[EH][KWPN] Junior STV x Orthos. Welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca1985

[EH][KWPN] Junior STV x Orthos. Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:01

Hallo,

Ik heb een Junior STV x orthos x debutant merrie van 10 jaar,schimmel en stokmaat is 1.63. Ik zou haar graag willen dekken maar dit niet meteen. Zit zelf te denken om ong. over 3 jaar met haar een veulen te fokken zodat ik verder kan met het veulen als het oud genoeg is en mams lekker met pensioen kan.

Wat ik wil behouden:

Zeer mooi beenwerk.
Werkwillig.
Erg vriendelijk en eerlijk paard.

Wat ik wil verbeteren.

Maat mag wat groter.
Eventueel verlenging in haar hals en rug.
Minder kijkerig, zenuwachtig.
Stap.

Ik wil geen hete hengst, liefst dressuur gericht en 1 die geen schimmel doorgeeft maar donker.

Hopelijk kunnen jullie mij wat informatie geven wat een optie voor mijn merrie kan zijn.

Groetjes...

Hier een foto van mijn merrie.

Afbeelding

Rhea

Re: [EH][KWPN] Junior STV x Orthos. Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:50

over 3 jaar? dat is nog zo ver weg. Hengsten die nu beschikbaar zijn, zijn het dan wellicht niet meer en er zullen vele jonge hengsten bijgekomen zijn....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:21

Je hebt zowiezo 50% kans op schimmel..en wie weet wel 100%, jouw merrie zou homozygoot voor schimmel kunnen zijn daar Junior en Orthos schimmel zijn. Weet je de kleur van de moeder van je paard? En dan zou het ook nog eens een vos kunnen worden want Junior is als vos geboren.
De kleur zou ik als selectiecriterium niet mee nemen..niet alleen om het bovenstaande maar altijd.

Kan je nog wat meer plussen en minnen noemen want zoals hier beschreven passen er heel wat hengsten op.

Hoe is haar achterbeen. Snel en dragend of slap en nakomend bijvoorbeeld.

Zo van de foto vindt ik het een aansprekende merrie. Is ze al bij de stamboekopname geweest?

Ze heeft een mooie vrije bloedlijn. Ik zou niet proberen om het bloed van de grote 3 te vermijden. Als je dan een merrie fokt heb je daarna nog wat over om mee verder te fokken.

Oscar
Montecristo (fokt vergrotend, meer lengte en een superstap, en als toetje veel takt in de beweging)
Winningmood (een vos maar o o o wat is ie mooi)

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:30

NatasjavE schreef:
Je hebt zowiezo 50% kans op schimmel..en wie weet wel 100%, jouw merrie zou homozygoot voor schimmel kunnen zijn daar Junior en Orthos schimmel zijn. Weet je de kleur van de moeder van je paard? En dan zou het ook nog eens een vos kunnen worden want Junior is als vos geboren.
De kleur zou ik als selectiecriterium niet mee nemen..niet alleen om het bovenstaande maar altijd.

Kan je nog wat meer plussen en minnen noemen want zoals hier beschreven passen er heel wat hengsten op.

Hoe is haar achterbeen. Snel en dragend of slap en nakomend bijvoorbeeld.

Zo van de foto vindt ik het een aansprekende merrie. Is ze al bij de stamboekopname geweest?

Ze heeft een mooie vrije bloedlijn. Ik zou niet proberen om het bloed van de grote 3 te vermijden. Als je dan een merrie fokt heb je daarna nog wat over om mee verder te fokken.

Oscar
Montecristo (fokt vergrotend, meer lengte en een superstap, en als toetje veel takt in de beweging)
Winningmood (een vos maar o o o wat is ie mooi)

Hoi,

Haar moeder was volgens mij ook schimmel, verder staat ze ingeschreven bij het kwpn.

Haar achterbeen tja is echt super, snel en dragend. Tilt ze goed op, is ruim in haar gangen. 1 minpuntje strijkt heel erg en slaat achter tegen kroonrand aan. Kwa beenwerk is ze eigenlijk goed zal ik niet veel aan hoeven te veranderen.

Kwa karakter, daar wil ik wel mee oppassen dat het veulen niet te heet gaat worden of nog meer gaat kijken dan mijn merrie al doet. Tis een erg nerveus paard dus dat wil ik niet verergeren bij haar veulen.

Groetjes Bianca

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:41

Dat ze bij het KWPN ingeschreven staat dat verwachte ik al een beetje..maar staat in het veulenboek of stamboek. En als het stamboek is...heeft ze een predikaat?

