[H][wb] Welke hengst voor merrie (v Caruso)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

[H][wb] Welke hengst voor merrie (v Caruso)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:09

Dit is mijn 19 jarige merrie van Caruso, van 1.60 hoog.
Afbeelding

Ik wil graag een veulen van haar, maar weet nog niet goed welke hengst voor haar het beste zou zijn.
Kleine omschrijving van de merrie zelf: beetje heethoofdig, lief in de omgang, werkt graag.

Zelf zou ik graag een wat groter veulen willen omdat mijn merrie niet zo groot is. Dressuur hengsten hebben dan ook mijn voorkeur.
De moeder van de merrie was een schimmel, zelf houdt ik daar niet zo van dus schimmel hengsten liever niet.

Nou ja en verder ben ik erg benieuwd wat jullie mij aanraden! :)
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Welke hengst voor merrie (v Caruso)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:21

Ik weet niet of je de nieuwe bit hebt, maar daar staan een aantal goede hengsten in zonder jazbloed in zich. Misschien zit daar een leuke bij.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:31

C_arola schreef:
Ik weet niet of je de nieuwe bit hebt, maar daar staan een aantal goede hengsten in zonder jazbloed in zich. Misschien zit daar een leuke bij.

Ja die heb ik wel, welke hengsten bedoelde jij?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:25

Montecristo dacht ik meteen aan.
Geeft veulens van formaat, ik dacht meteen aan hem maar ik heb niet veel ervaring met het fokken van paarden.
Dacht meteen ook aan de bit omdat er ook duidelijk instaat welke merries bij welke hengsten kunnen passen qua karakter en uiterlijk.
Uphill dacht ik ook aan, maar ik vind Montcristo een meer bewezen hengst.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:07

Hmm montecristo leek me niet helemaal geschikt.. Had begrepen dat de veulens vaak niet echt heel groot worden, en ik heb al een vrij kleine merrie. Hoopte toch wel een beetje op een wat groter veulen :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:11

Beetje meer info is wel handig hé?
Heb je misschien de volledige afstamming, haar stokmaat, een paar foto's op stand en wat je verwacht van het veulen? Mss een paar filmpjes van de gangen als dat lukt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:14

Ik heb ook een merrie van Caruso, ong zelfde leeftijd en de gelijkenis is sprekend!! Die van mij is alleen rond de 1.73.
Ik heb zelf ook gedacht om dr te laten dekken, misschien dit voorjaar dat het er eindelijk van komt. Maar heb ook moeite een geschikte hengst te vinden. Volg je topic even, wie weet komt er iets voorbij :)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:39

Cil @ [ITP] ITP Harka voor het eerst op Bokt in de vrieskou

Hier nog wat foto's van haar, ik zal deze week eens een filmpje van haar maken als het lukt. (ben er meestal sávonds en dan is het al donker) Heb even zo snel geen foto op stand.
Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=121206

Uhm en verder, sensibele merrie die wanneer ze je vertrouwd volledig voor je gaat. Met rijden leergierig (leert graag en snel)en soms wat ongeduldig. Spring-gefokt dus geen super dressuuraanleg. Maar kan wel leuk lopen. In de omgang zeer braaf en vriendelijk.
Stokmaat: 1.60m

Van het veulen verwacht ik ong. stokmaat +/1 1.67, goed karakter, minder stressgevoelig als de merrie en meer dressuuraanleg.

Kun je hier iets meer mee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:43

Jazeker :D

Wil je het veulen zelf houden? Wil je echt een dressuurpaard fokken of een springpaard die ook leuk kan lopen?

Zijn er dingen waar je erg tegenaan loopt bij de merrie? In karakter of met training bv? (bv moeilijk buigen of verzamelen, erg op de sprong trekken enz)

Wat me overigens opvalt van de foto's is dat ze helemaal niet klein oogt, zou d'r eerder rond 1,68 gokken en lijkt alsof ze best goed loopt voor een springpaard, op de foto's richt ze zich mooi op en gebruikt haar achterbeen ook lang niet gek. Dus aan de hand daarvan nogmaals; wat bedoel je met meer dressuuraanleg? Zal niet vastzitten op de gangen lijkt me ;)

Je zou haar de leeftijd ook niet geven trouwens, lijkt zo fris als een 6 jarige.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-02-09 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:45

Heeft ze eigenlijk al eens een veulen gehad?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:48

Raggel schreef:
Heeft ze eigenlijk al eens een veulen gehad?

Ja sinds ik haar heb 1 x ong 6 jaar geleden, maar volgens de vorige eigenaar zou ze er meer gehad hebben. Maar dat weet ik dus niet zeker. Heb hier nooit iets over terug kunnen vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:49

Dat kun je opvragen bij het kwpn

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:53

anneliesdj schreef:
Jazeker :D

Wil je het veulen zelf houden? Wil je echt een dressuurpaard fokken of een springpaard die ook leuk kan lopen?

