[H][wb] hengst voor Cabochon keurmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambam99

[H][wb] hengst voor Cabochon keurmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 01:16

Een zeer goede vriend van mij wil zijn nieuwe merrie dit jaar laten dekken. Hij zit zelf op fokt.nl en ik denk hier een beetje mee en hoop nu jullie ook. (onderstaand gekopieerd van fokt! met hier en daar wat updates) Het is dus niet mijn merrie!! (helaas)

Dit is haar pedigree: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=33880
en dit is de merrie op stand:
Afbeelding

in beweging met PB veulen(slecht fotomoment):
Afbeelding

Z dressuur dochter van Darlington:
Afbeelding

Deze Cabochon merrie komt uit een kort, maar zeer succesvol sportlijntje, waarvan Summer (LT dress) en O'Brian (4e in Verden en nu GP in UK) de bekendste zijn. http://www.paardenfokken.nl/marelines/m ... ineid=2841 De merrie zelf is ingeteeld op Wachtmeester en Duc de N. en dat zie je op diverse vlakken terug.

Haar vier nakomelingen en de hele stam heb drie positieve zaken gemeen: goed bewegen, zeer grote maat en een uitmuntend karakter, dus dat wil ik graag behouden.
Verbeterpunten:
rittigkeit, (ze zijn een beetje slomig)
atletisch vermogen,
achterbeen kan sterker,
hals wat diep uit de borst. (ook in die volgorde van importantie)

De twee Painteds zijn het beste geslaagd, de Flemmingh en de Darlington missen rittigkeit en zijn niet sterk in de verbindingen, hierin hebben de vaders wat mij betreft te sterk doorgedrukt, maar zijn wel imposant en sympathiek, ook in het karakter.
Mijn gevoel zegt dat ik veel meer 'bloed' moet toevoegen en zo weinig mogelijk gelders/frans bloed.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bewezen KWPN (of een jonge zoon van een bewezen) hengst of erkende, bewezen Duitse hengst met een dijk van een moederlijn.

Hengsten als Jazz, Flemmingh, Oscar, Donnerhall en Rubinstein absoluut niet of anders pas in de derde generatie.

Op het lijstje staan tot nu: Diamond Hit, ZiZi Top, Winningmood, Democraat, Zambuka
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags toegevoegd.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 01:07

Oh jee... de tags [H][KWPN] ontbreken.... help??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:11

Prachtige merrie maar geloof dat de eigenaar zelf prima weet wat ie wil en op fokt zullen ze niet snel iets accepeteren van bokt.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 01:27

anneliesdj schreef:
Prachtige merrie maar geloof dat de eigenaar zelf prima weet wat ie wil

Dat is zo, maar welke hengst daar dan bij past is nog best moeilijk!

anneliesdj

Re: [H]hengst voor Cabochon keurmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:46

Ik zou voor zo'n merrie gaan voor een bewezen hengst of een zoon daarvan. Ik zou zelf graag een langere hals willen, vooral op de eerste foto lijkt hij vrij kort maar dat komt mss ook doordat de hals wat laag uit de borst komt dus valt mss mee.
Haar model is erg mooi en zou ik proberen te behouden, dus geen vierkante hengst erop.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 03:10

Qua lengte van de hals zou ik gaan voor Winningmood, beste hengst die ook wat betreft de galop iets kan betekenen op deze merrie, ja ik weet dat deze merrie maat doorgeeft en in combinatie met Winningmood waarschijnlijk ook maar...het lijkt mij een erg compleet verhaal op te kunnen leveren.

Durf je een gok te wagen wat betreft hals en bloed dan zou Democraat nog steeds een optie kunnen zijn, wij hebben dat gedaan op onze Vincent-merrie en zijn er content mee, Ik heb ook nog steeds Lancet in mijn achterhoofd zitten voor deze dame.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:13

Winningmood dit weekend bekeken op de HK, maar we zijn toch bang voor een wat 'gelderse' inslag, dit geldt ook voor Democraat. De merrie fokt zelfs met Painted Black al behoorlijk zwaar door, maar dat gaat nog net. Nu nog op het lijstje: ZiZi Top en Diamond Hit. Toegevoegd na de HK: Andretti (Special D x Sandro Hit) en Belissimo M (Beltain x Romadour II)

bambam99

Re: [H][wb] hengst voor Cabochon keurmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 00:55

Metall duikt op, wie heeft daar ideeen over?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:48

metall is leuke hengst, maar als je pech hebt drukt dat ulft weer meer door op deze merrie.

Ik zou ook kijken naar een hengst die wat hoogbeniger is. En qua zwaarte zou ik Zambuko of Scandic ook niet kiezen.

Jammer dat jullie jazz of een zoon ervan (zoals valdez) niet zien zitten. Ferro nakomelingen zijn vaak wel sterk in achterbeen en houding (rittigkeit ontbreekt ook doorgaans niet).

hele andere richting: Voice , zit wel rubenstein in maar verder weg
son de niro (terugfokken op vincent) of de niro zelf

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:55

Bij Jazz is de halsvorm is geen match. Valdez vind ik erg aansprekend, maar staat wel heel ver af van deze merrie qua type, ook het Jazz bloed willen we voorlopig liever niet in deze stam. Daarom hebben we ZiZi Top ook 'afgeserveerd'. Over Ferro heb je gelijk, vandaar ook ons idee over Andretti en Metall. Met Voice en De Niro krijgen we op zeker een trapzak :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:04

tja op trapzakken zitten we zeker niet te wachten, ik wist niet dat het op die manier zat bij die hengsten ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:12

Waarom krijg je bij Voice en De Niro zeker een 'trapzak'? En wat versta jij onder een trapzak?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:25

Omdat alle kids van deze merrie al iets te flegmatiek en te braaf zijn en ook nog eens groooot. Ze bewegen groot en ietwat traag.
In mijn optiek hebben Voice en De Niro merries nodig met tritt in de benen. En wij hebben een hengst nodig met tritt in de benen :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:41

Ok, staan die er ook om bekend rustige karakters te geven dan? Zou mss wel wat zijn voor mijn merrie.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:57

Ik weet niet of dat aan het karakter ligt... we hoeven daar niet op te selecteren! Donnerhall & Rubinstein staan er volgens mij wel om bekend kalme dieren te geven (meestal).

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 00:07

De eigenaar heeft besloten dat het toch Rhodium gaat worden. :)

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 21:59

Niets veranderlijker dan een fokker :D

Het wordt uiteindelijk toch Tango.