvries te verkrijgen. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:24

Dressuur, zou Orlando dan niet iets zijn? Alleen is die niet echt groter als je merrie.
Verder weet ik niet of de kleur van mijn hengst je afschrikt, bruin panterbont? Het is een Lamento III x Kantje's Ronaldo, erg veelzijdig maar met een bijzonder goede dressuuraanleg ook. Hij is 1.48m hoog, goedgekeurd bij het Nederlands Appaloosa Stamboek.

Van zijn vader Lamento III is overigens ook nog diepvriessperma verkrijgbaar. Foto van Lamento staat in mijn profiel. Lamento loopt Z2 dressuur, zit tegen het B-kader aan.

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:05

Sulaatik's Versace is een hele mooie valk NF hengst, kan erg goed bewegen en loopt momenteel al Z dressuur met winst. Persoonlijk vind ik T. Peridoot ook een hele mooie opwaarts gebouwde hengst die loopt ook al Z1 met winst (is net prestatiedekhengst geworden)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:59

Dankjulliewel voor de meningen, ik ga de hengsten uitgebreid bekijken nu.
Overigens, met een grote hengst bedoel ik dat ik wat betreft NF hengsten geen kleine maat wil. Als een hengst een of twee centimeter kleiner is, of bijvoorbeeld nog wat kleiner maar wel groter fokt, vind ik dat ook prima :j .
Nou, ik ga eens kijken :) .

Edit: Neonlight, gave hengst heb je! Ik weet niet of hij al nakomelingen heeft of er enkele verwacht? Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar!
Overigens heb ik ook even gezocht op de hengst Lamento III, weet iemand waar het diepvriessperma nog verkrijgbaar is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:52

Devdan verwacht dit jaar zijn eerste nakomelingen, als ik het goed heb komt half april de eerste.
Van Lamento III is zover ik weet nog diepvriessperma verkrijgbaar, volgens mij zijn er nog een paar porties, ik pb je wel even met het telefoonnummer.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:33

Afbeelding

Is Don Carino du Bois niets voor jou?
Volgens mij voldoet hij namelijk wel aan jouw eisen.
Don Carino du Bois is goedgekeurd voor het NRPS en het Rheinische Pferdestammbuch.
Hij is dressuur gefokt maar toont ook veel springaanleg. Zijn vader Deinhard B won 2 maal EK goud dressuur. Don Carino's moeder heeft de hoogste merrietest ooit gelopen waarbij zij zowel voor geschiktheid dressuurpony als springpony een 9 kreeg.
Don Carino is een echt duits type met veel front en massa.
Hij heeft 3 goede gangen met zeer veeel lossigheid en schwung!
Hij heeft een koel en lief karakter en gaat er altijd voor !

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:14

Wat een prachtige merrie heb je :o

Ik ben in het prachtige bezit van een:

3 jarige NRPS hengst
Donkerbruin van kleur met een opvallende en zeer aansprekende bles
Met een erg goed karakter
Is allround gefokt en met hele nette en mooie ruime gangen
Afstamming: Justice H.R.(NRPS) (v.v.v = Kantjes Ronaldo) X Rubiquil (KWPN)
Stokmaat nu: 1.48

Hij heeft alleen nog niet eerder als die functie gefunctioneerd maar daarom is het bij mij in goed overleg over een leuk/aardig dekgeld prijs overeen te komen, ivm ik zelf allereerst ook wil weten wat mijn TOPPER nou fokt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:45

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik ga Don Carino du Bois even heel goed bekijken, want op het eerste gezicht lijkt hij inderdaad aan mijn eisen te voldoen :D .
@ Possie, ik heb je even een PB gestuurd :j .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:47

_Possie_, ik neem aan dat jouw hengst niet goedgekeurd is? Gezien het een pony x paard is, en volgens mij mag dat niet meer bij het NRPS. Bovendien voldoet ie niet aan het vereiste percentage OX bloed, aangezien Justice HR helemaal geen NRPS hengst is maar een goedgekeurde New Foresthengt, die niet als vvv Kantje's Ronaldo heeft maar als vader. Justice is een halfbroer van mijn fokmerrie, die weer de moeder is van mijn goedgekeurde hengst.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:01

@neonlight: Je hebt volkome gelijk wat dat betreft Justice H.R een goedgekeurde New-forest hengst is :o .. En nee mijn hengst is nog niet gekeurd maar mag dat inderdaad niet meer dan bij het NRPS ?? Dus dan hoef ik me zeker ook niet voor te bereiden voor een hengstekeuring ivm dat niet meer mag van het NRPS?? Als dat het geval is vind ik dat wel erg jammer. Want hij is gewoon een erg aansprekelijke hengst met een erg goed karakter en goeie/mooie gangen.