Goed achterbeen.. Je zou naar Sandreo kunnen kijken maar ik weet niet hoe die kwa karakter is.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:00

NatasjavE schreef:
Dat ze bij het KWPN ingeschreven staat dat verwachte ik al een beetje..maar staat in het veulenboek of stamboek. En als het stamboek is...heeft ze een predikaat?

Goed achterbeen.. Je zou naar Sandreo kunnen kijken maar ik weet niet hoe die kwa karakter is.

Ja ze staat ingeschreven bij het stamboek, en volgens mij heeft ze nog geen predikaat. Neem aan dat je daarmee bedoelt of dat ze een keurmerrie is.

misschien heb je iets aan deze link dit is haar stamboom:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129371

Daar staat dat ze L2 dressuur is, maar het is niet bijgehouden. Ze is uitgebracht in het M2 en werd klaargemaakt voor het Z1.

groetjes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:52

Je hebt een hele grote kans op schimmel als de moeder ook een schimmel was...

Reken er maar op dat het een schimmel wordt ook, je hebt volgens mijn berekening 25 % kans op een andere kleur MITS de moeder niet een volle schimmel is natuurlijk, want dan is de kan nihil.

Dan is de kleur bij deze dus geen discussiepunt meer denk ik, of je moet het al belangrijk vinden wat voor kleur het paard heeft als veulen :D.

Ik vind het wel een mooie merrie zo op deze foto, maar ik kan zo niet echt beoordelen wat haar verbeter punten zijn, daar is de foto te klein voor en geef je te weinig info. Ik kan alleen maar leuke hengsten opnoemen, maar die kun je zelf ook wel vinden. Heb je niet meer foto's?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:58

Hoi,

Ik zal hier nog wat foto's plaatsen, zijn niet van hele goede kwaliteit maar is duidelijker dan de eerste foto :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik zoek een hengst die heel rustig en cool in het hoofd is en die haar eventueel kan verbeteren.

Hopelijk hebben jullie iets meer aan deze foto's en bedankt voor de leuke reacties.

Groetjes Bianca

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:38

Lante schreef:

Reken er maar op dat het een schimmel wordt ook, je hebt volgens mijn berekening 25 % kans op een andere kleur MITS de moeder niet een volle schimmel is natuurlijk, want dan is de kan nihil.

Dan is de kleur bij deze dus geen discussiepunt meer denk ik, of je moet het al belangrijk vinden wat voor kleur het paard heeft als veulen :D.

Ik vind het wel een mooie merrie zo op deze foto, maar ik kan zo niet echt beoordelen wat haar verbeter punten zijn, daar is de foto te klein voor en geef je te weinig info. Ik kan alleen maar leuke hengsten opnoemen, maar die kun je zelf ook wel vinden. Heb je niet meer foto's?

Als de moeder homozygoot is voor schimmel dan is het veulen 100% zeker ook een schimmel. Als de moeder heterozygoot is voor schimmel dan heeft ze kans op een schimmel.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 12:53

NatasjavE schreef:
Lante schreef:

Als de moeder homozygoot is voor schimmel dan is het veulen 100% zeker ook een schimmel. Als de moeder heterozygoot is voor schimmel dan heeft ze kans op een schimmel.

Wat betreft schimmelkleur, dit vind ik helemaal niet erg dat het veulen schimmel word. Dus deze discussie over schimmelkleur kan gesloten worden. Dat mijn merrie schimmel door geeft is 100% zeker dit wist ik al, haar vorige veulens waren dit namelijk ook maar werden allen als vos geboren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:58

Ik zou Oscar aan willen raden; geeft veel maat, mooi beenwerk, een fijn karakter, 3 goede gangen, toch dressuur gericht...

Ja; Oscar zou misschien wel wat zijn. :) Ben benieuwd wat je ervan vindt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:01

Ik zou Royal Diamond aanraden

Of in elk geval Rubinstein-bloed, aangezien je toch dat coole karakter wilt behouden!

teska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:03

Hallo,

Ik heb een merrie gehad van uniform, de vader van junior stv, en die was ook erg heet! Wat mij toen is aangeraden van meerdere kanten is de hengst Zizi-top, het enige nadeel bij deze hengst was ook voor mijn merrie dat hij niet super in het rechthoeksmodel staat. Hij heeft een heel rustig karakter en staat zelfs op stal bij merries zonder veel hengstengedrag te vertonen. Hoe hij vererfd weet ik niet precies maar hij is ook nog jong dus de nakomelingen hebben nog niet veel kunnen tonen.

groetjes

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:15

Hier mag een slotje op :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:37

Ben je er uit? Zo ja, dan zou het best leuk zijn om te melden met welke hengst je gaat dekken. of ga je helemaal niet meer dekken?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:42

Paard is niet meer in mijn bezit ze is verkocht wegens totaal niet klikkende combinatie :)