Zijn er dingen waar je erg tegenaan loopt bij de merrie? In karakter of met training bv? (bv moeilijk buigen of verzamelen, erg op de sprong trekken enz)

Wat me overigens opvalt van de foto's is dat ze helemaal niet klein oogt, zou d'r eerder rond 1,68 gokken en lijkt alsof ze best goed loopt voor een springpaard, op de foto's richt ze zich mooi op en gebruikt haar achterbeen ook lang niet gek. Dus aan de hand daarvan nogmaals; wat bedoel je met meer dressuuraanleg? Zal niet vastzitten op de gangen lijkt me ;)

Je zou haar de leeftijd ook niet geven trouwens, lijkt zo fris als een 6 jarige.

Wil het veulen graag zelf houden.
Bij mijn merrie nu is de draf onder het zadel moeilijk met het uitstrekken, ze heft eerder haar knie op dan dat ze uitstrekt. Op m-nivo kan ze nog aardig meekomen maar daarna wordt het te moeilijk voor haar. Ze wil heel graag maar kan niet goed bijbenen. (mede doordat ze nu artrose heeft, niet dat ik daar met gewoon trainen verder iets van merk) Ze heeft moeite om dan haar achterhand optimaal te gebruiken. En daardoor wordt het verzamelen ook moeilijker. Haar galop daarintegen is wel goed. Het nageven geeft soms nog wat problemen doordat ze zich te druk maakt en niet wil ontspannen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk overkomt? :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:05

Moderatoropmerking:
Een standfoto zonder deken graag. Een deken verhuld teveel zodat er geen degelijk advies gegeven kan worden

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:37

Zal even zoeken naar een foto zonder deken. ;)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:34

Heb nog wat oudere (paar jaar geleden) gevonden van mijn merrie zonder deken.
Hoop dat ze een beetje duidelijk zijn..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MyGuy94

Re: [H][wb] Welke hengst voor merrie (v Caruso)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:36

Ben je echt persé op zoek naar een Jazz-vrije hengst?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:05

Kunnen de foto's niet wat groter?

Wat je dus eigelijk zoekt is een hengst die zijn achterhand goed gebruikt en zichzelf heel goed draagt, van daaruit zal de verzameling en uitstrekken dan ook verbeteren.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:42

anneliesdj schreef:
Kunnen de foto's niet wat groter?

Wat je dus eigelijk zoekt is een hengst die zijn achterhand goed gebruikt en zichzelf heel goed draagt, van daaruit zal de verzameling en uitstrekken dan ook verbeteren.

Sorry kreeg ze niet groter, toen liep de pc steeds vast... :Z
Maar wat jij zegt klopt wel aardig ja ;)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:43

MyGuy94 schreef:
Ben je echt persé op zoek naar een Jazz-vrije hengst?

Niet perse, maar ik heb begrepen dat de Jazz-afstammingen nogal eens vervelende dieren kunnen zijn in omgang en onder het zadel. (maar ik heb er niet zo heel veel verstand van) Maar een goed karakter en werkwilligheid van de hengst vind ik wel belangrijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 04:28

Dat klopt en is er vaak ook niet met 2 generatie's weer uit.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:11

ok, dan denk ik dat dat niet de geschikte hengsten zijn..

Iemand nog een andere suggestie...?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:33

Ik denk dat er een boel zijn die in aanmerking komen want voor zover ik het kan zien is je merrie vrij correct van bouw. Enige waar je dan naar hoeft te zoeken is een hengst die vergroot en zichzelf goed draagt.
Ik zag laatst ergens op bokt een Kennedy x Caruso en die ziet er erg goed uit. Lijkt ook helemaal geen probleem te hebben met dragen en strekken, misschien is dat een optie?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:43

anneliesdj schreef:
Ik denk dat er een boel zijn die in aanmerking komen want voor zover ik het kan zien is je merrie vrij correct van bouw. Enige waar je dan naar hoeft te zoeken is een hengst die vergroot en zichzelf goed draagt.
Ik zag laatst ergens op bokt een Kennedy x Caruso en die ziet er erg goed uit. Lijkt ook helemaal geen probleem te hebben met dragen en strekken, misschien is dat een optie?

Heb wel aan Kennedy gedacht, maar in een ander topic stond dat er heel veel 'vervelende' nakomelingen van Kennedy zijn..
Heb er zelf 1 gereden en dat was ook wel een sensibel dier, maar wel super lief in omgang en wanneer je het vertrouwn had alles voor je deed.
Dus twijfel nog een beetje..

En Painted Black 2 zou dat een optie kunnen zijn? Kwa maat/karakter etc?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:45

Waarom ben je zo bang voor het karakter dan?
Is je merrie vervelend? Beetje sensibel is toch niet erg?