Maar in de papieren staat dat de vader van mijn hengst(Justice H.R) de vader daarvan Kantjes Ronaldo is...

Maar @neonlight denk je dat voor mij nog wel mogelijk zou zijn als ik met mn hengst mee laat doen aan een provinciale keuring (dit word via het NRPS aangeboden), maar nu twijvel ik daar ook over of ik me daar dan wel voor mag aanmelden??

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:37

Wat dacht je van Le matsjo. Een grote palomino D pony die Z2 dressuur loopt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:54

Verder zit ik niet in de NRPS-ers, maar volgens mij moet het OX-percentage minimaal 12,5 % zijn bij ponyhengsten, en dat haalt ie nooit. Justics heeft 0%, Rubiquil heeft minder dan 5%, dan kom je onder de 2,5% uit. Het percentage Anglo-arabisch bloed van Rubiquil is 22,85%, dus ook de voor de paarden groter dan 1.57m geldende vereiste van minimaal 12,5% anglo-arabisch bloed haal je niet. Zie ook http://www.nrps.nl/fokkerij/Stamboekreglement%20AB%2014-02-2006.pdf.
Verder heb ik ooit gehoord dat ook de regelvoering van paarden in de pedigree veranderd zijn bij ponyhengsten, dat een paard in de lijn pas een paar generaties verder mag. Maar zeker weten doe ik dit niet.

Meedoen aan keuring, leuk voor jezelf, voor je pony heeft het geen toegevoegde waarde. Foktechnisch is hij niets waard, kan nooit een goedgekeurde hengst worden, want hij kan voor geen enkel stamboek een goedkeuring krijgen. Hij kan ook niet in het NRPS stamboek opgenomen worden, alleen wellicht in het hulpstamboek, en ik weet ook niet of je met een 3 jaar of oudere hengst op een keuring mag komen wat geen hengstenkeuring is. In de stamboeken waar ik lid van ben (NAS, NNFPS en NHS) is dit namelijk niet mogelijk.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:16

@neonlight: Ik ga het eens even in de papieren van mn paard kijken. Want naar mijn vermoeden is ie wel opgenomen bij het NRPS. En heb ook een keer een poging gewaagd om de vraag aan het NRPS te stellen van om mn paard op te geven voor een provinciale keuring van ze, en geloof dat ik toen te horen kreeg dat dit wel gewoon mogelijk is. Maar goed ik ga me er nog even goed in verdiepen. En ook al kan het alsnog niet dan laat me dat ook echt niet koud want een TOPPER is het sowieso! Krijg ook best complimenten van anderen als ze hem zien lopen van wow wat een ruime gangen en wat ken ie showen...Dus sja als keuringen oid toch niet kunnen doen we het wel in de sport :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:21

Stamboekopname kan pas als ze 3 zijn. Hij heeft een veulenboek papier, en zoals ik het zag dus een AA veulenboek of sportregister papier. Heb je de link gelezen die ik heb geplaatst? Dat zijn de regels van het stamboek, staat alles in. Daar lees je ook dat hij niet in het stamboek opgenomen kan worden. Als je de hengstenlijst bekijkt zie je ook de voorwaardes van het percentage bloed erboven staan. Hij voldoet daar niet aan, dus kan hij nooit in het stamboek opgenomen worden.
Wat betreft keuringen, heb je dat ook gevraagd voor 3 jaar en oudere hengsten? Bij de stamboeken waar ik lid ben mogen wel hengsten komen die nog geen 3 zijn, in de jeugdrubrieken.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:29

Dank je wel neonlight en ja ik heb de link helemaal gelezen. Dus hij kan wel in het hulpstampboek opgenomen worden maar daar moet ie dan ook voor gekeurd worden want zomaar in het hulpstamboek kom je ook niet zozeer in (zoals ik las).

Maar goed ik dank je zeer voor je goeie antwoorden en de link heb hem ook opgeslagen zodat ik het alsnog weer eens kan terug lezen.

Gaan we nu maar weer ontopic :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:32

Zo, heel gesprek hier! Zat al te kijken, er waren toch 10 reacties? :))

@ Powerzoe, tot welk stamboek behoort Le Matsjo?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:59

Het is een NRPS

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:34