[H]hengst voor henzo x boreas wel of niet laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

[H]hengst voor henzo x boreas wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:20

hallo beste paardekenners

Ik heb een merrie van henzo x boreas. Zit wel een paard met een karakter en druktemaker.
Ik wil zo graag van haar een veulen omdat ik denk dat ik toch nooit met haar een wedstrijdje zal doen ( denk dat het paard ook een verleden heeft en zich daarom ook zo gedraagt)
en hoop dat ik dit met het veulen wel kan doen.
Ik wil de voornamelijk toch mee gaan dressuur. Henzo is een springer en hoop een beetje de hoogte in te fokken.
Soms word er gezegd dat ik het niet moet doen omdat ze zo druk is maar toch wil ik het heel graag

Ik hoor graag jullie mening

PS wil wel foto plaatsen maar hoe moet dit?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 09-01-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

pantarhei

Re: [H]hengst voor henzo x boreas wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:42

foto in stand en in beweging en een link of de afstamming van de merrie, boven dien wordt hier gevraagd naar wat je wilt verbeteren, veranderen of behouden bij je merrie, zie ook sticky voorin dit forum

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:47

heb de foto even voor jou erop gezet had je ooit naar mij toegestuurd xtes
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:58

Ze is niet Henzo x Boreas. Boreas is de vader van Henzo.(Henzo= Boreas x Abgar)
Wie is de vader van de moeder?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:42

ja sorry idd dat kan ook niet
had het toen al verkeerd gezet het is henzo x mi amor (schaam schaam)

en bedankt tes ;P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:32

Waarom koop je geen dressuurpaard waar je een klik mee hebt en die meer maat heeft?
Altijd kans dat het veulen veel van de merrie weg heeft en je er dus niet mee op kan schieten.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 11:48

ik wil gewoon een veulen van deze merrie
ik ga nog wel kijken of ik het ga doen waarschijnlijk wel maardan volgend jaar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:01

Maar juist de merrie heeft heel veel invloed op het gedrag van het veulen. Als jij goed met deze merrie overweg kan moet je het zeker doen..

Ik zou voor een hengst kiezen die koeler in de kop is. Gelders zou ik doen. Toch prestatie maar koeler in de kop. Elegant is mischien een optie. Fokt veel front en beweging, een lief koel karakter en je hoef niet toe te geven op het springvermogen.

Gelders is gewoon KWPN dus dat is ook geen probleem. Alleen Elegant is wel oud..ik zou in dat geval niet wachten tot volgend jaar.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:21

Je wilt een dressuurpaard fokken, maar dit is een springer. Je wilt een lief paard fokken, maar de moeder is een druktemaker.

Deze factoren maken het niet onmogelijk, maar wel een stuk moeilijker, zeker als je als amateur ermee aan de slag gaat. Als je nu of over een paard maand een veulen koopt, van een iets meer bewezen fokmerrie, heb je al meer kans dat het veulen aan je verwachtingen gaat voldoen. Of je koopt een twenter of als en volwassen paard, dan weet je voor een veel groter deel wat je hebt. Als je dan nog een merrie koopt, kun je daar misschien ooit wel een fijn paard mee fokken.

Ik snap de wens om een eigen veulentje van je merrie, maar straks heb je een paard wat net zo is als de moeder. En dan moet je het nog maar weer kwijt zien te raken.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:48

idd daar hebben jullie gelijk in
maar aan de ene kant denk ik, volgens mij zit er wel een goed karakter in maar dat ooit in haar jeugd gewoon is ver......
maar idd misschien dat dan maar doen

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:44

Hoi,

Ik heb zelf ook een merrie van Henzo - Jasper. Ik fok wel met mijn merrie, wellis waar in de springrichting. Ook mijn merrie zit hoog in het bloed en kan ook een drukte maker zijn. De veulens daarintegen zijn allemaal super braaf, je moet gewoon zorgen dat je een hengst uitkiest die laag in het bloed zit als je er niet goed mee om kan gaan. Voor mij geldt hetzelfde, ik kies bewust hengsten uit die laag in het bloed zitten maar wel passen bij mijn wensen. Ik heb ook liever een paard wat iets minder druk is, je probeert natuurlijk altijd een paard te fokken wat goed bij je past. Ik heb nu een hengstveulen (vorig jaar mei) en dat is een super braaf veulen. Je zou hem eerder als merrie zien dan als hengst, hij staat alleen in de wei, alleen in de stal, hij heeft een hoog knuffelgehalte, loopt super braaf mee aan de hand langs een drukke weg enz enz. Als je kijkt naar het feit dat de merrie op 64% volbloed zit, heb ik nu een veulen gefokt van 44%, puur door de juiste hengst te kiezen. Kijk anders eens op de site van paardenfokken.nl, daar zit ook een fokkerijtool bij wat makkelijk kan zijn om een hengst uit te kiezen

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:35

debbie80 schreef:
Als je kijkt naar het feit dat de merrie op 64% volbloed zit,

Sorry domme fout aan mijn kant, ze zit op 57% maargoed de rest van mijn verhaal blijft hetzelfde 8-)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 04:52

ik heb met interesse in kasparow ( omdat hij zo lekker veelzijdig is) of jetset vind ik gewoon super mooi en fijn paard.
Ik heb op een jetset gereden
maar kan eigenlijk van beide paarden niks over karakters vinden

Iemand????

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:24

kasparow heeft een fijn en rustig karakter dit geeft hij ook mee aan zijn nakomelingen.

Jetset zelf is geen makkelijk paard en die kan je dus beter niet gebruiken voor een merrie met veel bloed, dat word een bommetje

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 03:39

Heej tessa :D

Ja maar heb ook al aardig wat gelezen van jetset dat die hele lieve veulens geeft, en onze wes is ook lief maar die heeft af en toe wat kuren. En met dat jetset groot is en kas is wat kleiner
ik wil toch wel beetje groot paard krijgen. Maar zo gauw het veulen is geboren met sms of bellen want dan kom ik zo spoedig mogelijk kijken :D

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:01

misschien moet je nog een paar andere hengsten bekijken.
Oscar is ook een brave hengst, ik weet niet wat voor bedrag je te besteden hebt